Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Iets geregeld voor je oude dag?


Herfstappeltaart schreef op 27-05-2023 om 07:29:

[..]

Ik heb werkelijk met gekromde tenen naar haar zitten luisteren.

Ik ook en het eind van het liedje was dat ze zelf ook niets geregeld had.

Wij (59 en 65) zijn onlangs verhuisd en bij onze zoektocht naar een nieuw huis was één van de zoek criteria een slaap en badkamer beneden. We hadden een groot zoekgebied maar dat is ondanks een goed budget niet gelukt. Het aanbod is gewoon er klein. We hebben wel budget overgehouden om bv een traplift te laten instaleren of in de toekomst te verhuizen naar een appartement ( als dat te vinden is).

Dus zelfs al denk je er aan is het realiseren gewoon moeilijk.

Tuinfluiter schreef op 27-05-2023 om 07:57:

[..]

Ik ook en het eind van het liedje was dat ze zelf ook niets geregeld had.

Wij (59 en 65) zijn onlangs verhuisd en bij onze zoektocht naar een nieuw huis was één van de zoek criteria een slaap en badkamer beneden. We hadden een groot zoekgebied maar dat is ondanks een goed budget niet gelukt. Het aanbod is gewoon er klein. We hebben wel budget overgehouden om bv een traplift te laten instaleren of in de toekomst te verhuizen naar een appartement ( als dat te vinden is).

Dus zelfs al denk je er aan is het realiseren gewoon moeilijk.

Klopt helemaal. Wij hebben helemaal erg weinig keus want we huren. "Doorstromen'....ook zo'n gevleugeld woord van de overheid (betreffende de woningmarkt). Waarheen dan? Er zijn hier bijna geen huurappartementen voor ouderen beschikbaar. Het is allemaal goedpraten van falend beleid.

Zorroo schreef op 27-05-2023 om 00:07:

Ik zag net minister Conny Helder bij Nieuwsuur die hierover gaat. Ze is een eind in de zestig. Uiteraard wel blabla over dat wij burgers het allemaal al moeten gaan regelen. Maar toen er wat verder werd doorgevraagd over wat ze zelf dan al had geregeld, bleek dat helemaal niéts te zijn. Ja, ze had erover nagedacht. Maar dat was dan ook alles. Want ze had het nog zo druk met haar huidige baan.

😄😄😄

Ons huis werd eerst bewoond door een gehandicapte in een rolstoel. Onze deuren zijn extra breed, geen drempels, badkamer en twee slaapkamers beneden.

De op maat gemaakte professionele tillift ligt bovenin de garage. De steunen in het verhoogde toilet hebben we laten zitten, die in de badkamer hebben we wel verwijderd. De muur in de douche is nu dus "lek".

Mocht hier de nood aan de mens komen, dan zitten we in dat opzicht dus goed.

Herfstappeltaart schreef op 27-05-2023 om 07:26:

Wij hebben geprobeerd een beetje te sparen (we zijn 65 en 67) om eventueel een traplift te kunnen laten aanleggen later. Ik vind het ergerlijk wat mevrouw Helder (zat in Nieuwsuur) allemaal zei. Ook over die woongroep. Zulke maatregelen zijn echt niet reëel. Misschien weggelegd voor enkelen. Het is in mijn ogen echt bedroevend waar onze eens zo fijne verzorgingsstaat naar is afgegleden. Het argument 'personeelstekort en daarom geen verpleeghuizen' is te makkelijk. Betaal de zorgmedewerkers eens een stuk beter dan kiezen waarschijnlijk meer mensen voor dit beroep. Ik voel dat ik weer boos wordt dus ik laat het hier maar bij.

Het personeelstekort zal niet alleen met een beter salaris worden opgelost. In 2040 (das echt al verrekte snel) zal 1 op de 4 Nederlanders in de zorg moeten werken om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat is simpelweg onmogelijk, ook al worden ze beter betaald. We hebben immers ook nog mensen nodig die ander werk doen. Daarnaast maakt het de zorg onbetaalbaar. De zorgpremie zal straks sky high zijn gezien de enorme zorgvraag, terwijl nu veel mensen al moord en brand schreeuwen als de premie in januari weer met een tientje stijgt  


ik snap wel dat er zorgen zijn én dat er weinig tijd is om na te denken over oplossingen. Er moet nu al nagedacht worden over andere woonvormen, innovaties is de zorg, en een strategie mbt personeel. We zijn we zelf ook deels verantwoordelijk voor onze zorg van straks vind ik. De overheid kán dat straks niet voor ons oplossen. 

Herfstappeltaart schreef op 27-05-2023 om 07:26:

Wij hebben geprobeerd een beetje te sparen (we zijn 65 en 67) om eventueel een traplift te kunnen laten aanleggen later. Ik vind het ergerlijk wat mevrouw Helder (zat in Nieuwsuur) allemaal zei. Ook over die woongroep. Zulke maatregelen zijn echt niet reëel. Misschien weggelegd voor enkelen. Het is in mijn ogen echt bedroevend waar onze eens zo fijne verzorgingsstaat naar is afgegleden. Het argument 'personeelstekort en daarom geen verpleeghuizen' is te makkelijk. Betaal de zorgmedewerkers eens een stuk beter dan kiezen waarschijnlijk meer mensen voor dit beroep. Ik voel dat ik weer boos wordt dus ik laat het hier maar bij.

Het is natuurlijk wel zo dat de demografie niet echt meehelpt natuurlijk. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-05-2023 om 08:37

Zorroo schreef op 27-05-2023 om 00:07:

Ik zag net minister Conny Helder bij Nieuwsuur die hierover gaat. Ze is een eind in de zestig. Uiteraard wel blabla over dat wij burgers het allemaal al moeten gaan regelen. Maar toen er wat verder werd doorgevraagd over wat ze zelf dan al had geregeld, bleek dat helemaal niéts te zijn. Ja, ze had erover nagedacht. Maar dat was dan ook alles. Want ze had het nog zo druk met haar huidige baan.


Ok. Wat ik wel al geregeld heb: mijn huis is afbetaald. Dus als de nood aan de man komt kan ik dat verkopen en klein gaan huren. Ik vermoed dat dat bedrag groot genoeg is om de rest van mijn pensioen te rentenieren. Zelfs als mijn aow +pensioen erg karig blijkt te zijn. Ze gaan de afspraken de komende 20 jaar vast wel weer verder versoberen. (Volgens de gegevens op mijnoverheid krijg ik op mijn 68ste méér dan nu. Hoe kan dat??)


En ik heb na mijn scheiding min of meer besloten dat ik met heel weinig tevreden ben. Eerder was dat noodgedwongen, maar het is blijkbaar inmiddels zo gewend dat ik echt niet meer hoef. Mijn enige "eis" nu is dat ik dagelijks naar buiten kan. Of dat nu balkon, tuin of park is is minder relevant. Als dat niet mee zou kunnen, dan mag het voor mij eindigen. Al heb ik natuurlijk geen idee hoe ik er tegen die tijd over denk.

Zorroo schreef op 27-05-2023 om 00:07:

Ik zag net minister Conny Helder bij Nieuwsuur die hierover gaat. Ze is een eind in de zestig. Uiteraard wel blabla over dat wij burgers het allemaal al moeten gaan regelen. Maar toen er wat verder werd doorgevraagd over wat ze zelf dan al had geregeld, bleek dat helemaal niéts te zijn. Ja, ze had erover nagedacht. Maar dat was dan ook alles. Want ze had het nog zo druk met haar huidige baan.

En dan dit ook (van https://nos.nl/l/2476616):

“Dat anders organiseren moet voor een deel komen van innovaties. De Rijksoverheid heeft tips voor ouderen gebundeld op de website www.zorgvannu.nl. Je klikt op een aandoening naar keuze aan en krijgt een aantal "innovatieve" hulpmiddelen gepresenteerd.

Maar bij veel aandoeningen geeft de website weinig handige tips: zo krijgt de oudere met dementie die graag praktische oplossingen wil om langer thuis te blijven wonen van de overheidswebsite slechts deze opties: installeer een spraakassistent en koop een robotstofzuiger ("Zo kun je jouw energie in andere dingen steken"). 

Wie blind of slechtziend is, krijgt naast de spraakassistent ook de tip een alarmknop en een slimme rookmelder aan te schaffen. Mensen die slecht ter been zijn en veilig thuis willen wonen, krijgen het advies om antislipsokken te kopen. Een linkje naar Bol.com is al bijgevoegd. Net als een review over de sokken, ludiek opgenomen in een zwembad. Volgens Helder is er voor de website nog wel wat werk aan de winkel. "Die is nog niet goed gevuld."”



Coreopsis schreef op 27-05-2023 om 08:37:

[..]


Ok. Wat ik wel al geregeld heb: mijn huis is afbetaald. Dus als de nood aan de man komt kan ik dat verkopen en klein gaan huren. Ik vermoed dat dat bedrag groot genoeg is om de rest van mijn pensioen te rentenieren. Zelfs als mijn aow +pensioen erg karig blijkt te zijn. Ze gaan de afspraken de komende 20 jaar vast wel weer verder versoberen. (Volgens de gegevens op mijnoverheid krijg ik op mijn 68ste méér dan nu. Hoe kan dat??)


En ik heb na mijn scheiding min of meer besloten dat ik met heel weinig tevreden ben. Eerder was dat noodgedwongen, maar het is blijkbaar inmiddels zo gewend dat ik echt niet meer hoef. Mijn enige "eis" nu is dat ik dagelijks naar buiten kan. Of dat nu balkon, tuin of park is is minder relevant. Als dat niet mee zou kunnen, dan mag het voor mij eindigen. Al heb ik natuurlijk geen idee hoe ik er tegen die tijd over denk.

Dan moet klein huren wel beschikbaar zijn . Doordat er daar te weinig van is blijven oudere mensen nu in hun te grote woning wonen. Wel is het natuurlijk heel prettig dat je voldoende geld hebt om je eigen zorg in te kopen. 

Libertine schreef op 27-05-2023 om 08:29:

[..]

Het personeelstekort zal niet alleen met een beter salaris worden opgelost. In 2040 (das echt al verrekte snel) zal 1 op de 4 Nederlanders in de zorg moeten werken om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat is simpelweg onmogelijk, ook al worden ze beter betaald. We hebben immers ook nog mensen nodig die ander werk doen. Daarnaast maakt het de zorg onbetaalbaar. De zorgpremie zal straks sky high zijn gezien de enorme zorgvraag, terwijl nu veel mensen al moord en brand schreeuwen als de premie in januari weer met een tientje stijgt


ik snap wel dat er zorgen zijn én dat er weinig tijd is om na te denken over oplossingen. Er moet nu al nagedacht worden over andere woonvormen, innovaties is de zorg, en een strategie mbt personeel. We zijn we zelf ook deels verantwoordelijk voor onze zorg van straks vind ik. De overheid kán dat straks niet voor ons oplossen.

Natuurlijk is dat zo. Ik denk dat iedereen daar ook heel erg zijn best voor doet. Maar wat Helder zat te verkondigen was gewoon dom gezwets. De overheid kan wel degelijk ander beleid voeren. Socialer beleid. Ik beweer niet dat alles daarmee is opgelost. Maar zoals het nu gaat wordt het alleen maar erger. 

Mevrouw75 schreef op 27-05-2023 om 08:34:

[..]

Het is natuurlijk wel zo dat de demografie niet echt meehelpt natuurlijk.

Klopt. Het is een probleem, uitdaging of hoe je het ook wilt noemen. Ik ontken dat niet. Maar zoals gezegd: ik vond de oproep van Helder nergens op slaan. Schijnoplossingen.

Herfstappeltaart schreef op 27-05-2023 om 09:45:

[..]

Natuurlijk is dat zo. Ik denk dat iedereen daar ook heel erg zijn best voor doet. Maar wat Helder zat te verkondigen was gewoon dom gezwets. De overheid kan wel degelijk ander beleid voeren. Socialer beleid. Ik beweer niet dat alles daarmee is opgelost. Maar zoals het nu gaat wordt het alleen maar erger.

Dat ben ik met je eens hoor, en ik heb Helder niet gezien. Maar ik vind ook wel dat de tijd voorbij is dat we met z’n allen naar de overheid gaan zitten kijken tot zij iets doen. 

Hier in Amsterdam wordt er al anders gebouwd, zoals wooncirkels. Hele goeie ontwikkeling wat mij betreft. 

Poezie schreef op 27-05-2023 om 09:32:

[..]

Dan moet klein huren wel beschikbaar zijn . Doordat er daar te weinig van is blijven oudere mensen nu in hun te grote woning wonen. Wel is het natuurlijk heel prettig dat je voldoende geld hebt om je eigen zorg in te kopen.

Ik ben bang dat als je de financiële middelen hebt zorg inkopen ook moeilijk is. Het moet er natuurlijk wel zijn.

Schemerlampje

Schemerlampje

27-05-2023 om 10:06 Topicstarter

Libertine schreef op 27-05-2023 om 08:29:

[..]

Het personeelstekort zal niet alleen met een beter salaris worden opgelost. In 2040 (das echt al verrekte snel) zal 1 op de 4 Nederlanders in de zorg moeten werken om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat is simpelweg onmogelijk, ook al worden ze beter betaald. We hebben immers ook nog mensen nodig die ander werk doen. Daarnaast maakt het de zorg onbetaalbaar. De zorgpremie zal straks sky high zijn gezien de enorme zorgvraag, terwijl nu veel mensen al moord en brand schreeuwen als de premie in januari weer met een tientje stijgt


ik snap wel dat er zorgen zijn én dat er weinig tijd is om na te denken over oplossingen. Er moet nu al nagedacht worden over andere woonvormen, innovaties is de zorg, en een strategie mbt personeel. We zijn we zelf ook deels verantwoordelijk voor onze zorg van straks vind ik. De overheid kán dat straks niet voor ons oplossen.

Maar hoe moeten we dat dan invullen? Wat kan ik daar zelf aan doen? Zo gezond mogelijk leven? Wij wonen in particuliere huur, dus straks een huis verkopen en dan kleiner huren en de rest gebruiken om zorg in te kopen, zit er voor ons niet in. Als er dan al kleinere en goedkopere huurwoningen beschikbaar zijn. 
En niemand weet hoe die oud wordt, al vroeg in de lappenmand of tot de 100 nog heel vitaal. Of misschien ga ik volgend jaar al dood, hoef ik niets meer te regelen. 

Schemerlampje schreef op 27-05-2023 om 10:06:

[..]

Maar hoe moeten we dat dan invullen? Wat kan ik daar zelf aan doen? Zo gezond mogelijk leven? Wij wonen in particuliere huur, dus straks een huis verkopen en dan kleiner huren en de rest gebruiken om zorg in te kopen, zit er voor ons niet in. Als er dan al kleinere en goedkopere huurwoningen beschikbaar zijn.
En niemand weet hoe die oud wordt, al vroeg in de lappenmand of tot de 100 nog heel vitaal. Of misschien ga ik volgend jaar al dood, hoef ik niets meer te regelen.

Ik ga er wel vanuit dat ik/we een van de (schoon)ouders in huis nemen. Gebaseerd op demografie en wens van mijn man trouwens. Ik ga echter niet op mijn 50e al alle drempels voor mijzelf wegnemen, of bedenken wat ik met die steile trap moet,  omdat ik op mijn 80e misschien met een stok loop. Ben vooral bezig hoe ik in vredesnaam nog zeker 20 jaar ga werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.