Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
EnchantedDragonfly18
13-07-2022 om 15:06
Arena89 schreef op 13-07-2022 om 15:02:
[..]
Ik heb het hele artikel niet gelezen, want ik ben aan het werk. Maar dit is ook niet helemaal zuiver hoor. Een koe eet voornamelijk gras en geen brokken. Er is echt maar een heel klein deel wat uit soja bestaat. Ongeveer 1% dacht ik. De rest is gras en mais van Nederlandse bodem.
Veeteelt bestaat niet louter uit koeien.
EnchantedDragonfly18
13-07-2022 om 15:11
Tul1969 schreef op 13-07-2022 om 12:36:
Wat een vreselijk tokkievolk om op die manier te "demonstreren".
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 15:15
Tickel schreef op 13-07-2022 om 15:06:
[..]
Veeteelt bestaat niet louter uit koeien.
Het gemiddelde gehalte aan sojaproducten in varkensvoer bedraagt 9,8 procent, wat in andere landen veel hoger ligt. Hierbij gaat het vaak ook nog om sojaschroot en hullen. Dit zijn de overblijfselen van de duurzame soja, die voor de humane voedingsindustrie worden gebruikt (Bron: WUR). Alle soja die voerfabrikanten en –leveranciers, die lid zijn van de van de brancheorganisatie Nevedi in 2015 inkochten, voldeed aan duurzaamheidscriteria.
Kippen zitten ook rond de 10% zie ik, maar ze zouden ook meelwormen kunnen eten. Alleen mag dat niet zomaar van onze overheid.
Aanpassing van de wet vereist
In het kader van de proef ‘Kip en Ei’ is het Ministerie van Economische Zaken akkoord gegaan met de productie van kippenvoeders op basis van meelwormen. Als pluimveehouders bijvoorbeeld vanuit milieuoverwegingen nu al met dergelijk insectenvoer aan de slag willen, moeten zij echter op officiële toestemming wachten. Voor de toelating van insecten in kippenvoeders moet de wet aangepast worden.
Daglichtlamp
13-07-2022 om 15:35
https://nieuwscheckers.nl/soja-voor-veevoer-is-geen-restproduct/
Nog maar even een fabel uit de wereld helpen. Het deel van de soja die uiteindelijk in diervoer verdwijnt is geen restproduct.
De waardeverhouding mag dan wel gelijk zijn, met sojaschroot wordt wereldwijd wel veel meer verdiend dan met sojaolie. De databank van de Food and Agriculture Organization (FAO), de wereldwijde autoriteit op het gebied van voedselproductie, laat zien dat de totale exportwaarde van sojaschroot (”cake” in het Engels) ruim drie keer zo hoog is als de exportwaarde van de olie.
Volgens Patrick Bogaart, onderzoeker Natuurlijk Kapitaal bij het CBS, geven die geldstromen een indicatie van wat de productie drijft. ”Om te bepalen of iets een restproduct is, moet je je afvragen: wat is de belangrijkste reden om die sojaplanten neer te zetten? Is dat de hele boon, de olie of het schroot? Voor menselijke of dierlijke consumptie? Als je ziet dat er in het sojaschroot drie keer zo veel geld omgaat als in de olie, wordt het lastig beargumenteren dat de olie hier het hoofdproduct is en het schroot het restproduct.’’
MeganRapinoe
13-07-2022 om 15:36
Uit het artikel:
“Voor boerderijen met varkens en kippen vormt mengvoer ongeveer 2/3 van de totale kosten - voor melkveehouderijen is dat ongeveer de helft omdat die ook gras eten.”
CavernousSanddollar80
13-07-2022 om 15:58
Arena89 schreef op 13-07-2022 om 15:15:
[..]
Voor de toelating van insecten in kippenvoeders moet de wet aangepast worden.
Werkelijk weer te zot voor woorden. Pasture raised kippen (in het Nederlands nog het beste te vertalen met weide-kippen al dekt dat nog niet helemaal de lading) lopen zo'n beetje achter de koeien aan om te snuffelen tussen de vlaaien. Naar lekkere beestjes. Dat, en kleine insecten is hun natuurlijke eetgedrag. Niet de granen die ze bijgevoerd krijgen. En al helemaal niet sojameuk.
Maar natuurlijk moet er weer eerst een wetje aangepast worden.
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 16:04
MeganRapinoe schreef op 13-07-2022 om 15:36:
Uit het artikel:
“Voor boerderijen met varkens en kippen vormt mengvoer ongeveer 2/3 van de totale kosten - voor melkveehouderijen is dat ongeveer de helft omdat die ook gras eten.”
Maar dat zegt niets over de verhouding soja / gras of wat varkens en kippen nog meer krijgen.
Daglichtlamp
13-07-2022 om 16:06
Helena71 schreef op 13-07-2022 om 15:58:
[..]
Werkelijk weer te zot voor woorden. Pasture raised kippen (in het Nederlands nog het beste te vertalen met weide-kippen al dekt dat nog niet helemaal de lading) lopen zo'n beetje achter de koeien aan om te snuffelen tussen de vlaaien. Naar lekkere beestjes. Dat, en kleine insecten is hun natuurlijke eetgedrag. Niet de granen die ze bijgevoerd krijgen. En al helemaal niet sojameuk.
Sinds de gekke koeienziekte zijn er hele strenge normen voor diervoeder.
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 16:06
Helena71 schreef op 13-07-2022 om 15:58:
[..]
Ja, maar het is sowieso te zot voor woorden als je naar het westerse voedingspatroon van mensen kijkt. 80% van wat de meeste mensen eten is bewerkt voedsel.
En blijkbaar krijgen dieren ook bewerkt voedsel. Super gezond
en als je ze normale dingen wil voeren moet er een wet gewijzigd worden..
Daglichtlamp
13-07-2022 om 16:12
Arena89 schreef op 13-07-2022 om 16:06:
[..]
Ja, maar het is sowieso te zot voor woorden als je naar het westerse voedingspatroon van mensen kijkt. 80% van wat de meeste mensen eten is bewerkt voedsel.
En blijkbaar krijgen dieren ook bewerkt voedsel. Super gezonden als je ze normale dingen wil voeren moet er een wet gewijzigd worden..
Het verbod geldt volgens mij ook alleen voor bewerkte insecten. Levende insecten mag je gewoon aan je kippen voeren.
MeganRapinoe
13-07-2022 om 16:13
Arena89 schreef op 13-07-2022 om 16:04:
[..]
Maar dat zegt niets over de verhouding soja / gras of wat varkens en kippen nog meer krijgen
Klopt, dat wordt vanuit het artikel niet duidelijk, maar al wel wat meer uit de bronnen die net zijn gedeeld door anderen.
Maar we kunnen eindeloos praten over de laatste alinea en hoeveel soja er op 3 cijfers achter de komma wordt geïmporteerd, maar wat vind je van de rest van het verhaal? Van zo'n miljardenbedrijf (doelstelling: iedere 5 jaar de omzet verdubbelen) dat daarom overal familiebedrijven opkoopt en de boerenprotesten financiert, omdat ze anders minder winst gaan draaien?
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 16:24
MeganRapinoe schreef op 13-07-2022 om 16:13:
[..]
Klopt, dat wordt vanuit het artikel niet duidelijk, maar al wel wat meer uit de bronnen die net zijn gedeeld door anderen.
Maar we kunnen eindeloos praten over de laatste alinea en hoeveel soja er op 3 cijfers achter de komma wordt geïmporteerd, maar wat vind je van de rest van het verhaal? Van zo'n miljardenbedrijf (doelstelling: iedere 5 jaar de omzet verdubbelen) dat daarom overal familiebedrijven opkoopt en de boerenprotesten financiert, omdat ze anders minder winst gaan draaien?
Ik heb eerder al aangegeven dat ik tegen megastallen ben.
GlamorousGuanaco18
13-07-2022 om 16:41
Arena89 schreef op 13-07-2022 om 16:24:
[..]
Ik heb eerder al aangegeven dat ik tegen megastallen ben.
Het gaat ook om de manier waarop dit bedrijf de publieke opinie heeft beïnvloed en het militante boerenverzet actief heeft aangewakkerd.
GrandioseZebra62
13-07-2022 om 16:47
Thursday schreef op 13-07-2022 om 16:41:
[..]
Het gaat ook om de manier waarop dit bedrijf de publieke opinie heeft beïnvloed en het militante boerenverzet actief heeft aangewakkerd.
De boeren zijn dus eigenlijk hun marionetten?
BlushingCaribou16
13-07-2022 om 16:51
Thursday schreef op 13-07-2022 om 16:41:
[..]
Ik ga het artikel vanavond even lezen.
ik weet nu niet beter dan dat de boeren zich hier verzetten, omdat in dit gebied ( waar ik woon) 70% moet inkrimpen qua vee. En hier zitten dus alleen bio boeren en geen mega stallen.