Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Daglichtlamp
05-07-2022 om 13:20
Helena71 schreef op 05-07-2022 om 13:14:
[..]
Dat is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Ik moet altijd heel hard lachen om mensen die denken dat ze hun mening over bepaalde zaken zelf hebben gevormd.
Waar baseer jij je mening dan op? Ik weet voor mezelf in elk geval dat ik naast nieuws ook gewoon primaire bronnen raadpleeg. (en die hier gebruik om mijn standpunt te onderbouwen).
Moxxie
05-07-2022 om 13:25
Daglichtlamp schreef op 05-07-2022 om 13:20:
[..]
Waar baseer jij je mening dan op? Ik weet voor mezelf in elk geval dat ik naast nieuws ook gewoon primaire bronnen raadpleeg. (en die hier gebruik om mijn standpunt te onderbouwen).
En waar mijn kennis tekortschiet vertrouw ik op wetenschappers, dus ik denk dat mijn mening al helemaal afgekeurd wordt.
QuizzicalOpossum53
05-07-2022 om 13:38
Daglichtlamp schreef op 05-07-2022 om 13:20:
[..]
Ik vind dat erg lastig tegenwoordig. Bij dit onderwerp zie ik het zelf in mijn omgeving vanuit meerdere (maar niet alle) invalshoeken. Maar onderwerpen waarbij dat niet zo is, vind ik het lastig te bepalen wat waar is.
QuizzicalOpossum53
05-07-2022 om 13:39
Moxxie schreef op 05-07-2022 om 13:25:
[..]
En waar mijn kennis tekortschiet vertrouw ik op wetenschappers, dus ik denk dat mijn mening al helemaal afgekeurd wordt.
Dit vind ik ook een lastige, want wat als wetenschappers het niet eens zijn? Dat gebeurt continu en hoort juist ook bij de wetenschap, maar het maakt het voor ons niet makkelijker.
Rondstruiner
05-07-2022 om 13:41
Moxxie schreef op 05-07-2022 om 13:04:
Weer zo'n domme, zinloze actie. Ik begin zo langzamerhand diep medelijden te voelen met alle boeren die wel middels gesprekken naar een oplossing toe willen werken.
Boze boeren vernielen met trekkers beschermd natuurgebied
https://www.gld.nl/nieuws/7725970/boze-boeren-vernielen-met-trekkers-beschermd-natuurgebied
Wat een smerige klootzakken.
QuizzicalOpossum53
05-07-2022 om 13:50
MRI schreef op 05-07-2022 om 13:13:
[..]
Ja dat is zo, de pers houdt van rellen en draagt bij aan polarisatie. niet alleen in deze kwestie
Valt mij ook enorm op. Het is beslist geen eenvoudige kwestie en verreweg de meeste acties verlopen prima. Maar ik zie dan bijvoorbeeld een tekening van een tractor in de vorm van een tank of een interview met een complotdemonstrant die niet eens boer is (en al was ie het wel, we hebben allemaal wel een gekke ome Henk).
En dan zie ik hier meningen van mensen die vanuit dit beeld de mening vormen dat boeren gewelddadig zijn en dat we hier op het platteland allemaal bibberend rondlopen. Die niet snappen wat supermarkten met boeren te maken hebben. Vind ik ook zo bijzonder, dat journalisten zo'n statement van het cbl klakkeloos overnemen. Boter op hun hoofd.
Maar ook de overheid doet mee aan de beeldvorming. Waarom twittert de directeur van het cbs dat bijna alle boeren miljonair zijn? Waarom focust rutte alleen maar op de paar rotte appels onder de demonstranten? Het is coronacommunicatie all over again. Maar nu zijn niet de feestende jongeren, de mensen die op bezoek gaan bij familie, of de vaccinweigeraars de aso's, maar de boeren. Zo jammer dat het kabinet de polarisatie verstrekt.
QuizzicalOpossum53
05-07-2022 om 13:53
Netherfield schreef op 05-07-2022 om 13:45:
Natuurgebied vernielen, daar gaat de goodwill...
Hele domme actie. Maar dit is een opslagterreintje van Natuurmonumenten. Er lagen tot kort hiervoor bergen houtsnippers opgeslagen. Geen natuurgebied.
WickedCurlew89
05-07-2022 om 13:55
Dit stuk, je verzint het niet:
Boeren vinden dat Staatsbosbeheer 'een zooitje maakt' van de natuur. "Ze krijgen verschrikkelijk veel subsidie. Dan moet je grond bewerken en beheren. Dat doen ze niet. Van de landbouw wordt gezegd dat zij de grote boosdoener zijn van het vernielen van natuur. Nou, kijk daarvoor ook naar Staatsbosbeheer."
Dat Staatsbosbeheer de natuur niet goed zou onderhouden, wijst boswachter Jansen van de hand. “Daarover bestaan verschillende inzichten. Vroeger werd dood hout inderdaad opgeruimd, maar nu weten we dat dood hout ook een positieve invloed heeft op de natuur. Dat is een andere manier van onderhoud. Wij werken keihard om het terrein te beheren.”
Genoeg aan te merken op Staatsbosbeheer maar dit klinkt als je bekrompen buurvrouw die klaagt over blaadjes of beestjes in de tuin. Om over de verdere hypocrisie maar te zwijgen.
QuizzicalOpossum53
05-07-2022 om 14:04
Hetvrijewoord schreef op 05-07-2022 om 13:55:
Boeren vinden dat Staatsbosbeheer 'een zooitje maakt' van de natuur. "Ze krijgen verschrikkelijk veel subsidie. Dan moet je grond bewerken en beheren. Dat doen ze niet. Van de landbouw wordt gezegd dat zij de grote boosdoener zijn van het vernielen van natuur. Nou, kijk daarvoor ook naar Staatsbosbeheer."
Dat Staatsbosbeheer de natuur niet goed zou onderhouden, wijst boswachter Jansen van de hand. “Daarover bestaan verschillende inzichten. Vroeger werd dood hout inderdaad opgeruimd, maar nu weten we dat dood hout ook een positieve invloed heeft op de natuur. Dat is een andere manier van onderhoud. Wij werken keihard om het terrein te beheren.”
Genoeg aan te merken op Staatsbosbeheer maar dit klinkt als je bekrompen buurvrouw die klaagt over blaadjes of beestjes in de tuin. Om over de verdere hypocrisie maar te zwijgen.
Er is wel een flinke discussie gaande hierover. Staatsbosbeheer kapt enorm veel bomen en levert die aan biomassacentrales.
GlamorousGuanaco18
05-07-2022 om 14:27
Hetvrijewoord schreef op 05-07-2022 om 13:55:
Boeren vinden dat Staatsbosbeheer 'een zooitje maakt' van de natuur. "Ze krijgen verschrikkelijk veel subsidie. Dan moet je grond bewerken en beheren. Dat doen ze niet. Van de landbouw wordt gezegd dat zij de grote boosdoener zijn van het vernielen van natuur. Nou, kijk daarvoor ook naar Staatsbosbeheer.’
De pot verwijt de ketel. Bizar dit, uit de mond van personen die zelf aan het subsidie-infuus hangen.
WickedCurlew89
05-07-2022 om 14:38
Ik zie sommigen klagen over dat enkel negatieve berichten over 'de boer' in de media verschijnen, ik vind van niet.
Minder stikstof uitstoten én meer geld overhouden: 'Het kan wél!'
https://nos.nl/video/2435377-minder-stikstof-uitstoten-en-meer-geld-overhouden-het-kan-wel
wild-flower
05-07-2022 om 15:15
Moxxie schreef op 05-07-2022 om 13:04:
Boze boeren vernielen met trekkers beschermd natuurgebied
https://www.gld.nl/nieuws/7725970/boze-boeren-vernielen-met-trekkers-beschermd-natuurgebied
Afschuwelijk . Geen goed woord voor .
Daglichtlamp
05-07-2022 om 15:42
Drietje schreef op 05-07-2022 om 14:04:
[..]
Er is wel een flinke discussie gaande hierover. Staatsbosbeheer kapt enorm veel bomen en levert die aan biomassacentrales.
Interessant stuk, dank je wel. Als je verder zoekt zie je dat de bossenstrategie inmiddels verder uitgewerkt is.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/11/18/uitwerking-ambities-en-doelen-landelijke-bossenstrategie-en-beleidsagenda-2030
We gaan de mogelijkheden verkennen hoe we 19.000 hectare extra bos kunnen realiseren buiten NNN. Dit is een grote opgave, want de ruimte is schaars in Nederland. We moeten daarom slim koppelen met andere functies en meervoudig ruimtegebruik stimuleren. Dat is in lijn met de uitvoeringsagenda van de Nationale Omgevingsvisie:
“Combinaties van functies gaan voor enkelvoudige functies. Met de NOVI zoeken we naar maximale combinatiemogelijkheden tussen functies, gericht op een efficiënt en zorgvuldig gebruik van onze ruimte. Tegelijkertijd willen we de kwaliteit van de leefomgeving en de identiteit van Nederland versterken.”. In het Nationaal Programma Landelijk Gebied wordt dit verder uitgewerkt. Bosuitbreiding is afhankelijk van keuzes van initiatiefnemers. Zij sturen het proces aan en bepalen de ruimtelijke locatie. We willen de bosuitbreiding buiten NNN zo veel mogelijk koppelen aan de andere ruimtelijke opgaven, zoals het terugdringen van de stikstofuitstoot en de bodemdaling, de verstedelijkingsopgave, waterberging en de energieopgave. Ad-hoc initiatieven, andere ruimtelijke ontwikkelingen en de grote transitieopgaven bepalen grotendeels het proces en de koppelkansen. We willen bosuitbreiding buiten NNN zowel publiek als privaat organiseren, zoveel mogelijk vanuit het perspectief van ruimtelijke kwaliteit en integrale gebiedsontwikkeling
Daglichtlamp
05-07-2022 om 15:44
Overigens is of komt er dus ook als er sprake is van natuuromvorming waarbij bomen gekapt worden dus een herplantplicht. Dus terecht aangekaart door de PvdD in 2019, maar inmiddels omgezet in beleid door onze regering.