Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
redbulletje schreef op 11-07-2022 om 16:32:

[..]

Dat vind ik juist slim gefokt, anders heb je dubbel zoveel koeien en dus ook ruimte nodig en ook nog de mest daarvan.

Maar er is door het eiwitrijke krachtvoer voer dus veel meer ammoniakuitstoot en het is daarom veel vervuilender. Voor zowel mens als natuur. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-07-2022 om 16:42

Piratenkoningin schreef op 11-07-2022 om 16:38:

[..]

Zeker is het nogal een verschil en met grote consequenties. Het gaat alleen niet tegen de wet in. Die wet zegt niet: ‘tenminste 50% en niet heel veel meer.” Die zegt alleen: “tenminste 50%”. Dat kun je dus alleen overtreden door minder dan 50% te doen. Alles wat meer is, voldoet per definitie aan “tenminste 50%.”

Of 74% overdreven en niet nodig is, dat is de vraag. Blijkbaar heeft de Tweede Kamer daar eerder juist op aangedrongen in moties. En ook in de huidige wet was het vijf jaar later sowieso al het minimum.

De hoogleraar staatsrecht zegt dat het wel onwettig is. Dat is een wetenschapper. Begrijp ik nou goed, dat de ene wetenschapper wel buiten kijf staat en de andere niet? Vreemd hoor, dat je deze hoogleraar wel in twijfel mag trekken en het rivm niet. 

Drietje schreef op 11-07-2022 om 16:42:

[..]

De hoogleraar staatsrecht zegt dat het wel onwettig is. Dat is een wetenschapper. Begrijp ik nou goed, dat de ene wetenschapper wel buiten kijf staat en de andere niet? Vreemd hoor, dat je deze hoogleraar wel in twijfel mag trekken en het rivm niet.

Pardon? Waar zeg ik dat je wetenschappers niet in twijfel mag trekken? Ik begrijp niet waarom hij dit zegt en leg uit waar in mijn ogen de redenering krom gaat. Dan is: “Hij is wetenschapper, dus hij heeft gelijk” niet zo’n zinvolle reactie. Misschien leest iemand iets in zijn stuk of weet iemand iets waardoor het wel klopt wat hij zegt (want die kans is best groot aangezien hij hoogleraar staatsrecht is). Op basis van dit stuk ben ik het oneens met hem en heb ik daar een inhoudelijk argument voor. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-07-2022 om 16:59

Piratenkoningin schreef op 11-07-2022 om 16:38:

[..]

Zeker is het nogal een verschil en met grote consequenties. Het gaat alleen niet tegen de wet in. Die wet zegt niet: ‘tenminste 50% en niet heel veel meer.” Die zegt alleen: “tenminste 50%”. Dat kun je dus alleen overtreden door minder dan 50% te doen. Alles wat meer is, voldoet per definitie aan “tenminste 50%.”

Of 74% overdreven en niet nodig is, dat is de vraag. Blijkbaar heeft de Tweede Kamer daar eerder juist op aangedrongen in moties. En ook in de huidige wet was het vijf jaar later sowieso al het minimum.

maar jij snapt toch ook wel, dat dit in de ogen van heel veel mensen dan niet te verkopen is? 

Dat zou het zelfde zijn, als zeggen dat een pak melk tenminste 1,50 kost maar je bij de kassa 2,25 moet betalen. Want ja, tenminste 1,50 maar stiekem toch 2,25. 

En het naar voren halen is niet nodig, eerst maar eens kijken wat het effect is. Als ze weg zijn, zijn ze weg he, dan komt er niets meer voor terug. 

Ik sprak gisteren met iemand die in Drenthe woont, het vlees voor hun restaurant bij de bio-boer haalt, maar dat straks niet meer kan. Want ook die bio-boer moet weg. 

De verschillende voorstellingen die daar gehouden worden, gaan niet meer door, want te veel mensen die met de auto komen en daardoor stikstof uitstoten. Voorstellingen die naast een natura2000 gehouden worden. Dus het treft niet alleen boeren, maar ook de bewoners, liefhebbers enz. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2022 om 17:03 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 11-07-2022 om 16:59:

[..]

Ik sprak gisteren met iemand die in Drenthe woont, het vlees voor hun restaurant bij de bio-boer haalt, maar dat straks niet meer kan. Want ook die bio-boer moet weg.

Nog maar eens: het is nog niet bekend welke boeren weg moeten.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-07-2022 om 17:08

Daglichtlamp schreef op 11-07-2022 om 17:03:

[..]

Nog maar eens: het is nog niet bekend welke boeren weg moeten.

Nog maar eens, wel dus. Als er in die omgeving niet veel anderen zijn, moeten ze toch weg.

Piratenkoningin schreef op 11-07-2022 om 16:49:

[..]

Pardon? Waar zeg ik dat je wetenschappers niet in twijfel mag trekken? Ik begrijp niet waarom hij dit zegt en leg uit waar in mijn ogen de redenering krom gaat. Dan is: “Hij is wetenschapper, dus hij heeft gelijk” niet zo’n zinvolle reactie. Misschien leest iemand iets in zijn stuk of weet iemand iets waardoor het wel klopt wat hij zegt (want die kans is best groot aangezien hij hoogleraar staatsrecht is). Op basis van dit stuk ben ik het oneens met hem en heb ik daar een inhoudelijk argument voor.

Hoe ik het lees is dat de wettelijke ondergrens van 50% gerespecteerd moet worden zolang de nieuwe wet er nog niet door is. Nu lijkt het me redelijk om een zekere marge in te bouwen en het doel iets hoger in te zetten, maar dat is iets anders dan de ondergrens alvast verschuiven naar 74%.

Maw, volgens de geldende wet is 51% voldoende, volgens de plannen niet.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

11-07-2022 om 17:17

Friezinnetje schreef op 11-07-2022 om 17:08:

[..]

Nog maar eens, wel dus. Als er in die omgeving niet veel anderen zijn, moeten ze toch weg.

Ja precies. Hier zijn dus ook de bio boeren de klos. Er zitten namelijk geen mega stallen bij ons in de buurt, maar in het kaartje moeten ze 70% reduceren in dit gebied

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2022 om 17:33 Topicstarter

De provincies mogen zelf invullen hoe ze de doelstellingen gaan halen, op dit moment kan niemand nog zeggen wie er weg moet en wie kan blijven.
Ik denk wel dat kringlooplandbouw, zoals die boer met melkkoeien die volledig van zijn eigen land leven veel gemakkelijk in de buurt van natuurgebieden kan dan intensievere vormen.
In feite heeft die boer netto geen uitstoot. Uiteindelijk verlaat er meer vastgelegd stikstof zijn bedrijf via de melk, dan dat er binnenkomt.

Friezinnetje schreef op 11-07-2022 om 16:59:

[..]

maar jij snapt toch ook wel, dat dit in de ogen van heel veel mensen dan niet te verkopen is?

Dat zou het zelfde zijn, als zeggen dat een pak melk tenminste 1,50 kost maar je bij de kassa 2,25 moet betalen. Want ja, tenminste 1,50 maar stiekem toch 2,25.

En het naar voren halen is niet nodig, eerst maar eens kijken wat het effect is. Als ze weg zijn, zijn ze weg he, dan komt er niets meer voor terug.

De verschillende voorstellingen die daar gehouden worden, gaan niet meer door, want te veel mensen die met de auto komen en daardoor stikstof uitstoten. Voorstellingen die naast een natura2000 gehouden worden. Dus het treft niet alleen boeren, maar ook de bewoners, liefhebbers enz.

Maar er staat helemaal nergens wie weg moet. 

Daglichtlamp schreef op 11-07-2022 om 17:33:

De provincies mogen zelf invullen hoe ze de doelstellingen gaan halen, op dit moment kan niemand nog zeggen wie er weg moet en wie kan blijven.
Ik denk wel dat kringlooplandbouw, zoals die boer met melkkoeien die volledig van zijn eigen land leven veel gemakkelijk in de buurt van natuurgebieden kan dan intensievere vormen.
In feite heeft die boer netto geen uitstoot. Uiteindelijk verlaat er meer vastgelegd stikstof zijn bedrijf via de melk, dan dat er binnenkomt.

En ik gooi hem er nog maar eens in: 

“Percentages en bijvoorbeeld de grootte van de gebieden kunnen volgens de minister in overleg met de provincies nog veranderen. "Het enige waar ik echt op stuur, is dat de optelsom van al die provincies samen uitkomt op 50 procent minder stikstofuitstoot."”

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/2433688-stikstofkaart-leidt-tot-onrust-volgens-minister-slechts-vertrekpunt

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

11-07-2022 om 21:06

En wie gaat er vrijdag om 15.00 15 minuten het werk neerleggen om je steun te betuigen? 

Battle-Royale schreef op 11-07-2022 om 21:06:

En wie gaat er vrijdag om 15.00 15 minuten het werk neerleggen om je steun te betuigen?

Ik niet. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-07-2022 om 21:29

ik ben niet aan het werk, dus werk neerleggen wordt wat moeilijk, maar ga er wel bij stil staan

WickedCurlew89

WickedCurlew89

11-07-2022 om 21:29

Battle-Royale schreef op 11-07-2022 om 21:06:

When pigs fly.

Was het maar zo'n feest, hier worden de banen niet gesubsidieerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.