Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 18:46

Angela1967 schreef op 13-07-2022 om 18:43:

Kabinet moet welwillende boeren belonen; verzet mag niet lonen
https://www.volkskrant.nl/a-b2fbc261
Strekking: Elke veehouder zit in unieke situatie; bovendien denkt iedere veehouder aan zichzelf (niet onlogisch!) dus voor iedere veehouder andere oplossing interessant.
Zorg dat provincies genoeg geld hebben en geef niet toe aan protest/agressie. Sommige veehouders wachten totdat protesten de uitkoopprijzen opstuwt, loof dus premie uit voor degenen die als eerste meegaan in oplossingen.
Gr Angela

Dit is toch juist meer olie op het vuur.

Er is nog geen eens een goede wettelijke basis. Dit is gewoon dwang. Maar ja de grond van de boeren is nu ook al minder waard door de stikstof kaart..

Arena89 schreef op 13-07-2022 om 18:46:

[..]

Er is nog geen eens een goede wettelijke basis. Dit is gewoon dwang. Maar ja de grond van de boeren is nu ook al minder waard door de stikstof kaart..

Die vijftig procent moet gehaald worden dus begin daar mee!  Vind je dat er eigenlijk niet een probleem is als die vijftig procent niet genoemd wordt? Zoek je naar een manier waar op er weinig tot niets veranderd hoeft te worden? Juist met zo'n premie zorg je bijvoorbeeld voor een positieve draai  terwijl op de achtergrond gewerkt wordt aan solide basis. Maar nu stoppen zou doodsteek zijn en speelt subversieve elementen en rechts extremisme in de kaart en beloont de miljardenindustrie van veevoeders.

Gr Angela 

Arena89 schreef op 13-07-2022 om 18:46:

[..]

Ben ik met je eens Arena, dat zou weleens helemaal verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.

Moxxie schreef op 13-07-2022 om 18:53:

[..]

Ben ik met je eens Arena, dat zou weleens helemaal verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.

En daarom is het geen goed idee? Het is de kern van het plan en staat los van het eindpercentage. Wie trapt hier telkens op een rem?

En voor de ontkenners en whataboutism-aanhangers: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/07/11/duitsland-stemt-in-met-strengere-regels-voor-mest-en-nitraat

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 19:10

Angela1967 schreef op 13-07-2022 om 18:51:

[..]

Die vijftig procent moet gehaald worden dus begin daar mee! Vind je dat er eigenlijk niet een probleem is als die vijftig procent niet genoemd wordt? Zoek je naar een manier waar op er weinig tot niets veranderd hoeft te worden? Juist met zo'n premie zorg je bijvoorbeeld voor een positieve draai terwijl op de achtergrond gewerkt wordt aan solide basis. Maar nu stoppen zou doodsteek zijn en speelt subversieve elementen en rechts extremisme in de kaart en beloont de miljardenindustrie van veevoeders.

Gr Angela

Ik vind het apart en zorgelijk om boeren die de wanhoop nabij zijn te bestempelen als rechts extremisme. 

Laat de overheid eerst eens met een goed en gedegen plan komen , met een wettelijke basis en kijk dan eens of er een gesprek mogelijk is. Wie zegt dat het direct in vee reductie moet zitten, misschien kan er ook nog wat met voer en het scheiden van mest en urine. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 19:14

Angela1967 schreef op 13-07-2022 om 19:08:

[..]

En daarom is het geen goed idee? Het is de kern van het plan en staat los van het eindpercentage. Wie trapt hier telkens op een rem?

En voor de ontkenners en whataboutism-aanhangers: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/07/11/duitsland-stemt-in-met-strengere-regels-voor-mest-en-nitraat

Ik krijg bij al die regels steeds het idee dat ze het allemaal erger maken dan dat het was. In de koeienvlaaien zaten vroeger allemaal insecten. En die vinden vogels weer lekker. Die koeienvlaaien liggen bijna niet meer op het land, want het moet direct geïnjecteerd worden.

Net zoals onze voedingsindustrie. We zijn suiker aan het vervangen voor natuurlijke suikers ( fructose) terwijl dit erger is dan gewone tafelsuiker , want het helpt leververvetting en een te hoog cholesterol in de hand. Dan krijgen we vervolgens weer naar ligt producten met minder vet , maar het vet wordt vaak weer vervangen voor andere stoffen die niet goed voor ons zijn enz enz. We belanden van de regen in de drup.

Ik zie straks nog wel gebeuren dat we een suikertax krijgen op tafelsuiker en dat fruitsuikers ( fructose ) gewoon mag.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 19:15

Moxxie schreef op 13-07-2022 om 18:53:

[..]

Dat weet ik wel zeker. Er wordt gewoon overhaast van alles gedaan. Haastige spoed is zelden goed. 

ik vind het niet kies om boeren bruinhemden te noemen of een algemene associatie met extreemrechts te maken. Ja, beroepsprotesteerders sluiten zich aan, maar ik vind dit ook wel een staaltje framing dat gelijkwaardig is met “alle boeren moeten weg, want asielzoekers”. 
Kan dat niet beiden achterwege blijven? Volgens mij komt het niemand ten goede als de discussie zo gevoerd wordt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-07-2022 om 19:29 Topicstarter

Arena89 schreef op 13-07-2022 om 19:10:

[..]

Ik vind het apart en zorgelijk om boeren die de wanhoop nabij zijn te bestempelen als rechts extremisme.

Dat boeren rechtsextremistisch zouden zijn staat helemaal niet in de post waar je op reageert.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 20:01

Daglichtlamp schreef op 13-07-2022 om 19:29:

[..]

Dat boeren rechtsextremistisch zouden zijn staat helemaal niet in de post waar je op reageert.

Maar nu stoppen zou doodsteek zijn en speelt subversieve elementen en rechts extremisme in de kaart en beloont de miljardenindustrie van veevoeders.

Angela1967 schreef op 13-07-2022 om 19:08:

[..]

Nou, de situatie van nu is het resultaat van decennia lang pappen en nathouden, een gebrek aan doorpakken van de overheid, dit is geen plan dat al jaren ligt te verstoffen op een plank omdat iets of iemand steeds op de rem trapt.

Ik ben niet uit principe tegen het stikstofbeleid maar ik vind dat Omtzigt wel degelijk een punt heeft. Het is een plan voor de komende 15 jaar, er is 25 miljard mee gemoeid en het het is uiterst complexe materie met een grote impact op de agrarische sector. Na alle politieke flaters en met het wantrouwen van de burger anno nu lijkt dat me reden genoeg om uiterst zorgvuldig om te gaan met het proces van politieke besluitvorming. Volgens Omtzigt is dat niet gebeurd, is het plan er veel te snel doorgedrukt (ontbreken doorrekenen, wettelijke basis enz.) en voor nu geloof ik hem. Een extra prikkel om te stimuleren dat boeren zich zo snel mogelijk laten uitkopen versterkt het idee dat het allemaal te snel moet, dat kan wantrouwen scheppen.

Dit artikel verwoordt zo'n beetje hoe ik het zie: ​​https://decorrespondent.nl/13583/je-hoeft-boerengeweld-niet-goed-te-praten-om-de-wanhoop-van-boeren-te-begrijpen/1496968847-1bec83e7

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 20:14

Moxxie schreef op 13-07-2022 om 20:11:

[..]

Nou, de situatie van nu is het resultaat van decennia lang pappen en nathouden, een gebrek aan doorpakken van de overheid, dit is geen plan dat al jaren ligt te verstoffen op een plank omdat iets of iemand steeds op de rem trapt.

Ik ben niet uit principe tegen het stikstofbeleid maar ik vind dat Omtzigt wel degelijk een punt heeft. Het is een plan voor de komende 15 jaar, er is 25 miljard mee gemoeid en het het is uiterst complexe materie met een grote impact op de agrarische sector. Na alle politieke flaters en met het wantrouwen van de burger anno nu lijkt dat me reden genoeg om uiterst zorgvuldig om te gaan met het proces van politieke besluitvorming. Volgens Omtzigt is dat niet gebeurd, is het plan er veel te snel doorgedrukt (ontbreken doorrekenen, wettelijke basis enz.) en voor nu geloof ik hem. Een extra prikkel om te stimuleren dat boeren zich zo snel mogelijk laten uitkopen versterkt het idee dat het allemaal te snel moet, dat kan wantrouwen scheppen.

Dit artikel komt is zo'n beetje hoe ik het zie: ​​https://decorrespondent.nl/13583/je-hoeft-boerengeweld-niet-goed-te-praten-om-de-wanhoop-van-boeren-te-begrijpen/1496968847-1bec83e7

Helemaal mee eens!! Daarnaast kon het kabinet ook niet verzekeren dat we geen voedselschaarste krijgen oid .

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-07-2022 om 20:22 Topicstarter

Arena89 schreef op 13-07-2022 om 20:01:

[..]

Maar nu stoppen zou doodsteek zijn en speelt subversieve elementen en rechts extremisme in de kaart en beloont de miljardenindustrie van veevoeders.

Er staat dat extreem rechts in de kaart wordt gespeeld. Dat zie ik ook gebeuren, denk bijvoorbeeld aan de toespraak van van Meijeren.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 20:36

Daglichtlamp schreef op 13-07-2022 om 20:22:

[..]

Er staat dat extreem rechts in de kaart wordt gespeeld. Dat zie ik ook gebeuren, denk bijvoorbeeld aan de toespraak van van Meijeren.

Ik lees hierin dat ook boeren die protesteren zo worden gezien. 

Maar misschien kan ze zelf aangeven hoe ze het bedoeld. Ze ontkrachte het niet. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

13-07-2022 om 21:04

Niet dat ik het een goed idee vind (integendeel, want kan leiden tot zeer gevaarlijke situaties), maar in Drenthe is er nu een langzaamaan actie. Met max. 60 km over de snelweg om de boel op te houden. Burgers die de boeren hiermee een signaal willen geven ze te steunen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.