Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Drietje schreef op 11-07-2022 om 09:40:

Dit begint weer zo'n topic te worden waar alle mensen met een ietwat andere mening uitgebullied worden. Ik vind dat jammer. Voor mij maken juist die afwijkende meningen het zo interessant om hier te discussiëren. Het blijkt toch telkens heel moelijk voor sommige mensen om normaal te blijven communiceren als ze het met iemand niet eens zijn. Je kan ook mensen onder de negeer zetten, of ervoor kiezen om niet te reageren op mensen. Op deze manier wordt het topic verpest voor mensen die wel gewoon willen discussiëren met mensen met een andere mening. Voor mij persoonlijk maakt dat het juist interessant. En volgens mij is dit topic ook zo bedoeld.

Over stikstof en de acties ben ik het meestal niet met je eens, maar op dit punt wel. Je mening wijkt af van die van de meute, maar je discussieert gewoon op een hele nette manier. Dat je nu door een paar forummers wordt neergezet als iemand die bewust continu desinformatie verspreidt is gewoon belachelijk. Jammer, want de meeste forummers houden het wel netjes en de discussie was echt veel beter voordat dat vervelende gedoe begon.

Maar er wordt toch ook (al dan niet bewust) desinformatie verspreidt?

letterlijk

letterlijk

Moderator

11-07-2022 om 10:07

Thursday schreef op 11-07-2022 om 07:22:

[..]

Nou, kijk dan maar uit, want voor je het weet meldt ze je bij de mods (mooie parallel wel met de boeren eigenlijk: zelf veel ruimte innemen met je mening en anderen proberen de mond te snoeren)

Infobericht: Mods lezen in dit topic gewoon mee en naar aanleiding van deze post zou ik jullie willen verzoeken deze manier van discussiëren te stoppen. Het draagt niet bij aan de discussie maar wel op een negatieve manier aan de sfeer op het forum. 

Deze opmerking is niet alleen aan jou gericht Thursday, wie de schoen past mag hem aantrekken. 

Rapporteren is trouwens altijd toegestaan, we lezen veel maar niet alles!

letterlijk schreef op 11-07-2022 om 10:07:

[..]

Infobericht: Mods lezen in dit topic gewoon mee en naar aanleiding van deze post zou ik jullie willen verzoeken deze manier van discussiëren te stoppen. Het draagt niet bij aan de discussie maar wel op een negatieve manier aan de sfeer op het forum.

Deze opmerking is niet alleen aan jou gericht Thursday, wie de schoen past mag hem aantrekken.

Rapporteren is trouwens altijd toegestaan, we lezen veel maar niet alles!

En wat doen jullie tegen die desinformatie?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

11-07-2022 om 10:08

Drietje schreef op 11-07-2022 om 09:40:

Dit begint weer zo'n topic te worden waar alle mensen met een ietwat andere mening uitgebullied worden. Ik vind dat jammer. Voor mij maken juist die afwijkende meningen het zo interessant om hier te discussiëren. Het blijkt toch telkens heel moelijk voor sommige mensen om normaal te blijven communiceren als ze het met iemand niet eens zijn. Je kan ook mensen onder de negeer zetten, of ervoor kiezen om niet te reageren op mensen. Op deze manier wordt het topic verpest voor mensen die wel gewoon willen discussiëren met mensen met een andere mening. Voor mij persoonlijk maakt dat het juist interessant. En volgens mij is dit topic ook zo bedoeld.

Ja en zelf doe je daar net zo hard aan mee.

redbulletje schreef op 11-07-2022 om 08:29:

Die klimaatdoelen moeten gewoon van tafel. Tijd dat de burger naast de boer gaat staan in de protesten. Onze hele levensstijl wordt om zeep geholpen door die flauwekul terwijl ze in Azie maar wat graag in het gat springen wat wij laten vallen waardoor we van hen afhankelijk worden en ze de prijzen op kunnen drijven.

Ik zit hier even over na te denken. Ik en mensen om mij heen zijn de afgelopen jaren al bezig om beetje bij beetje onze levensstijl aan te passen. Ik eet nog steeds vrij veel vlees, maar probeer veel vega-alternatieven om te kijken welke me bevallen. Op het werk hebben we onderzoek gedaan naar de wensen voor de kantine en het blijkt dat in onze (vrij linksdraaiende) organisatie de wens voor een nog groter vegetarisch/vegan aanbod erg sterk is, zolang mensen ook af en toe nog kunnen "zondigen" . Het is daar dus gewoon de meerderheid die hier belang aan hecht. Flexitarier zijn is in mijn omgeving eerder norm dan uitzondering. 

Ik heb voor een Nederlanders al een vrij kleine ecologische footprint want ik heb geen kinderen, geen auto, woon klein en ik ben niet materialistisch, dus ik koop weinig nieuwe spullen. De verwarming stond voorheen in de winter op 19, de afgelopen 2 jaar op 17 (tenzij er bezoek komt, dan gooi ik hem op 21). Kost me allemaal geen moeite. Ik koop minder vaak bloemen voor mensen, maar laat mijn genegenheid op andere manieren blijken. 

Niet iedereen heeft bezwaar tegen leefstijlveranderingen. Sterker nog; de mens kan overleven door zich aan te passen aan diens omgeving. En als steeds meer mensen zich aanpassen, zie ik niet welk gat er komt waar Azie in kan springen? Maar misschien zie jij dat anders?

Overigens vind ik het naief om te denken dat we niet afhankelijk zijn. Beter is in vrede samenleven zodat we goede afspraken kunnen maken rondom die afhankelijkheid. Zoals iemand hier (misschien wat rellend) zei; laat ze de hele randstad afsluiten en daar voedselschaarste creeeren, dan moeten ze maar voelen. Ik heb om heel veel redenen bezwaar tegen dit soort uitspraken, maar boven alles vind ik het vrij kortzichtig. Want ik denk dat als de randstad uitgehongerd wordt, de rest van het land daar ook grote gevolgen van ondervindt, ook in hun eigen voedselvoorziening. Niet alles dat we eten komt immers van de Nederlandse niet-randstad (hallo zee/luchthavens). Er is ook nogal wat platteland in de randstad. Ik stond gisteren in Amsterdam uit te kijken over enorme weidevelden rondom de Liergouw en richting Durgerdam. Plattelanders hebben familie in de stad en andersom... Mensen zoals ik hebben de ene helft van hun leven in het enge gebied doorgebracht en de andere helft in een ander gebied... de empathie is er echt wel.

Ik denk dat de meeste mensen echt een goede oplossing willen voor én de boeren én het klimaatprobleem. Dat hoeft elkaar niet per se te bijten. De manier waarop sommige boeren dit proberen af te dwingen, zorgt wel voor onbegrip naar Die Specifieke Boeren. De oorlogstaal van FDF vind ik angstaanjagend. Er hoeft maar 1 malloot tussen te zitten die mentaal wat issues heeft en het loopt echt uit de klauw. Of vinden er hier mensen dat de huidige manier van boeren desnoods met geweld moet worden beschermd? Ik dacht van niet, maar kan me vergissen?

letterlijk

letterlijk

Moderator

11-07-2022 om 10:11

Tul1969 schreef op 11-07-2022 om 10:08:

[..]

En wat doen jullie tegen die desinformatie?

Rapporteer het en we zullen het als modteam beoordelen. Vanaf hier graag weer on topic.

Drietje schreef op 11-07-2022 om 09:23:

https://www.gelderlander.nl/politiek/van-der-plas-bbb-en-omtzigt-willen-spoeddebat-over-stikstofbeleid~a47b5761/

En ja hoor het spoeddebat is aangevraagd. Ik hoop dat dit verzoek van bbb en Omtzigt wordt gesteund.

Juliie schijnen het nieuws van NRC niet zo belangrijk te vinden, maar dat is het volgens mij wel. Want: waarom weet de kamer dit niet? Waarom is er niet voor gekozen om het hele milieuplaatje te laten zien, maar alleen een plan te presenteren voor de boeren..Terwijl reductie in andere sectoren veel effectiever blijkt te zijn. Waarom dan eerst de boeren en wachten met de rest? Dan zou je het eerder andersom verwachten. Wanneer heeft het ministerie deze berekeningen gemaakt? Zijn ze wel of niet gedeeld met het ministerie van landbouw en indien wel, wanneer dan? Wie heeft dit gelekt en waarom?

Om goedkope landbouwgrond te kunnen scoren en dat duur te verkopen als bouwgrond voor megalomane projecten waar de omwonenden niet blij van worden of je nu boer of burger bent.

Angela1967 schreef op 11-07-2022 om 09:28:

Het pro-boerensentiment is een door sociale media aangejaagde uiting van het internationale fascisme
https://www.volkskrant.nl/a-b109ad4e

Ik zal kijken of ik op ander moment essentie eruit kan halen, maar voor degenen die het kunnen lezen: het is niet optimistisch en ja wat scherp aangezet maar ondanks dat ...

Gr Angela

Ja, zorgelijk. Loes Reijmer had zaterdag in haar column ook al verwezen naar die Vlaardingerbroek bij Tucker Carlton. Die dame is echt goed van het padje af.

Maar er zijn zoveel gevaarlijke ontwikkelingen gaande, best beangstigend momenteel.

Ik zie het in het echte leven, maar ook hier en op alle fora terugkomen, mensen die alles en iedereen wantrouwen, niet alleen de politiek, maar ook gevestigde media, de wetenschap, en hun medemens, dat vind ik een enge ontwikkeling. Of het nou over corona gaat, de oorlog in Oekraine, het milieu en nu dit weer, alle berichtgeving wordt in twijfel getrokken, er wordt gesuggereerd dat politici en wetenschappers eigenlijk altijd een geheime agenda hebben. 

Ik vind dat heel erg.

redbulletje schreef op 11-07-2022 om 10:54:

[..]

Om goedkope landbouwgrond te kunnen scoren en dat duur te verkopen als bouwgrond voor megalomane projecten waar de omwonenden niet blij van worden of je nu boer of burger bent.

Ik ben slecht geinformeerd; goedkope grond? Ik had de indruk dat de intentie was om een passend aanbod te doen toch? Waar ik ben opgegroeid zijn meerdere boeren aan het uitfaseren en blij met het aanbod. Ze houden de camping nog even aan en gingen toch met pensioen. Nog een paar dieren kunnen ze houden voor de hobby en eigen gebruik. Dat kan nu wat eerder met een mooie zak geld. In mijn familiekring ken ik zo een paar voorbeelden en hun kennissen hebben dezelfde verhalen. Nu is dat wel een bepaalde leeftijdsgroep (50+), dus misschien dat dat nog uitmaakt. Regio zal misschien ook uitmaken. Maar ik heb niet de indruk dat die mensen een slechte deal hebben gekregen. En zij zelf ook niet, in tegendeel zelfs.

Maar goed, dat zijn anekdotische voorbeelden, ik weet niet hoe het over de hele linie gaat. Zijn daar eigenlijk al totaaloverzichten van?

Knip, off topic

Cookielover schreef op 11-07-2022 om 11:19:

[Quote verwijderd]

? Die snap ik niet?

Doemijdieglazenbol schreef op 11-07-2022 om 11:02:

[..]

Ik ben slecht geinformeerd; goedkope grond? Ik had de indruk dat de intentie was om een passend aanbod te doen toch? Waar ik ben opgegroeid zijn meerdere boeren aan het uitfaseren en blij met het aanbod. Ze houden de camping nog even aan en gingen toch met pensioen. Nog een paar dieren kunnen ze houden voor de hobby en eigen gebruik. Dat kan nu wat eerder met een mooie zak geld. In mijn familiekring ken ik zo een paar voorbeelden en hun kennissen hebben dezelfde verhalen. Nu is dat wel een bepaalde leeftijdsgroep (50+), dus misschien dat dat nog uitmaakt. Regio zal misschien ook uitmaken. Maar ik heb niet de indruk dat die mensen een slechte deal hebben gekregen. En zij zelf ook niet, in tegendeel zelfs.

Maar goed, dat zijn anekdotische voorbeelden, ik weet niet hoe het over de hele linie gaat. Zijn daar eigenlijk al totaaloverzichten van?

Ik hoorde laatst een verhaal van iemand die zich zelfs twee keer had laten uitkopen. Eerst met varkens en daarna met kippen. Hij was er bepaald niet bekaaid afgekomen, klonk als een verdienmodel 

Tul1969 schreef op 11-07-2022 om 11:21:

[..]

? Die snap ik niet?

Knip, offtopic

Knip, offtopic 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.