Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Fleurtje_5
01-07-2022 om 23:33
Tickel schreef op 01-07-2022 om 23:03:
[..]
Ik woon in een stad, niets mis mee. Mensen moeten toch ergens wonen. In de grotere steden is de bouwgrond wel een keer op, dan moet er uitgeweken worden naar de minder dichtbevolkte gebieden.
En dan dit.
Dus de boeren moeten wijken omdat de stadsmensen (ondanks ze graag in de stad wonen) willen uitwijken omdat de bouwgrond in de stad wel een keer op is.
En dat is wie z'n probleem?
EnchantedDragonfly18
01-07-2022 om 23:39
Fleurtje_5 schreef op 01-07-2022 om 23:33:
[..]
En dan dit.
Dus de boeren moeten wijken omdat de stadsmensen (ondanks ze graag in de stad wonen) willen uitwijken omdat de bouwgrond in de stad wel een keer op is.
Niet alle grond in buitengebieden is boerengrond. Mensen moeten toch ergens wonen, of moet iedereen dan maar tot z'n 40e thuis blijven wonen? Hoe zie jij het dan voor je? Waar moeten die mensen dan gaan wonen?
EnchantedDragonfly18
01-07-2022 om 23:41
[..]
....eerst schrijf je dit aan Redbulletje. Ik vind dat RB vooral ook aan de boeren denkt.
Nou nee, ik lees vooral;
Straks wordt vlees/eten onbetaalbaar, nee hoor, ik hoef geen achterburen, ik woon heerlijk vrij, straks worden vliegreizen ook onbetaalbaar en meer van dat soort dingen.
WickedCurlew89
01-07-2022 om 23:51
[..]
En dan dit.
De boeren moeten wijken of aanpassen omdat hun vee verantwoordelijk is voor alle ammoniak/NH3 uitstoot in Nederland.
En weet je wie zijn probleem dat is? Alle Nederlanders.
Fleurtje_5
01-07-2022 om 23:52
Tickel schreef op 01-07-2022 om 23:41:
[..]
Nou nee, ik lees vooral;
Straks wordt vlees/eten onbetaalbaar, nee hoor, ik hoef geen achterburen, ik woon heerlijk vrij, straks worden vliegreizen ook onbetaalbaar en meer van dat soort dingen.
Als het vliegtuigticket erg duur word heb ik geen probleem mee.
Weet je wel hoeveel kerosine verbrand word daar boven in de lucht? Of verwacht je alleen offertjes van de boeren?
De witte condenssporen, ook wel vliegtuigstrepen of contrails
genoemd, zijn kunstmatige wolken die ontstaan uit de uitlaatgassen van
vliegtuigmotoren.
![]()
Foto wikipedia: Uitgewaaierde condenssporen in stabiele lucht zorgen voor een groot deel van de sluierbewolking
Fleurtje_5
01-07-2022 om 23:58
Tickel schreef op 01-07-2022 om 23:39:
[..]
Niet alle grond in buitengebieden is boerengrond. Mensen moeten toch ergens wonen, of moet iedereen dan maar tot z'n 40e thuis blijven wonen? Hoe zie jij het dan voor je? Waar moeten die mensen dan gaan wonen?
Het is schandalig dat alleenstaande jongelui van die leeftijd nog steeds thuis bij hun ouders wonen, (ik ken er een paar) omdat ze al jaren ingeschreven staan voor een betaalbare woning. En dat is óók zo op het platte land.
Er word van alles gebouwd. Wat er gebouwd word is vaak onbetaalbaar, en wat betaalbaar is dat is snel vergeven. Daar hebben boeren ook geen schuld aan. Boeren zorgen er wel voor dat er eten op de plank komt.
Fleurtje_5
02-07-2022 om 00:18
Hetvrijewoord schreef op 01-07-2022 om 23:51:
[..]
De boeren moeten wijken of aanpassen omdat hun vee verantwoordelijk is voor alle ammoniak/NH3 uitstoot in Nederland.
En weet je wie zijn probleem dat is? Alle Nederlanders.
Je legt het probleem alleen bij de boeren?
Ammoniak is een kleurloos gas dat sterk ruikt. Het is een verbinding van stikstof (N2) en waterstof (H2) .
Ammoniak (NH3)wordt in grote hoeveelheden overal ter wereld geproduceerd. Het wordt
onder andere gebruikt voor het maken van kunstmest, schoonmaakmiddelen
en koelmiddel voor grote koelinstallaties. Het is ook aanwezig in mest.
Het ontstaat wanneer een dier eiwitten heeft gegeten.
In hoge concentraties is ammoniak giftig voor mensen, dieren en planten.
Wat zijn de grootste stikstof veroorzakers? Emissie (uitstoot)
De belangrijkste bronnen van stikstofoxiden zijn
het verkeer, energiecentrales en de industrie. Ammoniak komt vooral uit
de landbouw, maar ook het verkeer en mensen produceren ammoniak. Boeren
gebruiken mest omdat het zorgt voor een betere plantengroei en hogere
gewasopbrengsten.

Een stad in Nederland. Ik heb deze foto goed gekeken en kon geen boerderij of koeien in de wei ontdekken.
Nederland staat in de top 5 op de vijfde plaats van dichtstbevolkte land van de EU.
https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-dichtbevolkte-landen-ter-wereld/
WickedCurlew89
02-07-2022 om 00:38
Ik weet waar het over gaat, daarom zie ik ook dat je weer eens aan het cherrypicken bent. Voor mensen die interesse hebben:
https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/milieuproblemen/stikstof-in-de-lucht-en-bodem
"...Van de stikstof die wél in Nederland neerslaat (dit noemen we stikstofdepositie) komt 46% van de Nederlandse landbouw en 6% van het Nederlandse wegverkeer. 32% komt uit het buitenland binnenwaaien..."
https://www.rivm.nl/stikstof
Voor diegene die beter met plaatjes werken:

SophieHowl
02-07-2022 om 01:30
Het is wel duidelijk dat Schiphol een uitzonderingspositie geniet in de cijfers en berekeningen door Nederlandse overheden.
Emissie hoger dan 900m telt niet mee; alleen uitstoot in de start- en landingsfase wordt meegenomen. Op deze wijze wordt 70% (!) van de uitstoot van vliegtuigen niet meegrekend.
In totaal kan deze stikstofemissie tot 30% van het totaal oplopen, zo blijkt uit een zeer recente studie van de TU Delft, die afgelopen maand (juni) is gepubliceerd.
https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:bb8aef34-3fbf-4eab-b1bb-fb8f76259f9f/datastream/OBJ/download
https://schipholwatch.nl/2022/06/14/tu-delft-70-procent-stikstofdepositie-luchtvaart-niet-meegeteld/
WickedCurlew89
02-07-2022 om 01:53
SophieHowl schreef op 02-07-2022 om 01:30:
Het is wel duidelijk dat Schiphol een uitzonderingspositie geniet in de cijfers en berekeningen door Nederlandse overheden.
Emissie hoger dan 900m telt niet mee; alleen uitstoot in de start- en landingsfase wordt meegenomen. Op deze wijze wordt 70% (!) van de uitstoot van vliegtuigen niet meegrekend.
In totaal kan deze stikstofemissie tot 30% van het totaal oplopen, zo blijkt uit een zeer recente studie van de TU Delft, die afgelopen maand (juni) is gepubliceerd.
https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:bb8aef34-3fbf-4eab-b1bb-fb8f76259f9f/datastream/OBJ/download
https://schipholwatch.nl/2022/06/14/tu-delft-70-procent-stikstofdepositie-luchtvaart-niet-meegeteld/
Klopt.
Het gaat ook om de stikstofdepositie op specifieke plekken. Dat maakt het probleem ook lastig. Er zijn plekken in Nederland waar stikstof een heel erg groot probleem is en gebieden waar dit veel minder speelt.
Evengoed vind ik dat er op zijn minst accijns op kerosine zou moeten komen, ook al zal dat niet eenvoudig zijn om daar internationaal afspraken over te maken. Schiphol moet tevens krimpen, daar heeft de wal het schip eigenlijk al gekeerd.
GlamorousGuanaco18
02-07-2022 om 08:04
Het is jammer dat de wal het schip moet keren, maar veel mensen zijn zelf kennelijk niet in staat om maat te houden.
FaithfulDuck87
02-07-2022 om 08:14
32% komt uit het buitenland binnen waaien en daarom moeten de boeren 70% verminderen.... Nee heel logisch.
Biebel
02-07-2022 om 08:57
Friezinnetje schreef op 02-07-2022 om 08:14:
32% komt uit het buitenland binnen waaien en daarom moeten de boeren 70% verminderen.... Nee heel logisch.
Los van dat ik andere cijfers lees, is het wel logisch dat 75% van wat de boeren produceren naar het buitenland gaat? Dat het grootste gedeelte van het vervoer uit het buitenland komt? Heb je het plaatje gezien met hoeveel varkens er hier in Nederland zijn, en hoe scheef dat is als je het vergelijkt met hoeveel mensen er hier varkensvlees eten?
En voor Schiphol weer langskomt; volgens mij is al heel vaak geroepen dat die moeten krimpen. Alleen blokkeren de 747s de snelweg niet, dus merk je daar minder van - totdat iedereen weer op vakantie wil met het vliegtuig.
Omdat het blijkbaar gewoonte is om linkjes te dumpen; deze is vandaag gratis te lezen. Hoeveel subsidie boeren krijgen en hoe effectief dat niet is. (Als voorbeeld geld voor het redden van de grutto, nu door braaf een plekje niet te maaien. Helpt helemaal niet, enige wat echt helpt zou veranderen van waterstand zijn). https://www.ftm.nl/artikelen/glb-miljarden-voor-de-boer-wie-krijgt-wat-van-brussel?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=GLBmiljarden
Wat je ook in dat artikel leest; juist door die subsidies worden boeren gedwongen tot schaalvergroting. Koe-boeren zijn nog wel goed bezig met hun weide uitloop, maar die hebben dan ook vaak veel grond en dus veel subside. Kippen- en varkensboeren moeten groeien en leveren met die mega stallen echt een bijdrage aan ammoniak uitstoot en vervuiling van het oppervlaktewater. Zo houdt ook de eu subsidie pot helaas het groter groeien is beter instant.
En die vissers? Lekker eenzijdige framing. Het bericht was dat ze te maken hebben met hoge benzineprijzen, brexit, windmolens waardoor ze andere vaarroute moeten nemen en verouderde vloot. Er is daarom geld beschikbaar om te innoveren, verbeteren of stoppen. Meegaan met je tijd is tenslotte voor elke ondernemer belangrijk en dan is het best prettig als er een half miljard op de plank ligt om je daarbij te helpen.
MeganRapinoe
02-07-2022 om 09:02
Schiphol moet ook krimpen. Is idd al vaak gezegd en inmiddels de eerste stap ook voor gezet vanuit kabinet.
https://nos.nl/artikel/2433968-krimp-schiphol-historisch-maar-nog-niet-genoeg
redbulletje
02-07-2022 om 09:04
Als Schiphol die hub-functie nu 'ns voor 'n groot deel laat vallen, zou dat niet al schelen?