Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-07-2022 om 21:46

Battle-Royale schreef op 11-07-2022 om 21:06:

En wie gaat er vrijdag om 15.00 15 minuten het werk neerleggen om je steun te betuigen?

Ik heb dan al vakantie, maar de vlag gaat wel ondersteboven uit. Ik moest vandaag een eind rijden en jeetje wat veel vlaggen! Veel meer dan een week geleden toen ik dezelfde route reed. En veel boeren op de viaducten, veel mensen die toeterden vanaf de snelweg. Lijkt wel alsof de steun hier nog steeds flink groeit. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-07-2022 om 21:53

Moxxie schreef op 11-07-2022 om 17:14:

[..]

Hoe ik het lees is dat de wettelijke ondergrens van 50% gerespecteerd moet worden zolang de nieuwe wet er nog niet door is. Nu lijkt het me redelijk om een zekere marge in te bouwen en het doel iets hoger in te zetten, maar dat is iets anders dan de ondergrens alvast verschuiven naar 74%.

Maw, volgens de geldende wet is 51% voldoende, volgens de plannen niet.

Ja dit is wel echt een ding, hoor!. Ik hoorde Omtzigt net op radio 1 met een ecoloog. Duidelijk verhaal dat het plan niet wettig is en bewust zonder goede uitwerking en consultatie door de kamer gejaagd is. Omtzigt zei dat de coalitie vier weken in achterkamertjes een deal heeft gesloten en vervolgens had de kamer het nakijken. Precies niet zoals je het zou willen met de nieuwe bestuurscultuur. Jammer dat nieuwe kabinets- en kamerleden daar al zo snel weer in meegaan. Ook de ecoloog was trouwens niet zo stellig over de normen. 

Binnen 24 uur moet Omtzigt bovendien de stukken van financiën hebben. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

11-07-2022 om 21:55

Drietje schreef op 11-07-2022 om 21:53:

[..]

Ja dit is wel echt een ding, hoor!. Ik hoorde Omtzigt net op radio 1 met een ecoloog. Duidelijk verhaal dat het plan niet wettig is en bewust zonder goede uitwerking en consultatie door de kamer gejaagd is. Omtzigt zei dat de coalitie vier weken in achterkamertjes een deal heeft gesloten en vervolgens had de kamer het nakijken. Precies niet zoals je het zou willen met de nieuwe bestuurscultuur. Jammer dat nieuwe kabinets- en kamerleden daar al zo snel weer in meegaan. Ook de ecoloog was trouwens niet zo stellig over de normen.

Binnen 24 uur moet Omtzigt bovendien de stukken van financiën hebben.

En straks de handelsovereenkomst met Canada. 

Hetvrijewoord schreef op 11-07-2022 om 21:29:

[..]

When pigs fly.

Was het maar zo'n feest, hier worden de banen niet gesubsidieerd.

En als ze wel werden gesubsidieerd dan mag er wel een tandje bij i.p.v. een kwartier boos zitten wezen op de hand die jouw betaald 😉

Piratenkoningin schreef op 11-07-2022 om 16:49:

[..]

Pardon? Waar zeg ik dat je wetenschappers niet in twijfel mag trekken? Ik begrijp niet waarom hij dit zegt en leg uit waar in mijn ogen de redenering krom gaat. Dan is: “Hij is wetenschapper, dus hij heeft gelijk” niet zo’n zinvolle reactie. Misschien leest iemand iets in zijn stuk of weet iemand iets waardoor het wel klopt wat hij zegt (want die kans is best groot aangezien hij hoogleraar staatsrecht is). Op basis van dit stuk ben ik het oneens met hem en heb ik daar een inhoudelijk argument voor.

Moxxie schreef op 11-07-2022 om 17:14:

[..]

Hoe ik het lees is dat de wettelijke ondergrens van 50% gerespecteerd moet worden zolang de nieuwe wet er nog niet door is. Nu lijkt het me redelijk om een zekere marge in te bouwen en het doel iets hoger in te zetten, maar dat is iets anders dan de ondergrens alvast verschuiven naar 74%.

Maw, volgens de geldende wet is 51% voldoende, volgens de plannen niet.

In het radiofragment dat Drietje noemde legt Omtzigt het ook nog een keer uit. Als je een beleidsplan maakt zonder wettelijke basis kan je oa later in de knel komen met dwangmaatregelen, de rechter zal je niet in het gelijk stellen als het niet wettelijk vastgelegd is.

https://www.nporadio1.nl/fragm...

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-07-2022 om 00:02

Moxxie schreef op 11-07-2022 om 23:51:

[..]

[..]

In het radiofragment dat Drietje noemde legt Omtzigt het ook nog een keer uit. Als je een beleidsplan maakt zonder wettelijke basis kan je oa later in de knel komen met dwangmaatregelen, de rechter zal je niet in het gelijk stellen als het niet wettelijk vastgelegd is.

Het lijkt er steeds meer op dat dit allemaal expres zo is gespeeld om de beide kamers en de provincies buiten spel te zetten. Ik vind het heel erg dat onze eigen regering de democratie probeert te omzeilen. Vanaf het begin met het kaartje liep het al vreemd. 

Moxxie schreef op 11-07-2022 om 23:51:

[..]

[..]

Duidelijk(er), dank. Het levert dus met name problemen op als er dwang aan te pas komt, want dan kun je als overheid niet zeggen dat het nu eenmaal moet van de wet. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-07-2022 om 08:11

Piratenkoningin schreef op 12-07-2022 om 07:56:

[..]

Duidelijk(er), dank. Het levert dus met name problemen op als er dwang aan te pas komt, want dan kun je als overheid niet zeggen dat het nu eenmaal moet van de wet.

Nee, niet alleen bij dwang. Je kunt geen beleid afdwingen bij bijvoorbeeld provincies als het  onwettig is.  Plus dat het nogal een probleem is als ministers zich zelf niet aan de wet houden. Hij noemt zelfs de mogelijkheid van een ambtsmisdrijf.

Drietje schreef op 12-07-2022 om 08:11:

[..]

Nee, niet alleen bij dwang. Je kunt geen beleid afdwingen bij bijvoorbeeld provincies als het onwettig is. Plus dat het nogal een probleem is als ministers zich zelf niet aan de wet houden. Hij noemt zelfs de mogelijkheid van een ambtsmisdrijf.

Dat is toch ook dwang? De landelijke overheid mag provincies vragen om naar 74% te streven in 2030. Willen provincies dat doen, prima. Willen de boeren, industrie, anderen vervolgens meewerken aan de provinciale plannen, ook prima. Alleen zodra de provincie of, als de provinciale plannen er zijn, de boeren, industrie, anderen niet naar 74% willen in 2030 maar eerst naar 50%, dan kan de overheid ze niet dwingen. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-07-2022 om 08:56

Piratenkoningin schreef op 12-07-2022 om 08:33:

[..]

Dat is toch ook dwang? De landelijke overheid mag provincies vragen om naar 74% te streven in 2030. Willen provincies dat doen, prima. Willen de boeren, industrie, anderen vervolgens meewerken aan de provinciale plannen, ook prima. Alleen zodra de provincie of, als de provinciale plannen er zijn, de boeren, industrie, anderen niet naar 74% willen in 2030 maar eerst naar 50%, dan kan de overheid ze niet dwingen.

Inderdaad. Alleen hebben provincies al aangegeven niet het plan te gaan uitvoeren. In dit licht is de motie van D66, om provincies te kunnen dwingen, helemaal ondemocratisch. D66 wilde dus provincies kunnen dwingen omdat de wet het niet kan. Pfff, wat je ook van de plannen vindt, dit zou in Nederland niet mogen voorkomen. Democraten 66. Ja right.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-07-2022 om 14:12 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/kamerlid-doet-aangifte-tegen-fvd-er-om-boerenspeech-rechtsstaat-door-dit-soort-types-onder-druk~a0e6eb08/
Wat mij betreft een gevaarlijke man, deze van Meijeren, al vraag ik me af of Gündogan nu de beste is om aangifte te doen.

Van Meijeren suggereert in de speech dat boeren in hun recht staan om geweld te gebruiken als ze door ambtenaren worden weggestuurd. Hij ziet zijn standpunt als verenigbaar met democratie, ‘want in de Verenigde Staten is het tweede amendement het recht op wapenbezit, juist zodat altijd ergens die dreiging wel boven het hoofd hangt dat burgers, als het echt nodig is, in staat zijn om zichzelf te verdedigen.’

Daglichtlamp schreef op 12-07-2022 om 14:12:

https://www.ad.nl/politiek/kamerlid-doet-aangifte-tegen-fvd-er-om-boerenspeech-rechtsstaat-door-dit-soort-types-onder-druk~a0e6eb08/
Wat mij betreft een gevaarlijke man, deze van Meijeren, al vraag ik me af of Gündogan nu de beste is om aangifte te doen.

Van Meijeren suggereert in de speech dat boeren in hun recht staan om geweld te gebruiken als ze door ambtenaren worden weggestuurd. Hij ziet zijn standpunt als verenigbaar met democratie, ‘want in de Verenigde Staten is het tweede amendement het recht op wapenbezit, juist zodat altijd ergens die dreiging wel boven het hoofd hangt dat burgers, als het echt nodig is, in staat zijn om zichzelf te verdedigen.’

Liever een aangifte van Gündogan dan geen aangifte denk ik dan maar. Inderdaad een gevaarlijk mannetje, en die tweet van Raisa Blommestijn eroverheen haalt ook het bloed onder mijn nagels vandaan.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

12-07-2022 om 14:48

Eerste Kamer stemt in met handelsverdrag CETA https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5320658/eerste-kamer-stemt-met-handelsverdrag-ceta

onze overheid is echt bezorgt over het klimaat.. we gaan liever vlees importeren uit Canada. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-07-2022 om 14:55

Daglichtlamp schreef op 12-07-2022 om 14:12:

Wat een bizarre redenering. Wat heeft de Amerikaanse grondwet met Nederland te maken??

Zeer gevaarlijk dit soort uitspraken cq oproepen tot geweld. Ik hoop dat het OM het snel oppakt.

Moxxie schreef op 12-07-2022 om 14:39:

[..]

Liever een aangifte van Gündogan dan geen aangifte denk ik dan maar. Inderdaad een gevaarlijk mannetje, en die tweet van Raisa Blommestijn eroverheen haalt ook het bloed onder mijn nagels vandaan.

Maar uitgerekend aangifte door Nilufer Gündogan?

https://www.ad.nl/politiek/volt-kamerlid-koekkoek-gundogan-gaat-op-heel-onprettige-manier-met-mensen-om~a2b957cd/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.