Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Dorestad
10-07-2022 om 12:30
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 12:19:
[..]
[..]
Ik ken de verhalen van mijn ouders, grootouders en overgroot ouders. De romantiek droop er vanaf. En dat gaat over de jaren 50 van de vorige eeuw, niet over 1750 ofzo.
De familie van mijn moederskant waren keuterboer zoals dat toen heette. Iedereen werkte zich de touwtyfus. Mannen, vrouwen, kinderen.
Weer of geen weer, de vrouwen gingen als eerste uit bed om de kachel aan te maken. En dan naar t land (ook in het donker, met regen, sneeuw of ijzel) om te melken.
Slachten was ook al zo romantisch. Werken op het land, hooien, je kleine oogst zien mislukken ook. Net als het feit dat opa geen geld had voor een levensverzekering voor de kinderen maar wel een verzekering had voor het vee.
Een neef van me was veehandelaar. In de tijd dat er nog dikbilstieren gefokt mochten worden. Romantisch joh, als een koe zo’n kalf ter wereld brengt. En die clenbuterol die met emmers tegelijk werd toegediend was ook al zo knus.
De pa van een vriendje van mij was varkensfokker. In mijn hele jeugd (jaren 70/80) nog nooit zoiets knus gezien als dat bedrijf.
Ik kom uit een boerendorp. In de lente zag je aan die polderweggetjes regelmatig van die ijzeren tonnen staan. Als je daarin keek zag je 1 of meer dooie lammetjes, die werden opgehaald door het destructiebedrijf. Of de boer flikkerde ze gewoon dood in de sloot. Naast de katjes die hij in de zak verzoop. Of de zwanennesten die werden leeggetrokken.
Mijn idee van romantiek is toch anders hoor.
Mijn ouders kregen aardappelrooiverlof. Vrije dagen van de lagere school, jaren na wo 2 tot in jaren 50. Gingen voor dag en dauw met hele gezin naar het land om de aardappelen te rooien bij de boer. Hoe romantisch. Huilen vanwege de pijn in je ijskoude handen, van het hele dagen op het land liggen.
Mevrouw75
10-07-2022 om 12:30
Arena89 schreef op 10-07-2022 om 12:14:
[..]
Zoals ik al eerder zei. Van mij mogen de mega stallen weg. Maar de stikstofkaart zoals hij er nu ligt zegt dat niet. Daar zijn ook bio boeren de Sjaak. Misschien zelfs nog wel meer, want zij wonen vaak naast een natuurgebied, wat ze ironisch genoeg vaak zelf onderhouden
Die stikstofkaart zegt helemaal niet wie weg moet.
GlamorousGuanaco18
10-07-2022 om 12:33
MeganRapinoe schreef op 10-07-2022 om 11:55:
Het probleem ligt inderdaad niet bij ‘de boeren’. Het ligt bij de agrarische veefabrieken die zich boer noemen. Maar laten we wel wezen, dat heeft natuurlijk niks meer met het romantische boerenleven te maken.
De grote veehouders zijn inderdaad het probleem. De mest is een enorm groot probleem. Er is een gigantische mestproductie (75 miljard kilo mest per jaar
) en daar wordt shockerend mee gefraudeerd.
Het is van de redenen dat Nederland nu niet meer die uitzondering (derogatie) krijgt voor het uitrijden van mest.
https://nos.nl/artikel/2387138-onderzoek-mestfraude-wordt-nauwelijks-opgespoord
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 12:34
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 12:30:
[..]
Die stikstofkaart zegt helemaal niet wie weg moet.
Wel in welke gebieden. En in sommige gebieden zitten alleen maar bio boeren of alleen maar schapen, zoals in Tessel
Tul1969
10-07-2022 om 12:35
Dorestad schreef op 10-07-2022 om 12:30:
[..]
Mijn ouders kregen aardappelrooiverlof. Vrije dagen van de lagere school, jaren na wo 2 tot in jaren 50. Gingen voor dag en dauw met hele gezin naar het land om de aardappelen te rooien bij de boer. Hoe romantisch. Huilen vanwege de pijn in je ijskoude handen, van het hele dagen op het land liggen.
God ja, die verhalen ken ik ook. Gezellig hoor.
Ook zo leuk was hoe mijn moeder als meisje van 12 bij de slacht darmen voor de worst moet schoonmaken.
Als wij over ons nek gingen bij het verschonen van een babyluier vertelde zij fijntjes hoe een koeiendarm ruikt.
Mevrouw75
10-07-2022 om 12:36
Arena89 schreef op 10-07-2022 om 12:34:
[..]
Wel in welke gebieden. En in sommige gebieden zitten alleen maar bio boeren of alleen maar schapen, zoals in Tessel
Ik gooi hem er nog maar eens in:
Van der Wal benadrukt wel dat het gaat om "richtinggevende emissiereductiedoelstellingen", die niet in steen zijn gebeiteld. "Deze kaart is een houtskoolschets, een vertrekpunt. Provincies hebben de ruimte om daar hun eigen inkleuring aan te geven."
Percentages en bijvoorbeeld de grootte van de gebieden kunnen volgens de minister in overleg met de provincies nog veranderen. "Het enige waar ik echt op stuur, is dat de optelsom van al die provincies samen uitkomt op 50 procent minder stikstofuitstoot."
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 12:36
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 12:35:
[..]
God ja, die verhalen ken ik ook. Gezellig hoor.
Ook zo leuk was hoe mijn moeder als meisje van 12 bij de slacht darmen voor de worst moet schoonmaken.
Als wij over ons nek gingen bij het verschonen van een babyluier vertelde zij fijntjes hoe een koeiendarm ruikt.
Voor eten moet gewerkt worden. Soms is dat minder fijn. Nu hebben we het geluk dat we veel machines hebben. Maar die stoten weer stikstof uit. Dus misschien moeten we weer op onze bui aardappels gaan rooien
Tul1969
10-07-2022 om 12:37
Arena89 schreef op 10-07-2022 om 12:36:
[..]
Voor eten moet gewerkt worden. Soms is dat minder fijn. Nu hebben we het geluk dat we veel machines hebben. Maar die stoten weer stikstof uit. Dus misschien moeten we weer op onze bui aardappels gaan rooien
Nu praat je kinderarbeid goed?
ShowyHummingbird30
10-07-2022 om 12:38
Bianca.Inge schreef op 10-07-2022 om 12:03:
[..]
oa openbaar vervoer de buslijn in ons dorp gaat verdwijnen wil men naar de stad met het ov moet men eerst 5 km fietsen naar de dichtst bijzijnde bushalte en daar verder.
Bibliotheek is dicht
Geen openbare brievenbus meer in het dorp moet je 1 km lopen.
Internet oeveral wordt glasvezel standaard hier houdt het met adsl op komt geen glasvezel.
Slecht mobiel gsm bereik
Geen buurt winkel meer ook 5 km fietsen
school is dicht
etc etc
en dat op een dorp in Drenthe met zo'n 600 inwoners.
Maar daar in tegen wel veel geld voor een dure metro in Amsterdam, waar je ieder 10 min mee kan, en binnen een straal van 2 kam een suppermarkt om maar iets te noemen.
Terechte punten. Al heeft de landelijke overheid weinig invloed op de dingen die je noemt. Je noemt voorbeelden van private bedrijven of lokale overheid.
Ik snap alleen niet wat dit met de stikstofproblematiek en boeren te maken heeft. Leg eens uit?
Piratenkoningin
10-07-2022 om 12:39
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 12:36:
[..]
Ik gooi hem er nog maar eens in:
Van der Wal benadrukt wel dat het gaat om "richtinggevende emissiereductiedoelstellingen", die niet in steen zijn gebeiteld. "Deze kaart is een houtskoolschets, een vertrekpunt. Provincies hebben de ruimte om daar hun eigen inkleuring aan te geven."
Percentages en bijvoorbeeld de grootte van de gebieden kunnen volgens de minister in overleg met de provincies nog veranderen. "Het enige waar ik echt op stuur, is dat de optelsom van al die provincies samen uitkomt op 50 procent minder stikstofuitstoot."
En dat is dus niet alleen wat de minister achteraf zegt, maar ook wat gewoon in het rapport staat waar het kaartje uitkomt.
Het kaartje is niet meer dan: als je in deze gebieden dit percentage veeteelt vermindert, dan voldoe je aan de eis. En dan staat erbij dat een andere verdeling en andere middelen ook mogen, zolang je maar aan die eis voldoet.
Mevrouw75
10-07-2022 om 12:41
Piratenkoningin schreef op 10-07-2022 om 12:39:
[..]
En dat is dus niet alleen wat de minister achteraf zegt, maar ook wat gewoon in het rapport staat waar het kaartje uitkomt.
Het kaartje is niet meer dan: als je in deze gebieden dit percentage veeteelt vermindert, dan voldoe je aan de eis. En dan staat erbij dat een andere verdeling en andere middelen ook mogen, zolang je maar aan die eis voldoet.
Exact.
EnchantedDragonfly18
10-07-2022 om 12:42
Coreopsis schreef op 10-07-2022 om 12:38:
[..]
Terechte punten. Al heeft de landelijke overheid weinig invloed op de dingen die je noemt. Je noemt voorbeelden van private bedrijven of lokale overheid.
Ik snap alleen niet wat dit met de stikstofproblematiek en boeren te maken heeft. Leg eens uit?
Nou terecht? Vervelend ja, maar bovenal logisch. Ze had het over "de randstad" die subsidies opslokken waardoor dorpen dit soort zaken niet meer hebben.
QuizzicalOpossum53
10-07-2022 om 12:43
Piratenkoningin schreef op 10-07-2022 om 12:21:
[..]
Daar zal een beetje logisch nadenkende provincie ook voor gaan mag ik toch hopen (naast inkrimpen van industrie): één megastal weg scheelt zo ontzettend veel meer stikstof dan één kleinschalige biologische boer weg.
Het is de vraag of provincies daar de ruimte voor krijgen. Ze zijn niet voor niets zo boos. Uitkopen was al een tijdje mogelijk, maar twee dingen maakte dat heel lastig: je moest als boer in een specifiek gebied zitten om in aanmerking te komen. En dan was de provincie heel ver met zo'n boer en dan werden de normen vanuit den haag net wat aangepast en viel de boer buiten de boot. De grootste vervuilers kunnen dus nu alleen maar uitgekocht worden als ze in een specifiek gebiedje liggen. Het is maar de vraag of deze regels nu veranderen. Bovendien krijg je een beroepsverbod. Dus je mag ook niet elders verder boeren. Ook niet biologisch.
Dit maakt het kaartje van het kabinet ook zo gevoelig, zeker in combinatie met de onteigeningsmogelijkheid die bij dit plan hoort. Als je het rijk de normen aanhoudt zoals in dat kaartje, dan betekent dit wel degelijk dat alle boeren in bepaalde gebieden moeten verdwijnen om geen andere reden dan dat ze dichtbij een natuurgebied zitten. En megastallen iets verderop blijven gewoon staan.
En tot nu toe zijn er regeringspartijen die roepen dat het kaartje van tafel is, maar ook partijen die daar niet van willen afwijken.
QuizzicalOpossum53
10-07-2022 om 12:49
Coreopsis schreef op 10-07-2022 om 12:38:
[..]
Het hoort niet in deze discussie thuis, maar op het platteland leeft al een tijdje het gevoel dat Den Haag maar moelijk buiten de Randstad kan kijken. Neem nu Groningen. Als zoiets in de Randstad was gebeurd was het dan zo ver gekomen? Ov: dat kun je met subsidies beter maken in plattelandsgebieden.
En nu komt er rekeningrijden. Drie keer raden wie dat veel meer geld gaat kosten? Juist: de plattelandsbewoner. Want het openbaar vervoer is zo ver uitgekleed, dat je vaak wel met de auto moet.
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 12:51
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 12:37:
[..]
Nu praat je kinderarbeid goed?
waar lees jij dat ik zeg dat kinderen dit werk moeten doen?