Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-07-2022 om 13:49

Arena89 schreef op 11-07-2022 om 13:29:

https://postimg.cc/14mRXpHL

mij vind dit wel een interessant ingezonden stuk. Het zet aan het denken

Te kleine foto om te kunnen lezen. Maar afgaande op de titel: weer een poging tot framing. Niemand zegt dat de stikstofproblematiek de schuld van de boeren is. Wel dat zij een deel van de oplossing kunnen zijn.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-07-2022 om 13:53

Coreopsis schreef op 11-07-2022 om 13:49:

[..]

Te kleine foto om te kunnen lezen. Maar afgaande op de titel: weer een poging tot framing. Niemand zegt dat de stikstofproblematiek de schuld van de boeren is. Wel dat zij een deel van de oplossing kunnen zijn.

https://www.facebook.com/auke.landman/posts/pfbid0naQgGycVVdohaWNBz3K4mFCb1A9bH9qtKCaEYLqws2kBR1S4rkMVBHd5DLvSwFZCl

Hij heeft het over de jaren 50 en nu, aantal koeien toen en nu, bevolkingsaantal toen en nu, auto's toen en nu, stikstof toen en nu, Schiphol toen en nu. Hij vergeet alleen dat niet alle boeren koeienboeren zijn.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-07-2022 om 13:59

Zeer fundamentele rechtsstatelijke kritiek op het stikstofplan door prof. Paul Bovend’Eert.
Er is geen wettelijke basis voor de plannen.
Hij noemt zelfs de mogelijkheid van een ambtsmisdrijf.

Artikel in NRC. Gevaarlijk toch, als een tweede kamerlid vragen stelt! Of is het gevaarlijker als ze geen vragen stellen?

Coreopsis schreef op 11-07-2022 om 13:49:

[..]

Helpt dit? https://www.facebook.com/100002333416390/posts/5401534673267593/?d=n

Ik ben wel benieuwd waarom ik hier over na zou moeten denken… volgens mij is het hele punt inderdaad niet dat “de boeren het gedaan hebben”, maar het huidige model niet toekomstbestendig is. En dat geldt voor meer dan alleen de boeren. 

Waarom denken sommige boeren(sympathisanten) dat ze de enige zijn voor wie er iets gaat veranderen?

LostJellyfish83

LostJellyfish83

11-07-2022 om 14:08

Drietje schreef op 11-07-2022 om 13:59:

Zeer fundamentele rechtsstatelijke kritiek op het stikstofplan door prof. Paul Bovend’Eert.

Artikel in NRC. Gevaarlijk toch, als een tweede kamerlid vragen stelt! Of is het gevaarlijker als ze geen vragen stellen?

Goed stuk van de Prof! Er klopt niks van als je eerst allerlei plannen uitvoert zonder wettelijke basis en pas daarna de wet daar op aanpast. 

Arena89 schreef op 11-07-2022 om 07:12:

[..]

Ik zou liever een rij boerenzakdoek vlaggen zien. Maar ik snap het wel. In onze straat hangen ze ook massaal en daar wonen veel mensen met een eigen bedrijf. Ik vermoed dat het ook veel ontevredenheid is over andere dingen.

Hier hangen meer boerenzakdoeken dan omgekeerde vlaggen. Ze hangen uit een raam, of aan de voordeur. Men hoeft niet zelf boer te zijn om de boeren wel te willen ondersteunen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2022 om 14:23 Topicstarter

Drietje schreef op 11-07-2022 om 13:59:

Heb je een linkje?
Ik zie overigens ook wel wat problemen, bijvoorbeeld dat ervoor gekozen is om dit vorm te geven als een programma, een nieuw instrument onder de nieuwe omgevingswet. Op zich een heel geschikt instrument als de omgevingswet van kracht zou zijn. Maar ook al is de omgevingswet zelf al wel aangenomen door beide kamers, de ingangsdatum van de nieuwe omgevingswet is nog steeds niet zeker.
Eigenlijk geen idee wat de juridische status van een programma gaat zijn als de invoering van de omgevingswet nog verder uitgesteld gaat worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2022 om 14:43 Topicstarter

Het artikel zegt het zelf al, de wet geeft minimale doelstellingen die gehaald moeten worden. Als je meer doet dan minimaal moet volgens die specifieke wet, dan handel je toch niet in strijd met die wet?
Zeker als andere wetten, verdragen en rechterlijke uitspraken aangeven dat er meer moet gebeuren dan wat je eerder als minimum hebt vastgesteld.

Arena89 schreef op 11-07-2022 om 13:29:

https://postimg.cc/14mRXpHL

mij vind dit wel een interessant ingezonden stuk. Het zet aan het denken

Het zet vooral aan het denken over hoe we met dieren omgaan in dit land hoop ik. 

De campagne van Wakker Dier zei het al namelijk, jij vind het blijkbaar heel veelzeggend dat het aantal koeien ongeveer gelijk bleef, maar wat er niet bijstaat is dat de hoeveelheid melk die datzelfde aantal koeien moeten geven ruim is verdubbeld . Meer melk betekent ander en veel eiwitrijker voeding, en voeding heeft veel invloed op de uitstoot van ammoniak. 

De cijfers:

In 2014 telde Nederland evenveel melk- en kalfkoeien als in 1950, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Zowel in 1950 als 2014 waren er circa 1,57 miljoen koeien in Nederland. Wel zijn ze in deze periode gezamenlijk een stuk meer melk gaan geven, van een krappe 6 miljard kilogram in 1950 naar ruim 12,6 miljard kilogram in 2014.

https://veeteelt.nl/nieuws/nederland-telt-evenveel-melkkoeien-als-1950

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-07-2022 om 15:08

Daglichtlamp schreef op 11-07-2022 om 14:43:

Het artikel zegt het zelf al, de wet geeft minimale doelstellingen die gehaald moeten worden. Als je meer doet dan minimaal moet volgens die specifieke wet, dan handel je toch niet in strijd met die wet?
Zeker als andere wetten, verdragen en rechterlijke uitspraken aangeven dat er meer moet gebeuren dan wat je eerder als minimum hebt vastgesteld.

Dit is een hoogleraar, dus ik ga er vanuit dat het klopt wat hij zegt. Ik heb in ieder geval nog geen tegengestelde opinie gezien van iemand van hetzelfde statuur. Het probleem is volgens mij vooral dat het zeer de vraag is of de nieuwe wet wordt aangenomen. Maar als je alles al in de uitvoering hebt gezet kun je niet meer terug. Beetje zoals de coronaspoedwetten, die de kamer pas achteraf mocht goedkeuren. Je kan dan niet meer tegen zijn, dan ben je te laat. Niet zo democratisch. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

11-07-2022 om 15:14

Rondstruiner schreef op 11-07-2022 om 15:01:

[..]

Het zet vooral aan het denken over hoe we met dieren omgaan in dit land hoop ik.

De campagne van Wakker Dier zei het al namelijk, jij vind het blijkbaar heel veelzeggend dat het aantal koeien ongeveer gelijk bleef, maar wat er niet bijstaat is dat de hoeveelheid melk die datzelfde aantal koeien moeten geven ruim is verdubbeld . Meer melk betekent ander en veel eiwitrijker voeding, en voeding heeft veel invloed op de uitstoot van ammoniak.

De cijfers:

In 2014 telde Nederland evenveel melk- en kalfkoeien als in 1950, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Zowel in 1950 als 2014 waren er circa 1,57 miljoen koeien in Nederland. Wel zijn ze in deze periode gezamenlijk een stuk meer melk gaan geven, van een krappe 6 miljard kilogram in 1950 naar ruim 12,6 miljard kilogram in 2014.

https://veeteelt.nl/nieuws/nederland-telt-evenveel-melkkoeien-als-1950

Wakker dier heeft natuurlijk ook een bepaalde agenda. Ik koop altijd melk bij de boer hier om de hoek. De koeien zien er fantastisch uit en hebben een goed leven. Wakker dier zal daar inderdaad anders over denken. En dat mag natuurlijk. Het zou alleen fijn zijn als ze andere niets proberen op te leggen. 

Arena89 schreef op 11-07-2022 om 15:14:

[..]

Wakker dier heeft natuurlijk ook een bepaalde agenda. Ik koop altijd melk bij de boer hier om de hoek. De koeien zien er fantastisch uit en hebben een goed leven. Wakker dier zal daar inderdaad anders over denken. En dat mag natuurlijk. Het zou alleen fijn zijn als ze andere niets proberen op te leggen.

Zeker heeft Wakker Dier een agenda, daar zijn ze heel open over. 

Er wordt van alles opgelegd in onze maatschappij, we hebben hele wetboeken vol met regels die ons zijn opgelegd en waaraan wij ons dienen te houden. Wakker Dier wil die graag wat uitbreiden met wat meer regelgeving voor het houden van vee. Voortschrijdend inzicht noemen we dat.

Het valt me op dat je niet ingaat op de rest van mijn verhaal. Vind je het niet schokkend dat dezelfde hoeveelheid koeien twee keer zoveel melk moet geven? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.