Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
GrandioseZebra62
08-07-2022 om 15:37
Fleurtje_5 schreef op 08-07-2022 om 14:47:
[..]
Heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd?
ps. maar ik heb hier ook niemand horen
"roepen dat het kind geheel onschuldig is vind ik raarder" (jou woorden)
Wel word hier geschreven dat die jongen NIET op die agenten en ook niet op 'mensen die daar liepen' is ingereden. (daar liepen geen mensen op de rijbaan)
En dat die agent desnoods op de banden had kunnen richten.
Waarom quote je mij dan??
Tul1969
08-07-2022 om 15:37
Biebel schreef op 08-07-2022 om 15:36:
[..]
Lief van je.
Wat sommige vast niet zullen geloven; boeren gaan me aan het hart. Maar onze leefomgeving ook. Jouw, mijn, zelfs de crisisontkenners hun gezondheid ook. Ik ben er van overtuigd dat de problemen niet ontstaan omdat nú het platteland wordt achtergesteld maar omdat dat de afgelopen 50 jaar is gebeurd. En dat er partijen zijn die er belang bij hebben (aantoonbaar, verifieerbaar en voor iedereen zichtbaar) om dat zo te houden.
Yup. Op twitter zag ik een draadje van follow the money over de bedrijven die de protesten steunen. Dat zijn niet de kleintjes hoor, dat is pas zogenaamde 'elite'.
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 15:43
Biebel schreef op 08-07-2022 om 15:36:
[..]
Lief van je.
Wat sommige vast niet zullen geloven; boeren gaan me aan het hart. Maar onze leefomgeving ook. Jouw, mijn, zelfs de crisisontkenners hun gezondheid ook. Ik ben er van overtuigd dat de problemen niet ontstaan omdat nú het platteland wordt achtergesteld maar omdat dat de afgelopen 50 jaar is gebeurd. En dat er partijen zijn die er belang bij hebben (aantoonbaar, verifieerbaar en voor iedereen zichtbaar) om dat zo te houden.
Eens hoor. Ik kan alleen meer begrip opbrengen voor de acties omdat ik het verdriet en de wanhoop van boeren van heel dichtbij meemaak. Al jaren, want het is al heel lang moelijk, maar nu zien ze het perspectief niet meer. En op een kilometer afstand aan de andere kant van de grens, breiden de veel grotere boeren nog steeds uit.
Ik zie heel veel empathie bij vrijwel alle bestuurders op alle niveaus, behalve bij het kabinet. Daar gaat echt iets fout, denk ik. Ik snap echt niet dat het kabinet weigert om met boeren in gesprek te gaan en zes weken wil wachten daarmee. Waarom?
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 15:46
Telegraaf.nl
Zo'n 100 trekkers bij provinciehuis Zeeland voor steunbetuiging
Zo'n 100 trekkers hebben zich vrijdag verzameld bij het provinciehuis van Zeeland in Middelburg. De demonstratie is een steunbetuiging aan het provinciebestuur, dat de stikstofplannen van het kabinet afwijst, aldus organisator van de demonstratie ZLTO Walcheren. Tegelijk willen de boeren met de demonstratie nog eens benadrukken dat ze het niet eens zijn met de stikstofplannen uit Den Haag.
Een woordvoerder van de provincie laat weten dat het "gezellig druk" zal worden op het plein voor het provinciehuis, maar verwacht een "vreedzaam protest". De commissaris van de Koning zal in gesprek gaan met de boeren. Een woordvoerder van ZLTO laat weten "wat lekkers" te hebben meegenomen voor de provinciebestuurders.
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 15:50
https://twitter.com/EReijnen/status/1545139540217716736?s=20&t=fyzEVk5TcrqprZ7MOfvgow
'Het publiek vindt het prachtig'
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 15:52
In Holten:
'De boeren hebben een gesprek gehad met burgemeester Arco Hofland en directeur Jan-Peter Müller van het transportbedrijf. Hofland ondertekende een document waarin hij oproept om het kabinet duidelijk te laten maken om ‘zonder voorwaarden’ vooraf in gesprek met de boeren te gaan.'
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 15:54
https://dvhn.nl/drenthe/Drenthe-stikstofkaart-in-prullenbak-27800695.html
'Drenthe gaat niet werken met het beruchte kaartje van het landbouwministerie waarop per natuurgebied staat met hoeveel procent de stikstofuitstoot omlaag gaat.'
Dagblad van het noorden
Tul1969
08-07-2022 om 15:54
Drietje schreef op 08-07-2022 om 15:52:
In Holten:
'De boeren hebben een gesprek gehad met burgemeester Arco Hofland en directeur Jan-Peter Müller van het transportbedrijf. Hofland ondertekende een document waarin hij oproept om het kabinet duidelijk te laten maken om ‘zonder voorwaarden’ vooraf in gesprek met de boeren te gaan.'
Met het mes op de keel? de dreiging van anders de trekkers op de stoep bij zijn kids?
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 15:56
"Gelderland wil vasthouden aan zijn eigen stikstofmaatregelen en wil geld van het Rijk om ze uit te kunnen voeren. Een voorstel daarvoor is woensdagavond aangenomen door een meerderheid van de Provinciale Staten.
De motie 'Gelderland verdient een Gelderse aanpak stikstof' werd gesteund door zowel conservatieve (CDA, VVD, SGP, 50PLUS en ChristenUnie) als progressieve partijen (GroenLinks, PvdA, D66 en SP). De motie werd ingediend door de SGP.
De partij laat weten dat hiermee "een stevig signaal" aan Den Haag wordt afgegeven."
Tul1969
08-07-2022 om 15:57
Drietje schreef op 08-07-2022 om 15:56:
"Gelderland wil vasthouden aan zijn eigen stikstofmaatregelen en wil geld van het Rijk om ze uit te kunnen voeren. Een voorstel daarvoor is woensdagavond aangenomen door een meerderheid van de Provinciale Staten.
De motie 'Gelderland verdient een Gelderse aanpak stikstof' werd gesteund door zowel conservatieve (CDA, VVD, SGP, 50PLUS en ChristenUnie) als progressieve partijen (GroenLinks, PvdA, D66 en SP). De motie werd ingediend door de SGP.
De partij laat weten dat hiermee "een stevig signaal" aan Den Haag wordt afgegeven."
Misschien kunnen de boeren wat subsidie afstaan
Moxxie
08-07-2022 om 16:01
Tul1969 schreef op 08-07-2022 om 15:54:
[..]
Met
het mes op de keel?de dreiging van anders de trekkers op de stoep bij zijn kids?
Wat flauw zeg. Dus als er iets vreedzaam verloopt is het niet waar?
Tul1969
08-07-2022 om 16:04
Moxxie schreef op 08-07-2022 om 16:01:
[..]
Wat flauw zeg. Dus als er iets vreedzaam verloopt is het niet waar?
Met 100 trekkers 'verhaal halen' omdat een bedrijf je niet steunt noem ik niet zo vreedzaam.
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 16:06
Trouw.nl
De plannen van het kabinet zijn ‘in de huidige vorm onhaalbaar’, lieten de Overijsselse provinciebestuurders onlangs weten. Volgens gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher (SGP) komt de leefbaarheid van het platteland in gevaar als te rigoureus wordt gesnoeid in de landbouw. En daarom kiest Overijssel ervoor om, net als veel andere provincies, het eigen beleid voort te zetten. Dat plan staat nog wel in de kinderschoenen. Volgens de gedeputeerde wil 25 tot 30 procent van de Overijsselse boeren binnen tien jaar stoppen, maar de uitkoop verloopt stroef.
Moxxie
08-07-2022 om 16:13
Tul1969 schreef op 08-07-2022 om 16:04:
[..]
Met 100 trekkers 'verhaal halen' omdat een bedrijf je niet steunt noem ik niet zo vreedzaam.
Volgens de directeur verliep het vreedzaam en is er een goed gesprek geweest. Jij insinueert dat er sprake was van dreiging van anders de trekkers op de stoep bij zijn kids. Totaal uit de lucht gegrepen.
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 16:13
In Brabant (de stem):
"Want Lemkes begrijpt de zorgen van de boeren. En wil ze perspectief geven. Met de boeren aan tafel, samen die puzzel leggen. ,,Met de agrarische sector en met oog voor de natuur en het water.” Ze zitten samen in de boot, wat Lemkes betreft. En die vaart al vindt ze. Want dat gesprek over het uitvoeren van het nieuwe beleid vindt al plaats. Binnen het provinciehuis. Maar vandaag dan even buiten.
Intimiderend? ,,Nee hoor", zegt Lemkes later. ,,In Brabant intimideren we niet.”