Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Koko67
09-07-2025 om 22:42
Zilver_gray schreef op 09-07-2025 om 22:06:
Mevrouw Albanese spreekt zich al langere tijd uit tegen het onmenselijke wat Israël in de Gazastrook uitspookt. En terecht!
Ik las op verschillende nieuwssites de reden van de z.g sancties
In een rapport wat ze vorige week presenteerde over de situatie in Gaza schreef ze dat Israël zich schuldig maakt aan "een van de wreedste genocides van de moderne geschiedenis". Ze riep landen op handelsbetrekkingen met Israël te verbreken en pleite voor een wapenembargo.
Kritiek op Israël wordt niet getolereerd, en een criminele massamoordenaar wordt met open armen ontvangen in de VS.
Heb je het rapport gelezen over die massale verkrachtingen die Hamas als wapen ziet? Zijn die gijzelaars trouwens al vrij?Heeft mevrouw Albanese het ook over die enorme wreedheden? En dan heb ik het nog niet over de wreedheden due op 7 oktober gebeurd zijn. Heeft mevrouw Albanese het in dat rapport ook daar over? Ik denk zo maar van niet.
Zilver_gray
09-07-2025 om 23:05
Koko67 schreef op 09-07-2025 om 22:42:
[..]
Heb je het rapport gelezen over die massale verkrachtingen die Hamas als wapen ziet? Zijn die gijzelaars trouwens al vrij?Heeft mevrouw Albanese het ook over die enorme wreedheden? En dan heb ik het nog niet over de wreedheden due op 7 oktober gebeurd zijn. Heeft mevrouw Albanese het in dat rapport ook daar over? Ik denk zo maar van niet.
In dit rapport weet ik niet, maar ze heeft zich al eerder over 7 oktober uitgesproken. Jij klinkt nogal overtuigd.
In het interview met de Volkskrant noemt ze de aanval op 7 oktober 2023 ‘afschuwelijk, bloedig en misdadig’.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/francesca-albanese-is-fel-criticus-van-israel-maar-ontkent-niet-het-bestaansrecht-ervan~ba6b6f30/
Ik snap sommige reacties niet; kritiek op Israël is volgens een aantal hier gelijk aan “achter de gruwelijkheden van Hamas staan”.
Malibu2
09-07-2025 om 23:43
Zilver_gray schreef op 09-07-2025 om 22:06:
Mevrouw Albanese spreekt zich al langere tijd uit tegen het onmenselijke wat Israël in de Gazastrook uitspookt. En terecht!
Ik las op verschillende nieuwssites de reden van de z.g sancties
In een rapport wat ze vorige week presenteerde over de situatie in Gaza schreef ze dat Israël zich schuldig maakt aan "een van de wreedste genocides van de moderne geschiedenis". Ze riep landen op handelsbetrekkingen met Israël te verbreken en pleite voor een wapenembargo.
Kritiek op Israël wordt niet getolereerd, en een criminele massamoordenaar wordt met open armen ontvangen in de VS.
Het is een lange en duistere geschiedenis met Albanese. Een selectie :
Een tweet van haarzelf over de slachtoffers van 7 oktober: https://x.com/FranceskAlbs/status/1756351236909965591?t=VSEhsPO4xfampp60UnG9Kg&s=19
Een tweet van Frankrijk: https://x.com/FranceONUGeneve/status/1847171642402775068?t=e92PRSn70t9x7OLzKaA-CQ&s=19
De VS nog ten tijde van Biden:
There is no place for antisemitism from UN-affiliated officials tasked with promoting human rights. While the United States has never supported Francesca Albanese’s mandate, it is clear she is not fit for this or any position at the UN.
https://x.com/USAmbUN/status/1816906822361731166
Casper Veltkamp heeft gereageerd op Kamervragen: " [...] dienen zij zich daarom ook te houden aan de VN-gedragscode voor Speciaal Rapporteurs. In het geval van mevrouw Albanese staan diverse van haar uitlatingen op sociale media haaks op die gedragscode, wat het kabinet afkeurt en bij haar bezoek aan Nederland is overgebracht.
Het kabinet steunt haar eventuele herbenoeming niet.
link via: https://unwatch.org/objections-to-reappointment-of-un-rapporteur-francesca-albanese/
In 2014 was ze nog blij dat Hamas (tijdelijk) van de EU lijst van terreurorganisaties was gehaald.:
Link via en nog meer parels... https://www.adl.org/resources/article/francesca-albanese-her-own-words
https://unwatch.org/francesca-albaneses-antisemitism-on-display/
https://youtu.be/Xe5V7aPNk-U?si=gUQpMOzp1MuwSuNM
Zilver_gray
09-07-2025 om 23:51
In mijn laatste link ook genoeg over de beweringen van UN Watch;
Een samenhangende vraag is: is snoeiharde kritiek op Israël per definitie antisemitisch? Nee, dat is het niet. In de aanpak van UN Watch echter lijkt die vraag met ‘ja’ te worden beantwoord. Ongewild biedt het rapport zo ook een kijkje in de keuken van UN Watch zelf. Feiten worden zodanig selectief en vervormd gepresenteerd dat ze in het vakje ‘antisemitisme’ lijken te passen.
Beweringen
Bewering van UN Watch: ‘In een tweet vergeleek Albanese Israël met het Derde Rijk en diens rassenwetten.’ Feit: de VN-rapporteur had het in de betreffende tweet niet over Israël, maar over Duitsland, dat gezien het naziverleden volgens haar meer oog zou moeten hebben voor genocide.
Bewering van UN Watch: ‘Sinds haar benoeming op 1 april 2022 heeft Albanese stelselmatig en openlijk het terrorisme van Hamas gesteund.’ Feit: nooit heeft de VN-rapporteur de terreurdaden van Hamas toegejuicht.
Malibu2
09-07-2025 om 23:58
Link vergeten naar een reactie op de dat "onderzoek" van haar. Twee paragrafen uit de reactie van UN Watch:
The term genocide—in its different forms—appears some 57 times in the 38-page report, while the words Hamas, terrorism, and attacks appear zero times in the report (excluding citations in footnotes).
[...]
The report omits the following key facts:
• Does not mention Palestinian rejectionism over a period of more than 100 years, including of the 1947 UN Partition Plan and other two-state solution offers such as in 2000 by Ehud Barak in 2009 by Ehud Olmert, which is the main reason the Palestinians do not have a state today.
• Completely erases deadly Palestinian terrorism and its underlying genocidal ideology.
• Ignores the existence of ongoing armed conflict between Israel and Hamas and the current war, initiated by Hamas on October 7, 2023, which Hamas refuses to end by surrendering and returning all the hostages.
• Disregards the historical and indigenous rights of the Jewish people to the territory spanning thousands of years, instead falsely casting Israel as a “colonial” enterprise.
• Rails against physical destruction in Gaza, but ignores Hamas responsibility for that through its human shield strategy of operating from civilian infrastructure.
https://unwatch.org/legal-analysis-of-francesca-albaneses-june-2025-report-to-human-rights-council/
Malibu2
09-07-2025 om 23:59
Zilver_gray schreef op 09-07-2025 om 23:51:
In mijn laatste link ook genoeg over de beweringen van UN Watch;
Een samenhangende vraag is: is snoeiharde kritiek op Israël per definitie antisemitisch? Nee, dat is het niet. In de aanpak van UN Watch echter lijkt die vraag met ‘ja’ te worden beantwoord. Ongewild biedt het rapport zo ook een kijkje in de keuken van UN Watch zelf. Feiten worden zodanig selectief en vervormd gepresenteerd dat ze in het vakje ‘antisemitisme’ lijken te passen.
Beweringen
Bewering van UN Watch: ‘In een tweet vergeleek Albanese Israël met het Derde Rijk en diens rassenwetten.’ Feit: de VN-rapporteur had het in de betreffende tweet niet over Israël, maar over Duitsland, dat gezien het naziverleden volgens haar meer oog zou moeten hebben voor genocide.
Bewering van UN Watch: ‘Sinds haar benoeming op 1 april 2022 heeft Albanese stelselmatig en openlijk het terrorisme van Hamas gesteund.’ Feit: nooit heeft de VN-rapporteur de terreurdaden van Hamas toegejuicht.
Maar heb je dan nog nooit geluisterd naar wat ze zelf uitkraamt?
Zilver_gray
10-07-2025 om 00:03
We kunnen haar intenties ter discussie stellen, maar dat verandert niets aan de feiten.
Israël pleegt oorlogsmisdaden;
Hulpverleners zijn geëxecuteerd, journalisten vermoord, ziekenhuizen, scholen en woningen de complete infrastructuur vernietigd. De Palestijnse bevolking wordt uitgehongerd en verdreven. En nu gedwongen opsluiting van 600.000 Gazanen in een concentratiekamp.
Dat lijkt mij een veel interessantere discussie, dan of mevrouw Albanese al dan niet “iets tegen Israël” heeft. Want laten we wel wezen; kritiek op Israël staat volgens Israël gelijk aan antisemitisme..
Malibu2
10-07-2025 om 00:46
Zilver_gray schreef op 10-07-2025 om 00:03:
We kunnen haar intenties ter discussie stellen, maar dat verandert niets aan de feiten.
Israël pleegt oorlogsmisdaden;
Hulpverleners zijn geëxecuteerd, journalisten vermoord, ziekenhuizen, scholen en woningen de complete infrastructuur vernietigd. De Palestijnse bevolking wordt uitgehongerd en verdreven. En nu gedwongen opsluiting van 600.000 Gazanen in een concentratiekamp.
Dat lijkt mij een veel interessantere discussie, dan of mevrouw Albanese al dan niet “iets tegen Israël” heeft. Want laten we wel wezen; kritiek op Israël staat volgens Israël gelijk aan antisemitisme..
Is Israël perfect? Nee. Maar wat is de meetlat, wat is de standaard waartegen Israël gehouden wordt? Is die gelijk als bij andere landen? Als je heel eerlijk bent, dan is het antwoord "nee". Er worden aan Israël hogere eisen gesteld dan aan bijvoorbeeld de troepen die tegen ISIS streden.
Ook is dit een oorlog waarbij Gazaanse burgers niet het gebied kunnen ontvluchten. Enorme vluchtelingenstromen zijn ontstaan in Syrië. Maar hier houdt Egypte de grens hermetisch gesloten. Andere buurlanden willen ook geen Gazanen opvangen. Er wordt dus gestreden op een klein stuk land waar burgers niet weg kunnen. Maar is dat werkelijk de schuld van Israël? Of toch wellicht vooral Hamas?
Hamas heeft gezegd 7 oktober keer op keer te willen herhalen. Ze willen From the river to the sea. Echt, ik wou dat het anders was. Je kan niet van een buurland verwachten dat ze dat maar toelaten. Maar wanneer het Israël betreft, liggen de zaken voor veel mensen toch wat anders.
Nogmaals, ik ken niemand die beweert dat Israël perfect is. Gebeuren er dingen die niet zouden moeten gebeuren? Ongetwijfeld. En er vallen burgerslachtoffers, echt ik wou dat het niet zo was. Maar door wie komt dat?
Ik heb ook gehoord over de gedode journalisten. Velen behoorden echter tot Hamas. Is er dan een journalist gedood of een Hamas terrorist die ook journalist was? Ik denk het tweede maar het eerste narratief wordt volop gepusht.
De vernielingen zijn vreselijk. Maar ook hier weer: zouden veel ziekenhuizen, scholen en woningen niet nog intact zijn als ze niet waren misbruikt door Hamas?
En de Gazanen bijeen op dat kleine stukje land. Allereerst is dit natuurlijk geen concentratiekamp, ik zie dat als moedwillige framing net als de term genocide. Ik weet ook niet of er iets bekend is over de duur. Tegelijkertijd moet je ook realistisch zijn. De greep van Hamas op de bevolking is stevig en dat zal blijven zolang Hamas onder de bevolking blijft. Dit kan ook een kans zijn voor Gazanen die onder dat juk vandaan willen om daarvan los te breken. Ook zal het mensen een betere kans geven om te vertrekken naar een andere regio waar ze mogelijk wel levensgeluk kunnen vinden. Want ook al wordt het morgen vrede, er is zoveel vernield. Zijn gebouwen die overeind staan nog bouwkundig veilig? Ik betwijfel het. Dat is toch geen leven voor die mensen? Ik gun ze echt de kans om elders een nieuw leven te beginnen, los van de terreur van Hamas. Om eindelijk te beginnen iets op te bouwen, zonder de vrees dat het binnen een paar jaar alweer plat ligt na de volgende aanslag door Hamas.
Poezenmeisje
10-07-2025 om 01:21
Er is niets veranderd sinds 1970...
"Tiger Cubs" op oefening in een kamp in Jordanië. Hoe oud zijn die knulletjes?
7 of 8 jaar?

Zilver_gray
10-07-2025 om 01:49
Niemand zegt dat Israël perfect moet zijn. Er is nogal een groot verschil tussen massamoord plegen, een hele bevolking ontmenselijken of perfect moeten zijn. Ik snap ook niet zo goed wat perfect zijn hiermee te maken heeft.
Israël profileert zich als democratie volgens westerse waarden, daar horen ook westerse normen en plichten bij. En daar laat Israël het nogal afweten. Ze gedragen zich niks beter dan de terroristen waartegen ze zeggen te vechten.
Ik lees enkel in jouw post bij alles wat Israël heeft gedaan of doet; “het is de schuld van Hamas”. Waar is volgens jou de verantwoordelijkheid van Israël? Ze zijn vele malen sterker dan wat er nog over is van Hamas, deze organisatie is inmiddels zo verzwakt dat deze op sterven na dood is.
Je kunt je inmiddels niet meer verschuilen achter 7 oktober, of zelfverdediging. Allang niet meer. Het klinkt heel cru, maar Israël heeft steeds meer kenmerken van een terroristen staat.
Je kunt ook niet met droge ogen beweren dat Israël zou handelen ten gunste van de Palestijnen. Het interesseert ze geen lor wat er met die mensen gebeurd. Gaza bezitten is het plan. Ze zijn van mening daar recht op te hebben. (Dat wordt nog een dingetje tussen Trump die er een vakantie paradijs van wil maken en Netanyahu en zijn kliek die menen er recht op te hebben).
Ik snap ook enigszins dat buurlanden geen trek hebben mensen toe te laten; Israël ziet overal terroristen of Hamas. Ze hebben eigenlijk geen excuus nodig om bommen te gooien. Die buurlanden zien de bui al hangen, Israël bombardeert alles wat los en vast zit. Helemaal met de “bescherming” van de Iron Dome, voelen ze zich daar heer en meester, gesterkt door de VS.
(Met “ze” bedoel ik uiteraard niet elke Israëliër eerder Netanyahu en zijn verachtelijke kliek)
Ik vind onderstaande link over Israëlische propaganda wel van toepassing in dit draadje.
rionyriony
10-07-2025 om 06:36
Sinds vorig jaar heeft de Landmacht
tijdelijk vier PULS-raketsystemen om
ervaring mee op te doen. De permanente
systemen worden vanaf 2026 geleverd. Met
de aanschaf van dit Israëlische systeem
heeft Nederland voor het eerst in jaren
weer eigen raketartillerie.
(Teletekst)
Zo zeg, we hebben Israëlische raketten. Dat zal een gruwel zijn in de ogen van bepaalde groepen hier in Nederland. Hopelijk goed werkende systemen en worden er niet uit wraak (Motie Piri) wrakke raketjes geleverd die al een tijd in een misbakselshoekje stonden van hun rakettenfabriek. 
Malibu2
10-07-2025 om 07:57
Zilver_gray schreef op 10-07-2025 om 01:49:
Niemand zegt dat Israël perfect moet zijn. Er is nogal een groot verschil tussen massamoord plegen, een hele bevolking ontmenselijken of perfect moeten zijn. Ik snap ook niet zo goed wat perfect zijn hiermee te maken heeft.
Israël profileert zich als democratie volgens westerse waarden, daar horen ook westerse normen en plichten bij. En daar laat Israël het nogal afweten. Ze gedragen zich niks beter dan de terroristen waartegen ze zeggen te vechten.
Ik lees enkel in jouw post bij alles wat Israël heeft gedaan of doet; “het is de schuld van Hamas”. Waar is volgens jou de verantwoordelijkheid van Israël? Ze zijn vele malen sterker dan wat er nog over is van Hamas, deze organisatie is inmiddels zo verzwakt dat deze op sterven na dood is.
Je kunt je inmiddels niet meer verschuilen achter 7 oktober, of zelfverdediging. Allang niet meer. Het klinkt heel cru, maar Israël heeft steeds meer kenmerken van een terroristen staat.
Je kunt ook niet met droge ogen beweren dat Israël zou handelen ten gunste van de Palestijnen. Het interesseert ze geen lor wat er met die mensen gebeurd. Gaza bezitten is het plan. Ze zijn van mening daar recht op te hebben. (Dat wordt nog een dingetje tussen Trump die er een vakantie paradijs van wil maken en Netanyahu en zijn kliek die menen er recht op te hebben).
Ik snap ook enigszins dat buurlanden geen trek hebben mensen toe te laten; Israël ziet overal terroristen of Hamas. Ze hebben eigenlijk geen excuus nodig om bommen te gooien. Die buurlanden zien de bui al hangen, Israël bombardeert alles wat los en vast zit. Helemaal met de “bescherming” van de Iron Dome, voelen ze zich daar heer en meester, gesterkt door de VS.
(Met “ze” bedoel ik uiteraard niet elke Israëliër eerder Netanyahu en zijn verachtelijke kliek)
Ik vind onderstaande link over Israëlische propaganda wel van toepassing in dit draadje.
Israël pleegt geen massamoord. Israël vecht een vuile oorlog met Hamas en andere terroristische groeperingen waarbij ook burgerslachtoffers vallen. Ik heb al vaker hier de link geplaatst van een ouder VN onderzoek dat bij oorlogen voor elke 1 strijder ca 9 burgers omkomen. In deze oorlog ligt die verhouding op 1 terrorist op 1 tot 1,5 burger.
https://press.un.org/en/2022/sc14904.doc.htm
Het probleem is denk ik eerder dat we hier niet meer weten wat een oorlog is. En dat Israël dus tegen een hogere standaard beoordeeld wordt.
En ja, Hamas heeft nog steeds invloed. Heb je de video opnames gezien van mensen die door Hamas gemarteld of vermoord werden omdat ze tegen Hamas protesteerden of ervan beschuldigd werden Israël te helpen? Vreselijke beelden om te zien.
Koopt Israël reclames in via Google? Dat zal best. Ik snap dat ook nog wel als je de berichtgeving ziet waar de gemiddelde westerse kijker mee geconfronteerd wordt. Dit is bovenal een informatie oorlog met erg eenzijdige berichtgeving die ertoe leidt dat Joden in landen als Nederland zich steeds onveiliger voelen. Alleen zien mensen niet langer hoé eenzijdig de berichtgeving is.
En ja, Israël is een democratie met westerse normen en waarden. Hun eigen soldaten sterven in Gaza terwijl ze de oorlog op zo'n manier vechten dat ze burgerslachtoffers trachten te voorkomen. Gaan er soms dingen mis, zullen soldaten verbitterd zijn na 7 oktober, gebeuren er soms dingen die ingaan tegen de normen en waarden? Ja ongetwijfeld. Nogmaals, Israël is niet perfect en dit soort dingen gebeuren nu eenmaal in een oorlog. Maar bedenk de omstandigheden waarin ze al die tijd al moeten vechten. Wat denk je dat het met een soldaat doet? Maar het lastige is dat ze geen keuze hebben. Hamas is degene met genocidale intenties..
Als het Israël werkelijk niet zou schelen wat er met de Gazanen gebeurt, denk je dan niet dat ze op 8 oktober of daarna Gaza gewoon hadden platgebombardeerd? Het had per saldo levens gespaard aan Israëlische kant, niet aan Gazaanse kant.
Je schrijft dat Israël zich niets beter gedraagt dan de terroristen waartegen ze "zeggen te vechten". Je hebt geen idee wat je hier zegt, hoop ik. Heb je de rauwe beelden van 7 oktober überhaupt weleens gezien? Eerlijk gezegd hoop ik dat je die niet hebt gezien, want de uitspraak die je hier doet vind ik echt heel ernstig. En Israël kan zich niet langer verschuilen achter 7 oktober? Wauw. Echt je weet niet wat je hier allemaal zegt. Ook al is 7 oktober voorbij, er zit daar nog steeds een terroristische groep die nog steeds zo'n 50 gijzelaars van 7 oktober gevangen houdt waarvan er waarschijnlijk nog maar 20 leven. Daarnaast heeft Hamas gezegd 7 oktober te willen blijven herhalen. Keer op keer. Die intenties van Hamas kunnen niet ontkend worden. Deze oorlog is niet een wraakoefening om 7 oktober, het is om de gijzelaars vrij te krijgen en om te voorkomen dat er ooit weer een dergelijke 7 oktober zal plaatsvinden.
De buurlanden putten uit hun eigen ervaringen met Palestijnen. Die hebben Israël daar niet voor nodig. Maar zie je wat je hier doet? Het zou de schuld zijn van Israël als Palestijnen elders onrust veroorzaken waardoor Israël wel moet aanvallen en de omliggende landen weten dat en daarom willen ze geen Palestijnen? Die omliggende landen willen geen Palestijnen omdat ze zelf slechte ervaringen hebben met Palestijnen. Maar hee, dat is uiteraard weer de schuld van die Joden..
Wou ik dat deze oorlog anders verliep? Ja. Maar ik heb nog steeds geen beter alternatief gehoord voor hoe Israël het nu doet. Of het is een plan dat uitmondt in From the river to the sea.. Daar pas ik voor, en Israël en de Joden ook.
Malibu2
10-07-2025 om 07:58
rionyriony schreef op 10-07-2025 om 06:36:
Sinds vorig jaar heeft de Landmacht
tijdelijk vier PULS-raketsystemen om
ervaring mee op te doen. De permanente
systemen worden vanaf 2026 geleverd. Met
de aanschaf van dit Israëlische systeem
heeft Nederland voor het eerst in jaren
weer eigen raketartillerie.
(Teletekst)
Zo zeg, we hebben Israëlische raketten. Dat zal een gruwel zijn in de ogen van bepaalde groepen hier in Nederland. Hopelijk goed werkende systemen en worden er niet uit wraak (Motie Piri) wrakke raketjes geleverd die al een tijd in een misbakselshoekje stonden van hun rakettenfabriek.
Sowieso hebben we hier heel veel Israëlische technologie.
Koko67
10-07-2025 om 08:19
Zilver_gray schreef op 10-07-2025 om 01:49:
Wat schrijf jij een onzin en feitelijke onwaarheden.Andere landen ( waaronder Egypte) willen geen Palestijnen opvangen omdat Hamas strijders zich infiltreren in dat land. De Egyptische Sinaï is al heel lang onrustig door jihadistische groepen. Egypte vindt Hamas een terroristische organisatie en heeft geen zin om deze lui te helpen.
Als Israël zich geen lor aantrok van de Palestijnen hadden ze na 7 oktober heel Gaza kunnen plat bombarderen. Daarvoor n de plaats hebben ze met zoveel mogelijk precisie bombardementen ( en de bevolking ondertussen waarschuwend) uitgevoerd.
Hamas schuilt tussen de bevolking en om die aan te pakken vallen er inderdaad burgerslachtoffers. Dat is de schuld van Hamas. De enige die zich absoluut geen reet aantrekken van hun volk is Hamas.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.