Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Daglichtlamp
05-07-2022 om 17:55
De blokkade van de Boni is ook opgeheven. De ME was ter plaatse maar heeft gelukkig niet hoeven optreden.
Hopelijk lukt het bij Gaarkeuken ook om de boeren weg te krijgen.
https://dvhn.nl/groningen/Burgemeester-stelt-boeren-ultimatum-Om-18-uur-moet-de-bezette-brug-bij-Gaarkeuken-ontruimd-zijn-27800885.html
MeganRapinoe
05-07-2022 om 17:59
Rondstruiner schreef op 05-07-2022 om 17:52:
[..]
Ik eet al tientallen jaren geen vlees, en ongeveer een jaar helemaal niets dierlijks meer, dus ook geen zuivel. Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen, en ook zoveel mogelijk van dichtbij.
De consument heeft zeker macht!
Dat zie je ook wel aan het aanbod in de supermarkten. Dat gaat natuurlijk gewoon op vraag en de mogelijkheid voor de AH om er geld op te verdienen. Het aanbod aan biologisch dierlijke producten en plantaardige vervangers is drastisch gegroeid de afgelopen jaren. Dat is niet uit de goedheid van Albert’s hart, maar puur omdat de consument erom vraagt en er dus (veel) geld mee te verdienen is.
Dat is ook de reden dat ik liever biologisch koop bij de gewone supermarkt dan bij EkoPlaza, hoewel die laatste mijn omzet misschien meer ‘verdient’. Ik wil dat reguliere supermarkten ervaren dat er aan biologisch geld te verdienen valt. En zo dat aanbod gaan uitbreiden.
Fleurtje_5
05-07-2022 om 18:49
watertoren schreef op 05-07-2022 om 12:05:
[..]
Ik ben niet gaan minderen met vlees en biologisch koop ik nooit. Ik heb eens gehad dat de gewone komkommers op waren en toen heb ik een biologische gekocht. Er zat geen smaak aan.
Alleen de prijs is anders.
watertoren
05-07-2022 om 18:54
Fleurtje_5 schreef op 05-07-2022 om 18:49:
[..]
Alleen de prijs is anders.
Ja, zal wel veel duurder zijn geweest.
FaithfulDuck87
05-07-2022 om 18:57
En dus snap ik wel waarom de boeren boos zijn, vorig jaar het verkiezingsjaar. En nu??
Er is op het moment het e.e.a gaande. Onze regering hakt er nogal op in. Het is net of ze een compleet andere agenda en belangen hebben dan ze in hun programma's hebben gezet. De verkiezingsprogramma's van 2021 waar we ons allemaal in hebben verdiept en in hebben kunnen vinden, hebben tot een keuze geleidt, hoe lastig ook soms. Ik heb hieronder een aantal quotes van de VVD en CDA rechtstreeks uit het verkiezingsprogramma gehaald. En dat zijn er nog maar een paar, het programma zelf is keurig te downloaden als PDF en kunt u nog eens afzetten tegen wat er op dit moment wordt gepredikt. verbaast u niet, verwonder u slechts. Misschien dat er een advocaat is die wel wat ziet in een dossier verkiezingsbedrog ?VVD:Schaarse ruimte In een dichtbevolkt en welvarend land als Nederland is het vaak passen en meten om aan alle claims op de ruimte tegemoet te komen. We hebben meer bouwlocaties voor nieuwe huizen nodig, zonder extra infrastructuur en vervoer slibt ons land dicht, boeren en bedrijven hebben grond en gebouwen nodig, en waardevolle natuurgebieden willen we behouden. Het heeft dan geen zin om één sector met hardwerkende mensen als probleem weg te zetten, zoals in de discussie rond stikstof wel gebeurde met boeren. Waar mogelijk willen we bovendien inzetten op multifunctioneel grondgebruik. We denken als liberalen niet in krimp en gedwongen snijden in sectoren, maar zijn juist optimistisch over ontwikkelingen in de samenleving en economie en over de mogelijkheden die nieuwe technieken ons bieden

Aanpassen van mestwetgeving zodat innovaties meer ruimte krijgen om bijvoorbeeld mest te verdunnen en zo de stikstofemissie te verlagen.

Een herijking van de aangewezen Natura 2000-gebieden waarbij we kritisch kijken naar de regels en soorten die niet voortvloeien uit EU-regels of door Nederland zelf zijn toegevoegd.Europese richtlijnen voeren we niet strenger in dan de EU voorschrijft. Zo kunnen we nog steeds genieten van de natuur en houden we ons natuurbeleid realistisch. Hierbij is het ook belangrijk te kijken naar mogelijk tegenstrijdige doelen en worden niet op voorhand zaken uitgesloten.

Behoud van de koploperspositie van Nederlandse boeren op het gebied van duurzaamheid. Dit mag zich uiten in de prijs die boeren ontvangen voor hun product, waarbij wij ons in blijven zetten voor betaalbare boodschappen voor iedereenDe oplossing ligt niet in het simpelweg wegzetten van boeren als vervuilers. De boeren zijn niet een onderdeel van het probleem maar een onderdeel van de oplossing. We moeten volop inzetten op innovatie zodat er ruimte blijft voor boeren om te ondernemen en we ondertussen de uitstoot van vervuilende stoffen verminderen. Dan levert de boer dezelfde waardevolle bijdrage aan ons voedsel en onze economie, maar met minder nadelen voor natuur, mens en milieu

Boeren zijn hardwerkende ondernemers die zorgen voor ons voedsel. Zij verdienen waardering, ruimte en ondersteuning om te innoveren, zodat zij kunnen kiezen voor emissiearm ondernemen, overstappen naar andere vormen van landbouw, bijvoorbeeld om de biodiversiteit te vergroten, of stoppen als zij dat willenCDAEen gezonde toekomst voor de landbouw en visserij Nederland zonder boeren, tuinders en vissers is als het Rijksmuseum zonder Rembrandts. Samen staan ze voor het beste wat ons land de wereld te bieden heeft. Rembrandt is wereldberoemd als groot vakman en vernieuwer in zijn vakgebied en dat zijn onze boeren, tuinders en vissers ook. Daarom moeten we op hen net zo zuinig zijn als op onze Rembrandts.Veel boeren, tuinders en vissers hebben een familiebedrijf, dat van generatie op generatie wordt doorgegeven. Dat is de reden dat zij als geen ander weten hoe zij zich steeds weer aan kunnen passen aan nieuwe omstandigheden. Dat doen ze al eeuwen.• Initiatieven van boeren om (nog) duurzamer te werken leiden nog te vaak tot meer kosten en minder opbrengst. Wij blijven werken aan een eerlijke prijs waarin de kosten voor verduurzaming worden meegenomen. Zolang de markt dit niet regelt is de overheid mede aan zet.• Ook de boeren leveren een bijdrage aan de stikstofreductie waarbij maatwerk per regio het uitgangspunt is. Boeren die vrijwillig stoppen worden hiervoor gecompenseerd. Wij zijn tegen gedwongen onteigening en willen landbouwgrond voor de landbouw behouden en de bestaande budgetten voor uitkoopregelingen ook openstellen voor verduurzaming van de stallen en productiemethoden, als daarmee voor hetzelfde geld betere resultaten kunnen worden geboekt. Wij verruimen de mogelijkheden, zowel geografisch als financieel, voor boeren om te participeren in duurzaam landschaps- en natuurbeheer.• Het bestaande jongeboerenfonds en jongevissersfonds bieden de komende generaties boeren en vissers zicht op een solide toekomst voor hun familiebedrijf. De huidige regelingen zijn te bureaucratisch en worden nog onvoldoende benut. Wij willen de aanvraag vereenvoudigen en meer toespitsen op de behoeften van jonge boeren en vissers zelf.
Angela1967
05-07-2022 om 19:03
verkiezingssprogramma's zijn makkelijk, een coalitie akkoord is veel moeilijker. Heb je dat gelezen? Dat is namelijk waar je in terugvindt waar ik vermoed dat ook de partij waar jij op gestemd hebt, zich aan geconformeerd heeft.
Daarbij: ik zie op dit moment alleen stomme communicatie van het kabinet over het einddoel, maar niemand zegt dat degenen die overblijven geen duurzame toekomst hebben. En juist die praktische afspraken moeten gemaakt gaan worden komend jaar. Dan kun je je partij ook weer beter aanspreken op beloftes.
Gr Angela
FaithfulDuck87
05-07-2022 om 19:05
oh en welke partij heb ik dan op gestemd, Angela de alwetende?
Groetnis Friez
FaithfulDuck87
05-07-2022 om 19:08
Angela1967 schreef op 05-07-2022 om 19:03:
verkiezingssprogramma's zijn makkelijk, een coalitie akkoord is veel moeilijker. Heb je dat gelezen? Dat is namelijk waar je in terugvindt waar ik vermoed dat ook de partij waar jij op gestemd hebt, zich aan geconformeerd heeft.
Daarbij: ik zie op dit moment alleen stomme communicatie van het kabinet over het einddoel, maar niemand zegt dat degenen die overblijven geen duurzame toekomst hebben. En juist die praktische afspraken moeten gemaakt gaan worden komend jaar. Dan kun je je partij ook weer beter aanspreken op beloftes.
Gr Angela
En men stemt nav een verkiezingsprogramma, en daarin wordt heel wat beloofd, maar wordt pcies het tegenovergestelde gedaan. Beetje raar.
En aangezien de boeren al zo vaak dingen beloofd zijn, of moesten veranderen en 2 jaar later weer, omdat iemand weer wat had bedacht achter zijn bureautje snap ik prima dat het weer eens klaar is.
Fleurtje_5
05-07-2022 om 19:12
watertoren schreef op 05-07-2022 om 18:54:
[..]
Ik heb eens een tv programma gezien waar het ging over de verschillen tussen biologisch en niet-biologisch. Weet niet of dat bij radar was of bij een ander programma. Dit heb ik gevonden:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/is-biologisch-echt-veel-beter/ jan. 2021 (zal nu misschien wel duurder zijn inmiddels)
.....................
Is biologisch gezonder? En veiliger?
Veel mensen denken dat een product gezonder is als
het biologisch geproduceerd is. Dit valt helaas niet zo zwartwit te
zeggen. 'In het algemeen is niet aangetoond dat biologisch voedsel
gezonder is dan gangbaar voedsel', stelt het Voedingscentrum. Hetzelfde
geldt voor de veiligheid van een product. Ga er dus niet blind van uit
dat een product gezond of veiliger is als er een biologisch keurmerk op
staat.
Als je naar individuele biologische producten gaat
kijken zijn er wel een aantal positieve voordelen. Zo zitten er meestal
minder chemische bestrijdingsmiddelen op biologische producten. Ook
bevat biologisch vaak meer vitamine C, mineralen en bio-actieve stoffen.
Het risico op resten van diergeneesmiddelen (zoals antibiotica) is
kleiner bij biologische producten. Ook is de kans op infecties zoals
salmonella bij dierenvlees kleiner, omdat de dieren minder snel geslacht
worden en dus de kans hebben om over zo'n infectie te groeien.
Prijs van biologisch: ongeveer 1,75 keer duurder
Op basis van een prijsvergelijking in 2019 stelt de Consumentenbond dat biologische producten gemiddeld zo'n 1,75 keer duurder zijn dan niet-biologische producten. Dit lijkt fors, maar A-merken zijn vaak duurder dan biologische producten
Voor een biologische product betaal je meestal wat meer, maar je weet
dan dus wel zeker dat er rekening is gehouden met strenge eisen voor
dierenwelzijn en milieu.
Daglichtlamp
05-07-2022 om 19:15
Ook uit het CDA-verkiezingsprogramma:
De doelmaatregelen voor de lange termijn bepalen de milieugebruiksruimte voor de landbouw, inclusief de eerder gestelde limieten op fosfaat en stikstofemissies. Wij stimuleren de sector om zelf met plannen te komen om deze doelen te realiseren. De plannen vragen om inspanningen van de hele keten: van boeren, verwerkers van agrarische producten en andere partners in de keten.
en uit het VVD programma
De Wet Stikstofreductie en natuurverbetering biedt een oplossing voor de PAS-melders en vrijgestelden en wij staan pal voor de uitvoering hiervan.
En dan artikel 1.12a uit deze wet:
1. Het percentage van het areaal van de voor stikstof gevoelige habitats in Natura 2000-gebieden waarop de depositie van stikstof niet groter is dan de hoeveelheid in mol per hectare per jaar waarboven verslechtering van de kwaliteit van die habitats niet op voorhand is uit te sluiten, bedraagt:
a. in 2025: ten minste 40%;
b. in 2030: ten minste 50%;
c. in 2035: ten minste 74%.
2. De in het eerste lid bedoelde omgevingswaarden zijn resultaatsverplichtingen.
Het stond er allemaal al in. We hebben het alleen niet willen horen.
Biebel
05-07-2022 om 19:19
Het is maar hoe je het wil lezen, die verkiezingsbeloften. Want op zoek naar een oplossing voor de huidige problemen is veel duurzamer dan dat mensen dachten toen ze die programma’s lazen. Er wordt meer in boeren gestopt dan er voor de Rembrandts betaald is.
Als ik lees
Zij verdienen waardering, ruimte en ondersteuning om te innoveren, zodat zij kunnen kiezen voor emissiearm ondernemen, overstappen naar andere vormen van landbouw, bijvoorbeeld om de biodiversiteit te vergroten, of stoppen als zij dat willen, dan denk ik dat dat precies de kernwaarden van het plan zijn; overleg op maat- want de gedachte was dat provincies dat kunnen-, innoveren, transformeren en/of stoppen.
Ofwel; de basis voor het coalitie akkoord lag al in dit stuk tekst. Nederland is gelukkig een land dat niet door een partij wordt geregeerd, maar meerdere, waardoor er in het regeerakkoord een mix ontstaat van tegengestelde belangen.
Eindelijk hebben ze daarbij gedurfd om de versluierde tekst van de verkiezingsbeloften om te zetten in een concrete uitwerking. Met veel mitsen en maren waardoor het plan nog veel dichter bij deze ideeën ligt. 20 jaar te laat, slecht gecommuniceerd en heel ongunstig geframed, maar eindelijk gebeurt er iets om juist de provincie gezonder en leefbaarder te maken. Lees het stuk over mond- en klauwzeer en je begrijpt dat het niet alleen over ammoniak gaat, en waarom dit zo lang geleden al bekend was.
En misschien lees je dan ook dat onteigening of afpakken totaal niet aan de orde is, maar vooral een manier om de aandacht van de problemen af te leiden.
Poezie
05-07-2022 om 19:50
[..]
Kweek gewoon je eigen groenten, die smaken tenminste zoals het hoort.
watertoren
05-07-2022 om 19:56
Poezie schreef op 05-07-2022 om 19:50:
[..]
Kweek gewoon je eigen groenten, die smaken tenminste zoals het hoort.
Daar zou ik geen zin in hebben hoor en daar eet ik ook veel te weinig groenten voor.Niks mis met een gewone komkommer uit de supermarkt.
Poezie
05-07-2022 om 20:01
watertoren schreef op 05-07-2022 om 19:56:
[..]
Daar zou ik geen zin in hebben hoor en daar eet ik ook veel te weinig groenten voor.Niks mis met een gewone komkommer uit de supermarkt.
Die smaken allemaal naar water.
EnchantedDragonfly18
05-07-2022 om 20:04
[..]
Maar jij vertelde in een ander topic toch dat je je reuk/smaak kwijt bent?