Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 21:51
ik lees net de column van Leon de winter. Hier ben ik dus ook bang voor.
Groene utopisten uit het Westen hadden de elites van dat eiland ervan overtuigd dat landbouw circulair moet zijn en dat kunstmest en pesticiden verboden moesten worden. Dat verbod kwam in april 2021.
The Guardian meldde kortgeleden: „Het is moeilijk nog een boer te vinden: Sri Lanka wankelt na ondoordacht kunstmestverbod.”
Het eiland kan zichzelf niet meer voeden nadat kunstmest en pesticiden in de ban zijn gedaan. Voor de import van voedsel is er gebrek aan buitenlandse valuta, het gevolg van het wegvallen van toerisme en landbouwexporten. Er is geen benzine, geen gas, geen diesel, geen elektriciteit. Ofwel, het eiland is al in 2022 in een staat die patriciërs als Sigrid Kaag en het WEF in 2050 in Europa hopen te zien: een land met zero stikstof- en zero CO2-uitstoot. Dat de bevolking van honger dreigt te sterven, is, laten we zeggen, vrij lullig. Maar, hé: de biodiversiteit zal bloeien, net als bij ons.
MeganRapinoe
13-07-2022 om 22:18
Arena89 schreef op 13-07-2022 om 20:36:
[..]
Ik lees hierin dat ook boeren die protesteren zo worden gezien.
Maar misschien kan ze zelf aangeven hoe ze het bedoeld. Ze ontkrachte het niet.
Oh ik niet, meer dat extreemrechts misbruik kan maken van de zorgen van boeren. Dat zie je natuurlijk nu wel gebeuren. Extreemrechts vaart wel bij onrust en wantrouwen tegen de overheid. Dus alles wat dat versterkt, is koren op de molen van hen. Zo zijn er voor die zaak weer 'zieltjes' gewonnen. Dus niet dat boeren zo zijn, maar wel dat een gedeelte van hen gemakkelijker extreemrechts wordt gemaakt.
MeganRapinoe
13-07-2022 om 22:22
Dit is zo triest:
https://nos.nl/artikel/2436598-friese-statenleden-klaar-met-bedreigingen-ik-zag-collega-s-trillen
Weet je wat ik hier ook zo erg aan vind? Ons land heeft nieuwe leiders nodig, mensen die echt willen gaan voor de goede zaak. Of ze dat nu vanuit een progressief, liberaal, conservatief of weet ik veel welk standpunt ze die 'goede zaak' nu ook bekijken. We hebben talentvolle visionaire en gedreven mensen nodig. Maar wie wil nu nog in de politiek werken? Wie voelt zich nog geroepen om dit land mee te helpen besturen?
Je krijgt alleen maar haat over je heen en het wordt voor jou en je familie hartstikke onveilig. Dit maakt dat heel veel mensen niet voor dit ambt kiezen en we als bevolking verstoken worden van fatsoenlijke leiders.
Dat maakt me zo verdrietig.
Athan
13-07-2022 om 22:34
MeganRapinoe schreef op 13-07-2022 om 22:22:
Dit is zo triest:
https://nos.nl/artikel/2436598-friese-statenleden-klaar-met-bedreigingen-ik-zag-collega-s-trillen
Weet je wat ik hier ook zo erg aan vind? Ons land heeft nieuwe leiders nodig, mensen die echt willen gaan voor de goede zaak. Of ze dat nu vanuit een progressief, liberaal, conservatief of weet ik veel welk standpunt ze die 'goede zaak' nu ook bekijken. We hebben talentvolle visionaire en gedreven mensen nodig. Maar wie wil nu nog in de politiek werken? Wie voelt zich nog geroepen om dit land mee te helpen besturen?
Je krijgt alleen maar haat over je heen en het wordt voor jou en je familie hartstikke onveilig. Dit maakt dat heel veel mensen niet voor dit ambt kiezen en we als bevolking verstoken worden van fatsoenlijke leiders.
Dat maakt me zo verdrietig.
Helemaal met je eens!
-knip- provoceren
Moxxie
13-07-2022 om 22:37
Athan schreef op 13-07-2022 om 22:34:
[..]
Helemaal met je eens!
[Quote aangepast]
Lekker insinuerend weer, dat helpt.
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 23:14
Athan schreef op 13-07-2022 om 22:34:
[..]
Helemaal met je eens!
[Quote aangepast]
Dit bedoel ik dus…
Mensen die de wanhoop nabij zijn , worden weggezet als extreem rechts.
MeganRapinoe
13-07-2022 om 23:32
Ja vind ik ook een stomme opmerking. Maar het is wel effectief, want nu hebben we het weer daarover en niet over de inhoud.
Hoe kijken jullie aan tegen het feit dat extreemrechts deze onvrede kan misbruiken? En tegen mijn gevoel dat hierdoor steeds minder getalenteerde mensen kiezen voor de politiek?
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 23:36
MeganRapinoe schreef op 13-07-2022 om 23:32:
Ja vind ik ook een stomme opmerking. Maar het is wel effectief, want nu hebben we het weer daarover en niet over de inhoud.
Hoe kijken jullie aan tegen het feit dat extreemrechts deze onvrede kan misbruiken? En tegen mijn gevoel dat hierdoor steeds minder getalenteerde mensen kiezen voor de politiek?
Ik denk ook dat extreem rechts voor deze groep geen goede beschrijving is.
Het is volgens mij een heel versplinterende groep die ontevreden is over de overheid, maar wel een groep die groeide is. Kijk naar Utrecht, statushouders krijgen 6 weken lang voorrang. Geloof mij er is een grote groep bijgekomen die ontevreden is.
En als deze mensen kan je echt niet wegzetten als extreem rechts.
Ik heb sowieso het idee dat een groot deel van de samenleving doordraait. Is het niet de woke beweging , dan is het wel weer de genderneutrale discussie.
BlushingCaribou16
14-07-2022 om 08:41
Als Duitsland minder gas krijgt, komt Nederland ook in de problemen. We vullen nu onze eigen wintervoorraden aan, maar zijn verplicht in geval van nood ook aan de buren te leveren.
Gascrisis dreigt komende winter land te verlammen
https://www.ad.nl/politiek/gascrisis-dreigt-komende-winter-land-te-verlammen~a8f27aa8/
De volgende crisis staat alweer klaar. Onze economie dondert straks volledig in elkaar.
EnchantedDragonfly18
14-07-2022 om 08:44
Arena89 schreef op 14-07-2022 om 08:41:
Als Duitsland minder gas krijgt, komt Nederland ook in de problemen. We vullen nu onze eigen wintervoorraden aan, maar zijn verplicht in geval van nood ook aan de buren te leveren.
https://www.ad.nl/politiek/gascrisis-dreigt-komende-winter-land-te-verlammen~a8f27aa8/
De volgende crisis staat alweer klaar. Onze economie dondert straks volledig in elkaar.
De Gasunie denkt daar zelf anders over.
Rondstruiner
14-07-2022 om 09:54
Tickel schreef op 14-07-2022 om 08:44:
[..]
De Gasunie denkt daar zelf anders over.
Ja, dit had ik ook gelezen. Ik kan dat artikel in AD niet lezen, maar wie is daar dan de bron van al die paniek?
Rondstruiner
14-07-2022 om 09:56
Arena89 schreef op 14-07-2022 om 08:41:
En wat ik me nu bedenk: waarom plaats je dit hier en wat heeft dit eigenlijk met de boerenacties te maken?
Moxxie
14-07-2022 om 10:20
MeganRapinoe schreef op 13-07-2022 om 23:32:
Het is vreselijk natuurlijk. Nog even en dan heeft iedere politicus permanente beveiliging nodig en in zo'n land wil ik helemaal niet wonen. Het is een en al ophitserij en haatspraak, ik ben het zo ontzettend zat!
Ik denk dat je gelijk hebt, ook als je ziet wat er nu bij het provinciehuis Leeuwarden gebeurt krab je je wel even drie keer achter de oren voordat je besluit de politiek in te gaan. Op dit moment zie ik wel iemand die zich echt een sterke leider zou kunnen tonen en dat is Caroline van der Plas. Sta op en trek je mond open. Vertel dat je boeren vertegenwoordigt middels politiek voeren, niet door middel van bedreigingen, sabotage en angst zaaien. Wijs het luidkeels af en vraag de boeren die aan dit soort acties meedoen vooral níet meer op de BBB te stemmen. Als ze dat zou doen geeft ze de 'normale' boer ook weer een stem en zou ze zoveel respect winnen. Maar nee hoor, het lijkt er meer op dat ze zich de steun van de beroepsrellers laat aanleunen. Het is allemaal zo'n slappe hap.
GlamorousGuanaco18
14-07-2022 om 10:40
Moxxie schreef op 14-07-2022 om 10:20:
[..]
Op dit moment zie ik wel iemand die zich echt een sterke leider zou kunnen tonen en dat is Caroline van der Plas. (…) Maar nee hoor, het lijkt er meer op dat ze zich de steun van de beroepsrellers laat aanleunen. Het is allemaal zo'n slappe hap.
Maar zij is onderdeel van de boerenlobby. Voordat ze in de Kamer zat, schreef ze propagandistische artikelen over de bio-industrie voor tijdschriften en websites die worden gefinancierd door de bio-industrie, en noemde dat dan journalistiek. Haar hele partij is gefinancierd door de boerenlobby. Dankzij de boerenlobby zit zij in de Tweede Kamer. Zij gaat zich daar niet tegen keren. Don’t bite the hand that feeds you.
https://www.adformatie.nl/campagnes/hoe-een-pr-bureau-de-boerburgerbeweging-de-tweede-kamer-b
https://www.ftm.nl/artikelen/boerburgerbeweging-voor-boer-niet-voor-burger