Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Fleurtje_5
03-07-2022 om 22:54
Biebel schreef op 03-07-2022 om 22:43:
[..]
De pro boerenterroristen forummers denken dat iedereen met een andere mening anti-boer is.
Nogal kortzichtig. Onwaar ook. Opstokend, zoals de fdf voorman.
Gelukkig zijn er andere mensen in dit draadje die uitleggen wat ze vinden, vragen stellen en het antwoord lezen. Nog steeds niet met elkaar eens zijn, dat hoeft ook niet, maar die wel geloven in de Nederlandse cultuur van polderen en overleg om er dan samen uit te komen.
Nee dat denk ik helemaal niet. En schei uit om dat ervan te maken.
ps. het woord "pro-boerenterroristen forummers" vind ik juist opruiend. Ik heb hier niemand gelezen die de acties, die te ver gingen, goed hebben gekeurd.
WickedCurlew89
03-07-2022 om 23:03
Als er gesteld wordt dat ondanks de financiële steun uit Brussel een op de drie Nederlandse boeren een inkomen onder het bruto wettelijk minimumloon heeft zijn dat geen gezonde bedrijven.
Sinds wanneer moeten ongezonde bedrijven die daarnaast een onevenredig aandeel hebben in de stikstof uitstoot overeind gehouden worden? Vanwege (naar mijn mening) false sentimenten?
Genoeg ondernemers die het niet redden, ze kregen geen subsidie, geen potje met geld om wat anders te gaan doen.
Biebel
03-07-2022 om 23:08
Fleurtje_5 schreef op 03-07-2022 om 22:54:
[..]
Nee dat denk ik helemaal niet. En schei uit om dat ervan te maken.
ps. het woord "pro-boerenterroristen forummers" vind ik juist opruiend. Ik heb hier niemand gelezen die de acties, die te ver gingen, goed hebben gekeurd.
Je zegt het zelf, ik verzin het niet. Dit is jouw tekst;
De anti-boerforummers denken toch ook dat alleen zij weten hoe het werkelijk zit.
En zoals ik statistiek en jouw opmerkingen lees zijn er wel degelijk mensen die de acties ok vinden, waaronder jijzelf. Misschien vind je sommige acties te ver gaan, maar dat weet je vakkundig te verstoppen.
QuizzicalOpossum53
03-07-2022 om 23:40
Hetvrijewoord schreef op 03-07-2022 om 23:03:
Als er gesteld wordt dat ondanks de financiële steun uit Brussel een op de drie Nederlandse boeren een inkomen onder het bruto wettelijk minimumloon heeft zijn dat geen gezonde bedrijven.
Sinds wanneer moeten ongezonde bedrijven die daarnaast een onevenredig aandeel hebben in de stikstof uitstoot overeind gehouden worden? Vanwege (naar mijn mening) false sentimenten?
Genoeg ondernemers die het niet redden, ze kregen geen subsidie, geen potje met geld om wat anders te gaan doen.
Dat komt omdat de prijs van voedsel veel te laag wordt gehouden. Dat is ook kunstmatig. Je zou eigenlijk import van goedkoop voedsel van buiten de eu moeten verbieden. Er liggen nu boontjes uit Peru in de supermarkt. En vlees uit Argentinië. Ingevlogen. Minder milieuvriendelijk geproduceerd en ook nog per vliegtuig vervoerd. En goedkoper. Daar kan echt een Nederlandse boer niet tegenop want die moet wel milieuvriendelijk produceren.
Angela1967
04-07-2022 om 00:03
Drietje schreef op 03-07-2022 om 23:40:
[..]
Dat komt omdat de prijs van voedsel veel te laag wordt gehouden. Dat is ook kunstmatig. Je zou eigenlijk import van goedkoop voedsel van buiten de eu moeten verbieden. Er liggen nu boontjes uit Peru in de supermarkt. En vlees uit Argentinië. Ingevlogen. Minder milieuvriendelijk geproduceerd en ook nog per vliegtuig vervoerd. En goedkoper. Daar kan echt een Nederlandse boer niet tegenop want die moet wel milieuvriendelijk produceren.
We zijn hier toch niet op aarde om vlees eten voor iedereen mogelijk te maken?! Er is gewoon een simpele oplossing maar jij moet het weer moeilijk maken
Gr Angela
Angela1967
04-07-2022 om 00:19
Het failliet van twintig jaar wegkijkpolitiek van VVD en CDA is tegelijk het gelijk van links
https://www.volkskrant.nl/a-b00618c7
(De nieuwe ministers van VVD en CDA proberen in ieder geval puin te ruimen na 12 jaar afbraak door hun partijen; PvdA en GL moeten fuseren zodat de strijd gaat tussen rechts en links, niet tussen de rattenvangers van extreem rechts en rechts.)
Athan
04-07-2022 om 06:12
Ik ben wel benieuwd naar vandaag. De eerste distributiecentra zijn al geblokkeerd. Defensie en marechaussee staan gelukkig klaar met pantserwagens, onder meer op Schiphol, maar ook elders in het land. Ik hoop maar dat de onschuldige burger weinig last zal ondervinden van de boererij, maar we gaan het zien.
WickedCurlew89
04-07-2022 om 06:47
Drietje schreef op 03-07-2022 om 23:40:
[..]
Nee, zo simpel is het helemaal niet. Bekijk even wat Nederland importeert.
Biebel
04-07-2022 om 07:00
Ik hoop vooral dat het niet nog meer uit de hand loopt. Dat die defensie hulp niet nodig is, doordat iemand de testosteronbommetjes tot rust maant. Zodat de naam van de boeren niet leidt onder deze professionele opjutters en iedereen kan doen wat ze moeten doen vandaag, inclusief de leerlingen van het speciaal onderwijs die examens hebben vandaag.
Laten we hopen dat een bijdrage van Bennie Jolink op Facebook helpt. Ook hij wijst de relschoppers erop dat mensen zich niet moeten leiden door een opportunistische nepboer. Hij geeft ook aan dat het stikstofprobleem echt is, en dat het iets is wat gezamenlijk moet worden opgelost. Al denk ik wat anders over de veroorzakers (niet alleen politiek, maar ook toeleveranciers en verwerkers), zijn kern snijdt wel hout. Het probleem is er, en bij boeren ligt een deel van de oplossing.
ShowyHummingbird30
04-07-2022 om 07:06
Wat is nu eigenlijk de gedachte achter de aangekondigde acties van vandaag?
Meestal zijn acties gericht tegen de "aanstichter" van het onderwerp waartegen men protesteert. Bedrijf platleggen bij cao onderhandelingen, op een druk kruispunt gaan zitten bij een pro-milieu/anti-auto protest en zo. En ja, daarbij tref je ook niet- betrokkenen, maar eerst en vooral de partij op wie je je richt.
Met het bezetten van distributie centra, blokkeren van snelwegen en vliegvelden tref je vooral de consument en grote multinationals. Die hebben deze plannen niet gemaakt, en zijn ook geen gesprekspartner. Alsof de regering zal inbinden omdat de partner van een minister vandaag geen boodschappen kan doen of diens buur niet op vakantie...
Je verliest hiermee toch juist de steun van de bevolking?
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 07:31
Coreopsis schreef op 04-07-2022 om 07:06:
Wat is nu eigenlijk de gedachte achter de aangekondigde acties van vandaag?
Meestal zijn acties gericht tegen de "aanstichter" van het onderwerp waartegen men protesteert. Bedrijf platleggen bij cao onderhandelingen, op een druk kruispunt gaan zitten bij een pro-milieu/anti-auto protest en zo. En ja, daarbij tref je ook niet- betrokkenen, maar eerst en vooral de partij op wie je je richt.
Met het bezetten van distributie centra, blokkeren van snelwegen en vliegvelden tref je vooral de consument en grote multinationals. Die hebben deze plannen niet gemaakt, en zijn ook geen gesprekspartner. Alsof de regering zal inbinden omdat de partner van een minister vandaag geen boodschappen kan doen of diens buur niet op vakantie...
Je verliest hiermee toch juist de steun van de bevolking?
In dit geval toch ook? Gericht tegen de supermaktketens, die veel te lage prijzen afdwingen. Gericht op knooppunten voor de invoer van buitelands goedkoop voedsel. Ik vind dit een stuk logischer dan lukraak snelwegen blokkeren.
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 07:32
Angela1967 schreef op 04-07-2022 om 00:03:
[..]
We zijn hier toch niet op aarde om vlees eten voor iedereen mogelijk te maken?! Er is gewoon een simpele oplossing maar jij moet het weer moeilijk maken
Gr Angela
Hetvrijewoord schreef op 04-07-2022 om 06:47:
[..]
Nee, zo simpel is het helemaal niet. Bekijk even wat Nederland importeert.
ShowyHummingbird30
04-07-2022 om 07:35
Drietje schreef op 04-07-2022 om 07:31:
[..]
In dit geval toch ook? Gericht tegen de supermaktketens, die veel te lage prijzen afdwingen. Gericht op knooppunten voor de invoer van buitelands goedkoop voedsel. Ik vind dit een stuk logischer dan lukraak snelwegen blokkeren.
Het ging toch om de stikstofplannen van de overheid?