Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

majorette2005 schreef op 30-10-2023 om 12:45:

Het verschil is dat er wereldwijd de joodse mensen aangevallen worden door moslims, en niet andersom, zoals op het vliegveld en later ook een hotel waar het vermoeden was dat er joden ingecheckt hadden. Heel beangstigend en onbegrijpelijk. Nooit meer....... nou het lijkt zo weer te gebeuren.

Dat moslims vaak joodse mensen wereldwijd aanvallen kan ik dan ook niet los zien van dit conflict. De joodse mensen vallen de moslims ook continu aan in Palestina. Dus zo onbegrijpelijk is dat helemaal niet. 

Als westerlingen of Aziaten de joden nu plotseling gaan aanvallen dan kun je spreken over beangstigend en onbegrijpelijk. 

absor

absor

30-10-2023 om 13:00 Topicstarter

LMEK schreef op 30-10-2023 om 12:55:

[..]

Dat moslims vaak joodse mensen wereldwijd aanvallen kan ik dan ook niet los zien van dit conflict. De joodse mensen vallen de moslims ook continu aan in Palestina. Dus zo onbegrijpelijk is dat helemaal niet.

Als westerlingen of Aziaten de joden nu plotseling gaan aanvallen dan kun je spreken over beangstigend en onbegrijpelijk.

Jij vind het het niet onbegrijpelijk dat Moos in New York wordt aangevallen door een moslim omdat een idioot van een kolonist een palestijn doodschiet en die ook joods is?

jeetje dus zou terecht zijn als een amerikaan mij aanvalt omdat joran van de sloot natalee holloway heeft aangevallen?

Sorry maar totaal imbeciel.  Net zo imbeciel als dat ik hier mijn moslim collega ga uitschelden om de terroristische aanslag die hamas heeft uitgevoerd 

absor schreef op 30-10-2023 om 13:00:

[..]

Jij vind het het niet onbegrijpelijk dat Moos in New York wordt aangevallen door een moslim omdat een idioot van een kolonist een palestijn doodschiet en die ook joods is?

jeetje dus zou terecht zijn als een amerikaan mij aanvalt omdat joran van de sloot natalee holloway heeft aangevallen?

Sorry maar totaal imbeciel. Net zo imbeciel als dat ik hier mijn moslim collega ga uitschelden om de terroristische aanslag die hamas heeft uitgevoerd

Voor jou kan dat inderdaad imbeciel zijn. Je zit dan ook mijlenver van het conflict verwijderd. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat sommige mensen bereid zijn dat soort dingen te doen. 

Dat je dit conflict vergelijkt met Holloway is ook totaal imbeciel en onnodig. Het lot van 1 persoon vergelijken met die van miljoenen is pijnlijk. 

Dat ik het begrijpelijk vind betekent niet dat ik het goedkeur overigens. 

[..]

Precies wat je zegt, in Palestina. Ik heb het over de hele wereld. Snap niet dat iemand dat niet onbegrijpelijk vindt. Er komt een afschuwelijke haat weer naar boven wat nu openlijk getoond wordt richting weer de joden

majorette2005 schreef op 30-10-2023 om 13:29:

[..]

Precies wat je zegt, in Palestina. Ik heb het over de hele wereld. Snap niet dat iemand dat niet onbegrijpelijk vindt. Er komt een afschuwelijke haat weer naar boven wat nu openlijk getoond wordt richting weer de joden

Tsja, ik zie op dit forum ook wel eens mensen met een afkeer van moslims omdat  een moslim ergens een aanslag heeft gepleegd. En dat sentiment proef je buiten dit forum ook zeker. Sommige mensen zijn nu eenmaal zo. Dus of het nu moslims of joden zijn het gebeurt nu eenmaal helaas. Alleen bij joden wordt dat allemaal veel breder uitgemeten. 

Mija schreef op 30-10-2023 om 11:52:

[..]

Verschrikkelijke conclusie en ik deel hem helaas. Dat hele leiderschap, aan beide zijden, zou opzij geschoven moeten worden. Wat een mensonterende beslissingen worden daar genomen, onder het motto see what you made me do. En gewoon niet meer zien dat je zelf verandert in je ergste vijand. Dat wij-zij-denken is vergif.

Ik had na de Gaza-oorlog van 2014 de hoop dat beide partijen zich voor het Strafhof of een ander tribunaal zouden moeten verantwoorden. Helaas, geen schijn van kans. Dit keer nog minder kans, vanwege de enorme polarisatie. Je bent voor ze of tegen ze. En voor dat "ze" kan je willekeurig Israël of Palestina invullen. 

[..]

Maar waarom zou je dat ‘look what you made me do’ dan maar van één van beide partijen ‘begrijpen’? Als het al begrijpelijk is, dan begrijp ik het van allebei. Want van dat argument bedienen beide partijen zich, althans, individuen van beide partijen. Zeker als beide groepen zwaar getraumatiseerd zijn, wat ze zijn, dan is het van beide vanuit dat verleden te verklaren dat spanningen niet goed gehanteerd kunnen worden, dat emotie af en toe de overhand heeft en dat daar destructief gedrag uit voortkomt. Maar dat betekent nog steeds niet dat je het normaal of logisch moet vinden dat een willekeurige moslim een willekeurige jood duizenden kilometers van Israël vandaan aanvalt, of ze groepsgewijs opjaagt. Persoonlijk zou ik zelfs denken dat de gemiddelde moslim minder reden heeft om zich het Palestijnse trauma toe te eigenen dan de gemiddelde jood om zich te identificeren met de joodse geschiedenis van vervolging. Maar goed, ik ben niet bijzonder gedetailleerd op de hoogte van de islamistische geschiedenis en de onderlinge verwantschap en gedeelde ervaringen tussen ‘de’ moslims. 

Je kunt de geschiedenis niet terugdraaien. Je kunt vinden: dit of dat had niet moeten gebeuren maar het is niet ongedaan te maken. Ik begrijp nog altijd heel goed waarom de internationale gemeenschap Israël destijds toestemming gaf zich in Palestina te vestigen en ik vind het doodzonde dat het zo slecht is uitgepakt. Dat vind ik uiteraard voor de Palestijnen, enorm urgent, maar ook voor de joden, want die zullen op deze manier ook niet van hun trauma afkomen. Ze draaien zichzelf en elkaar daar volledig in de soep. Vreselijk. Ze maken elkaar nog liever volkomen kapot, met zichzelf en hun kinderen/inwoners erbij, dan met elkaar in gesprek te gaan, bepaalde kwesties met rust te laten, vooruit te kijken en compromissen te sluiten. Het is de dynamiek van een vechtscheiding waarbij beide partijen het verleden, de geleden schade, de krenking en het aangedane onrecht niet kunnen en willen loslaten. Een provocatie leidt direct tot hevige strijd, in plaats van eerst pas op de plaats te maken of het wel in je eigen belang is (!) om op die provocatie in te gaan. Je zou ongeveer alle betrokken leiders verplicht willen opnemen in de psychiatrische politieke wereldgevangenis, wegens gevaar voor anderen en zichzelf. Of nog beter: langdurige TBS-behandeling tot ze veilig in de maatschappij kunnen terugkeren. 

absor

absor

30-10-2023 om 14:35 Topicstarter

LMEK schreef op 30-10-2023 om 13:22:

[..]

Voor jou kan dat inderdaad imbeciel zijn. Je zit dan ook mijlenver van het conflict verwijderd. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat sommige mensen bereid zijn dat soort dingen te doen.

Dat je dit conflict vergelijkt met Holloway is ook totaal imbeciel en onnodig. Het lot van 1 persoon vergelijken met die van miljoenen is pijnlijk.

Dat jij het überhaupt begrijpelijk vind is al raar.  Dat betekent dat je de joden allemaal als eenheid ziet.  Terwijl je donders goed weet dat dat voor moslims niet geldt. En voor joden ook niet.   En het verschrikkelijk is als je niet veilig met je hoofddoek of keppeltje over straat kan

en met keppeltje Of hoofddoek dan heb je het over religie.  Maar je zal maar als nederlander, atheist, en joodse moeder hebbende worden aangevallen om iets waar je niets mee te maken heb

Sorry maar eh wat? Echt afgrijselijk 

LMEK schreef op 30-10-2023 om 13:42:

[..]

Tsja, ik zie op dit forum ook wel eens mensen met een afkeer van moslims omdat een moslim ergens een aanslag heeft gepleegd. En dat sentiment proef je buiten dit forum ook zeker. Sommige mensen zijn nu eenmaal zo. Dus of het nu moslims of joden zijn het gebeurt nu eenmaal helaas. Alleen bij joden wordt dat allemaal veel breder uitgemeten.

Is dat zo? Ik vind dat er (volkomen terecht) ook heel wat aandacht is en wordt besteed aan moslimhaat, bijvoorbeeld aanslagen op moskeeën. Dat komt ook wereldwijd in het nieuws. Dat betekent niet dat je het met verontwaardiging kunt voorkomen, maar het passeert (gelukkig) ook niet stilzwijgend.

Een groot verschil is denk ik wel dat moslims weliswaar in Nederland en in andere westerse landen een minderheid zijn maar wereldwijd met heel veel zijn. Joden zijn overal een minderheid. Alleen in Israël niet. En dat opgeteld bij de langdurige geschiedenis van vervolging en verdrijving en als klap op de vuurpijl een industrieel uitgevoerde genocide, maakt dat ik me kan voorstellen dat tekenen van antisemitisme en antisemitisch geweld ‘breed worden uitgemeten’ zoals jij dat noemt. 

Dat er zowel afkeer van moslims als van joden zichtbaar is in onze samenleving, zou dat een reden moeten zijn om er dan maar wat minder zwaar aan te tillen? Wat mij betreft niet. 

[..]

Nou dat vind ik nogal een redenering. Sorry maar daar ben ik het absoluut niet nee eens. Wat kunnen de Joden elders ter wereld nou doen aan dit conflict? Waarom worden zij bedreigd en aangevallen zelfs door Moslims ook elders ter wereld die er ook helemaal niks mee te maken hebben? 

Voor mij is het een misplaatst gevoel van broederschap. Of selectief broederschap nog beter eigenlijk.

LMEK schreef op 30-10-2023 om 13:22:

[..]

Nee dat moest er nog eens bijkomen. Het is ook totaal niet begrijpelijk. Helemaal op geen enkel punt.

Het gaat om conflicten 1000en kilometers weg, dat je meeleeft en demonstreert is helemaal goed! Meer dan goed. Maar onschuldige burgers gaan bedreigen omdat ze Joods zijn en omdat de Joden de Palestijnen aanvallen in Gaza staat er voor mij compleet los van. 

Waar waren de vlaggen en demonstraties ten tijden van de oorlogen in Syrië? Waar miljoenen moslims op de vlucht zijn geslagen naar het Westen en hier een redelijk normaal bestaan hebben kunnen opbouwen? Die gaan nu anderen hetzelfde aandoen als wat hen of hun voorouders is aangedaan. Bedreigen en aanvallen. Ik vind het schandalig. Een ander woord heb ik er niet voor. En dat zou ik ook vinden wanneer groepen Joodse mensen Palestijnen elders ter wereld aan gaan vallen en bedreigen. Dat is net zo weerzinwekkend.

absor schreef op 30-10-2023 om 14:35:

[..]

Dat jij het überhaupt begrijpelijk vind is al raar. Dat betekent dat je de joden allemaal als eenheid ziet. Terwijl je donders goed weet dat dat voor moslims niet geldt. En voor joden ook niet. En het verschrikkelijk is als je niet veilig met je hoofddoek of keppeltje over straat kan

en met keppeltje Of hoofddoek dan heb je het over religie. Maar je zal maar als nederlander, atheist, en joodse moeder hebbende worden aangevallen om iets waar je niets mee te maken heb

Sorry maar eh wat? Echt afgrijselijk

Dat je iets analytisch kunt verklaren en of je het gedrag persoonlijk begrijpt en goedkeurt, zijn twee totaal verschillende dingen. Mensen generaliseren nou eenmaal, dat is met verontwaardiging niet te verhelpen. Vanuit dat perspectief kan iets wat moraal volkomen afgrijselijk en verwerpelijk is wel als fenomeen (deels) verklaard worden. En dan hoop je dat je in die verklaring iets van een aanknopingspunt vindt dat tot verandering kan leiden. De werkelijkheid ontkennen, de schaduw ontkennen, heeft nog nooit tot oplossingen geleid. We kunnen maar beter onder ogen zien dat (wij) mensen volkomen idiote, verwerpelijke, destructieve, agressieve, domme, lelijke en duistere gedachten en gevoelens hebben en dat daar bij onjuist gebruik ook afgrijselijke daden uit (kunnen) voortkomen. Je kunt maar beter voorbereid op en enigszins op je gemak zijn met je eigen lelijkheid en duisternis. Dan kun je er tenminste wat mee. 

Hier iemand die eens naar zijn eigen duisternis zou moeten kijken. Met zulke vrienden hebben moslims geen vijanden meer nodig. Door te claimen dat ‘het islamitisch recht’ strijdende partijen toestaat vrouwen te verkrachten en kinderen en vrouwen tot slaven te maken, en dat je dat dus niet zou moeten veroordelen, omdat het nou eenmaal in de islamitische wet staat, plaats je je wel erg ver buiten de huidige humanistische tijdgeest. Ik snap niet eens hoe het kan dat je zo denkt! Voor mij ben je psychiatrisch niet in orde als je het normaal vindt om je dominantie zo idioot extreem te laten gelden en er geen been in ziet andere mensen als je eigendom te beschouwen waar je mee kan doen wat je wil, ze mag gebruiken, ze kapot maken. En dan te verwijzen naar een ‘wet’! Volkomen gestoord. 

“Ik ben er blij mee, ik sta achter mijn moslimbroeders. Ook al maken ze fouten, ook al verkrachten ze vrouwen”, aldus Bouabid. “Die vrouwen worden op een gegeven moment slaven. Volgens het islamitisch recht vallen vrouwen, kinderen en slaven onder de oorlogsbuit. Verdiep je in het islamitisch recht voordat je hen aan het veroordelen bent.”

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/4319868/utrechtse-jihadist-praat-verkrachtingen-van-hamas-en-is-goed-vrouwen-en-kinderen-vallen-onder-oorlogsbuit.html

Mija schreef op 30-10-2023 om 15:33:

Hier iemand die eens naar zijn eigen duisternis zou moeten kijken. Met zulke vrienden hebben moslims geen vijanden meer nodig. Door te claimen dat ‘het islamitisch recht’ strijdende partijen toestaat vrouwen te verkrachten en kinderen en vrouwen tot slaven te maken, en dat je dat dus niet zou moeten veroordelen, omdat het nou eenmaal in de islamitische wet staat, plaats je je wel erg ver buiten de huidige humanistische tijdgeest. Ik snap niet eens hoe het kan dat je zo denkt! Voor mij ben je psychiatrisch niet in orde als je het normaal vindt om je dominantie zo idioot extreem te laten gelden en er geen been in ziet andere mensen als je eigendom te beschouwen waar je mee kan doen wat je wil, ze mag gebruiken, ze kapot maken. En dan te verwijzen naar een ‘wet’! Volkomen gestoord.

“Ik ben er blij mee, ik sta achter mijn moslimbroeders. Ook al maken ze fouten, ook al verkrachten ze vrouwen”, aldus Bouabid. “Die vrouwen worden op een gegeven moment slaven. Volgens het islamitisch recht vallen vrouwen, kinderen en slaven onder de oorlogsbuit. Verdiep je in het islamitisch recht voordat je hen aan het veroordelen bent.”

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/4319868/utrechtse-jihadist-praat-verkrachtingen-van-hamas-en-is-goed-vrouwen-en-kinderen-vallen-onder-oorlogsbuit.html

Ik vind het bizar dat er mensen zijn die zo denken. Aan de andere kant zou ik niet versteld moeten staan gezien onze geschiedenis. De mens is tot zoveel wreedheid in staat. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wij zelf verantwoordelijk zullen zijn voor onze ondergang. Mensen zijn ergens wel de mislukking van de natuur. Zonder mensen redden alle andere levensvormen zich prima buiten een meteoriet of vulkaanuitbarsting. Maar met mensen wordt de hele wereld om zeep geholpen. Ik heb weinig vertrouwen in onze leiders wereldwijd. En daardoor ook weinig vertrouwen in de mensheid. Er zijn gelukkig uitzonderingen maar die zijn zwaar in de minderheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.