Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
BlushingCaribou16
11-07-2022 om 15:31
Rondstruiner schreef op 11-07-2022 om 15:26:
[..]
Zeker heeft Wakker Dier een agenda, daar zijn ze heel open over.
Er wordt van alles opgelegd in onze maatschappij, we hebben hele wetboeken vol met regels die ons zijn opgelegd en waaraan wij ons dienen te houden. Wakker Dier wil die graag wat uitbreiden met wat meer regelgeving voor het houden van vee. Voortschrijdend inzicht noemen we dat.
Het valt me op dat je niet ingaat op de rest van mijn verhaal. Vind je het niet schokkend dat dezelfde hoeveelheid koeien twee keer zoveel melk moet geven?
Ik vind het niet bijzonder. Je gaat met dieren fokken die geschikt zijn voor een bepaald doel.
Moxxie
11-07-2022 om 15:46
Arena89 schreef op 11-07-2022 om 15:31:
[..]
Ik vind het niet bijzonder. Je gaat met dieren fokken die geschikt zijn voor een bepaald doel.
En daarbij staat het welzijn van het dier niet altijd voorop. Dat zie je toch ook bij bepaalde rassen honden en katten?
Piratenkoningin
11-07-2022 om 15:56
Drietje schreef op 11-07-2022 om 15:08:
[..]
Dit is een hoogleraar, dus ik ga er vanuit dat het klopt wat hij zegt. Ik heb in ieder geval nog geen tegengestelde opinie gezien van iemand van hetzelfde statuur. Het probleem is volgens mij vooral dat het zeer de vraag is of de nieuwe wet wordt aangenomen. Maar als je alles al in de uitvoering hebt gezet kun je niet meer terug. Beetje zoals de coronaspoedwetten, die de kamer pas achteraf mocht goedkeuren. Je kan dan niet meer tegen zijn, dan ben je te laat. Niet zo democratisch.
Bij elk van de genoemde percentages staat letterlijk in de wet natuurbescherming artikel 1.12a het woord tenminste. Dus: “In 2030: tenminste 50%” De 74% waar nu naar gestreefd wordt in 2030 is tenminste 50% (namelijk meer), dus voldoet het aan de huidige wet. Geen idee waarom die hoogleraar vindt van niet, dat legt hij niet uit.
BlushingCaribou16
11-07-2022 om 15:59
Moxxie schreef op 11-07-2022 om 15:46:
[..]
En daarbij staat het welzijn van het dier niet altijd voorop. Dat zie je toch ook bij bepaalde rassen honden en katten?
Zo kan je altijd redeneren voor spullen die door mensen worden aangewend voor bepaald gebruik.
planten hebben bijv ook gevoel. Ook deze veredelen en telen we voor menselijk gebruik. Sommige rassen worden daardoor ook gevoeliger voor bepaalde ziektes.
het leven is niet perfect. En ook niet perfect te krijgen.
EnchantedDragonfly18
11-07-2022 om 16:05
Arena89 schreef op 11-07-2022 om 15:59:
[..]
Zo kan je altijd redeneren voor spullen die door mensen worden aangewend voor bepaald gebruik.
planten hebben bijv ook gevoel. Ook deze veredelen en telen we voor menselijk gebruik. Sommige rassen worden daardoor ook gevoeliger voor bepaalde ziektes.
het leven is niet perfect. En ook niet perfect te krijgen.
Dieren dingen noemen en vergelijken met planten gaat helemaal nergens over.
BlushingCaribou16
11-07-2022 om 16:08
Tickel schreef op 11-07-2022 om 16:05:
[..]
Dieren dingen noemen en vergelijken met planten gaat helemaal nergens over.
Dat is jouw mening.
Rondstruiner
11-07-2022 om 16:20
Arena89 schreef op 11-07-2022 om 15:31:
[..]
Ze hebben zeker tegenwoordig soorten gefokt die in een paar jaar compleet leeg gemolken kunnen worden en dan heel veel melk geven. Inderdaad zoiets als bij die hondenrassen, dat gaat ten koste van de gezondheid van het dier.
Maar voer maakt natuurlijk heel veel verschil. En het kan ook gewoon anders, maar ja, dan wordt de melk wat duurder
:
"Dat bewijst bijvoorbeeld Jaring Brunia, biodynamisch melkveehouder te Raerd in Friesland, met tachtig koeien en tachtig hectare land. ‘Mijn koeien eten alleen maar gras en de kruiden die daartussen groeien, klaver en dat soort dingetjes. Ze staan het grootste deel van het jaar in het weiland, waar ze hun kostje zelf bij elkaar zoeken.’
In de winter eten ze kuilgras: de planten die Brunia in de zomer van het land heeft gemaaid en opgeslagen. Brunia gebruikt geen krachtvoer.
...
De koeien van Jaring Brunia geven twee keer zo weinig melk als die van Rens Mulder. De enige reden dat zijn bedrijf toch uit kan, is dat hij heel weinig dagelijkse kosten heeft: ‘Een trekkertje, een stalletje, en dat is het.’ Hij hoeft geen krachtvoer te kopen, geen kunstmest, bijna geen zaad. Minder dure machines ook. En zijn koeien leven een stuk langer, omdat ze geen melk produceren op de top van hun kunnen."
https://decorrespondent.nl/11426/koeien-worden-ziek-zonder-krachtvoer-zeggen-boeren-maar-wacht-eens-koeien-aten-toch-gras/915444035880-246831b9
BlushingCaribou16
11-07-2022 om 16:28
Rondstruiner schreef op 11-07-2022 om 16:20:
[..]
Ze hebben zeker tegenwoordig soorten gefokt die in een paar jaar compleet leeg gemolken kunnen worden en dan heel veel melk geven. Inderdaad zoiets als bij die hondenrassen, dat gaat ten koste van de gezondheid van het dier.
Maar voer maakt natuurlijk heel veel verschil. En het kan ook gewoon anders, maar ja, dan wordt de melk wat duurder
:
"Dat bewijst bijvoorbeeld Jaring Brunia, biodynamisch melkveehouder te Raerd in Friesland, met tachtig koeien en tachtig hectare land. ‘Mijn koeien eten alleen maar gras en de kruiden die daartussen groeien, klaver en dat soort dingetjes. Ze staan het grootste deel van het jaar in het weiland, waar ze hun kostje zelf bij elkaar zoeken.’
In de winter eten ze kuilgras: de planten die Brunia in de zomer van het land heeft gemaaid en opgeslagen. Brunia gebruikt geen krachtvoer.
...
De koeien van Jaring Brunia geven twee keer zo weinig melk als die van Rens Mulder. De enige reden dat zijn bedrijf toch uit kan, is dat hij heel weinig dagelijkse kosten heeft: ‘Een trekkertje, een stalletje, en dat is het.’ Hij hoeft geen krachtvoer te kopen, geen kunstmest, bijna geen zaad. Minder dure machines ook. En zijn koeien leven een stuk langer, omdat ze geen melk produceren op de top van hun kunnen."
https://decorrespondent.nl/11426/koeien-worden-ziek-zonder-krachtvoer-zeggen-boeren-maar-wacht-eens-koeien-aten-toch-gras/915444035880-246831b9
Ik koop vaak melk rechtstreeks bij de bio boer. Ik zal volgende keer eens informeren wat voor koeien er staan. Als ik geen tijd heb om naar de boer te gaan koop ik altijd Jersey melk. Volgens mij zijn die beesten niet doorgefokt.
Maar hoe je het ook went of keert er heeft een dier arbeid voor verricht. Dus voor wakker dier maakt het niet uit of het een bio koe is of een bio bij.
redbulletje
11-07-2022 om 16:32
Rondstruiner schreef op 11-07-2022 om 15:26:
[..]
Zeker heeft Wakker Dier een agenda, daar zijn ze heel open over.
Er wordt van alles opgelegd in onze maatschappij, we hebben hele wetboeken vol met regels die ons zijn opgelegd en waaraan wij ons dienen te houden. Wakker Dier wil die graag wat uitbreiden met wat meer regelgeving voor het houden van vee. Voortschrijdend inzicht noemen we dat.
Het valt me op dat je niet ingaat op de rest van mijn verhaal. Vind je het niet schokkend dat dezelfde hoeveelheid koeien twee keer zoveel melk moet geven?
Dat vind ik juist slim gefokt, anders heb je dubbel zoveel koeien en dus ook ruimte nodig en ook nog de mest daarvan.
FaithfulDuck87
11-07-2022 om 16:33
Piratenkoningin schreef op 11-07-2022 om 15:56:
[..]
Bij elk van de genoemde percentages staat letterlijk in de wet natuurbescherming artikel 1.12a het woord tenminste. Dus: “In 2030: tenminste 50%” De 74% waar nu naar gestreefd wordt in 2030 is tenminste 50% (namelijk meer), dus voldoet het aan de huidige wet. Geen idee waarom die hoogleraar vindt van niet, dat legt hij niet uit.
maar 50% of 74% is nogal een verschil. Als je nu zegt ok, we komen uit op 55% a-la, maar de helft meer? Is toch overdreven? En als er geen gevolgen aan hangen, ook nog ok. Maar er hangt heel wat aan vast en dan is 74% willen toch echt overdreven en niet nodig
redbulletje
11-07-2022 om 16:34
Rondstruiner schreef op 11-07-2022 om 16:20:
[..]
:
...
Dat klinkt wel goed trouwens!
Rondstruiner
11-07-2022 om 16:36
Arena89 schreef op 11-07-2022 om 16:28:
[..]
[..]
Ik koop vaak melk rechtstreeks bij de bio boer. Ik zal volgende keer eens informeren wat voor koeien er staan. Als ik geen tijd heb om naar de boer te gaan koop ik altijd Jersey melk. Volgens mij zijn die beesten niet doorgefokt.
Maar hoe je het ook went of keert er heeft een dier arbeid voor verricht. Dus voor wakker dier maakt het niet uit of het een bio koe is of een bio bij.
Het gaat over wat in de supermarkt ligt en wat de grote meerderheid van de melkveebedrijven produceert in dit land. De meerderheid is helaas geen bioboer. Wel fijn dat je bij een bioboer haalt.
Ik snap niet wat je met je laatste zin wil zeggen. Wakker Dier is geen vegan club hoor. Ik ben dat zelf wel, maar zij hebben bijvoorbeeld in hun missie staan:
"Wij zien minder én beter vlees als de oplossing voor het massale dierenleed."
Dus er staat nadrukkelijk niet dat ze geen vlees als oplossing zien.
Rondstruiner
11-07-2022 om 16:38
Friezinnetje schreef op 11-07-2022 om 16:33:
[..]
maar 50% of 74% is nogal een verschil. Als je nu zegt ok, we komen uit op 55% a-la, maar de helft meer? Is toch overdreven? En als er geen gevolgen aan hangen, ook nog ok. Maar er hangt heel wat aan vast en dan is 74% willen toch echt overdreven en niet nodig
Maar in de wet staat ook al dat het in 2035 naar 74% moet. Het wordt alleen een paar jaar vooruit gehaald.
Piratenkoningin
11-07-2022 om 16:38
[..]
Zeker is het nogal een verschil en met grote consequenties. Het gaat alleen niet tegen de wet in. Die wet zegt niet: ‘tenminste 50% en niet heel veel meer.” Die zegt alleen: “tenminste 50%”. Dat kun je dus alleen overtreden door minder dan 50% te doen. Alles wat meer is, voldoet per definitie aan “tenminste 50%.”
Of 74% overdreven en niet nodig is, dat is de vraag. Blijkbaar heeft de Tweede Kamer daar eerder juist op aangedrongen in moties. En ook in de huidige wet was het vijf jaar later sowieso al het minimum.
Daglichtlamp
11-07-2022 om 16:39
[..]
Het probleem is dat aan het niet halen van de normen ook nog al wat consequenties hangen. Besef ook dat we helemaal niet gaan naar 100 % voldoen aan de normen. Zelfs met de nu voorgestelde versnelling halen we nog steeds in 26 % van de natuurgebieden de normen niet. Op dit plaatsen blijft het vrijwel onmogelijk om nog iets nieuws te ondernemen. Omdat als je al niet voldoet aan de normen, je zeker niet nog meer uitstoot mag toevoegen. Daar zijn inmiddels al genoeg uitspraken van rechters over.
Ook dat heeft grote consequenties voor ondernemers, waaronder boeren, die in een dergelijk gebied gevestigd zijn. Er zijn geen simpele oplossingen (anders was daar wel voor gekozen).