Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
WickedCurlew89
05-07-2022 om 15:45
Een goed en relaxed gesprek in Raalte.
Ze zijn inmiddels wel weg zonder noemenswaardige slag of stoot.
https://twitter.com/i/status/1544302154776805378
Angela1967
05-07-2022 om 15:53
Drietje schreef op 05-07-2022 om 09:37:
[..]
Zeker heeft het ons kent ons ook een keerzijde. Maar ik reageerde op iemand die stelde dat de burgemeesters niet ingrijpen omdat ze bang zijn. Dat is echt niet het geval.
Ik vraag me af waar boeren dan om tafel moeten gaan? Er zijn al heel veel gesprekken geweest tussen boeren en gemeenten en provincies. Dat verloopt prima. Bedoel je dan in gesprek met de regering? Die zonder overleg een bemiddelaar heeft aangesteld? Die half augustus gaat beginnen? Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het kabinet het wel prima vindt zo. Eerst zo'n kaartje, dan een polariserend statement van Rutte, dan de door de Kamer gevraagde bemiddelaar aanstellen zonder overleg met een van de twee partijen. Iemand die de basis heeft gelegd onder dit stikstofplan. En van dezelfde partij is als deze minister. En pas half augustus begint. Dat zijn of een heleboel missers achter elkaar, of het komt ze wel goed uit zo.
Dit is de zeventienduizendste keer dat je het over dat kaartje hebt en wederom is het echt duidelijk dat iedereen begrijpt dat het een stappenplan is. Maar als je het niet eens bent met de boodschap en heet einddoel dan komt het ook (voor jou en/of voor mensen die niet willen aanpassen) goed uit om daar telkens op terug te komen.
Provincies zijn ook gewoon bezig, lees de kranten. Dus waarom boeren nou vinden dat ze moeten demonstreren? dat is toch zonde van de tijd?
gr anglea
Daglichtlamp
05-07-2022 om 15:54
Hetvrijewoord schreef op 05-07-2022 om 15:45:
Een goed en relaxed gesprek in Raalte.
Ze zijn inmiddels wel weg zonder noemenswaardige slag of stoot.
https://twitter.com/i/status/1544302154776805378
Tja, wat je relaxed en een goed gesprek noemt. Wel fijn dat ze zonder extra problemen weg gegaan zijn.
De hele noodverordening staat hier: https://cmsoo.raalte.nl/sites/raalte/files/2022-07/Noodverordening%20Raalte.pdf
Angela1967
05-07-2022 om 15:54
redbulletje schreef op 05-07-2022 om 09:39:
[..]
Als ze nu voor eigen dorpelingen zouden bouwen, maar nee, er moet een groot arbeidsmigrantenmotel komen en andere woningen voor arbeidsmigranten of erger. De gewone jonge dorpeling heeft het nakijken.
heb je hier een onderbouwing van ? Of is het gewoon PVV propaganda?
gr Angela
WickedCurlew89
05-07-2022 om 15:55
Daglichtlamp schreef op 05-07-2022 om 15:54:
[..]
Tja, wat je relaxed en een goed gesprek noemt. Wel fijn dat ze zonder extra problemen weg gegaan zijn.
De hele noodverordening staat hier: https://cmsoo.raalte.nl/sites/raalte/files/2022-07/Noodverordening%20Raalte.pdf
Mijn sarcasme komt niet altijd lekker over. 😬
Angela1967
05-07-2022 om 15:55
redbulletje schreef op 05-07-2022 om 09:46:
[..]
Dat heb ik nu met die burgemeesters die niet ingrijpen in die gemeentes waar azcs zitten die die gemeentes al jarenlang terroriseren.
Heb je hier een bron van met namen en toenamen? Waarin uitgelegd wordt wat jij bedoelt en een bron die neutraal is? Of is dit PVV propaganda?
gr Angela
Biebel
05-07-2022 om 15:57
Ik vind het best grappig/schokkend/leerzaam om te lezen dat de pers door sommigen wordt ervaren alsof ze anti boer zijn. Het klopt dat ze nu vooral zoeken naar de acties waar het misgaat en weinig voor de vreedzame acties. Al lees ik in lokale dagbladen juist vooral die berichten en de sneren van de boeren actievoerders.
Mijn irritatie de afgelopen periode was juist dat je moest zoeken naar nuancering in de mening dat dit allemaal nergens op slaat. Dat de aandacht vooral gaat naar hoe zielig het was voor de boeren en niet naar waarom het nodig is, of wie er belang bij had om het zo ver te laten komen. Dat de Mirjams een groot aandeel kregen, en een zichzelf goedpratende politicus steeds aan het woord kwam, ipv bv de boswachter, de boer die het wel goed doet of de huisarts die midden in Q-koorts gebied zat. (Al zal die laatste wel wat beters te doen hebben helaas).
Ook nu nog zie ik vooral actiegroepen, gesponsord door toeleveranciers, meer aandacht krijgen dan overlegtafels die gelukkig gewoon weer doen wat ze deden; samen zoeken naar oplossingen. Hoor ik meer actievoerende ‘boeren’, dan bio boeren die al lang met een kleinere stal een veel betere boterham verdienen.
Zolang je mensen die de noodzaak zien anti-boer noemt, doe je aan polarisatie. Zodra ik in elke boer een testosteron-trekker zie, doe ik dat zelf ook. Daar waak ik dus heel hard voor, om dat niet te doen, maar het is leerzaam om te zien hoe dat ook de andere kant op werkt.
Daglichtlamp
05-07-2022 om 15:58
Ik vraag me ook af waar de burgemeester van Nijkerk op wacht. Supermarktketen Boni heeft maar 1 distributiecentrum en dat is nu al voor de tweede achtereenvolgende dag geheel geblokkeerd. Hoog tijd om meer dan een vrijblijvende oproep te doen om te vertrekken.
MeganRapinoe
05-07-2022 om 15:58
Wat ik niet zo goed begrijp is dat die boeren gaan demonstreren bij distributiecentra. Ze kunnen toch ook gewoon staken en niet leveren? Volgens hun eigen verhaal liggen dan de supermarkten ook gelijk leeg.
Iets doet me toch vermoeden dat ze het zo aanpakken om wél het gevoel van lege schappen te creëren, zonder zelf te hoeven inleveren en zonder met de billen bloot te hoven dat wanneer zij stoppen met leveren, er niet zo gek veel verandert in de supermarkt. Ik vind het maar een zwak gebeuren.
Toen in 2011 de schoonmakers massaal staakten, merkten we tenminste echt welk belang zij dienden. Weken lang was menig kantoor of openbaar toilet echt vies. En ze hebben gekregen wat ze wilden: meer zichtbaarheid en respect. Daar kon je echt merken wat er gebeurt als zij stopten en dat we dat niet willen.
Wie runt eigenlijk de boerderij terwijl de trekker bij een distributiecentrum staat?
Angela1967
05-07-2022 om 15:59
redbulletje schreef op 05-07-2022 om 09:54:
Ik erger me dood aan de boerenhaat in dit topic en het hardhandig willen ingrijpen. Dus logisch dat ik aan zaken denk waar al jaaaaaaren de burger overlast en erger door ondervindt terwijl daar niet of nauwelijks tegen wordt opgetreden. Die boeren zijn onze eigen streekgenoten, daar mogen we ons wel ns wat solidairder naar opstellen en er wat persoonlijk ongemak voor doorstaan.
Ik erger me dood aan jouw PVV-propaganda, alleen maar niet-onderbouwde, soms zelfs feitelijke onwaarheden, geen bijdrage aan inhoud, maar alleen gericht op het beschermen van jouw eigen bubbel. Je reageert nooit inhoudelijk op vragen, zeker niet van mij.
"Dus logisch dat ik aan" PVV denk waar al jaaaaaaren door geklaagd wordt zonder alternatief dat gericht is op de toekomst en samen-leven.
gr Angela
Daglichtlamp
05-07-2022 om 16:01
Daglichtlamp schreef op 05-07-2022 om 15:58:
Ik vraag me ook af waar de burgemeester van Nijkerk op wacht. Supermarktketen Boni heeft maar 1 distributiecentrum en dat is nu al voor de tweede achtereenvolgende dag geheel geblokkeerd. Hoog tijd om meer dan een vrijblijvende oproep te doen om te vertrekken.
Even verder zoeken blijkt dat daar al sinds gisteravond 18.00 een noodverordening van kracht is, die wordt alleen niet gehandhaafd. Inmiddels hebben ook daar zich wappies en beroepsdemonstranten aangesloten.
Angela1967
05-07-2022 om 16:03
Arena89 schreef op 05-07-2022 om 10:39:
de overheid speelt een smerig spelletje en de boeren kunnen dit niet winnen.
door de stikstofkaart is hun land veel minder waard dan de hypotheek die erop zit. Ze kunnen straks kiezen tussen failliet verklaart worden door de bank of uitgekocht door de regering.
ik snap hun acties en de wanhoop volkomen.
het geld dat beschikbaar is, is 3% van het BNP. En het gaat om een werkgelegenheid die nog geen 0,3% van de werkende bevolking uitmaakt. Financieel zou ik ook wel zoiets willen.
En kom nou niet met de opmerking dat het ook emotionele schade oplevert. Dat ontkent niemand. Maar niemand wordt hier armer van. Behalve de belastingbetalers die nu overlast en schade ervaren door die protesten?
gr Angela
Angela1967
05-07-2022 om 16:04
Drietje schreef op 05-07-2022 om 10:44:
[..]
Provincies zaten met boeren aan tafel. Dat stopte na dat kaartje. Waar zowel provincies als boeren zich niet in konden vinden, er geen perspectief meer was, dus waar praat je dan nog over. Inmiddels zijn die gesprekken er weer trouwens.
inderdaad, dat mag je wel wat meer benadrukken. De boeren willen niet praten, de rest van de wereld wel. En nee het einddoel gaat niet van tafel. Dus als boeren dan weer weglopen om zich te hergroeperen snap ik dat. Maar zeg niet dat het stopte vanwege de provincies.
gr Angela
Angela1967
05-07-2022 om 16:05
Drietje schreef op 05-07-2022 om 10:44:
[..]
Provincies zaten met boeren aan tafel. Dat stopte na dat kaartje. Waar zowel provincies als boeren zich niet in konden vinden, er geen perspectief meer was, dus waar praat je dan nog over. Inmiddels zijn die gesprekken er weer trouwens.
LTO heeft Remkes helemaal niet goedgekeurd als bemiddelaar. Dat is door het kabinet eenzijdig besloten. LTO had al andere kandidaten voorgedragen en daar is niet op gereageerd. Ik vind dat raar. Het past ook niet bij de vraag van de kamer. Die wil een wederzijds gesprek, met een door beide partijen geaccepteerde bemiddelaar, op korte termijn. Minachting van de kamer, fijn die 'nieuwe bestuurscultuur'.
afstemmen (zie originele posting) is niet goedkeuren! Dat maak jij ervan. Maar dat is expliciet niet hetzelfde en schept een verkeerde indruk.
gr Angela
Angela1967
05-07-2022 om 16:06
redbulletje schreef op 05-07-2022 om 11:22:
[..]
Slecht voor Nederland als de boeren worden weggejaagd. De sociale cohesie staat al enorm onder druk door de aanwas vanuit allerlei andere culturen, maar als je de basis uit de dorpen wegrukt en het laat verstedelijken blijft er niets meer van onze cultuur over.
de sociale cohesie staat onder andere onder druk door mensen die op PVV stemmen.
gr Angela