Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Tul1969
08-07-2022 om 23:39
Lonnie schreef op 08-07-2022 om 21:51:
Zag in een reclameblok op de publieke omroep ook weer een sterk staaltje boeren bashen.
https://www.adformatie.nl/campagnes/wakker-dier-zuivel-niet-zo-zuiver-als-we-denken
Dit valt ook onder desinformatie en zorgt voor een zeer verkeerde beeldvorming van de sector.
Ja want de koeien hebben het natuurlijk prima in die betonnen bakken die voor stal door moeten gaan.
Fleurtje_5
08-07-2022 om 23:40
Drietje schreef op 08-07-2022 om 19:56:
En de uitsmijter voor vandaag, tevens mijn favoriete actie:
NH
Texel roept vandaag de 'Vrije Republiek Tessel' uit om op een ludieke wijze te protesteren tegen het landelijke stikstof- en visserijbeleid. 'Onafhankelijk Texel' is bang dat de havens en weilanden uiteindelijk leeg zullen zijn en dat het typisch Texelse dan ver te zoeken is.
Poezie
09-07-2022 om 08:05
Tul1969 schreef op 09-07-2022 om 07:59:
Lees op Twitter eens de draadjes van @bojellema.
Want??
Ik heb geen Twitter, zou je wat voorbeelden willen geven van wat diegene schrijft en wat je daarvan vindt?
Daglichtlamp
09-07-2022 om 08:13
Lonnie schreef op 08-07-2022 om 22:17:
[..]
Omzigt had uitgevogeld dat de officiële cijfers lager zijn dan het kabinet ons doet geloven. Die hoge reductie is aangehouden om binnen de stikstof norm te kunnen bouwen.Kortom boeren weg, dan komen we ruim onder de norm. Gaan we bouwen, komen we op op de norm en krijgen we een pluimpje uit Brussel.
Even terug naar de inhoud: De cijfers van Omtzigt. Ik denk dat je doelt op de kamervragen die hij heeft gesteld en de antwoorden van de regering daarop.
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-landbouw-natuur-en-voedselkwaliteit/documenten/kamerstukken/2022/07/06/beantwoording-schriftelijke-vragen-over-de-bemiddelaar-in-het-stikstofdossier-en-de-juridische-status-van-de-stikstofplannen-en-reactie-op-het-rvw-verzoek-over-het-mandaat-van-de-heer-remkes-als-onafhankelijk-gespreksleider
Wat Omtzigt zegt over cijfers in dit stuk is met name dat het tijdpad om te voldoen aan de normen versneld is t.o.v. het tijdpad zoals dat nu in de wet staat. Over de normen zelf heeft Omtzigt geen vragen gesteld.
Overigens is het doel nog steeds niet om ervoor te zorgen dat op alle natuurgebieden niet teveel stikstof terecht komt.
Tul1969
09-07-2022 om 08:29
Poezie schreef op 09-07-2022 om 08:05:
[..]
Want??
Ik heb geen Twitter, zou je wat voorbeelden willen geven van wat diegene schrijft en wat je daarvan vindt?
‘Waarom twitter ik zo veel over #boerenopstand en #trekkertuig - omdat ik er wakker van lig. Omdat ik me zorgen maak over mijn boerenfamilie, die ik graag een zinnige en gezonde toekomst gun, zonder teveel zorgen en met de achting die ze verdienen. In een gezond Nederland. Draad.’
‘Ik ben boerenzoon en ik ben vegetariër. Ik kom uit Friesland en woon in Amsterdam. Ik werkte op de boerderij in mijn jeugd en ken de dossiers tamelijk goed. Wat stikstof betreft: dit weten we al 20 jaar, en eigenlijk al 50, en het is brutaal genegeerd.’
En uit een ander draadje over dat zogenaamde recht van het bedrijf overnemen;
‘Een wonderlijk stuk in De Volkskrant. Twee pagina’s met grote gezinsfoto over de jonge #boerenprotest-gast die door de politie werd beschoten en zijn familie. Ik was ooit zo’n boerenzoon met een trekkerrijbewijs. En ik zag één grote tunnelvisie. En een piramidespel.’
‘Maar er staat ook iets opmerkelijks in het artikel, wat volgens mij de kern van het hele landbouwprobleem in Nederland raakt. De oudere broer en de jongen zelf willen later het bedrijf overnemen namelijk. Dit staat voor meer, maar in casu, hoe zien zij dit precies voor zich.’
‘Nu leeft er 1 gezin van het inkomen van de boerderij. Als we het niet te ingewikkeld maken, moeten dat over een jaar of vijftien, dus twee gezinnen zijn. Ik denk dat pa hen wel kan uitleggen dat er niet zoveel marge is met de huidige grootte.’
‘‘In 1950 had een doorsnee bedrijf 5,7 hectare, inmiddels is dit 32,4 hectare’ (CBS, 2017). Dus vijf keer zoveel. De #boereninopstand jeremieert dat er zoveel boerenbedrijven zijn verdwenen. Maar ze vertellen er niet bij dat zij die bedrijven grotendeels zelf hebben opgegeten.
Lonnie
09-07-2022 om 08:44
Tul1969 schreef op 08-07-2022 om 23:39:
[..]
Ja want de koeien hebben het natuurlijk prima in die betonnen bakken die voor stal door moeten gaan.
Ik zal zeggen, ga eens naar youtube en zoek daar op "koeienstal".
Verder heb ik besloten om van dit topic weg te gaan. Deze discussie vreet mij teveel energie en begin me steeds meer te ergeren.
Hoop dat we in andere topics normaal tegen elkaar Kunnen doen.
Fijn weekend allemaal!
Tul1969
09-07-2022 om 08:49
Lonnie schreef op 09-07-2022 om 08:44:
[..]
Ik zal zeggen, ga eens naar youtube en zoek daar op "koeienstal".
Verder heb ik besloten om van dit topic weg te gaan. Deze discussie vreet mij teveel energie en begin me steeds meer te ergeren.
Fijn weekend allemaal!
Dat zeg ik, betonnen bak.
QuizzicalOpossum53
09-07-2022 om 08:57
De conclusie is niet verrassend, maar het is wel heel klip en klaar als de politiechef er nu al mee naar buiten komt.
https://nos.nl/artikel/2435937-politiechef-agent-die-op-trekker-schoot-maakte-verkeerde-inschatting
"Hoofdcommissaris Gery Veldhuis noemt het een verkeerde inschatting. De agent vreesde dat de trekker zou inrijden op collega's en opende daarom het vuur. De 16-jarige bestuurder werd kort daarna opgepakt op verdenking van poging tot doodslag, maar na onderzoek van het OM bleek daarvan geen sprake."
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 09:02
Tul1969 schreef op 09-07-2022 om 08:49:
[..]
Dat zeg ik, betonnen bak.
Ik kom vaak op boerderijen hier in de omgeving . En daar liggen ze echt niet in betonnen bakken.
redbulletje
09-07-2022 om 09:11
In mijn omgeving zie ik zowel vleeskoeien als melkkoeien maandenlang lekker op de wei staan.
Overigens leerde ik op een ander forum dat Nederland kalveren importeert, vetmest en weer exporteert. Die handel zou van mij wel op de schop mogen, want daar zit een grote firma achter, niet de kleine familieboerderijen. En Nederland blijft met de mest zitten, waardoor de kleine boerderij z'n eigen mest niet mag gebruiken om z'n land te bemesten. Ook een stomme regeling trouwens dat boeren aan de dure kunstmest gedwongen worden terwijl er zeer vruchtbaar koeienstront beschikbaar is.
Biebel
09-07-2022 om 09:11
Lonnie schreef op 09-07-2022 om 08:44:
[..]
Fijn weekend allemaal!
Ik vind juist dat de meeste mensen hier op inhoud reageren. Behoudens een sneer als iemand slecht leest, maar dat zie je in elk topic terug. Mensen hebben een pittige mening, maar dat is toch niet erg, zolang het niet extreem rechtse praat is?
Of valt het je tegen dat je geen lovend gelijk krijgt?
Jij ook een fijn weekend. Kijk eens verder dan de pittoreske koeienweiden dit weekend, wie weet hoeveel kippen en varkens je tegenkomt!
GlamorousGuanaco18
09-07-2022 om 09:26
Je kunt er de ogen voor sluiten, maar daarmee is het probleem (helaas) niet weg. Wat raar weer dit.
QuizzicalOpossum53
09-07-2022 om 09:51
Biebel schreef op 09-07-2022 om 09:11:
[..]
Ik vind juist dat de meeste mensen hier op inhoud reageren. Behoudens een sneer als iemand slecht leest, maar dat zie je in elk topic terug. Mensen hebben een pittige mening, maar dat is toch niet erg, zolang het niet extreem rechtse praat is?
Of valt het je tegen dat je geen lovend gelijk krijgt?
Jij ook een fijn weekend. Kijk eens verder dan de pittoreske koeienweiden dit weekend, wie weet hoeveel kippen en varkens je tegenkomt!
Eens, maar ook graag geen extreem linkse praat.