Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Fleurtje_5
10-07-2022 om 09:09

Fotocredits: Koeien bij Koudekerk, Martijn vdS
Het is zondag. Rustdag.
Fleurtje_5
10-07-2022 om 09:10

En nog een mooi plaatje.
https://veeteelt.nl/nieuws/cbs-weer-minder-koeien-de-wei-2015
Mevrouw75
10-07-2022 om 09:36
Fleurtje_5 schreef op 10-07-2022 om 09:10:
En nog een mooi plaatje.
![]()
https://veeteelt.nl/nieuws/cbs-weer-minder-koeien-de-wei-2015
Wel weer zielig, de tekst bij dit plaatje van 7 jaar geleden.
GlamorousGuanaco18
10-07-2022 om 09:40
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 09:36:
[..]
Wel weer zielig, de tekst bij dit plaatje van 7 jaar geleden.
Vals sentiment ook wel, zo’n plaatje, in een land dat 15 miljoen landbouwdieren ophokt.
GlamorousGuanaco18
10-07-2022 om 09:42
De NOS legt op toegankelijke wijze uit waarom stikstof een Nederlands probleem is:
Biebel
10-07-2022 om 09:49
Gaaf! Koeien in de wei. Precies wat de biologische boeren in hun plan voorstellen. Ik heb ook een paar plaatjes, zoals het aantal koeien per land;

of het aantal varkens, ook zo leuk:

Wat stikstof doet met de natuur, ook zo’n mooi plaatje;

Of korstmossen, al meerdere malen genoemd, die aangeven hoeveel ammoniak gebaseerde stikstof er in de lucht zit (https://www.rtvoost.nl/nieuws/1723836/korstmos-rapport-toont-aan-dat-stikstofmetingen-van-rivm-kloppen)

Mevrouw75
10-07-2022 om 09:51
Thursday schreef op 10-07-2022 om 09:42:
De NOS legt op toegankelijke wijze uit waarom stikstof een Nederlands probleem is:
Ik zag net ook weer een Lubach-filmpje van 2 jaar geleden toen boeren over zo ongeveer hetzelfde met eenzelfde grote waffel provinciebesturen op de knieën dwongen.
Zijn uitleg van stikstof/ammoniak/stikstofoxiden rammelt een beetje, maar die van de PAS, de reden waarom teveel ‘stikstof’ niet zo’n goed idee is en welke rol vooral landbouw daarin speelt is heel helder.
Ik word een beetje moe van de ‘er wordt nooit naar ons geluisterd’.
Dit nos-stuk is ook helder trouwens en gaat ook in op ‘uit zee’ en de import/export van ammoniak.
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 09:58
Biebel schreef op 10-07-2022 om 09:49:
Gaaf! Koeien in de wei. Precies wat de biologische boeren in hun plan voorstellen. Ik heb ook een paar plaatjes, zoals het aantal koeien per land;
of het aantal varkens, ook zo leuk:
Wat stikstof doet met de natuur, ook zo’n mooi plaatje;
Of korstmossen, al meerdere malen genoemd, die aangeven hoeveel ammoniak gebaseerde stikstof er in de lucht zit (https://www.rtvoost.nl/nieuws/1723836/korstmos-rapport-toont-aan-dat-stikstofmetingen-van-rivm-kloppen)
Niet zo raar he. We zijn ook super dicht bevolkt
Mevrouw75
10-07-2022 om 10:01
Arena89 schreef op 10-07-2022 om 09:58:
[..]
Niet zo raar he. We zijn ook super dicht bevolkt
Ik zou dat artikel uit de groene over korstmossen lezen. Die meneer is superhelder en heel genuanceerd.
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 10:02
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 10:01:
[..]
Ik zou dat artikel uit de groene over korstmossen lezen. Die meneer is superhelder en heel genuanceerd.
Maar het is toch logisch , dat daar waar mensen wonen er veel stikstof geproduceerd wordt?
Mensen moeten eten, mensen rijden auto enz
Mevrouw75
10-07-2022 om 10:03
Arena89 schreef op 10-07-2022 om 10:02:
[..]
Maar het is toch logisch , dat daar waar mensen wonen er veel stikstof geproduceerd wordt?
Mensen moeten eten, mensen rijden auto enz
Lees het nou gewoon.
Rondstruiner
10-07-2022 om 10:28
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 09:51:
[..]
Ik zag net ook weer een Lubach-filmpje van 2 jaar geleden toen boeren over zo ongeveer hetzelfde met eenzelfde grote waffel provinciebesturen op de knieën dwongen.
....
Dit nos-stuk is ook helder trouwens en gaat ook in op ‘uit zee’ en de import/export van ammoniak.
Uit zee, vind ik nog steeds zeer onduidelijk.
"Van deze categorieën verdwijnt 'ammoniak uit zee' dit najaar uit de overzichten, omdat de gevonden ammoniak in kustgebieden waarschijnlijk weinig met de zee te maken heeft. Die categorie zal vanaf dan 'meetcorrectie' worden genoemd."
Waarschijnlijk, maar waar het dan wel vandaan komt weet nog niemand? Als je dan op de link klikt kom je op een memo van het RIVM van meer dan een jaar oud waarin staat dat er meer onderzoek komt. Ik ben wel benieuwd naar de stand van zaken nu, zou graag een uitleg van een deskundige horen hierover.
GlamorousGuanaco18
10-07-2022 om 10:33
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 09:51:
[..]
Ik word een beetje moe van de ‘er wordt nooit naar ons geluisterd’.
Het is een fabeltje dat er nooit naar ze geluisterd is. Ik durf de stelling wel aan dat er nooit een succesvollere lobby heeft bestaan in dit deel van de wereld dan de boerenlobby.
Heel vreemd ook dat zo veel mensen doen alsof dit een nieuw probleem is. Het zit er al jarenlang gedocumenteerd aan te komen.
EnchantedDragonfly18
10-07-2022 om 10:36
Fleurtje_5 schreef op 10-07-2022 om 09:09:
Fotocredits: Koeien bij Koudekerk, Martijn vdS
Het is zondag. Rustdag.![]()
Wat wil je zeggen met deze plaatjes?
redbulletje
10-07-2022 om 11:15
Oostenrijk heeft ook veel koeien, maar toch is de lucht daar zuiver: veel minder bevolking en volgens mij ook minder industrie. We zitten hier gewoon midden in een industriegebied in Nederland, Vlaanderen en West Duitsland.
We schieten onszelf alleen maar in de voet met die strenge milieuregels. Nu wil Amerika al geen vloeibaar gas meer leveren vanwege het milieu. Het westen brengt zichzelf naar de afgrond op deze manier. Wanneer staat er 'ns een leider op die vanwege overmacht (Oekraine situatie) die milieuregels terzijde schuift?