Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

kerstbeer schreef op 24-02-2024 om 12:58:

[..]

"uit wraak" nog wel. Hele slimme raadgever voor beleid.

Denk eerder dat het uit economisch en politiek eigenbelang is, wat zo makkelijker te verkopen valt. Hoewel. "Uit wraak" is een zo rare reden voor beleid maken dat ik niet begrijp dat er mensen zijn die dat een verstandige reden vinden.

Israël is van mening dat ze volledig in hun recht staan met wat ze aan het doen zijn. Dus hoeven ze zich helemaal niet te verantwoorden. Wat onbegrijpelijk is wat mij betreft, Israël staat blijkbaar boven elke wet.

Zilver_gray schreef op 24-02-2024 om 13:10:

[..]

Israël is van mening dat ze volledig in hun recht staan met wat ze aan het doen zijn. Dus hoeven ze zich helemaal niet te verantwoorden. Wat onbegrijpelijk is wat mij betreft, Israël staat blijkbaar boven elke wet.

Ja. Ik bedoelde eigenlijk aan hun eigen mensen verkopen maar ben het met je eens. 

Die illegale kolonisten zullen tot het einde der tijden voor problemen zorgen, maar blijkbaar willen ze dat.

kerstbeer schreef op 24-02-2024 om 13:13:

[..]

Ja. Ik bedoelde eigenlijk aan hun eigen mensen verkopen maar ben het met je eens.

Die illegale kolonisten zullen tot het einde der tijden voor problemen zorgen, maar blijkbaar willen ze dat.

Ah ok begrijp je nu.

Tja die kolonisten zijn echt (ook) een hinderlijk probleem. 

Denksport schreef op 24-02-2024 om 12:58:

[..]

Ook eens met de rest van je post hoor, maar dit is de essentie ervan.
Hamas geeft geen fuck om de Palestijnen en wie denkt dat ze dat wél doen is hopeloos naïef. (Of, maar dat hoop ik eigenlijk niet, vindt stiekem ook dat Hamas Israël van de kaart mag vegen).

Eens. Ik hoop ook dat het een hopeloze naïviteit is, maar hoe meer er naar buiten komt, hoe moeilijker dat is vol te houden. Ik vrees dat er dan toch veel mensen in je categorie 2 zitten. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

24-02-2024 om 18:40

Oh ja, we zijn het er niet mee eens dus antisemieten. Dat zou iemand eens in mijn gezicht moeten zeggen.

Elaine68 schreef op 24-02-2024 om 18:40:

Oh ja, we zijn het er niet mee eens dus antisemieten. Dat zou iemand eens in mijn gezicht moeten zeggen.

De manier om kritische mensen monddood te maken. 

Snoeske schreef op 24-02-2024 om 22:05:

[..]

De manier om kritische mensen monddood te maken.

Ik snap dat mensen geraakt worden door beelden en berichten uit Gaza. Maar wat vinden jullie dan dat er moet gebeuren?

Als Israël zich vroegtijdig terugtrekt, dan blijven de gijzelaars achter in Gaza en blijft de onderdrukker Hamas aan de macht. Een Hamas waarvan we allemaal weten dat die geen zier om de eigen bevolking geeft, die ze als menselijk schild gebruikt, die hulpgoederen inpikt die voor de bevolking bedoeld zijn (en dit al jarenlang doet, het is niet alleen iets van de oorlog) en die zich dus niet houdt aan gemaakte afspraken. Die de dood van Palestijnse burgers uitbuit, die echt niet vrijwillig gaat opstappen. Die verstrengeld is met de VN hulporganisatie UNRWA, waardoor die de burgers ook niet de beste hulp biedt en niet per se het beste voorheeft met de burgers. Een Hamas die Israël zal blijven aanvallen, die 7 oktober wil blijven herhalen. Een Hamas die geen tweestatenoplossing wil, maar het gehele grondgebied wil, waarop dan geen enkele Joodse aanwezigheid mag zijn, dus ook geen staat Israël meer.

Is dat echt wat jullie willen? 

Ik heb een vergelijkbare vraag al eerder gesteld en kreeg toen het antwoord terug dat neerkwam op "ik weet niet wat er dan moet gebeuren." 

En ergens snap ik dat nog wel, want je ziet beelden en hoort verhalen en oorlog is erg en er sterven mensen. 

Maar dan vind ik het wel heel makkelijk om zo over Israël te oordelen, die juist de eigen bevolking wil beschermen (die ook deels uit Arabische Palestijnen bestaat). Die Gaza in gaat om juist gericht Hamas leden gevangen te nemen of te doden, terwijl dat aan Israëlische zijde ook levens kost. Die een veel lagere civilian casualty ratio (burgerslachtoffers tov gedode strijders) heeft dan in andere oorlogen terwijl het een enorm dichtbevolkt gebied is. Nogmaals, elk burgerslachtoffer is vreselijk, maar wat is het alternatief? 

Israël direct terugtrekken, direct alle nederzettingen afbreken, direct Netanyahu afzetten en berechten is een mooi begin. Dan een internationale troepenmacht die toezicht houdt. Gaza en de West Bank weer leefbaar maken met een toekomst voor de Palestijnen en Hamas verdwijnt vanzelf. 

LMEK schreef op 23-02-2024 om 22:45:

[..]

Het aloude verhaal, de Palestijn gooit met stenen en de Israëliër schiet met scherp. Hamas maakt 1300 slachtoffers, Israël maakt 33.000 slachtoffers. Als je dat dan probeert te verdedigen dan ben je de schaamte voorbij.

Hamas is begonnen met deze slachtoffers te maken. Op een gruwelijke manier, zo gruwelijk naar ( uiteraard) vooral vrouwen heb ik nog niet eerder gezien.
Als Hamas de gevangen genomen slachtoffers eerder had vrij gelaten had Israël minder hard terug geslagen. Hamas moet worden vernietigd, het zijn complete barbaren en monsters.

absor

absor

25-02-2024 om 13:10 Topicstarter

ach ik ben de to maar pagina’s geleden hier gestopt met schrijven en heb ook niet meer gelezen   Had ontzettend veel begrip voor israel na de gruwelijkheden van 7 oktober en de klote positie waar ze in zaten maar wil nu zeggen dat het inmiddels nergens meer op slaat. Zo verdrietig dat ze niet zien dat ze het monster nu alleen maar laten groeien.   Alhoewel ik nog steeds overtuigd wil zijn dat de doorsnee israelier ook geen oorlog wil en dit ook verschrikkelijk vind. 
ik kan alleen maar bidden en hopen dat israel nu stopt het moet klaar zijn nu. 

Koko67 schreef op 25-02-2024 om 12:22:

[..]

Hamas is begonnen met deze slachtoffers te maken. Op een gruwelijke manier, zo gruwelijk naar ( uiteraard) vooral vrouwen heb ik nog niet eerder gezien.
Als Hamas de gevangen genomen slachtoffers eerder had vrij gelaten had Israël minder hard terug geslagen. Hamas moet worden vernietigd, het zijn complete barbaren en monsters.

Nee hoor, Hamas is pas ontstaan lang nadat Israël zijn wrede en barbaarse behandeling tegen de Palestijnen is begonnen. En Hamas moet inderdaad vernietigd net zoals de Israëlische filosofie dat ze beter zijn dan anderen. 

Het stopt niet zolang Netanyahu de baas is. Het vreemde is dat ik hem al zolang hij in het nieuws kwam een verschrikkelijke kerel vond maar dat is nu minder. Heel raar want hij is nu op zijn aller slechtst bezig en nagenoeg zoals ik van hem verwachtte. Tegelijk ben ik echt helemaal klaar met waar hij in naam van Israël mee bezig is en dat is geen antisemitisme! Heeft totaal niets te maken met joden maar domweg met de 100 tegen 1 oorlog die hij is gestart uit "zelfverdediging".

Beterhier schreef op 25-02-2024 om 22:14:

Het stopt niet zolang Netanyahu de baas is. Het vreemde is dat ik hem al zolang hij in het nieuws kwam een verschrikkelijke kerel vond maar dat is nu minder. Heel raar want hij is nu op zijn aller slechtst bezig en nagenoeg zoals ik van hem verwachtte. Tegelijk ben ik echt helemaal klaar met waar hij in naam van Israël mee bezig is en dat is geen antisemitisme! Heeft totaal niets te maken met joden maar domweg met de 100 tegen 1 oorlog die hij is gestart uit "zelfverdiediging".

Dat roept men inderdaad “zelfverdediging”. 
Ik zie het als een excuus om zoveel mogelijk Gazanen uit te roeien.

https://nos.nl/liveblog/2510410-israel-wil-strijd-tegen-hezbollah-opvoeren-netanyahu-wil-hoe-dan-ook-rafah-binnenvallen

Zilver_gray schreef op 26-02-2024 om 09:32:

[..]

Dat roept men inderdaad “zelfverdediging”.
Ik zie het als een excuus om zoveel mogelijk Gazanen uit te roeien.

https://nos.nl/liveblog/2510410-israel-wil-strijd-tegen-hezbollah-opvoeren-netanyahu-wil-hoe-dan-ook-rafah-binnenvallen

Wat ik niet uit het nieuws haal is hoeveel er nu nog wordt afgevuurd door Hamas vanuit Gaza. Of gaat het alleen nog om het verwijderen van alle Hamas aanhangers en installaties?

Rafah binnenvallen is hem door zo'n beetje de hele wereld ontraden maar vooral omdat de vluchtelingen die er nu zitten nergens heen kunnen. Er is ook met klem gezegd dat er een plan moet liggen voor de vluchtelingen. Of het uitroeien mag heten durf ik niets over te zeggen. Een tijd (alweer) geleden las ik op BBC een verslag over een Palestijnse man die op zijn mobiel werd gebeld door het Israëlische leger met de instructie de burgers in zijn appartementen gebouw te waarschuwen dat het binnen 1 of 2 uur gebombardeerd zou worden. De rillingen liepen me over de rug want het was zo realistisch. Maar het toonde (toen) wel aan dat ze proberen burgerslachtoffers te vermijden. Maar er zitten grenzen aan de haalbaarheid van die werkwijze. Uiteindelijk zijn doden aan de Palestijnse kant voor Netanyahu "gewoon" collateral damage.

Beterhier schreef op 26-02-2024 om 10:05:

[..]

Wat ik niet uit het nieuws haal is hoeveel er nu nog wordt afgevuurd door Hamas vanuit Gaza. Of gaat het alleen nog om het verwijderen van alle Hamas aanhangers en installaties?

Rafah binnenvallen is hem door zo'n beetje de hele wereld ontraden maar vooral omdat de vluchtelingen die er nu zitten nergens heen kunnen. Er is ook met klem gezegd dat er een plan moet liggen voor de vluchtelingen. Of het uitroeien mag heten durf ik niets over te zeggen. Een tijd (alweer) geleden las ik op BBC een verslag over een Palestijnse man die op zijn mobiel werd gebeld door het Israëlische leger met de instructie de burgers in zijn appartementen gebouw te waarschuwen dat het binnen 1 of 2 uur gebombardeerd zou worden. De rillingen liepen me over de rug want het was zo realistisch. Maar het toonde (toen) wel aan dat ze proberen burgerslachtoffers te vermijden. Maar er zitten grenzen aan de haalbaarheid van die werkwijze. Uiteindelijk zijn doden aan de Palestijnse kant voor Netanyahu "gewoon" collateral damage.

Aanvallen vanuit Gaza heb ik niet kunnen vinden, wel vanuit Libanon. Ik heb gehoord van iemand die momenteel in Tel Aviv zit dat er om de haverklap luchtalarmen afgaan. Of dat van beschieting uit Gaza is weet ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.