Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
EnchantedDragonfly18
08-07-2022 om 14:44
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 14:19:
[..]
Overdrijven is ook een vak hoor. Ik heb er geen boterham minder om gegeten. Vooral de distributie centra hebben financiële schade. Maar dat valt dan weer niet onder het hele volk.
En ze zijn boer hè! Vandaar de trekkers.
En de politie, brandweer en ME? Wie betaalt dat dan? Woensdag nog grotere branden langs de A12 en A15 en fikkende hooibalen langs de A6, A7, A58 en A37, de brandweer is geen filantropische instelling hoor. En de wegen die door brand beschadigd zijn, wie betaalt dat?
Fleurtje_5
08-07-2022 om 14:47
Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 14:38:
[..]
Dat heb ik ook nergens gezegd dus dat verzin je nu zelf he?
Heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd?
ps. maar ik heb hier ook niemand horen
"roepen dat het kind geheel onschuldig is vind ik raarder" (jou woorden)
Wel word hier geschreven dat die jongen NIET op die agenten en ook niet op 'mensen die daar liepen' is ingereden. (daar liepen geen mensen op de rijbaan)
En dat die agent desnoods op de banden had kunnen richten.
Daglichtlamp
08-07-2022 om 14:53
Fleurtje_5 schreef op 08-07-2022 om 14:34:
[..] Waar heb jij zoal onder geleden? Stond je ergens in de file? Lag je favoriete buitenlands kaasje niet op tijd in de winkelschappen?
Lig je 's nachts wakker omdat 'je baan en je trots' worden "weggeruimd"? Krijg je steeds minder voor je boter, kaas en eieren? Word je beschuldigd alsof je als eerlijke boer een crimineel bent omdat je protesteert tegen de plannen van de Overheid?
De melkprijzen zijn nog nooit zo hoog geweest. Hier bijvoorbeeld de prijzen die Friesland-campina betaald aan hun boeren.
https://www.frieslandcampina.com/nl/onze-boeren/eigendom-van-leden-melkveehouders/garantieprijs/
Dus nu is het zaak dat de hoge melkprijs niet door boeren gebruikt wordt om verder uit te breiden (want meer koeien is nu extra lucratief), maar juist om te verduurzamen.
Overigens worden boeren hier niet in het algemeen uitgemaakt voor crimineel, maar ik vind wel dat de actievoerders deze week te lang hun gang hebben kunnen gaan. Dat staat in schril contrast hoe snel de overheid bij andere demonstraties optreedt.
Zoals bij het distributiecentrum van Boni waar het na het instellen van een noodbevel het nog bijna een dag duurde voor er opgetreden werd. Dat is wat mij betreft niet goed voor het vertrouwen wat wij als burgers mogen hebben in diensten die de openbare orde zouden moeten handhaven.
GlamorousGuanaco18
08-07-2022 om 14:57
Ik lees dat Van der Tak van LTO wel spreekt met de Europese Unie, maar niet met het Nederlandse kabinet. Waarom zou dat zijn, omdat daar de subsidies vandaan komen of zo? Vind dat best raar.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14798417/lto-bezorgd-over-mogelijke-aanscherping-mestregels-dit-snappen-boeren-echt-niet-meer?fbclid=IwAR0ZdUJ1VL4GQktjzekzLzlcDPD9c91RMzhK_Cp03yDnPT76d8Mh4l2CJZI
BlushingCaribou16
08-07-2022 om 14:59
Thursday schreef op 08-07-2022 om 14:57:
Ik lees dat Van der Tak van LTO wel spreekt met de Europese Unie, maar niet met het Nederlandse kabinet. Waarom zou dat zijn, omdat daar de subsidies vandaan komen of zo? Vind dat best raar.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14798417/lto-bezorgd-over-mogelijke-aanscherping-mestregels-dit-snappen-boeren-echt-niet-meer?fbclid=IwAR0ZdUJ1VL4GQktjzekzLzlcDPD9c91RMzhK_Cp03yDnPT76d8Mh4l2CJZI
Ik las gister ergens dat de EU wilde kijken of de stikstofplannen van Nederland anders kunnen. Dus misschien daarom?
GlamorousGuanaco18
08-07-2022 om 15:06
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 14:59:
[..]
Ik las gister ergens dat de EU wilde kijken of de stikstofplannen van Nederland anders kunnen. Dus misschien daarom?
Ja, die suggestie lees ik ook in dat artikel. Maar ik vraag me af of het zo werkt. Ik kan er ook helemaal niets over vinden op de website van LTO.
Daglichtlamp
08-07-2022 om 15:09
Thursday schreef op 08-07-2022 om 14:57:
Als niet uitrijden van dierlijke mest betekent dat er dan in plaats daarvan kunstmest gebruikt wordt dan schieten we toch ons doel voorbij? Dan komt er meer stikstof Nederland binnen in plaats van minder. Als er minder bemest moet worden, dan moet dat gelden voor alle soorten bemesting, niet alleen voor dierlijke mest zou ik denken. Of mis ik hier iets?
BlushingCaribou16
08-07-2022 om 15:10
Daglichtlamp schreef op 08-07-2022 om 15:09:
[..]
Als niet uitrijden van dierlijke mest betekent dat er dan in plaats daarvan kunstmest gebruikt wordt dan schieten we toch ons doel voorbij? Dan komt er meer stikstof Nederland binnen in plaats van minder. Als er minder bemest moet worden, dan moet dat gelden voor alle soorten bemesting, niet alleen voor dierlijke mest zou ik denken. Of mis ik hier iets?
Ik snap sowieso de regels niet
Volgens Europese regels mogen boeren niet meer dan 170 kilo stikstof uit dierlijke mest uitrijden per hectare grond. Voor Nederlandse boeren gold tot nu toe een hogere limiet, net als voor hun collega's uit Denemarken, Duitsland, Ierland en delen van België en Italië. *Die uitzonderingspositie is het gevolg van ons gematigde klimaat en de hoge opbrengst van het grasland.*
betekent dit nou, dat ons grasland de mest goed kan gebruiken?
Biebel
08-07-2022 om 15:15
Fleurtje_5 schreef op 08-07-2022 om 14:34:
[..]
Waar heb jij zoal onder geleden? Stond je ergens in de file? Lag je favoriete buitenlands kaasje niet op tijd in de winkelschappen?
Lig je 's nachts wakker omdat 'je baan en je trots' worden "weggeruimd"? Krijg je steeds minder voor je boter, kaas en eieren? Word je beschuldigd alsof je als eerlijke boer een crimineel bent omdat je protesteert tegen de plannen van de Overheid?
Overdrijven is een vak, maar dit is buiten categorie.
Er wordt niet weggeruimd. Er wordt gevraagd om mee te denken aan het verminderen. Om iets te doen aan een al heel lang bestaand probleem, wat misschien niet alleen de boer zijn schuld is, maar waarvan hij wel het grootste deel van de oplossing in handen heeft.
Door bijvoorbeeld de omslag naar bioboer te maken, kan een boer met minder koeien meer verdienen. Goh. Dat is nou net het plan dat een ander, groter, deel van de boeren heeft aangeleverd. En goed ontvangen is.
Of door andere bedrijven en banken minder te laten verdienen. Ook al iets wat Nav de debatten vorige week is afgesproken.
Dus er is al heel veel gebeurd en nagedacht sinds de eerste notitie. De democratie heeft haar werk al gedaan. Maar toch denken de boeren nog steeds dat ze helemaal weggeruimd worden en is dat een legitimering voor dit soort acties?
Hinderen van verkeer, stoppen van de voedselvoorziening, met bedreigend grote voertuigen je verzamelen en rondjes rijden op plekken waar het wel en niet mag; het is toch echt wel een crimineel terroristen lijstje. Waar de gemiddelde andere activist Niet mee weg komt. Misschien toch die enge trekker?
En toch noemt niemand de boeren crimineel. Agenten, die worden voor van alles en nog wat uitgemaakt. Maar baby Youri die alleen maar wou chillen, die trekt samen met zijn ouders echt alles uit de kast om als schattige trekkerbestuuder onschuldig te doen. Hij voldoet wellicht niet aan de eisen om een schot te verdienen, maar laten we nou niet elkaar wijsmaken dat zijn idee van een gezellige avond een constructief karakter heeft.
Moxxie
08-07-2022 om 15:18
Biebel wat heb jij toch een engelengeduld. Knap dat je dat nog op kan brengen hoor.
GlamorousGuanaco18
08-07-2022 om 15:19
Die problemen met de derogatie spelen ook al jaren. Nederland krijgt die uitzondering onder voorwaarde dat de waterkwaliteit niet verslechtert. Alleen verslechtert die waterkwaliteit wel.
Zie ook dit berichtje van de agrolobby van vorig jaar, toen minister Schouten al waarschuwde dat het dit jaar mogelijk niet zou lukken: https://www.foodagribusiness.nl/schouten-uit-grote-zorgen-over-nieuwe-derogatie/
Rondstruiner
08-07-2022 om 15:26
Moxxie schreef op 08-07-2022 om 15:18:
Biebel wat heb jij toch een engelengeduld. Knap dat je dat nog op kan brengen hoor.
Zeg dat wel
. Ik kijk er vol bewondering naar.
Tul1969
08-07-2022 om 15:32
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 13:45:
[..]
Met scooters en fietsers vaker vermoed ik
In 2015 waren er 16 doden (2.6%) door een landbouwvoertuig en 185 (29%) fietsers op 621 verkeersdoden in totaal. Maar dat is ook niet gek want:
A) Er zijn veel meer fietsen dan landbouwvoertuigen (google leert dat er bijna 23 miljoen fietsers zijn en 750.000 landbouwvoertuigen)
Fietsers rijden vaker op de openbare weg dan een trekker, dus hebben vaker de kans om aangereden te worden (of ze nu slachtoffer of veroorzaker zijn maakt dan niet zoveel uit denk ik)
Als Boer Harms in een dolle bui achterin het land ff met de trekker scheurt dan doodt ie hooguit een nest kieviten ofzo. Tenzij hij er afvalt en onder de wielen komt. Als ik op mn fiets slalom door het verkeer kan ik op verschillende weggebruikers botsen, vallen of tegen een boom rijden.
Biebel
08-07-2022 om 15:36
Moxxie schreef op 08-07-2022 om 15:18:
Lief van je.
Wat sommige vast niet zullen geloven; boeren gaan me aan het hart. Maar onze leefomgeving ook. Jouw, mijn, zelfs de crisisontkenners hun gezondheid ook. Ik ben er van overtuigd dat de problemen niet ontstaan omdat nú het platteland wordt achtergesteld maar omdat dat de afgelopen 50 jaar is gebeurd. En dat er partijen zijn die er belang bij hebben (aantoonbaar, verifieerbaar en voor iedereen zichtbaar) om dat zo te houden.
Tul1969
08-07-2022 om 15:36
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 14:19:
[..]
Overdrijven is ook een vak hoor. Ik heb er geen boterham minder om gegeten. Vooral de distributie centra hebben financiële schade. Maar dat valt dan weer niet onder het hele volk.
En ze zijn boer hè! Vandaar de trekkers.
De meeste van die 'arme' boeren hebben nog wel een andere leuke middenklasser onder de kont hoor.