Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Zorroo
04-07-2022 om 21:33
Rondstruiner schreef op 04-07-2022 om 21:31:
[..]
Angst bij de desbetreffende burgemeesters denk ik.
Zet dan een waterkanon en desnoods traangas in als men weigert te vertrekken. Het negeren van een bevel van de politie is toch gewoon strafbaar?
Mija
04-07-2022 om 21:35
Drietje schreef op 04-07-2022 om 21:07:
[..]
Nee joh, je bent hartstikke kwetsbaar op een trekker. Je zit open en bloot zonder bescherming.
Ik geloof er niks van. Die dingen zijn enorm groot, hoog en ze hebben bijna allemaal cabines. Ik woon in een streek waar heel veel van die dingen rondrijden en daar ga je echt niet mee sollen. Het zijn vaak enorm imposante gevaartes waar mijn auto minstens drie keer in past.
In De Stentor vorige week: “Expert Jaap Timmer zei eerder ook al: ,,Je kunt een ME-bus tegenover een trekker zetten, maar uiteindelijk wint die trekker.”
WickedCurlew89
04-07-2022 om 21:40
Friezinnetje schreef op 04-07-2022 om 21:21:
[..]
nee hoor, dit is demonstreren.
En omdat jij het niet steunt, vind je het niks en moeten ze hun recht opgeven.
Tja, dan heb je de wetgeving dus niet begrepen. Het recht om te demonstreren is geen absoluut grondrecht.
Een demonstratie kan beperkt en in een uiterst geval zelfs verboden worden. Dit mag wanneer dit noodzakelijk is in het kader van drie doelcriteria:
1. ter bescherming van de gezondheid
2. in het belang van het verkeer
3. ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden
WickedCurlew89
04-07-2022 om 21:44
Rondstruiner schreef op 04-07-2022 om 21:29:
[..]
Bij zo'n distributiecentrum kunnen ze toch gewoon die boeren arresteren als ze weigeren de blokkade op te heffen en de trekkers daarna wegrijden? Bij Schiphol had het leger uit voorzorg ook vervoersmiddelen klaar staan om trekkers te verwijderen hoorde ik vanmorgen op het nieuws, dus dat is ook nog een optie.
Ik lees hier dat het van de gemeente afhangt of er wel of niet wordt ingegrepen door de politie. In sommige gemeenten, Sneek en Nijkerk, gebeurt het wel.
https://nos.nl/artikel/2435317-boerenblokkades-leiden-nu-al-tot-lege-schappen-in-de-supermarkt
Dat zou je wel zeggen, arresteren en die trekkers naar een of ander afgelegen terrein rijden. Mogen ze ze daar ophalen na het betalen van de gepaste boete.
Zeefietser
04-07-2022 om 22:16
Ik volg dit allemaal vanaf een afstand (ergens op zee bij Madagascar) hier nog eten genoeg aan boord. Maar donderdag naar huis ,mijn koelkast is helemaal leeg, 0 voorraad, en dan moet ik ook nog hopen dat na landen Schiphol mijn koffer ook op de bagageband ligt.
In ieder geval hoe hou je een trekker tegen. Dan heb ik de hele tijd in mijn hoofd, hoe hou je tanks tegen in China, Tiananmen Plein, 1 man 2 pastic tasjes en ga ervoor staan.
In ieder geval veel misinformatie en raar gedoe. Filmpje op TikTok, ons leger is ergens bezig met oefening, is het meteen van "ze zetten het leger in tegen burgers" nou ja het zal.
En hoop problemen zijn er in ieder geval. Nou ik zal mij wel weer redden op mijn fiets. Kan ik zo om de boerenblokkades heen fietsen (niet electrisch).
Mija
04-07-2022 om 22:49
Zeefietser schreef op 04-07-2022 om 22:16:
In ieder geval hoe hou je een trekker tegen. Dan heb ik de hele tijd in mijn hoofd, hoe hou je tanks tegen in China, Tiananmen Plein, 1 man 2 pastic tasjes en ga ervoor staan.
Als jij je geroepen voelt Zeefietser 😂. Maar alle gekheid op een stokje: die trekker slalomt gewoon om jou heen, hoppa, door de berm en is dan vrolijk weer onderweg naar de snelweg, het vliegveld of het distributiecentrum. En bovendien is het er niet één! Je moet al je vrienden en vriendinnen m/v/x meebrengen om zich voor de woeste gevaartes te werpen. Misschien een menselijk schild vormen? Ik vermoed zomaar dat de politie dat geen goed idee gaat vinden.
En dan nog, het is natuurlijk niet de meest prangende vraag hoe je ze tegenhoudt maar hoe je ze wegkrijgt. Ze kunnen al die boeren uit hun trekkers halen en dan staan die verlaten kolossen daar! Gaat oom agent die dan gewoon wegrijden? Wegslepen? Met een nog grotere shovel opzij duwen? Moet je ze dan eerst in beslag nemen? Ik heb geen idee hoe dat zou moeten gaan maar ik heb zo’n vaag vermoeden dat je dat ook niet in een kwartiertje geregeld hebt.
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 23:20
Zorroo schreef op 04-07-2022 om 21:33:
[..]
Zet dan een waterkanon en desnoods traangas in als men weigert te vertrekken. Het negeren van een bevel van de politie is toch gewoon strafbaar?
Alleen heeft de politie geen bevel gegeven om te vertrekken.
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 23:23
Rondstruiner schreef op 04-07-2022 om 21:31:
[..]
Angst bij de desbetreffende burgemeesters denk ik.
Die burgemeesters zijn echt niet bang voor boeren hoor. Wat een raar idee! Op allerlei plekken zijn boeren vandaag in groepen bij gemeenten geweest om in gesprek te gaan. Zonder politie, zonder beveiliging. Is helemaal niet nodig. Ze kennen elkaar in kleinere gemeenten ook heel goed. De meeste plattelandsgemeenten staan achter de boeren, net als de provincies.
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 23:26
Mija schreef op 04-07-2022 om 22:49:
[..]
Als jij je geroepen voelt Zeefietser 😂. Maar alle gekheid op een stokje: die trekker slalomt gewoon om jou heen, hoppa, door de berm en is dan vrolijk weer onderweg naar de snelweg, het vliegveld of het distributiecentrum. En bovendien is het er niet één! Je moet al je vrienden en vriendinnen m/v/x meebrengen om zich voor de woeste gevaartes te werpen. Misschien een menselijk schild vormen? Ik vermoed zomaar dat de politie dat geen goed idee gaat vinden.
En dan nog, het is natuurlijk niet de meest prangende vraag hoe je ze tegenhoudt maar hoe je ze wegkrijgt. Ze kunnen al die boeren uit hun trekkers halen en dan staan die verlaten kolossen daar! Gaat oom agent die dan gewoon wegrijden? Wegslepen? Met een nog grotere shovel opzij duwen? Moet je ze dan eerst in beslag nemen? Ik heb geen idee hoe dat zou moeten gaan maar ik heb zo’n vaag vermoeden dat je dat ook niet in een kwartiertje geregeld hebt.
Dat gebeurt inderdaad wel. Is niet zo moelijk hoor, trekker rijden. Je kan ze gewoon even opzij zetten en dan kan de boer hem later weer ophalen. Maar als de burgemeesters niet vinden dat de openbare orde wordt verstoord, dan mag de politie niet ingrijpen. Alleen bij strafbare feiten en acuut gevaar.
WickedCurlew89
04-07-2022 om 23:27
Echt, hou nou op. 😂 😂
Boer/trucker/demonstrant legt het nog één keer uit allemaal:
https://twitter.com/i/status/1544016389467430918
Met die vermaledijde open grenzen. Ergens is het zielig; hier moet men het dus o.a. mee doen...
MeganRapinoe
04-07-2022 om 23:29
Maar Fleurtje, Drietje en Friezinnetje: wat vinden jullie ervan dat de boeren zo’n andere behandeling kringen dan anderen demonstranten?
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 23:31
Hetvrijewoord schreef op 04-07-2022 om 23:27:
Echt, hou nou op. 😂 😂
Boer/trucker/demonstrant legt het nog één keer uit allemaal:
https://twitter.com/i/status/1544016389467430918
Met die vermaledijde open grenzen. Ergens is het zielig; hier moet men het dus o.a. mee doen...
Goh, een complotdenker die fvd ideeen heeft. Wat heeft dit te maken met boeren?
WickedCurlew89
04-07-2022 om 23:33
Drietje schreef op 04-07-2022 om 23:31:
[..]
Goh, een complotdenker die fvd ideeen heeft. Wat heeft dit te maken met boeren?
Ik snap het hoor: het komt even niet uit.
Moxxie
04-07-2022 om 23:34
Drietje schreef op 04-07-2022 om 23:26:
[..]
Dat gebeurt inderdaad wel. Is niet zo moelijk hoor, trekker rijden. Je kan ze gewoon even opzij zetten en dan kan de boer hem later weer ophalen. Maar als de burgemeesters niet vinden dat de openbare orde wordt verstoord, dan mag de politie niet ingrijpen. Alleen bij strafbare feiten en acuut gevaar.
En jij denkt dat die burgemeesters vinden dat de openbare orde niet wordt verstoord? Kom op Drietje, dat kan toch niemand ontkennen, ook burgemeesters niet.