Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
CavernousSanddollar80
02-07-2022 om 14:53
Elaine68 schreef op 29-06-2022 om 16:07:
[..]
Nou niet helemaal mee eens hoor. Dit soort gedrag belonen door toe te geven? Dan eet ik liever een paar dagen niet.
Mensen zoals jij beseffen niet dat we over een jaar of vijf in een dusdanige situatie verkeren dat we wel meer dan een paar dagen niet eten.
Zal je er dan nog even aan herinneren.
FaithfulDuck87
02-07-2022 om 14:54
Helena71 schreef op 02-07-2022 om 14:53:
[..]
Mensen zoals jij beseffen niet dat we over een jaar of vijf in een dusdanige situatie verkeren dat we wel meer dan een paar dagen niet eten.
dat wil ik graag dan nog een keer van je horen. Heb je een bron?
Moxxie
02-07-2022 om 15:07
Helena71 schreef op 02-07-2022 om 14:53:
[..]
Misschien heb je te snel getikt ofzo want er staat nu echt iets heel geks.
EnchantedDragonfly18
02-07-2022 om 15:12
Fleurtje_5 schreef op 02-07-2022 om 11:55:
[..]
Jij begon over het vliegticket dat te duur zou worden.
We willen toch het beste voor de natuur. Daarom willen jullie de boeren streng aanpakken/uitkopen/opdoeken.
Vanwege de natuur toch? Dan is alles relevant.
Je vergeet over wie ik het had in mijn originele bericht. Je begint nu echt enorm veel ruis te produceren.
WickedCurlew89
02-07-2022 om 15:39
Brienne schreef op 02-07-2022 om 13:23:
Ik ben van oorsprong een boerendochter, ergens ben ik opgelucht dat mijn vader jaren geleden al dan niet noodgedwongen andere keuzes heeft gemaakt ipv zijn bedrijf traditioneel door te geven.
Zolang ik mij herinner was het vaak stress thuis ivm het boerenbedrijf.
Dan zat mijn vader weer om tafel met mijn oom en opa om de laatste opgelegde regelgeving vanuit de gemeente/regering te incasseren. Ruil verkavelingen, quota, verplichte braakregelingen, regels tav gif spuiten. Vaak wel met de nodige subsidies, dat moet wel gezegd worden, daar heb ik ze weleens om horen lachen : we kunnen meer van die sukkels krijgen dan dat we erzelf ooit aan kunnen verdienen! Door die subsidies kon mijn familie investeringen doen en gelukkig hebben ze dit gedaan in andere zaken, omdat ze op een gegeven moment er geen toekomst meer in zagen. Ergens vind ik het ook wel jammer, dit boerenbedrijf gaat generaties terug, best bijzonder. Daarom hebben de boeren wel sympathie vanuit mijn kant.
Sympathie ja maar het claimen van zaken alsof ze een grondrecht zijn nee.
Ik heb nu al meerdere keren boeren horen zeggen dat dat hun zoons of dochters ook boer moeten kunnen blijven onder dezelfde omstandigheden en voorwaarden omdat het bedrijf al generaties in de familie zit.
Dat is leuk als je nul subsidie ontvangt en nul vervuiling of overlast geeft.
Rondstruiner
02-07-2022 om 15:53
Hetvrijewoord schreef op 02-07-2022 om 15:39:
[..]
Sympathie ja maar het claimen van zaken alsof ze een grondrecht zijn nee.
Ik heb nu al meerdere keren boeren horen zeggen dat dat hun zoons of dochters ook boer moeten kunnen blijven onder dezelfde omstandigheden en voorwaarden omdat het bedrijf al generaties in de familie zit.
Dat is leuk als je nul subsidie ontvangt en nul vervuiling of overlast geeft.
Sowieso best een gekke aanname, dat het altijd maar doorgegeven kan worden aan de volgende generatie. Sander Schimmelpenninck had daar laatst een goede vrij scherpe column over.
FaithfulDuck87
02-07-2022 om 15:57
Hebben jullie überhaupt wel iets positiefs over boeren te zeggen?
WickedCurlew89
02-07-2022 om 16:02
Friezinnetje schreef op 02-07-2022 om 15:57:
Ja hoor genoeg positiefs over boeren die meegegaan zijn met de tijd.
GlamorousGuanaco18
02-07-2022 om 16:05
Ik heb niets tegen boeren.
Het is het verrotte landbouwsysteem waar ik iets tegen heb. De boer profiteert daar niet van. Die wordt vooral uitgeknepen door de veevoedermultinationals, banken en supermarkten zich in de handen knijpen.
De boer kan wel verweten worden dat hij zich een rad voor ogen heeft laten draaien. Het is letterlijk al tientallen jaren bekend dat het niet zo door kon gaan.
Even voor mijn begrip: lees jij wel wat hier allemaal aan informatie wordt geplaatst? Wíl je het gewoon niet zien? Ik kan niet verklaren waarom je anders deze vraag stelt.
WickedCurlew89
02-07-2022 om 16:06
Rondstruiner schreef op 02-07-2022 om 15:53:
[..]
Sowieso best een gekke aanname, dat het altijd maar doorgegeven kan worden aan de volgende generatie. Sander Schimmelpenninck had daar laatst een goede vrij scherpe column over.
Kan ‘m niet lezen maar denk dat ik wel weet wat de invalshoek is. Hij heeft een tv serie gemaakt, ‘Sander en de kloof’ gaat hier ook o.a. over.
redbulletje
02-07-2022 om 16:13
Rondstruiner schreef op 02-07-2022 om 15:53:
[..]
Dat is toch die hypocriete gast die tegen t gepeupel zegt milieuvriendelijker te leven en minder te vliegen terwijl hij zelf met het vliegtuig op en neer naar z'n vriendinnetje in Zweden pendelt?
Rondstruiner
02-07-2022 om 16:17
Net zoveel of weinig als over de rest van de bevolking, het zijn gewoon mensen net als iedereen, het is geen speciale soort toch?
Nog een andere column van Sander Schimmelpenninck over de middenklasse in Nederland dan, om te laten zien dat de kritiek heus niet beperkt blijft tot boeren, het grootste deel van Nederland wil nog niet inzien dat we zo niet verder kunnen.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-heropvoeding-van-de-middenklasse-is-begonnen~bb0b247f/
Maar ik geloof zeker dat de meerderheid van de boeren gewoon mensen zoals jij en ik zijn wiens wereld nu op zijn kop gezet wordt. Dat vind ik oprecht heel erg kut voor ze, het lijkt me afschuwelijk om in die onzekerheid te moeten leven. Maar het komt niet bepaald uit de lucht vallen, dus als ze boos zijn (wat ik begrijp), moeten ze boos zijn op mensen als Henk Bleeker. Want als ze toen al waren begonnen had alles veel geleidelijker kunnen gaan...
Rondstruiner
02-07-2022 om 16:20
redbulletje schreef op 02-07-2022 om 16:13:
[..]
Dat is toch die hypocriete gast die tegen t gepeupel zegt milieuvriendelijker te leven en minder te vliegen terwijl hij zelf met het vliegtuig op en neer naar z'n vriendinnetje in Zweden pendelt?
WickedCurlew89
02-07-2022 om 16:21
redbulletje schreef op 02-07-2022 om 16:13:
[..]
Die ja. Die zonder megastal.
CavernousSanddollar80
02-07-2022 om 16:49
Moxxie schreef op 02-07-2022 om 15:07:
[..]
Misschien heb je te snel getikt ofzo want er staat nu echt iets heel geks.
Nee hoor. Of jij moet me even bijpraten.