Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Friezinnetje schreef op 01-07-2022 om 09:47:

[..]

nee en in bepaalde regio's heb je nu eenmaal meer boeren in de raad zitten. Zou er een heel groot deel niet mogen stemmen.

Dat klopt want ze mogen dat niet. En ze deden het soms toch. Da's niet oke. Of je doet het nooit of je doet het altijd en dan openlijk. Kennelijk is dit iets wat toch gecontroleerd moet worden, jammer.

gr Angela

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-07-2022 om 14:07

Angela1967 schreef op 01-07-2022 om 13:58:

[..]

lees het hele artikel: het wordt absoluut niet te smal uitgelegd. Er zijn voldoende feitelijke bewijzen dat de regels overtreden zijn. En er wordt ook duidelijk uitgelegd dat het soms níet evident is en dat daar dan over gesproken moet worden.

Dus ja het is wél nogal van invloed en moet boven tafel komen en blijven, anders krijg je ook hierover weer gedonder. Je hoeft er geen ruzie of oorlog om te maken maar het moet wel absoluut voorkomen worden en telkens gecheckt worden. De goeden zouden anders hier ook weer onder de kwaden leiden.

gr Angela

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/30/dubbelrol-statenleden-bij-stikstof-a4135247

Niet alleen stemden de leden met landbouwachtergrond mee in de Provinciale Staten. In een aantal gevallen voerden ze ook het woord over het onderwerp en brachten ze standpunten in die ze met een belangenorganisatie als bijvoorbeeld LTO hadden voorbesproken. Ze dienden onder meer moties in waarin werd opgeroepen niet alleen naar „theoretische modellen” te kijken maar ook „ruimte voor de landbouw” te laten, zoals in Zuid-Holland gebeurde.

De meeste provincies verbieden het leden van Provinciale Staten om mee stemmen over beleid en moties waarbij ze een persoonlijk belang hebben. Zo schrijft de integriteitscode in Drenthe voor: „Een Statenlid mag zijn invloed en stem niet gebruiken om een persoonlijk belang veilig te stellen of het belang van een ander of van een organisatie waarbij hij een persoonlijke betrokkenheid heeft.”

Daarom is het juist opvallend dat Drenthe de provincie is met de meeste politici die deze regels overtreden: vier. In Friesland gaat het om drie Statenleden. Alleen Utrecht en Groningen kennen deze zittingsperiode van de Provinciale Staten geen leden met een achtergrond in de landbouw. In Limburg stapte een boer onlangs op als Statenlid, uit protest tegen de stikstofplannen. Zestien van de achttien leden die niet handelen in lijn met de integriteitsregels, zijn actief voor VVD en CDA.

Het Friese Statenlid Anne Schelhaas (CDA) runt een melkveehouderij in het zogeheten veenweidegebied, waar volgens de kabinetsplannen de stikstofuitstoot met 47 procent omlaag moet. Zijn bedrijf valt daarmee onder de uitkoopdoelen. Tegen NRC zegt Schelhaas daarin geen belemmering te zien om mee te discussiëren en te stemmen over hoe Friesland de uitkoopregeling gaat invullen.

Integriteitsexperts uiten hun twijfels over de positie van de agrarische Statenleden in het stikstofdebat. „Dit lijkt me wel problematisch”, zegt Michiel de Vries, hoogleraar bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij wijst erop dat „het er dan toch op lijkt dat iemand een dubbel belang heeft. Je kunt je afvragen of een Statenlid dat tegelijk bestuurder is bij LTO, zulke besluiten zou moeten nemen.”

„Als je die integriteitscodes over het algemeen ziet, vind ik het nogal opmerkelijk dat dit kan”, zegt Arco Timmermans, hoogleraar public affairs aan de Universiteit Leiden. Hij wijst op de codes van Utrecht, Drenthe en Friesland. „Die zijn helder: meestemmen doe je niet als je een belang hebt.”

Ik ken het hele artikel, ik heb een abonnement op nrc. En zo zwart- wit als het in dit artikel staat is het niet. Dat heb ik al een paar posts eerder uitgelegd. Dit soort dingen zijn eerder grijs. Als je zelf boer bent of een familielid hebt die boer is of in een gerelateerde business (loonwerker of zo) en niet zou mogen stemmen over stikstof, wat een breed onderwerp is, dan sluit je een hele kiezersgroep uit. Want in plattelandsprovincies stemmen relatief veel mensen op iemand uit de agrarische sector. Dat is niet democratisch. Als het gaat om een bestuurder van een lobbypartij, dan vind ik het anders. Dat moet je niet allebei willen, vind ik. Maar dan nog: dit soort dingen gaat altijd in overleg met de griffie, die helpt bij de afweging, want het is niet zwart- wit. Wat wel duidelijk is: als het gaat om een stem voor specifiek jouw vergunning of wijzigen van bestemmingsplan voor jouw bedrijf, dan stem je niet mee. Maar dat is hier niet niet aan de orde. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-07-2022 om 14:09

Angela1967 schreef op 01-07-2022 om 14:00:

[..]

Dat klopt want ze mogen dat niet. En ze deden het soms toch. Da's niet oke. Of je doet het nooit of je doet het altijd en dan openlijk. Kennelijk is dit iets wat toch gecontroleerd moet worden, jammer.

gr Angela

Dat stemmen is altijd openlijk, want openbaar. En het is niet zo dat ze het niet mogen. Het is uiteindelijk altijd de eigen beslissing van het Statenlid, want dat is democratisch gekozen. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

01-07-2022 om 14:20

Angela1967 schreef op 01-07-2022 om 13:58:

[..]

Zestien van de achttien leden die niet handelen in lijn met de integriteitsregels, zijn actief voor VVD en CDA.

Verrassend wel, not. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

01-07-2022 om 14:23

Nu maar eens kijken wat er maandag gaat gebeuren. Dat vond ik niet echt duidelijk worden in het debat in de Tweede Kamer van gisteravond. Dat sneeuwde een beetje onder. 

Nog meer mensen hier die naar dat debat hebben gekeken?

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-07-2022 om 14:25

Thursday schreef op 01-07-2022 om 14:23:

Nu maar eens kijken wat er maandag gaat gebeuren. Dat vond ik niet echt duidelijk worden in het debat in de Tweede Kamer van gisteravond. Dat sneeuwde een beetje onder.

Nog meer mensen hier die naar dat debat hebben gekeken?

Ja ik deels.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

01-07-2022 om 14:27

Drietje schreef op 01-07-2022 om 14:25:

[..]

Ja ik deels.

Ik vond het zo boeiend dat ik bijna alles heb gezien. Die Van Meijeren van Forum is wel echt verschrikkelijk hoor! Ik was het zelf eens met de partijen links van het midden.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-07-2022 om 14:33

Thursday schreef op 01-07-2022 om 14:27:

[..]

Ik vond het zo boeiend dat ik bijna alles heb gezien. Die Van Meijeren van Forum is wel echt verschrikkelijk hoor! Ik was het zelf eens met de partijen links van het midden.

Als FvD aan het woord komt dan schakel ik over. Ik zag geen duidelijk verschil tussen rechts links en midden. Allemaal duidelijk relschoppers veroordelend, allemaal negatief over de communicatie door het kabinet en allemaal voor een verzoener of bemiddelaar. Prima volgens mij. 

Wat een leuke actie van een trekker protestant die 2 nachtjes in de cel moest, hij komt gebak brengen bij de politie:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14781968/tim-is-weer-vrij-na-stikstofprotest-politie-deed-zijn-werk

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/laten-we-ons-eens-verplaatsen-in-de-koeien-die-moesten-opdraven-bij-het-boerenprotest~b9fe5c91/

(...) De twee koeien die moesten opdraven bij het veetelersprotest dinsdag voor het Tweede Kamergebouw in Den Haag – wat hebben die gedacht toen ze uit de trailer werden geleid en te midden van een luidruchtige groep zelfverklaarde rentmeesters van Gods schepping terechtkwamen?
(...) 
Zou het ene rund tegen het andere hebben gemompeld: ‘Die PVV-leider waarschuwt vaak dat de Nederlanders ‘een minderheid in eigen land worden’. Zou hij dan niet weten dat die 17,7 miljoen exemplaren van homo sapiens in Nederland door ons, de tot vee gemaakten, met onze 4 miljoen runderen, 12 miljoen varkens, en 47 miljoen vleeskuikens (cijfers uit 2021, afkomstig van het CBS, red.) allang tot een minderheid in hun eigen land zijn gemaakt?’

(...)

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-07-2022 om 15:00

redbulletje schreef op 01-07-2022 om 14:47:

Wat een leuke actie van een trekker protestant die 2 nachtjes in de cel moest, hij komt gebak brengen bij de politie:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14781968/tim-is-weer-vrij-na-stikstofprotest-politie-deed-zijn-werk

Ach, dat is een mooi gebaar. 

redbulletje schreef op 30-06-2022 om 19:17:

[..]

Niet meegekregen dat in de randstad weilanden van paardenhouderijen onteigend gaan worden? Randstedelingen hebben dan weinig alternatieven om hun paard te stallen.

Wow, echt? Ah man en het is hier al zo schaars.

Thursday schreef op 01-07-2022 om 14:27:

[..]

Ik vond het zo boeiend dat ik bijna alles heb gezien. Die Van Meijeren van Forum is wel echt verschrikkelijk hoor! Ik was het zelf eens met de partijen links van het midden.

Ik heb een deel gezien. Oh echt, vond je het boeiend? Ik vond het juist een vrij nutteloos debat, volgens mij is er behalve de bemiddelaar niets uitgekomen, toch? Of had ik moeten blijven kijken? Het was laat afgelopen hoorde ik.

Als iemand van fvd aan het woord komt zet ik het vaak even uit, ik kan die ellende niet aanzien. Ik zag wel bij een tenenkrommende bizarre interruptie van Van Meijeren bij Heerma over Derk Boswijk, dat Atje Kuiken blijkbaar naar hem zat te roepen dat hij moest gaan zitten, dat vond hij niet zo leuk . Alle andere kamerleden zijn wel heel erg klaar met fvd denk ik.

redbulletje schreef op 30-06-2022 om 19:17:

[..]

Niet meegekregen dat in de randstad weilanden van paardenhouderijen onteigend gaan worden? Randstedelingen hebben dan weinig alternatieven om hun paard te stallen.

MeganRapinoe schreef op 30-06-2022 om 20:32:

[..]

Bron?

Hier heb je niet op gereageerd Redbulletje. Ik ben net als MeganRapinoe ook benieuwd naar je bron.

Rondstruiner schreef op 01-07-2022 om 15:35:

[..]

[..]

Hier heb je niet op gereageerd Redbulletje. Ik ben net als MeganRapinoe ook benieuwd naar je bron.

Ik ben ook benieuwd, kan het niet vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.