Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
24-02-2024 om 07:13
LMEK schreef op 24-02-2024 om 00:16:
[..]
Heb je ooit een rellende menigte gezien? Die bekogelen de politie ook vaak met van alles maar ik zie de politie bijna nooit met scherp terugschieten. En als dat dan wel een keer gebeurt dan hoor ik nooit het excuus dat de relschoppers de politie wilden verwonden en dat er daarom met scherp geschoten werd. Stel je voor dat de politie in Nederland met scherp gaat schieten als ze tijdens nieuw jaar met vuurwerk worden bekogeld.
En ik begrijp ergens wel dat je geen zier geeft om een Palestijns leven en dat je het doodschieten van een stenengooier probeert goed te praten met een steen doet auw. Ik begrijp alleen niet dat je dat ook durft op te schrijven.
Interessante post om op te reageren, er zitten zoveel aanknopingspunten in, dus dank daarvoor.
Allereerst over de stenengooiers en wat de Nederlandse politie zou doen. De geweldsinstructie van de politie is daar duidelijk in. Als een agent zelf, of een andere persoon, in levensgevaar is, kan hij zijn pistool gebruiken. Als het nodig is om iemand direct uit te schakelen kan hij op de romp richten. Het richten op de benen is dan niet effectief en kan tot meer onschuldige slachtoffers leiden.
Het klopt dat in Nederland niet snel gericht wordt geschoten bij rellen. We mogen heel blij zijn dat we hier in een relatief veilig land wonen. Relschoppers zijn hier vaak ongeoefend in het gooien van stenen. Maar reken maar dat een agent zal schieten als zijn leven in gevaar is.
In de Palestijnse gebieden worden kinderen grootgebracht met een diepe haat tegen Joden. Zoals je in die clip zag die ik had gepost, leren ze al jong gericht te gooien met stenen. Een gemiddelde Nederlandse relschopper zal de steen niet gooien om te doden, een Palestijn wel.
Daarnaast kun je de Nederlandse context niet vergelijken met de situatie daar. Terrorisme is daar aan de orde van de dag, zie onderstaand overzicht:
2023
April terror attacks:
Four people were killed and 18 injured in the April attacks:
1 April. Beit Ummar: Three members of the security forces were injured in a car ramming attack.
2 April, Nir Tzvi Junction: Two members of the security forces were injured in a stabbing attack.
6 April, the Adam settlement: A member of the security forces was injured in a shooting attack near the settlement.
7 April, Jordan Valley: Three women, a mother and two daughters, were killed in a shooting attack.
7 April, Tel Aviv: A tourist visiting Israel was killed and five other people were wounded in a car-ramming attack on the city's promenade.
17 April, Gush Etzion Junction: A man was injured in a stabbing attack.
18 April, Jerusalem's Shimon HaTzadik neighborhood: Two people were injured in a shooting attack.
24 April, Jerusalem: Four people were injured in a car-ramming attack.
189 terror attacks were recorded in Jerusalem and Judea and Samaria. There were a total of 111 firebomb attacks, 47 pipe bomb attacks and 19 small-arms fire attacks. There were also 7 arson attacks, 3 vehicular attacks and 2 assaults. In addition, 66 rockets were launched from the Gaza Strip and six incidents of AA fire were reported.
https://www.gov.il/en/departments/general/wave-of-terror-october-2015
Er wonen bijna 2x zoveel mensen in Nederland dus doe bovenstaande x2. Denk je eens in dat dit maand in maand uit in Nederland zou gebeuren. Stel je dan geen onevenredig en oneerlijk hoge eisen aan de Israeli? Tegelijkertijd ben ik van mening dat ze zeer hoge eisen aan zichzelf stellen. Een normaal mens wil een ander niet doden. Ook Israeli willen dat niet en ze gaan erg ver om dat te voorkomen.
En ik schaam me absoluut niet voor wat ik schrijf. Daar heb ik een aantal redenen voor die ik je graag geef:
- Mijn ouders hebben me het verschil tussen goed en kwaad geleerd en om me uit te spreken tegen kwaad.
- Hamas is een ultieme vorm van het kwaad, daarvoor hoef je alleen maar naar 7 oktober te kijken. Uit jouw berichten meen ik me te herinneren dat je het op dit punt met me eens bent, maar corrigeer me als ik jouw standpunt hierin onjuist voorstel.
- Hamas is duidelijk in zijn doelstelling en wil 7 oktober keer op keer herhalen tot er geen Joden meer in het gebied zijn.
- Dan heb je de Palestijnse burgers. Ja, er zijn onschuldige burgers, maar een heel groot deel steunt Hamas. Kinderen worden opgevoed, onderwezen en geïndoctrineerd met haat jegens Joden. Ik weet niet of je weleens met ex-moslims uit het Midden Oosten of Afrika spreekt? Zo niet, is daar online genoeg over te vinden, Ayaan Hirsi Ali is daar bijvoorbeeld heel open in hoe zij leerde Joden te haten. Of Mosab Hassan Yousef. Wat wij extreem of radicaal noemen is daar normaal. Vergelijkbare verhalen heb ik gehoord in persoonlijke gesprekken met ex-moslims uit die regio en ook online wordt dit keer op keer bevestigd. Of je hebt vast die geluidsopname wel gehoord van die Palestijn die met zijn ouders belt nadat hij Israëliërs had vermoord op 7 oktober en de opgewonden reactie van zijn ouders. Een samenleving waarin haat jegens andere mensen zo wordt aangewakkerd en gestimuleerd zal ik nooit kunnen steunen en daar zal ik nooit over zwijgen. Dat gaat regelrecht in tegen nr 1.
- Ik hou niet van leugens. En ik heb vanaf 7 oktober enorm veel leugens voorbij zien komen en ontmaskerd zien worden.
- Je kan niet verwachten van een natie dat ze leeft naast een groep die haar dood wil hebben. Een staakt het vuren terwijl Hamas nog aan de macht is en de gijzelaars nog in Gaza zijn, geeft alleen maar ruimte voor nieuwe 7 oktobers, zie punt 3. Er is maar 1 oplossing en dat is dat Hamas verslagen wordt.
- Ik ben bekend met de redenatie dat er dan nieuwe Hamassen zullen opstaan. Dat is mogelijk. Maar moet je je daarom lijdzaam naar de slachtbank laten leiden? De Israëliërs zijn prima in staat zichzelf te verdedigen. En ik vind dat we ze die ruimte moeten geven. Duitsland is destijds gedenazificeerd, maar ik vermoed dat deze haat dieper zit. Als er nieuwe Hamassen opstaan, zullen ze daarmee moeten dealen.
- Ik ben voor vrijheid en de vrije westerse waarden. En ik zie die vrijheid en waarden ook bedreigd worden in de westerse wereld door een ideologie die voor onderwerping staat.
Dit zijn zo 8 redenen waarom ik Israël steun. Ik had ongetwijfeld nog wel meer redenen kunnen opschrijven, maar de post wordt al zo lang..
Zilver_gray
24-02-2024 om 07:19
Malibu2 schreef op 23-02-2024 om 23:43:
[..]
Door zich over te geven en de gijzelaars vrij te laten. Aldus oa minister Benny Gantz:
He issued a warning to Hamas, stating, “The world must know, and Hamas leaders must know – if by Ramadan our hostages are not home – the fighting will continue to the Rafah area.
“We will do so in a coordinated manner, facilitating the evacuation of civilians in dialogue with our American and Egyptian partners to minimize civilian casualties.
“But to those saying the price is too high – I say this very clearly: Hamas has a choice. They can surrender, release the hostages, and this way, the citizens of Gaza can celebrate the holy holiday of Ramadan,” Gantz stated.
Hamas has a choice. They can surrender, release the hostages, and this way, the citizens of Gaza can celebrate the holy holiday of Ramadan,” Gantz stated.
Theoretisch een mooi verhaal.
The citizens of Gaza hebben helemaal niets meer: overal doden een kapot geschoten land, nauwelijks water en niets te vreten.
Zilver_gray
24-02-2024 om 07:27
'Gesprekken over staakt-het-vuren in Parijs'
Gesprekken in Parijs over een staakt-het-vuren in de oorlog tussen Hamas en Israël en een mogelijke gijzelaarsdeal worden hoogstwaarschijnlijk dit weekeinde voortgezet. Dat schrijft persbureau Reuters op basis van een anonieme bron.
In de Franse hoofdstad zou het hoofd van de Israëlische geheime dienst Mossad aanwezig zijn, net als afgevaardigden van Qatar, Egypte en de VS. De gesprekken begonnen vrijdag. Israël heeft officieel niets gezegd over de gesprekken in Parijs.
Hamas en Israël spreken niet rechtstreeks met elkaar. Het hoofd van de Egyptische geheime dienst sprak eerder deze week in Caïro naar verluidt met Hamas-leider Ismail Haniya.
We gaan het zien.
Malibu2
24-02-2024 om 07:39
Zilver_gray schreef op 24-02-2024 om 07:19:
[..]
Hamas has a choice. They can surrender, release the hostages, and this way, the citizens of Gaza can celebrate the holy holiday of Ramadan,” Gantz stated.
Theoretisch een mooi verhaal.
The citizens of Gaza hebben helemaal niets meer: overal doden een kapot geschoten land, nauwelijks water en niets te vreten.
Hamas wordt door een grote meerderheid van de Palestijnen gesteund. Poll uitgevoerd eind november, begin december:
Almost three in four Palestinians believe the Oct. 7 attack by Hamas on Israel was correct, and the ensuing Gaza war has lifted support for the Islamist group both there and in the West Bank, a survey from a respected Palestinian polling institute found
[...]
The PCPSR found that, compared to pre-war polling, support for Hamas had risen in Gaza and more than tripled in the West Bank, which has seen the highest levels in violence in years, with repeated deadly clashes between Israeli troops and settlers and Palestinians.
[...]
The PCPSR poll found that 44% of Gazans say they have enough food and water for a day or two, and 56% say that they do not. Almost two-thirds of Gazan respondents - 64% - said a member of their family had been killed or injured in the war.
Zilver_gray
24-02-2024 om 09:59
Malibu2 schreef op 24-02-2024 om 07:39:
[..]
Hamas wordt door een grote meerderheid van de Palestijnen gesteund. Poll uitgevoerd eind november, begin december:
Almost three in four Palestinians believe the Oct. 7 attack by Hamas on Israel was correct, and the ensuing Gaza war has lifted support for the Islamist group both there and in the West Bank, a survey from a respected Palestinian polling institute found
[...]
The PCPSR found that, compared to pre-war polling, support for Hamas had risen in Gaza and more than tripled in the West Bank, which has seen the highest levels in violence in years, with repeated deadly clashes between Israeli troops and settlers and Palestinians.
[...]
The PCPSR poll found that 44% of Gazans say they have enough food and water for a day or two, and 56% say that they do not. Almost two-thirds of Gazan respondents - 64% - said a member of their family had been killed or injured in the war.
Makkelijk om er wat van te vinden beredeneerd vanuit ons veilige Nederland. Die Gazanen hebben niks te willen natuurlijk.
LMEK
24-02-2024 om 10:05
Malibu2 schreef op 24-02-2024 om 07:13:
[..]
Interessante post om op te reageren, er zitten zoveel aanknopingspunten in, dus dank daarvoor.
Allereerst over de stenengooiers en wat de Nederlandse politie zou doen. De geweldsinstructie van de politie is daar duidelijk in. Als een agent zelf, of een andere persoon, in levensgevaar is, kan hij zijn pistool gebruiken. Als het nodig is om iemand direct uit te schakelen kan hij op de romp richten. Het richten op de benen is dan niet effectief en kan tot meer onschuldige slachtoffers leiden.
Het klopt dat in Nederland niet snel gericht wordt geschoten bij rellen. We mogen heel blij zijn dat we hier in een relatief veilig land wonen. Relschoppers zijn hier vaak ongeoefend in het gooien van stenen. Maar reken maar dat een agent zal schieten als zijn leven in gevaar is.
In de Palestijnse gebieden worden kinderen grootgebracht met een diepe haat tegen Joden. Zoals je in die clip zag die ik had gepost, leren ze al jong gericht te gooien met stenen. Een gemiddelde Nederlandse relschopper zal de steen niet gooien om te doden, een Palestijn wel.
Daarnaast kun je de Nederlandse context niet vergelijken met de situatie daar. Terrorisme is daar aan de orde van de dag, zie onderstaand overzicht:
2023
April terror attacks:
Four people were killed and 18 injured in the April attacks:
1 April. Beit Ummar: Three members of the security forces were injured in a car ramming attack.
2 April, Nir Tzvi Junction: Two members of the security forces were injured in a stabbing attack.
6 April, the Adam settlement: A member of the security forces was injured in a shooting attack near the settlement.
7 April, Jordan Valley: Three women, a mother and two daughters, were killed in a shooting attack.
7 April, Tel Aviv: A tourist visiting Israel was killed and five other people were wounded in a car-ramming attack on the city's promenade.
17 April, Gush Etzion Junction: A man was injured in a stabbing attack.
18 April, Jerusalem's Shimon HaTzadik neighborhood: Two people were injured in a shooting attack.
24 April, Jerusalem: Four people were injured in a car-ramming attack.
189 terror attacks were recorded in Jerusalem and Judea and Samaria. There were a total of 111 firebomb attacks, 47 pipe bomb attacks and 19 small-arms fire attacks. There were also 7 arson attacks, 3 vehicular attacks and 2 assaults. In addition, 66 rockets were launched from the Gaza Strip and six incidents of AA fire were reported.
https://www.gov.il/en/departments/general/wave-of-terror-october-2015
Er wonen bijna 2x zoveel mensen in Nederland dus doe bovenstaande x2. Denk je eens in dat dit maand in maand uit in Nederland zou gebeuren. Stel je dan geen onevenredig en oneerlijk hoge eisen aan de Israeli? Tegelijkertijd ben ik van mening dat ze zeer hoge eisen aan zichzelf stellen. Een normaal mens wil een ander niet doden. Ook Israeli willen dat niet en ze gaan erg ver om dat te voorkomen.
En ik schaam me absoluut niet voor wat ik schrijf. Daar heb ik een aantal redenen voor die ik je graag geef:
- Mijn ouders hebben me het verschil tussen goed en kwaad geleerd en om me uit te spreken tegen kwaad.
- Hamas is een ultieme vorm van het kwaad, daarvoor hoef je alleen maar naar 7 oktober te kijken. Uit jouw berichten meen ik me te herinneren dat je het op dit punt met me eens bent, maar corrigeer me als ik jouw standpunt hierin onjuist voorstel.
- Hamas is duidelijk in zijn doelstelling en wil 7 oktober keer op keer herhalen tot er geen Joden meer in het gebied zijn.
- Dan heb je de Palestijnse burgers. Ja, er zijn onschuldige burgers, maar een heel groot deel steunt Hamas. Kinderen worden opgevoed, onderwezen en geïndoctrineerd met haat jegens Joden. Ik weet niet of je weleens met ex-moslims uit het Midden Oosten of Afrika spreekt? Zo niet, is daar online genoeg over te vinden, Ayaan Hirsi Ali is daar bijvoorbeeld heel open in hoe zij leerde Joden te haten. Of Mosab Hassan Yousef. Wat wij extreem of radicaal noemen is daar normaal. Vergelijkbare verhalen heb ik gehoord in persoonlijke gesprekken met ex-moslims uit die regio en ook online wordt dit keer op keer bevestigd. Of je hebt vast die geluidsopname wel gehoord van die Palestijn die met zijn ouders belt nadat hij Israëliërs had vermoord op 7 oktober en de opgewonden reactie van zijn ouders. Een samenleving waarin haat jegens andere mensen zo wordt aangewakkerd en gestimuleerd zal ik nooit kunnen steunen en daar zal ik nooit over zwijgen. Dat gaat regelrecht in tegen nr 1.
- Ik hou niet van leugens. En ik heb vanaf 7 oktober enorm veel leugens voorbij zien komen en ontmaskerd zien worden.
- Je kan niet verwachten van een natie dat ze leeft naast een groep die haar dood wil hebben. Een staakt het vuren terwijl Hamas nog aan de macht is en de gijzelaars nog in Gaza zijn, geeft alleen maar ruimte voor nieuwe 7 oktobers, zie punt 3. Er is maar 1 oplossing en dat is dat Hamas verslagen wordt.
- Ik ben bekend met de redenatie dat er dan nieuwe Hamassen zullen opstaan. Dat is mogelijk. Maar moet je je daarom lijdzaam naar de slachtbank laten leiden? De Israëliërs zijn prima in staat zichzelf te verdedigen. En ik vind dat we ze die ruimte moeten geven. Duitsland is destijds gedenazificeerd, maar ik vermoed dat deze haat dieper zit. Als er nieuwe Hamassen opstaan, zullen ze daarmee moeten dealen.
- Ik ben voor vrijheid en de vrije westerse waarden. En ik zie die vrijheid en waarden ook bedreigd worden in de westerse wereld door een ideologie die voor onderwerping staat.
Dit zijn zo 8 redenen waarom ik Israël steun. Ik had ongetwijfeld nog wel meer redenen kunnen opschrijven, maar de post wordt al zo lang..
Je post is inderdaad lang en de inhoud niet al te best.
Je probeert stenen gooien neer te zetten als Olympische discipline en hoe goed de Palestijnen daar wel niet in vergelijking met anderen. Daarbij probeer je de suggestie te wekken dat stenen gooien levensgevaarlijk is en met scherp schieten geoorloofd is. Maar waar je ongelofelijk de mist in gaat is hier, er zijn in totaal 11 Israëliërs overleden door een steen volgens Rafael Medoff. Dan hebben we het over een periode van 40 jaar, en volgens het IDF zijn er jaarlijks gemiddeld 3000 incidenten met stenengooiers. Dat zijn dus 120.000 stenen die tot 11 doden hebben geleid oftewel 0.009%. Dat zijn de cijfers die ik heb gevonden, ik zie graag jouw cijfers tegemoet die jouw punt ondersteunen omdat ik die niet heb kunnen vinden.
Vervolgens kom je met april 2023, waarom precies deze maand? Je overzicht laat 4 Israëlische dodelijke slachtoffers zien, in april 2023 zijn er 11 Palestijnen gedood en dat op de West Bank, je weet wel daar waar Hamas het niet voor het zeggen heeft. Wederom sla je de plank volkomen mis.
Punt 1 tot en met 8 zijn de moeite niet eens waard om te reageren behalve punt 2. Ook ik zie Hamas als het ergste kwaad. Israëlische kinderen worden met net zoveel haat opgevoed als Palestijnse kinderen en ook veel Israëliërs willen elke Palestijn dood hebben. En ik blijf erbij dat je steun voor Israël gebaseerd is op een diepe minachting of zelfs wel haat jegens de andere kant want dat zie je gewoon terug in je argumentatie.
Malibu2
24-02-2024 om 10:25
Zilver_gray schreef op 24-02-2024 om 09:59:
[..]
Makkelijk om er wat van te vinden beredeneerd vanuit ons veilige Nederland. Die Gazanen hebben niks te willen natuurlijk.
Het grootste deel van de Gazanen steunt Hamas. Echt, ik wou dat het anders was. Ik wou dat ze na 2005 met alle internationale hulp van Gaza het Singapore van het Midden Oosten hadden gemaakt, dat ze floreerden en dat ze normaal met buurland Israël konden samenleven. Helaas hebben ze andere keuzes gemaakt, en keuzes hebben nu eenmaal consequenties.
Zilver_gray
24-02-2024 om 10:37
Malibu2 schreef op 24-02-2024 om 10:25:
[..]
Het grootste deel van de Gazanen steunt Hamas. Echt, ik wou dat het anders was. Ik wou dat ze na 2005 met alle internationale hulp van Gaza het Singapore van het Midden Oosten hadden gemaakt, dat ze floreerden en dat ze normaal met buurland Israël konden samenleven. Helaas hebben ze andere keuzes gemaakt, en keuzes hebben nu eenmaal consequenties.
Er komen ongeveer 100 kinderen per dag om in Gaza. Maar he dat zijn de consequenties he, hadden ze maar andere keuzes moeten maken.
Ja ook een manier om het goed te praten.
Malibu2
24-02-2024 om 11:05
Zilver_gray schreef op 24-02-2024 om 10:37:
[..]
Er komen ongeveer 100 kinderen per dag om in Gaza. Maar he dat zijn de consequenties he, hadden ze maar andere keuzes moeten maken.
Ja ook een manier om het goed te praten.
Ja, dat zijn de consequenties. Elke dode hiervan is de verantwoordelijkheid van Hamas.
Je hebt het over de Gazaanse kinderen.. maar hadden de Israëlische kinderen in de kibbutzim op 7 oktober iets te willen? Of de vrouwen? Of de mannen? Of degenen die op het Nova festival zijn afgeslacht? Of degenen die zijn ontvoerd naar Gaza? Degenen die bij terroristische aanslagen of raketaanvallen zijn omgekomen of gewond geraakt?
De Israëliërs zeggen het al tientallen jaren, zodra de Palestijnen kiezen voor vrede zal er vrede zijn:
“We can forgive the Arabs for killing our children. We cannot forgive them for forcing us to kill their children. We will only have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us” Golda Meir
Er zijn meerdere keren voorstellen voor een Palestijnse staat gedaan. Steeds afgewezen door de Palestijnen. De Palestijnen willen 100% van het grondgebied, oftewel From the river to the sea. Met minder nemen ze geen genoegen. En dat is simpelweg geen optie.
Dus ja, de sleutel tot de oplossing ligt bij de Palestijnen. Zodra die vrede willen, kan er vrede zijn.
LMEK
24-02-2024 om 11:38
Malibu2 schreef op 24-02-2024 om 11:05:
[..]
Ja, dat zijn de consequenties. Elke dode hiervan is de verantwoordelijkheid van Hamas.
Je hebt het over de Gazaanse kinderen.. maar hadden de Israëlische kinderen in de kibbutzim op 7 oktober iets te willen? Of de vrouwen? Of de mannen? Of degenen die op het Nova festival zijn afgeslacht? Of degenen die zijn ontvoerd naar Gaza? Degenen die bij terroristische aanslagen of raketaanvallen zijn omgekomen of gewond geraakt?
Dus zijn de slachtoffers van 7 oktober ook de verantwoordelijkheid van de Israëlische regering. Dat is de consequentie van het steunen van de Israëlische regering, gedood worden door de vijand. Hadden ze maar andere keuzes moeten maken….
Of zijn de spelregels dat het maar 1 kant op werkt?
Zilver_gray
24-02-2024 om 12:00
LMEK schreef op 24-02-2024 om 11:38:
[..]
Dus zijn de slachtoffers van 7 oktober ook de verantwoordelijkheid van de Israëlische regering. Dat is de consequentie van het steunen van de Israëlische regering, gedood worden door de vijand. Hadden ze maar andere keuzes moeten maken….
Of zijn de spelregels dat het maar 1 kant op werkt?
Zoals jij het stelt moet ik stiekem wel lachen om zoveel simpelheid. Maar eigenlijk is het om te janken.
LMEK
24-02-2024 om 12:17
Zilver_gray schreef op 24-02-2024 om 12:00:
[..]
Zoals jij het stelt moet ik stiekem wel lachen om zoveel simpelheid. Maar eigenlijk is het om te janken.
Dan is het nu gewoon wachten op de uitleg dat een Palestijnse en Israëlische baby niet vergelijkbaar zijn omdat de Palestijnse baby verwekt wordt met de intentie Israël te gaan haten.
Zilver_gray
24-02-2024 om 12:23
LMEK schreef op 24-02-2024 om 12:17:
[..]
Dan is het nu gewoon wachten op de uitleg dat een Palestijnse en Israëlische baby niet vergelijkbaar zijn omdat de Palestijnse baby verwekt wordt met de intentie Israël te gaan haten.
Zonder gekheid, er zijn vast mensen die daarvan overtuigd zijn.
Denksport
24-02-2024 om 12:58
Malibu2 schreef op 24-02-2024 om 11:05:
[..]
Ook eens met de rest van je post hoor, maar dit is de essentie ervan.
Hamas geeft geen fuck om de Palestijnen en wie denkt dat ze dat wél doen is hopeloos naïef. (Of, maar dat hoop ik eigenlijk niet, vindt stiekem ook dat Hamas Israël van de kaart mag vegen).
kerstbeer
24-02-2024 om 12:58
Zilver_gray schreef op 23-02-2024 om 18:53:
Israel wil uit wraak voor aanslag ruim 3300 extra huizen bouwen op Westoever
De regering van Israël wil uit wraak voor een Palestijnse aanslag eerder deze week 3344 huizen extra bouwen voor kolonisten op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever. De commissie die daarover gaat, zal daar binnenkort mee instemmen, zegt minister Smotrich van Financiën.
Smotrich sprak na afloop van een overleg met onder andere premier Netanyahu. "Laat iedereen die een terroristische aanslag op ons voorbereidt weten dat elk opheffen van de hand tegen Israëlische burgers met een dodelijk klap en vernietiging beantwoord zal worden en onze eeuwige grip op heel Israël zal versterken", zei hij.
Gisterochtend openden drie Palestijnen het vuur op een file bij een Israëlische controlepost op de Westelijke Jordaanoever. Eén Israëliër kwam om het leven, vijf anderen raakten gewond. Twee van de drie schutters zijn doodgeschoten, de derde is opgepakt.
Volgens het internationaal recht zijn de Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever illegaal. Er wonen naast zo'n drie miljoen Palestijnen meer dan 600.000 Israëliërs.
Bron; NOS
Dit gaat allang niet meer om “zelfverdediging” Dit is “we doen wat we willen en trekken ons nergens wat van aan”.
Treurig.
"uit wraak" nog wel. Hele slimme raadgever voor beleid.
Denk eerder dat het uit economisch en politiek eigenbelang is, wat zo makkelijker te verkopen valt. Hoewel. "Uit wraak" is een zo rare reden voor beleid maken dat ik niet begrijp dat er mensen zijn die dat een verstandige reden vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.