Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleurtje_5 schreef op 03-07-2022 om 15:34:

[..]

Inderdaad. Dit dus.

Het gaat niet over bemiddeling maar over verzoening. De tweede kamer heeft afgelopen dinsdag al heel wat verzacht of verduidelijking gekregen (Jaja, Vlieland en het kaartje), en met twee man suggereer je een onderhandeling. 
Met Rivm aan tafel als bemiddelaar zou je al helemaal de weg inslaan dat wetenschap ook maar een mening is. Al zou een lesje statistiek, tekst lezen, en beoordelen van bronnen niet verkeerd zijn. 

Dat LTO blij met Remkes is, vind ik veel belangrijker. Dat hij snapt wat het dossier inhoudt ook. En hij is oud en authentiek genoeg om zich niet te laten ringeloren door partij politiek. Mijn vermoeden is dat niemand zich hieraan wil branden en/of door iedereen goedgekeurd werd. Dat ze toch zo iemand kunnen vinden die door de mensen die aan tafel zitten in elk geval gewaardeerd wordt, vind ik een belangrijk iets. 

Thursday schreef op 03-07-2022 om 16:28:

Radicale boerenactiegroep FDF zegt geen idee te hebben wat er maandag gaat gebeuren. Leider Mark van den Oever spreekt in een videoboodschap op Facebook wel over een aanstaand 'megaprotest'. "De opkomst wordt heel groot, maar de Farmers Defence Force organiseert uiteraard helemaal niets."

Hoewel Van den Oever in de video geen details geeft over acties, hint hij wel duidelijk op nieuwe wegblokkades. "Voor mensen die naar het ziekenhuis moeten: zorg dat je over de vluchtstrook naar voren rijdt. Als je daar je verhaal doet, dan mag je er meteen door."

https://nos.nl/artikel/2435119-boeren-mikken-op-wegblokkades-maandag-marechaussee-bij-schiphol-paraat

Dat die vent niet wordt opgepakt voor opruiing. Alsof hij gewoon maar even kan bepalen wie er wel of niet door mag. En dan die eerste zin: alsof iemand dat gelooft.

Dus hij is er niet van, maar hij gaat er wel over. Is hij de nieuwe verkeersgod? Moeten de student met zijn tentamen, de leerlingen speciaal onderwijs met hun busjes en iedereen die (voor werk, behandeling of naaste) naar het ziekenhuis moet, aan hem een offer brengen? Of een kaartje voor het raam (want die kan iedereen zo goed lezen), en dan gaan de terroristen gewoon opzij? 

Ik hoop zo dat morgenochtend de boerinnen hun rol nemen en hun zonen die ook maar overwegen de John Deere te starten richting de snelweg, heel snel een k.klus geven. Dat ze hun man die toch even ging kijken, vriendelijk verzoeken om de melk robot schoon te maken want dat is harder nodig. En dat ze zelf hun rol als gematigde nemen en laten zien dat zij zien hoe de wereld er nu bijstaat en wat ze kunnen doen om die te verbeteren. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

03-07-2022 om 19:20

Biebel schreef op 03-07-2022 om 19:02:

[..]

Dus hij is er niet van, maar hij gaat er wel over. Is hij de nieuwe verkeersgod? Moeten de student met zijn tentamen, de leerlingen speciaal onderwijs met hun busjes en iedereen die (voor werk, behandeling of naaste) naar het ziekenhuis moet, aan hem een offer brengen? Of een kaartje voor het raam (want die kan iedereen zo goed lezen), en dan gaan de terroristen gewoon opzij?

Ik hoop zo dat morgenochtend de boerinnen hun rol nemen en hun zonen die ook maar overwegen de John Deere te starten richting de snelweg, heel snel een k.klus geven. Dat ze hun man die toch even ging kijken, vriendelijk verzoeken om de melk robot schoon te maken want dat is harder nodig. En dat ze zelf hun rol als gematigde nemen en laten zien dat zij zien hoe de wereld er nu bijstaat en wat ze kunnen doen om die te verbeteren.

Hij haalt zich heel wat in zijn hoofd, de kneus. De gemiddelde boer heeft ook helemaal niets aan zo iemand. Schreeuwers en slopers hebben nooit oplossingen of zelfs maar ideeën over een betere aanpak.

Want hoeveel overlast men ook van plan was te genereren: die stikstof uitstoot moet minder, en ja de intensieve veeteelt heeft daar relatief een goot aandeel in. Al best wat jaren ook.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-07-2022 om 20:09

Mija schreef op 03-07-2022 om 18:52:

[..]

Dus dan komen we te leven in een land van het recht van degene met de grootste hindermacht. Er zijn, wat jij ook signaleert, wel meer grote, ingrijpende en hele schrijnende problemen waar de overheid in tekort schiet. Moeten mensen die daar onder lijden dan allemaal maar het leven van alle andere Nederlanders zo gaan hinderen en beschadigen om af te dwingen dat de overheid hun probleem bovenaan het lijstje zet? Is het hacken van belangrijke systemen dan ook geoorloofd? Gijzelsoftware? Dat biedt misschien ook wel mooie kansen om zaken voor elkaar te krijgen. Voor wie gelden de regels dan eigenlijk nog wel? Hoe gaan we bepalen wiens problemen erg genoeg zijn om de wet te overtreden en wie zich moet verbijten en maar moet incasseren? Hoe werkt de democratie nog in zo’n vechtland?

Nee, de overheid moet beter luisteren en eerder ingrijpen. Maar ze blijkt wat hardleers. Misschien dat dat nu verandert. Weet je nog de rijen voor het provincieloket in Groningen? Denk je dat die er hadden gestaan als Groningers al eerder Schiphol hadden platgelegd? Natuurlijk niet. De regering heeft dit over zichzelf afgeroepen. Door niet te luisteren naar de toeslagenouders, naar de Groningers, naar de studenten,  naar professionals die de schade van lockdowns bij kinderen en jongeren voorspelden en naar de boeren. Door mensen die het niet eens zijn met beleid of zich bv niet lieten vaccineren er te zetten als asociaal en wappies. Het kaartje van Van der Wal is niets minder dan een nieuwe blijk van complete minachting van grote groepen mensen.

Drietje schreef op 03-07-2022 om 20:09:

[..]

Nee, de overheid moet beter luisteren en eerder ingrijpen. Maar ze blijkt wat hardleers. Misschien dat dat nu verandert. Weet je nog de rijen voor het provincieloket in Groningen? Denk je dat die er hadden gestaan als Groningers al eerder Schiphol hadden platgelegd? Natuurlijk niet. De regering heeft dit over zichzelf afgeroepen. Door niet te luisteren naar de toeslagenouders, naar de Groningers, naar de studenten, naar professionals die de schade van lockdowns bij kinderen en jongeren voorspelden en naar de boeren. Door mensen die het niet eens zijn met beleid of zich bv niet lieten vaccineren er te zetten als asociaal en wappies. Het kaartje van Van der Wal is niets minder dan een nieuwe blijk van complete minachting van grote groepen mensen.

De boeren en de agribusiness hebben boter op hun hoofd. Echt, ze laten zich zo kennen. Als zelfs ik als buitenstaander een paar jaar geleden doorkreeg dat het faliekant mis was gegaan en welke belangen daar spelen (en echt ik ben slechts een geïnteresseerde leek) dan maak je mij niet wijs dat degenen die nu zo hard roepen het niet wisten. Echt denken ze dat het gaat helpen?

Gr Angela 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

03-07-2022 om 21:03

Ik vind het best makkelijk alles op één hoop te gooien.

Boeren hebben decennialang geprofiteerd van een machtige boerenlobby, subsidies waar een reguliere ondernemer stijl van achterover slaat. Tevreden was men zelden. Veranderen of aanpassen en vooruit denken deden sommige boeren zeker.  Nogmaals, dat het deze kant op ging was 30+ jaar geleden al bekend. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-07-2022 om 21:06

Hetvrijewoord schreef op 03-07-2022 om 21:03:

Boeren hebben decennialang geprofiteerd van een machtige boerenlobby, subsidies waar een reguliere ondernemer stijl van achterover slaat. Tevreden was men zelden. Veranderen of aanpassen en vooruit denken deden sommige boeren zeker. Nogmaals, dat het deze kant op ging was 30+ jaar geleden al bekend.

Alleen de grote coöperaties hebben hiervan geprofiteerd. Hoe groter hoe meer subsidie. Dus wilde je overleven dan moest je groeien. Eenderde van de boeren verdient minder dan het minimumloon. 

MRI

MRI

03-07-2022 om 21:19

Hetvrijewoord schreef op 03-07-2022 om 21:03:

Boeren hebben decennialang geprofiteerd van een machtige boerenlobby, subsidies waar een reguliere ondernemer stijl van achterover slaat. Tevreden was men zelden. Veranderen of aanpassen en vooruit denken deden sommige boeren zeker. Nogmaals, dat het deze kant op ging was 30+ jaar geleden al bekend.

Ja nou ja, dat is ook de regering aan te rekenen; 70 jaar geleden kwam al het rapport ´grenzen aan de groei´ uit door de club van Rome. Maar milieubewustzijn, minder vlees eten en biologisch eten was voor softe hippies die zeurden en als ze dat per se wilden moesten ze maar 2x zoveel betalen terwijl de kiloknallers gesubsidieerd werden. En de regeringspartij die vrij stabiel factor was in al die tijd, het CDA deed er (geholpen door VVD CU en PvdA) ook helemaal niks aan, milieutechnisch gezien, lekker rentmeesterschap, in de omgekeerde wereld.  En wie stemde ook al weer het meest op het CDA? Agrariers dus. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

03-07-2022 om 21:24

MRI schreef op 03-07-2022 om 21:19:

[..]

Ja nou ja, dat is ook de regering aan te rekenen; 70 jaar geleden kwam al het rapport ´grenzen aan de groei´ uit door de club van Rome. Maar milieubewustzijn, minder vlees eten en biologisch eten was voor softe hippies die zeurden en als ze dat per se wilden moesten ze maar 2x zoveel betalen terwijl de kiloknallers gesubsidieerd werden. En de regeringspartij die vrij stabiel factor was in al die tijd, het CDA deed er (geholpen door VVD CU en PvdA) ook helemaal niks aan, milieutechnisch gezien, lekker rentmeesterschap, in de omgekeerde wereld. En wie stemde ook al weer het meest op het CDA? Agrariers dus.

Klopt. Alleen het was in de jaren '70, niet 70 jaar geleden. Zo oud ben ik nou ook weer niet. 😅

Een groep boeren heeft het zich lekker laten aanleunen, blind voor de toekomst. Een andere groep boeren heeft zich wel degelijk aangepast of is gestopt, een aantal van die boeren zie ik hele goede en vooral eerlijke punten van kritiek maken richting de boeren die nu aan het schreeuwen zijn.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

03-07-2022 om 21:26

Drietje schreef op 03-07-2022 om 20:09:

[..]

Nee, de overheid moet beter luisteren en eerder ingrijpen. Maar ze blijkt wat hardleers. Misschien dat dat nu verandert. Weet je nog de rijen voor het provincieloket in Groningen? Denk je dat die er hadden gestaan als Groningers al eerder Schiphol hadden platgelegd? Natuurlijk niet. De regering heeft dit over zichzelf afgeroepen. Door niet te luisteren naar de toeslagenouders, naar de Groningers, naar de studenten, naar professionals die de schade van lockdowns bij kinderen en jongeren voorspelden en naar de boeren. Door mensen die het niet eens zijn met beleid of zich bv niet lieten vaccineren er te zetten als asociaal en wappies. Het kaartje van Van der Wal is niets minder dan een nieuwe blijk van complete minachting van grote groepen mensen.

Voor wat het je waard is (we zijn het namelijk niet altijd met elkaar eens), jouw kijk op de hele zaak vind ik in dit topic erg verfrissend. 

Eigenlijk moet ik dit topic laten voor wat het is. Ik erger me dood aan de oogkleppen die mensen ophebben en die post na post alleen maar napraten wat ze in de media wordt voorgeschoteld (what's new). Het is een verademing zo af en toe ook eens wat meer genuanceerde posts te lezen. Zoals die van jou. Ik deel je mening. Alleen kun jij het vele malen beter omschrijven. 

Drietje schreef op 03-07-2022 om 21:06:

[..]

. Eenderde van de boeren verdient minder dan het minimumloon.

Je zou denken dat die dan blij zijn dat er een pot met 1,3 miljard beschikbaar is, en dat ze zich voor zoveel mogelijk geld laten uitkopen ipv zich tegen een hongerloontje laten uitknijpen door de hele industrie er om heen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-07-2022 om 21:31

Helena71 schreef op 03-07-2022 om 21:26:

[..]

Voor wat het je waard is (we zijn het namelijk niet altijd met elkaar eens), jouw kijk op de hele zaak vind ik in dit topic erg verfrissend.

Eigenlijk moet ik dit topic laten voor wat het is. Ik erger me dood aan de oogkleppen die mensen ophebben en die post na post alleen maar napraten wat ze in de media wordt voorgeschoteld (what's new). Het is een verademing zo af en toe ook eens wat meer genuanceerde posts te lezen. Zoals die van jou. Ik deel je mening. Alleen kun jij het vele malen beter omschrijven.

Dankjewel  Ik vind het niet zo belangrijk dat mensen het met me eens zijn, dat is nogal saai voor de discussie.

[..]

Eigenlijk moet ik dit topic laten voor wat het is. Ik erger me dood aan de oogkleppen die mensen ophebben en die post na post alleen maar napraten wat ze in de media wordt voorgeschoteld (what's new).

Ah natuurlijk. Al die schapen die de media napraten, terwijl jij ziet en weet hoe het werkelijk zit.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-07-2022 om 21:32

Rondstruiner schreef op 03-07-2022 om 21:28:

[..]

Je zou denken dat die dan blij zijn dat er een pot met 1,3 miljard beschikbaar is, en dat ze zich voor zoveel mogelijk geld laten uitkopen ipv zich tegen een hongerloontje laten uitknijpen door de hele industrie er om heen.

En toch zijn ze daar niet blij mee. Dat zegt een heleboel over hun enorme betrokkenheid en passie voor het boerenbedrijf. Ik vind dat heel mooi. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

03-07-2022 om 21:38

[..]

Was wel benieuwd naar die onheilspellende opmerking van je, wat bedoelde je nou? Of blijft het hier gewoon bij?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.