Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

13-07-2022 om 09:46

redbulletje schreef op 13-07-2022 om 09:38:

Volgens mij komen Hongarije en Polen juist meer op voor de belangen van hun burgers dan Nederland.

Nou nee. In Hongarije lopen de media aan de leiband van een geesteszieke leider, is de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in gevaar, is ook de centrale bank niet meer onafhankelijk en tiert corruptie welig. Niet zo prettig voor de burgers daar, hoor. 

Thursday schreef op 13-07-2022 om 09:46:

[..]

Nou nee. In Hongarije lopen de media aan de leiband van een geesteszieke leider, is de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in gevaar, is ook de centrale bank niet meer onafhankelijk en teelt corruptie welig. Niet zo prettig voor de burgers daar, hoor.

Corruptie tiert in Nederland ook welig. Las gisteren over het Uber schandaal bijv. 

En de chantage tbv een asielopvang anders krijgen ze geen lelylijn. Ze zouden van mij die lijn in hun hol mogen stoppen. 

redbulletje schreef op 13-07-2022 om 09:47:

[..]

Corruptie tiert in Nederland ook welig. Las gisteren over het Uber schandaal bijv.

Whataboutism?

Gr Angela 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

13-07-2022 om 09:51

[..]

Ja, ik ook. Maar dat heeft niets te maken met de misstanden in Hongarije en betekent ook niet dat Hongarije goed voor de eigen burgers zorgt, zoals jij claimt.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

13-07-2022 om 09:53

Dubbel.
MRI

MRI

13-07-2022 om 12:31

even dit: ik woon in een historische stadskern, naast een kerk uit 1200. Het is een autoluw gebied waar je vergunning voor moet hebben om er in te kunnen en te parkeren. Voor mijn huis is een terras. Komt er van de week een grote tractor die het gebied dus helemaal niet in mag, parkeert naast de kerk, waar geen auto's mogen parkeren, blokkeert een heleboel geparkeerde fietsen die dan niet meer gepakt worden, twee gasten stappen uit en gaan bravourachtig  op het terras zitten. Politie loopt langs, kijkt, doet niets. wtf? Het was dus geen blokkade van iets. wat is dit voor bruinhemdengedrag?

Tul1969 schreef op 12-07-2022 om 15:13:

[..]

Dus omdat ze zich als een hork gedraagt mag ze geen aangifte doen ofzo? Wat heeft dat er nu weer mee te maken?

Zie jij een 'verbodsbord' in mijn bericht?

Ik vind het alleen zwaar hypocriet dat uitgerekend deze dame (weer) met het aangifteboekje komt.

redbulletje schreef op 12-07-2022 om 17:30:

[..]

Nou precies, wat een treurnis dit. Volkomen van de pot gerukt.

Ik vind het ook absurd.

MeganRapinoe schreef op 13-07-2022 om 08:39:

Interessant artikel in de Volkskrant over de familie De Heus. Die staan dankzij hun veevoederbedrijven in de top5 van rijkste Nederlanders. Geschat vermogen: 1,6 miljard euro.

Zij zijn o.a. financierder van de protesten en van een onderzoeksbureau dat bedoeld is om twijfel te zaaien over de cijfers van de overheid. Net zoals de sigaretten industrie dat ook lang heeft gedaan.

Om zo groot te worden hebben ze familiebedrijf na familiebedrijf opgekocht en zijn ze nu praktisch alleenheerser. Ik snap niet dat boeren niet bozer zijn op dit soort types.

Zie hier de link:
https://www.volkskrant.nl/a-bd2321d0

Dit artikel kan ik alleen lezen als ik ter plekke abonnee word en elke maand een bedrag betaal.

[..]

En de chantage tbv een asielopvang anders krijgen ze geen lelylijn. Ze zouden van mij die lijn in hun hol mogen stoppen.

Echt hé. Tjonge jonge jonge, De verdenkingen waren er al langer, Ben blij dat ze haar eindelijk ter verantwoording kunnen roepen.

Nu de rest nog.

Fleurtje_5 schreef op 13-07-2022 om 13:49:

[..]

Dit artikel kan ik alleen lezen als ik ter plekke abonnee word en elke maand een bedrag betaal.

Vaak kan je een aantal artikelen gratis lezen, dus ik hoopte dat dat hier ook zo was. Maar op zich is dat natuurlijk wel de kern van onafhankelijke journalistiek: dat de lezer betaalt. Anders moeten bedrijven of lobbyclubs betalen en dan wordt het wel heel lastig om onafhankelijk te blijven. 

Hierbij de samenvatting die Rutger Bregman op zijn LinkedIn-pagina heeft staan:

”Wow, wat een artikel over de machtige lobby achter de boerenprotesten. De firma De Heus heeft met ForFarmers en de coöperatie Agrifirm maar liefst 75 procent (!) van de Nederlandse veevoermarkt in handen. Deze drie megabedrijven zijn schatrijk geworden van de enorme schaalvergroting en intensivering van de landbouw in ons kleine landje (ten koste van mens, milieu, dier, klimaat en talloze kleinschalige boeren). De omzet van De Heus in 2020 was 3,2 *miljard* euro, winst 125 miljoen, en de familie staat in de top 5 van de Quote 500.

Dit soort mensen doet alsof ze opkomt voor de 'kleine boer' die nog maar moeilijk rond kan komen. Maar laat je niet voor de gek houden. Terwijl menig boer moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, verdienen zulke multinationals klauwen met geld. En doen ze er alles aan om de aanpak van de bio-industrie tegen te gaan.

--> ze sponsoren clubs die twijfel zaaien in de stikstof-discussie (vergelijk: bedrijven als Exxon en Shell die jarenlang twijfel zaaiden over klimaatverandering)
--> ze sponsoren eenzijdige televisieprogramma's van bv. RTL, en betalen BN'ers zoals Yvon Jaspers om hun misinformatie te verspreiden (een tactiek die de tabakslobby ook decennia heeft gehanteerd)
--> ze maken zelfs een programma om kinderen te 'onderwijzen' over bv. de kalverindustrie waarin, zo schrijft de Volkskrant, 'wel wordt uitgelegd dat de kalfjes bij de moeder worden weggehaald (‘dat is veel schoner’) maar niet dat ze daarna worden opgefokt en naar de slachterij gaan.'

En o ja, al dat veevoer wordt trouwens gemaakt met gigantische hoeveelheden soja uit Brazilië. Nee, het regenwoud wordt niet gekapt uw plantaardige burger, maar voor al dat veevoer dat nodig is voor de productie van vlees. Hoe zullen de historici van de toekomst hierop terugkijken? De bio-industrie is een van de grootste schandvlekken van onze tijd.”

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

13-07-2022 om 15:02

MeganRapinoe schreef op 13-07-2022 om 14:16:

Hierbij de samenvatting die Rutger Bregman op zijn LinkedIn-pagina heeft staan:

”Wow, wat een artikel over de machtige lobby achter de boerenprotesten. De firma De Heus heeft met ForFarmers en de coöperatie Agrifirm maar liefst 75 procent (!) van de Nederlandse veevoermarkt in handen. Deze drie megabedrijven zijn schatrijk geworden van de enorme schaalvergroting en intensivering van de landbouw in ons kleine landje (ten koste van mens, milieu, dier, klimaat en talloze kleinschalige boeren). De omzet van De Heus in 2020 was 3,2 *miljard* euro, winst 125 miljoen, en de familie staat in de top 5 van de Quote 500.

Dit soort mensen doet alsof ze opkomt voor de 'kleine boer' die nog maar moeilijk rond kan komen. Maar laat je niet voor de gek houden. Terwijl menig boer moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, verdienen zulke multinationals klauwen met geld. En doen ze er alles aan om de aanpak van de bio-industrie tegen te gaan.

--> ze sponsoren clubs die twijfel zaaien in de stikstof-discussie (vergelijk: bedrijven als Exxon en Shell die jarenlang twijfel zaaiden over klimaatverandering)
--> ze sponsoren eenzijdige televisieprogramma's van bv. RTL, en betalen BN'ers zoals Yvon Jaspers om hun misinformatie te verspreiden (een tactiek die de tabakslobby ook decennia heeft gehanteerd)
--> ze maken zelfs een programma om kinderen te 'onderwijzen' over bv. de kalverindustrie waarin, zo schrijft de Volkskrant, 'wel wordt uitgelegd dat de kalfjes bij de moeder worden weggehaald (‘dat is veel schoner’) maar niet dat ze daarna worden opgefokt en naar de slachterij gaan.'

En o ja, al dat veevoer wordt trouwens gemaakt met gigantische hoeveelheden soja uit Brazilië. Nee, het regenwoud wordt niet gekapt uw plantaardige burger, maar voor al dat veevoer dat nodig is voor de productie van vlees. Hoe zullen de historici van de toekomst hierop terugkijken? De bio-industrie is een van de grootste schandvlekken van onze tijd.”

Ik heb het hele artikel niet gelezen, want ik ben aan het werk. Maar dit is ook niet helemaal zuiver hoor. Een koe eet voornamelijk gras en geen brokken. Er is echt maar een heel klein deel wat uit soja bestaat. Ongeveer 1% dacht ik. De rest is gras en mais van Nederlandse bodem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.