Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 22:29:

[..]

Ik ga die podcast morgen even luisteren.

Dat gaat dus toch over dat rapport over de klimaatdoelen volgens mij. Dat is al aardig ontkracht dacht ik, diverse mensen hebben daarop gereageerd en hier linkjes geplaatst.

Nee, het gaat voornamelijk over de manier waarop het beleidsplan door de kamer is gegaan, te snel.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

17-07-2022 om 22:37

Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 22:30:

[..]

Het is alleen maar een tweet hoor.

Dan ga ik die morgen even lezen. Ik ga nu slapen.

Fijne nacht iedereen!

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

17-07-2022 om 22:37

Moxxie schreef op 17-07-2022 om 22:33:

[..]

Nee, het gaat voornamelijk over de manier waarop het beleidsplan door de kamer is gegaan, te snel.

Ja en zonder goed perspectief voor de boeren 

Moxxie schreef op 17-07-2022 om 22:33:

[..]

Thanks, ik ga het luisteren.

Angela1967 schreef op 17-07-2022 om 15:31:

[..]

Lees even terug naar percentage natura gebieden. Je beweringen kloppen absoluut niet. Lees dan ook meteen even terug naar postings die aangeven dat de eerste reactie op iets onwelgevalligs is: maar zij .... Of: bij mij in de buurt zie ik dat nooit...

Gr Angela

Klopt, ik heb het artikel uit de NRC verkeerd gelezen.

Moxxie schreef op 17-07-2022 om 22:22:

[..]

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit-is-de-dag/5e96bf75-1386-4e5b-8e26-08de97eda875/2022-07-11-pieter-omtzigt-en-arnold-van-den-burg-over-berekeningen-stikstof

Ik heb het geluisterd en hij heeft zeker een punt dat het anders aangepakt had kunnen worden. Wel denk ik dat er intussen veel tijdsdruk is, omdat de politiek tientallen jaren de kop in het zand heeft gestoken en de tijd om te praten nu echt op is, mede dankzij de partij waar hij zelf vele jaren voor in de kamer heeft gezeten...

En heel eerlijk denk ik niet dat het veel verschil had gemaakt voor de uitkomst of voor de ontvangst van het plan als men er een paar maanden voor uit had getrokken ipv een paar weken.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

18-07-2022 om 17:49

Rondstruiner schreef op 18-07-2022 om 12:46:

[..]

Wel denk ik dat er intussen veel tijdsdruk is, omdat de politiek tientallen jaren de kop in het zand heeft gestoken en de tijd om te praten nu echt op is, mede dankzij de partij waar hij zelf vele jaren voor in de kamer heeft gezeten...

Nou, inderdaad. Hoezeer ik hem ook waardeer, ook Omtzigt had dit al jaren kunnen zien aankomen. Nooit maar dan ook nooit heb ik hem afstand horen nemen van zijn verschrikkelijke fractiegenoot Jaco Geurts, oud-voorzitterbestuurslid van de Nederlandse bond voor varkenshouders, die jarenlang voor het CDA het woord heeft gevoerd over de landbouwsector 

Rondstruiner schreef op 18-07-2022 om 12:46:

[..]

Ik heb het geluisterd en hij heeft zeker een punt dat het anders aangepakt had kunnen worden. Wel denk ik dat er intussen veel tijdsdruk is, omdat de politiek tientallen jaren de kop in het zand heeft gestoken en de tijd om te praten nu echt op is, mede dankzij de partij waar hij zelf vele jaren voor in de kamer heeft gezeten...

En heel eerlijk denk ik niet dat het veel verschil had gemaakt voor de uitkomst of voor de ontvangst van het plan als men er een paar maanden voor uit had getrokken ipv een paar weken.

Thursday schreef op 18-07-2022 om 17:49:

[..]

Nou, inderdaad. Hoezeer ik hem ook waardeer, ook Omtzigt had dit al jaren kunnen zien aankomen. Nooit maar dan ook nooit heb ik hem afstand horen nemen van zijn verschrikkelijke fractiegenoot Jaco Geurts, oud-voorzitterbestuurslid van de Nederlandse bond voor varkenshouders, die jarenlang voor het CDA het woord heeft gevoerd over de landbouwsector

De kritiek die jullie hebben op Omtzigt verandert niets aan aan het stikstofplan of het uitblijven van de nieuwe bestuurscultuur. Dat de overheid medeschuldig is aan de huidige situatie is reden temeer om nu een beleid uit te zetten dat duidelijk richting geeft en uitvoerbaar is, en vooral toekomstbestendig is. Nederland is een klein land en we moeten slim omgaan met de ruimte die we hebben, dus alle mogelijkheden/alternatieven met pro's en cons tegen elkaar afwegen lijkt me gewoon nodig en niet iets dat overgeslagen kan worden omdat we haast hebben.

Het klimaat, stikstof, de kwaliteit van het water, het hangt allemaal samen en ik denk dat we beter naar het hele plaatje kunnen kijken en bedenken hoe we het land het best in kunnen richten in plaats van de provincies met percentages opzadelen. Zorg om te beginnen dat de megastallen verdwijnen.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

18-07-2022 om 22:54

Zelf ben ik er gewoon nog niet overheen dat we nu in deze situatie zitten puur en alleen omdat de betrokkenen hun kop niet op tijd uit het zand hebben gehaald. Het is namelijk al jarenlang duidelijk dat dit spaak zou lopen. En met ‘betrokkenen’ bedoel ik niet alleen de overheid, maar ook de boeren, hun organisaties en het grootkapitaal dat daaromheen aan het aasgieren is. 

Voor mij is dat nog net zo onbegrijpelijk als aan het begin van dit topic. Nederland heeft veel kostbare tijd verspild en daarom vind ik dat er nu snel gehandeld moet worden onder regie van het Rijk en inderdaad niet door de provincies. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

19-07-2022 om 09:12

Thursday schreef op 18-07-2022 om 22:54:

Zelf ben ik er gewoon nog niet overheen dat we nu in deze situatie zitten puur en alleen omdat de betrokkenen hun kop niet op tijd uit het zand hebben gehaald. Het is namelijk al jarenlang duidelijk dat dit spaak zou lopen. En met ‘betrokkenen’ bedoel ik niet alleen de overheid, maar ook de boeren, hun organisaties en het grootkapitaal dat daaromheen aan het aasgieren is.

Voor mij is dat nog net zo onbegrijpelijk als aan het begin van dit topic. Nederland heeft veel kostbare tijd verspild en daarom vind ik dat er nu snel gehandeld moet worden onder regie van het Rijk en inderdaad niet door de provincies.

En dan komen ze met een plan en dan blijkt het plan niet goed.

Ik bedoel. Er zijn nu dus een hoop biologische boeren die vrezen voor de voortzetting van hun boeren bestaan. Het lijkt mij ook zeer onwenselijk dat deze boeren moeten stoppen. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

19-07-2022 om 09:30

Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 21:31:

[..]

Verkeerde link geplakt, ook aangepast in bericht:

https://mobile.twitter.com/hanolff/status/1541078583204003841

Han reageert erop en blijft bij zijn standpunt dat het er wel staat.

Er zijn meer onderzoeken die het bevestigen

https://www.pigbusiness.nl/site/assets/files/0/03/77/902/sommer_biomonitors_1988_2.pdf

Uit de proef bleek dat de NH3-concentraties van 0 tot 40 meter vanaf de stal sterk daalden. Hoe groter de afstand tot de veehouderij, hoe lager de concentratie. 

https://www.pigbusiness.nl/site/assets/files/0/03/77/902/sommer_jensen_1991_2.pdf

Deze studie bevestigt de bovenstaande studies

https://edepot.wur.nl/328849

https://www.vork.org/nieuws/groot-deel-ammoniak-verdwijnt-direct-in-hogere-luchtlaag/ 

Nogmaals: denk je niet dat het kabinet de kans om hier onderuit te komen met beide handen aan zou grijpen? Als er een uitweg was, hadden ze die echt wel gepakt. Ze zijn electoral enorme verliezen aan het lijden, het kost bakken met geld en al die onrust is ook niet prettig. De afgelopen decennia hebben ze ieder geitenpaadje en loophole geprobeerd, denk je niet dat ze dat nu ook weer zouden doen als ze de kans hadden?

Gaan we nu weer verder over Han Lindeboom? Dat hij dingen gezegd heeft die in het straatje passen van (sommige) boeren wil niet zeggen dat we geen stikstofprobleem hebben, zover waren we toch al?

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

19-07-2022 om 10:27

Arena89 schreef op 19-07-2022 om 09:12:

[..]

Ik bedoel. Er zijn nu dus een hoop biologische boeren die vrezen voor de voortzetting van hun boeren bestaan. Het lijkt mij ook zeer onwenselijk dat deze boeren moeten stoppen. 

Dat lijkt mij ook zeer onwenselijk. Ik begrijp zelf ook niet waarom er niet wordt begonnen met de megastallen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.