Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NippyDunlin42

NippyDunlin42

08-07-2022 om 12:26

Fleurtje_5 schreef op 08-07-2022 om 10:24:

[..]

Jij hebt het filmpje duidelijk niet gezien, want die agent rent juist richting wegrijdende tractor. Die tractor rijd een kant op waar niemand staat. De tractor word van opzij geraakt. Die jongen had net zo goed die kogel in zijn nek kunnen krijgen.

Kan iedereen ff ophouden over zo'n kutfilmpje. Sowieso al dat gefilm tegenwoordig is bizar gewoon. Wat zegt zo'n filmpje nou? Dat nemen ze heus mee in het volledige onderzoek hoor!

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

08-07-2022 om 12:46

Rondstruiner schreef op 08-07-2022 om 11:50:

[..Zonder die trekkers zouden de demonstranten helemaal niet zoveel praatjes hebben denk ik. 

Dat denk ik ook. De tractoren zijn ook veel groter dan vroeger. Misschien hebben sommigen die nog in hun hoofd, maar het zijn inmiddels hele gevaartes. Je kunt er op sommige plattelandswegen zelfs niet langs als je ze tegemoet komt. Vroeger kon dat wel, op precies dezelfde wegen. Geen probleem verder, want eenieder moet zijn werk doen (hoewel ook dit natuurlijk weer samenhangt met de bizarre schaalvergroting), maar dit zijn wel echt hele grote voertuigen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-07-2022 om 12:49

Arena89 schreef op 08-07-2022 om 11:04:

[..]

Hij heeft niets fout gedaan!!! Hij heeft zelfs geen boete gekregen. De volledige zaak is geseponeerd

Jawel, hij heeft wel wat fout gedaan alleen gaat de ovj er verder niks mee doen maar dat houdt niet in dat de jongen niks fout heeft gedaan. Ik denk dat ie in zn handjes mag knijpen dat ie er zo vanaf komt. En om dan vanaf je trekkertje antwoorden te eisen (bij hart van Nederland) en stellig blijven volhouden dat jij echt niks fout hebt gedaan schiet mij in het verkeerde keelgat. Erken dan in elk geval dat je zelf ook niet foutloos was en doe niet alsof dit nou zomaar uit het niets gebeurd is, dan heb je recht van spreken maar nu niet. En zeer treurig dat mams het kind zo met zn hoofd in de media laat komen. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

08-07-2022 om 12:57

Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 12:49:

[..]

Jawel, hij heeft wel wat fout gedaan alleen gaat de ovj er verder niks mee doen maar dat houdt niet in dat de jongen niks fout heeft gedaan. Ik denk dat ie in zn handjes mag knijpen dat ie er zo vanaf komt. En om dan vanaf je trekkertje antwoorden te eisen (bij hart van Nederland) en stellig blijven volhouden dat jij echt niks fout hebt gedaan schiet mij in het verkeerde keelgat. Erken dan in elk geval dat je zelf ook niet foutloos was en doe niet alsof dit nou zomaar uit het niets gebeurd is, dan heb je recht van spreken maar nu niet. En zeer treurig dat mams het kind zo met zn hoofd in de media laat komen.

Het kind had wel dood kunnen zijn en dan moet hij volgens jou in z’n handjes knijpen

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-07-2022 om 13:13 Topicstarter

Een mooi voorbeeld inderdaad dat veel van die acties zolang er geen actievoerders van buiten zich aansluiten best gemoedelijk kunnen verlopen. Ook als boeren met tractoren komen.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2120508/boeren-nu-zelf-geblokkeerd-door-vrachtwagen-in-holten-update

Volgens Jan-Peter Müller, directeur van het transportbedrijf, verliep de actie gemoedelijk. "We hebben ze een kop koffie aangeboden en zijn met ze in gesprek gegaan. Daaruit bleek dat de boeren graag willen dat andere bedrijven hen steunen.""Wij hebben aangegeven begrip voor de acties te hebben, vanwege het belang voor de boeren", legt Müller uit. "Toch zullen we niet meerijden in de colonnes."Ook burgemeester Arco Hofland schoof bij het gesprek aan. "Hij heeft ook met hen gesproken en beloofde zich in te zetten voor de boeren." De actievoerders kwamen volgens de transporteur vooral uit de regio. "Het waren veelal jongere boeren met wie we allemaal plat konden praten", zegt hij met een knipoog.

Wat we verder ook van het kaartje vinden, of dat nu wel of niet in die startnotitie had gestaan, het kaartje maakt wel heel goed duidelijk dat het halen van de stikstofdoelen alleen kan met een immens grote reductie t.o.v. wat er nu wordt uitgestoten. Er had natuurlijk gewacht kunnen worden op de verdere uitwerking van plannen, maar juist door al een stukje duidelijkheid te geven weten boeren ook waar ze aan toe zijn. Ruimtelijk kun je wel schuiven, maar netto is dit ongeveer wat er nodig is.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-07-2022 om 13:13

Arena89 schreef op 08-07-2022 om 12:57:

[..]

Het kind had wel dood kunnen zijn en dan moet hij volgens jou in z’n handjes knijpen

Inderdaad moet ie in zn handjes knijpen dat het zo is afgelopen, niemand is gewond geraakt, het kind heeft een lesje geleerd en zn 15 seconds of fame. 

We hebben het hier over een 16 jarige toch, geen 6 jarige die de gevolgen van eigen acties nog niet kan overzien. Het kind besloot zelf dat het een goed idee was om na het werk nog even te gaan rellen, ma vond dat misschien wel/niet een goed idee maar heeft blijkbaar 0 overwicht op haar kinderen.
En daarom nam hij de trekker mee want die maakt meer indruk dan de fiets of de scooter en dan zijn ze  nu verbaasd? Sorry dat gaat er bij mij niet in. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-07-2022 om 13:24 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 13:13:

[..]

Inderdaad moet ie in zn handjes knijpen dat het zo is afgelopen, niemand is gewond geraakt, het kind heeft een lesje geleerd en zn 15 seconds of fame.

We hebben het hier over een 16 jarige toch, geen 6 jarige die de gevolgen van eigen acties nog niet kan overzien. Het kind besloot zelf dat het een goed idee was om na het werk nog even te gaan rellen, ma vond dat misschien wel/niet een goed idee maar heeft blijkbaar 0 overwicht op haar kinderen.
En daarom nam hij de trekker mee want die maakt meer indruk dan de fiets of de scooter en dan zijn ze nu verbaasd? Sorry dat gaat er bij mij niet in.

Heb je het interview van hem bij omrop Fryslân ook gezien? Dan roepen dat hij alleen maar ging rellen is een beetje gemakkelijk.

Als ik even kijk naar het noodbevel dat van kracht is in Heerenveen:

Een ieder van wie aannemelijk is dat hij/zij onderdeel uitmaakt van voornoemde groep betogers, dan wel dat hij/zij zich bij deze groep wil voegen, dan wel dat hij/zij de openbare orde op enige wijze verstoort, dan wel voornemens is dat te doen, al hetgeen kan worden afgeleid uit gedragingen, van de groep waartoe zij behoren, een bedreiging vormen voor de openbare orde, dan wel kennelijk de bedoeling hebben de openbare orde te verstoren is verplicht zich op eerste aanzegging van de politie te verwijderen en zich verwijderd te houden uit de omgeving van het Internationaal Bedrijventerrein Friesland te Heerenveen volgens bijgevoegd kaartje (bijlage 1).

Ze zijn inderdaad op het industrieterrein geweest. Daar zijn ze weggestuurd, waartoe de politie vanwege het noodbevel inderdaad toe bevoegd was. Ze zijn niet blijven rellen, maar zijn gewoon weggegaan. Hun volgende stop was op het parkeerterrein van Thialf, dat ligt buiten het gebied waar het noodbevel gold. Daar stonden ze niemand in de weg (Thialf heeft zomersluiting). Daar is het ook niet uit de hand gelopen, voor zover wij weten is daar niet eens politie bij geweest. Het ging pas mis toen de tractoren weer in beweging kwamen. Gezien het tijdstip vind ik het wel plausibel dat ze toen inderdaad alleen van plan waren om nog een rondje te maken en vervolgens richting huis te gaan. Maar goed, de politie kan dat niet zeker weten, en die kan gedacht hebben dat ze weer richting bedrijventerrein wilden. Maar er is niets wat die gedachte ondersteund. Voor zover ik na kan gaan is de groep niet opnieuw op het bedrijventerrein geweest.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

08-07-2022 om 13:34

Daglichtlamp schreef op 08-07-2022 om 13:24:

[..]

Heb je het interview van hem bij omrop Fryslân ook gezien? Dan roepen dat hij alleen maar ging rellen is een beetje gemakkelijk.

Een ieder van wie aannemelijk is dat hij/zij onderdeel uitmaakt van voornoemde groep betogers, dan wel dat hij/zij zich bij deze groep wil voegen, dan wel dat hij/zij de openbare orde op enige wijze verstoort, dan wel voornemens is dat te doen, al hetgeen kan worden afgeleid uit gedragingen, van de groep waartoe zij behoren, een bedreiging vormen voor de openbare orde, dan wel kennelijk de bedoeling hebben de openbare orde te verstoren is verplicht zich op eerste aanzegging van de politie te verwijderen en zich verwijderd te houden uit de omgeving van het Internationaal Bedrijventerrein Friesland te Heerenveen volgens bijgevoegd kaartje (bijlage 1).

Ze zijn inderdaad op het industrieterrein geweest. Daar zijn ze weggestuurd, waartoe de politie vanwege het noodbevel inderdaad toe bevoegd was. Ze zijn niet blijven rellen, maar zijn gewoon weggegaan. Hun volgende stop was op het parkeerterrein van Thialf, dat ligt buiten het gebied waar het noodbevel gold. Daar stonden ze niemand in de weg (Thialf heeft zomersluiting). Daar is het ook niet uit de hand gelopen, voor zover wij weten is daar niet eens politie bij geweest. Het ging pas mis toen de tractoren weer in beweging kwamen. Gezien het tijdstip vind ik het wel plausibel dat ze toen inderdaad alleen van plan waren om nog een rondje te maken en vervolgens richting huis te gaan. Maar goed, de politie kan dat niet zeker weten, en die kan gedacht hebben dat ze weer richting bedrijventerrein wilden. Maar er is niets wat die gedachte ondersteund. Voor zover ik na kan gaan is de groep niet opnieuw op het bedrijventerrein geweest.

Inderdaad. Die jongen was helemaal niet aan het rellen. Hij wilde hoogstens meedoen aan de protesten en heeft keurig de regels opgevolgd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-07-2022 om 13:36 Topicstarter

Niet helemaal natuurlijk, ze zijn heel even op de snelweg geweest (erop, en er direct weer af, niet eens ingevoegd of het verkeer echt verstoord).

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-07-2022 om 13:38

Daglichtlamp schreef op 08-07-2022 om 13:24:

[..]

Het filmpje laat iets heel anders zien dan vredig een rondje op de trekker maken.  Voor hetzelfde geld was er iemand onder die trekker terecht gekomen en dan zouden de rapen pas echt gaar zijn. Wat denk je dat er gebeurd wanneer je in een fuik rijdt en toch door probeert te rijden? En dan niet met je fiat 500 maar met een zwaar voertuig. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

08-07-2022 om 13:39

Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 13:38:

[..]

Het filmpje laat iets heel anders zien dan vredig een rondje op de trekker maken. Voor hetzelfde geld was er iemand onder die trekker terecht gekomen en dan zouden de rapen pas echt gaar zijn. Wat denk je dat er gebeurd wanneer je in een fuik rijdt en toch door probeert te rijden? En dan niet met je fiat 500 maar met een zwaar voertuig.

Het is niet alsof hij voor het eerst een trekker bestuurd .

Arena89 schreef op 08-07-2022 om 13:39:

[..]

Ja want met trekkers gebeuren er nooit (bijna) ongelukken..... 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

08-07-2022 om 13:45

Tul1969 schreef op 08-07-2022 om 13:43:

[..]

Ja want met trekkers gebeuren er nooit (bijna) ongelukken.....

Met scooters en fietsers vaker vermoed ik

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-07-2022 om 13:49

Arena89 schreef op 08-07-2022 om 13:39:

[..]

Filmpje wel gezien? Duidelijk dat hij daar in het donker slecht overzicht op de weg had, hij ziet een gaatje en geeft vol gas, daar liepen gewoon mensen, er had zo iemand onder kunnen liggen en niet gewoon stoppen maar met dat zware voertuig met een behoorlijke vaart gewoon doorkachelen, ik kan me heel goed voorstellen dat die agent dacht dat die gast hartstikke gek was om dit te doen. En als ie zoveel ervaring heeft had hij ook kunnen weten dat indien je politie ziet je er niet zomaar tussenuit knijpt omdat je denkt dat de wet voor jou niet geld en jij gewoon vol gas langs de wouten kunt want jij doet niks fout. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.