Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik vind het helemaal niet zo duidelijk op de filmpjes. Er zit een grote aanhanger achter die trekker, en weet niet of op moment dat geschoten werd duidelijk was dat de trekker van ze wegreed.

Maar misschien heeft iemand een linkje naar een filmpje waarin het wel duidelijk is, want er zijn meerdere filmpjes begrijp ik.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-07-2022 om 07:15 Topicstarter

Je zult er maar in de buurt staan, en niet precies weten wat zo'n groot bakbeest gaat doen. Maar goed, de rijksrecherche doet onderzoek, het zal wel even duren voor die conclusies hebben getrokken.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

06-07-2022 om 07:26

Ik zag het gisteravond. Ik zie op geen van de filmpjes wat hieraan is vooraf gegaan, nu al schreeuwen over politiegeweld lijkt mij iets te vroeg. Politie mag op een wegvluchtende auto of verdachte schieten.

Ik wacht even af.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

06-07-2022 om 09:17

Niemand weet wat er voorafgaand het schieten is gebeurd. Wat wél heel duidelijk is, boeren richten vernielingen aan, intimideren met trekkers (zonder zijn ze machteloos) en stichten brand. Wat mij betreft mogen al die kosten op hun verhaald worden. En ik mag het misschien niet zeggen, maar doe het toch; ik hoop dat de boerderijen van die brandstichters in de fik gaan en geen brandweer beschikbaar is om te blussen.

Op dit soort filmpjes zie je vaak maar 1 kant van het verhaal: de kant waarop de politie er slecht op staat. Wat er vooraf gebeurt, haalt het filmpje dan toevallig nooit

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

06-07-2022 om 09:34

Ik vind het ook niet duidelijk. Je kunt ook niet zien of er misschien nog politiemensen aan de andere kant stonden, waar de trekker naartoe reed. 

Mevrouw75 schreef op 06-07-2022 om 07:47:

https://www.nu.nl/binnenland/6210566/groep-van-2500-duurzame-boeren-wil-sector-toekomst-bieden-met-tienpuntenplan.html?redirect=1

Ik las het ook. Het is prachtig nieuws. Laat de terroristentrekkers maar schuiven en Bleeker zakken in zijn eigen modellen; dit is doen wat slimme boeren doen. Zien hoe de wereld erbij staat en zich aanpassen. 

Dat ze initieel de tussenpartijen en banken uitdagen om zich aan te sluiten; super slim. Ik hoop dat de hele afkoelingsperiode gebruikt wordt om deze schrijvers een podium te geven. Dat ze met dit plan misschien wel de voorzet hebben gegeven aan de landbouw minister om zijn plan goed op te schrijven. Beter goed geleend met draagvlak dan slecht bedacht met weerstand. 

Laten we hopen dat deze houding, het constructief willen meedenken,  zelfs de heftigste trekkerterrorist doet begrijpen dat hij verschrikkelijk opgefokt is. Zodat ook de laatste weer gaat doen wat hem volgens zijn eigen overtuiging zo aan het hart ligt; boeren.

Zullen we dan meteen stoppen met het vuur nog verder op te stoken door kwaad met kwaad te willen vergelden en/of het er in de kamer nog eens een hele avond over te hebben zodat sommigen weer kunnen laten zien hoe erg het is voor de boeren? 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

06-07-2022 om 09:37

Hetvrijewoord schreef op 06-07-2022 om 07:26:

Ik zag het gisteravond. Ik zie op geen van de filmpjes wat hieraan is vooraf gegaan, nu al schreeuwen over politiegeweld lijkt mij iets te vroeg. Politie mag op een wegvluchtende auto of verdachte schieten.

Ik wacht even af.

Nee, dat mag niet. Dat mag alleen bij acuut gevaar, dus bv als er iemand voor de trekker staat en de trekker daar op af gaat. Maar je mag niet schieten op een vluchtende verdachte, wat jij ook heeft gedaan. 

Van der Plas wil een spoeddebat naar aanleiding van het incident en de rellen. Zij waarschuwt al langer voor escalaties en vorige week voorspelde ze dat het mis zou gaan.

Ben het met je eens Caroline, doe maar een spoeddebat. Dan kan jij ter verantwoording geroepen worden en uitleggen waarom je weinig tot niks hebt gedaan om jouw achterban tot rust te brengen de laatste week. Je beticht het kabinet van slechte communicatie en ramt jezelf op de borst dat jij dat veel beter kan. Jij spreekt de taal van het volk en daarom wordt er naar je geluisterd, zeg je zelf. Leg maar eens uit in de kamer waarom je je als volksvertegenwoordiger de afgelopen week niet duidelijker hebt uitgesproken naar de boeren, je achterban. Waarom jij, als de politica naar wie geluisterd wordt, niet hebt benadrukt dat de moties een stap in de goede richting waren en er weer meer ruimte was voor een gesprek. Verklaar maar eens dat je niet verder kwam dan uitspraken als 'agressie is nooit goed maar...'. Steeds zo geformuleerd dat je later altijd kan zeggen dat je het afkeurt, maar zonder de intentie om de boel tot rust te brengen, dat was overduidelijk. Het debat lijkt er niet te gaan komen maar ik had graag gezien dat jij ook eens op je verantwoordelijkheid werd aangesproken.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

06-07-2022 om 09:40

Biebel schreef op 06-07-2022 om 09:35:

[..]

Ik las het ook. Het is prachtig nieuws. Laat de terroristentrekkers maar schuiven en Bleeker zakken in zijn eigen modellen; dit is doen wat slimme boeren doen. Zien hoe de wereld erbij staat en zich aanpassen.

Dat ze initieel de tussenpartijen en banken uitdagen om zich aan te sluiten; super slim. Ik hoop dat de hele afkoelingsperiode gebruikt wordt om deze schrijvers een podium te geven. Dat ze met dit plan misschien wel de voorzet hebben gegeven aan de landbouw minister om zijn plan goed op te schrijven. Beter goed geleend met draagvlak dan slecht bedacht met weerstand.

Laten we hopen dat deze houding, het constructief willen meedenken, zelfs de heftigste trekkerterrorist doet begrijpen dat hij verschrikkelijk opgefokt is. Zodat ook de laatste weer gaat doen wat hem volgens zijn eigen overtuiging zo aan het hart ligt; boeren.

Zullen we dan meteen stoppen met het vuur nog verder op te stoken door kwaad met kwaad te willen vergelden en/of het er in de kamer nog eens een hele avond over te hebben zodat sommigen weer kunnen laten zien hoe erg het is voor de boeren?

Het eerste: ja graag. Het tweede: ik vind dat de Kamer het kabinet ter verantwoording moet roepen. De boel staat in brand en het kabinet start over zes weken met blussen. Bovendien is de bemiddelaar niet neutraal, zoals in de motie die is aangenomen wel vereist. Dus dat debat mag er komen van mij. 

Drietje schreef op 06-07-2022 om 09:34:

Ik vind het ook niet duidelijk. Je kunt ook niet zien of er misschien nog politiemensen aan de andere kant stonden, waar de trekker naartoe reed.

Dit. Want als je de schoten hoort, van welke kant komen die? Ik werk (soms zou ik zeggen helaas) niet voor Bellincat dus ben niet osint-slim genoeg om die filmpjes te beoordelen, maar ik vraag me altijd af waarom mensen meteen dit plaatsen. Om de publieke opinie alvast te beïnvloeden? 

Gelukkig hebben we in Nederland de  Rijksrecherche die met elk schietincident aan de gang gaan.  Die hebben in het verleden laten zien dat ze echt wel iemand aanklagen als die te vroeg of te veel of onterecht heeft geschoten. Zeker in een zo beladen zaak. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

06-07-2022 om 09:41

Drietje schreef op 06-07-2022 om 09:37:

[..]

Nee, dat mag niet. Dat mag alleen bij acuut gevaar, dus bv als er iemand voor de trekker staat en de trekker daar op af gaat. Maar je mag niet schieten op een vluchtende verdachte, wat jij ook heeft gedaan.

Het mag wel, uiteraard onder voorwaarden.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2022-07-01 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

06-07-2022 om 09:45

Moxxie schreef op 06-07-2022 om 09:37:

Van der Plas wil een spoeddebat naar aanleiding van het incident en de rellen. Zij waarschuwt al langer voor escalaties en vorige week voorspelde ze dat het mis zou gaan.

Ben het met je eens Caroline, doe maar een spoeddebat. Dan kan jij ter verantwoording geroepen worden en uitleggen waarom je weinig tot niks hebt gedaan om jouw achterban tot rust te brengen de laatste week. Je beticht het kabinet van slechte communicatie en ramt jezelf op de borst dat jij dat veel beter kan. Jij spreekt de taal van het volk en daarom wordt er naar je geluisterd, zeg je zelf. Leg maar eens uit in de kamer waarom je je als volksvertegenwoordiger de afgelopen week niet duidelijker hebt uitgesproken naar de boeren, je achterban. Waarom jij, als de politica naar wie geluisterd wordt, niet hebt benadrukt dat de moties een stap in de goede richting waren en er weer meer ruimte was voor een gesprek. Verklaar maar eens dat je niet verder kwam dan uitspraken als 'agressie is nooit goed maar...'. Steeds zo geformuleerd dat je later altijd kan zeggen dat je het afkeurt, maar zonder de intentie om de boel tot rust te brengen, dat was overduidelijk. Het debat lijkt er niet te gaan komen maar ik had graag gezien dat jij ook eens op je verantwoordelijkheid werd aangesproken.

Ik vind dat van der Plas op geen enkele manier hiervoor verantwoordelijk kan worden gehouden. Zij heeft talloze keren heel duidelijk geweld en agressie veroordeeld. En opgeroepen het rustig en ludiek te houden. Ik denk dat er een stap moet komen van het kabinet. Die moet komen met een echte bemiddelaar, die nu kan starten. Ik weet niet waar het kabinet mee bezig is, maar ik zie niks van ze of juist olie op het vuur. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

06-07-2022 om 09:48

Biebel schreef op 06-07-2022 om 09:41:

[..]

Dit. Want als je de schoten hoort, van welke kant komen die? Ik werk (soms zou ik zeggen helaas) niet voor Bellincat dus ben niet osint-slim genoeg om die filmpjes te beoordelen, maar ik vraag me altijd af waarom mensen meteen dit plaatsen. Om de publieke opinie alvast te beïnvloeden?

Gelukkig hebben we in Nederland de Rijksrecherche die met elk schietincident aan de gang gaan. Die hebben in het verleden laten zien dat ze echt wel iemand aanklagen als die te vroeg of te veel of onterecht heeft geschoten. Zeker in een zo beladen zaak.

.

Ik zag het filmpje van twee wolla-roepende ramptoeristen met een Marokkaans accent. Dus ik denk gewoon sensatiedrang.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.