Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-06-2022 om 08:11

Ik zie trouwens wel ineens de kroonprinses van de VVD staan en het is niet Sophie.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-06-2022 om 08:25

Zit net even de beelden te kijken van vanochtend, waarbij er een kerel staat met 2 enorme hamers die uithaalt op een raam van een politiebusje. Moeten die gasten op dit tijdstip niet werken? 

Wat mij betreft worden die lui opgepakt en een weekje vastgezet. 

Misschien kunnen de kosten van de inzet van politie, brandweer en defensie vanwege hooliboeren verhaald worden, of uit de boerensubsidiepot.

Coreopsis schreef op 29-06-2022 om 06:48:

[..]

Echt? Vind jij ook dat een gemiddelde goedwillende asielzoeker zich moet uitspreken als kansarme gelukszoekers een vuur terroriseren? En dat ik me openlijk moet uitspreken als iemand met islamitische roots een aanslag pleegt?

Degenen die aan (eerdere) acties hebben meegedaan of publiekelijk steun hebben uitgesproken, ja. Maar een boer die niet demonstreert en gewoon op zn boerderij aan het werk was, die heeft hier toch net zo weinig mee te maken als jij of ik?

Doen mensen dat niet bijna automatisch? Zich distantiëren als iemand uit hun groep iets doen waar ze zich voor schamen? Ze hoeven natuurlijk niet de straat op te gaan en iedereen aan te spreken en ze hoeven niet allemaal individueel een persverklaring uit te schrijven maar als er een gesprek over is, lijkt het me voor de hand liggen te zeggen wat je erover denkt. Het is nou eenmaal ‘het gesprek van de dag’ dus ook boeren zullen er gesprekken over hebben met burgers. Ik begrijp wel dat je zegt: je moet niet generaliseren. Maar mensen behoren nou eenmaal bij bepaalde groepen. En als iemand uit die groep iets doet, word je daarop aangesproken. Dat is basaal sociaal-psychologisch gedrag.

Rutte was niet de-escalerend genoeg, vd plas doet haar best en de takken man van lto ook?

Dat is wat we in andere gespreksonderwerpen victim Blaming noemen. Rutte kan niets goed doen, dus het zal altijd olie op het vuur zijn geweest. Vd Plas en takkenman gebruikten continue de ja, maar - wat in mijn tekstboek nog steeds nee, want is. Waarmee ze eigenlijk zeggen dat het aan de politie/de minister/Rutte ligt dat de testosteronbommetjes ontploften. Niet aan henzelf toch? 

De-escaleren is zeggen dat dit niet helpt. Dat je een boerterrorist bent als je zo alle goodwill kapot maakt. 

Om dan uit te leggen dat wat heel veel mensen al zeiden over overleg, gisteren ook uit het debat kwam. Niet jammeren over wat allemaal fout is, maar communiceren dat het overleg, de tafels, de kringloop boeren en boeren die al heel goed bezig waren allemaal blij zijn met de uitkomst.

Kies je voor dat melden, dán sta je voor de toekomst van het boerenbedrijf in Nederland. Dan laat je zien het goede voor te hebben met de boeren en hun gezinnen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

29-06-2022 om 09:01

Wat er gisteren gebeurt is echt belachelijk. Dat kleine groepje verpest het echt voor alle anderen. 
En dan nog andere groepen die denken: Mooi kunnen wij ook nog weer even rellen en vernielen. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-06-2022 om 10:06

Biebel schreef op 29-06-2022 om 08:56:

Rutte was niet de-escalerend genoeg, vd plas doet haar best en de takken man van lto ook?

Dat is wat we in andere gespreksonderwerpen victim Blaming noemen. Rutte kan niets goed doen, dus het zal altijd olie op het vuur zijn geweest. Vd Plas en takkenman gebruikten continue de ja, maar - wat in mijn tekstboek nog steeds nee, want is. Waarmee ze eigenlijk zeggen dat het aan de politie/de minister/Rutte ligt dat de testosteronbommetjes ontploften. Niet aan henzelf toch?

De-escaleren is zeggen dat dit niet helpt. Dat je een boerterrorist bent als je zo alle goodwill kapot maakt.

Om dan uit te leggen dat wat heel veel mensen al zeiden over overleg, gisteren ook uit het debat kwam. Niet jammeren over wat allemaal fout is, maar communiceren dat het overleg, de tafels, de kringloop boeren en boeren die al heel goed bezig waren allemaal blij zijn met de uitkomst.

Kies je voor dat melden, dán sta je voor de toekomst van het boerenbedrijf in Nederland. Dan laat je zien het goede voor te hebben met de boeren en hun gezinnen.

En dat miste ik inderdaad. Er werd helemaal niks positiefs gezegd over de uitkomsten van het debat. Terwijl er echt wel veel aanpassingen zijn aangenomen die overeenkomen met de grootste problemen die de boeren hiermee hebben. Dat vind ik een gemiste kans. 

Ik vind dat Rutte vanuit zijn functie juist voor de verbinding kan zorgen. Dat mogen we ook van hem verwachten in zijn functie. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

29-06-2022 om 10:43

redbulletje schreef op 29-06-2022 om 08:02:

Rutte heeft gisteren m.i. bewust olie op het vuur gegooid met z'n toespraak. Bewust om de boeren echt door te laten draaien zodat de steun vanuit de maatschappij afneemt. Rutte is een rat. Jammer dat de boeren dat door hun wanhoop niet doorhadden en precies zijn gaan doen wat Rutte beoogd had. Ik keur de terroristen acties af maar ben nog steeds pro-boer.

Rutte is woest, zijn directe collega Van der Wal en haar gezin worden geterroriseerd en meerdere van zijn directe collega’s hebben politiebewaking. 

Dit zijn ook mensen hè, ongeacht hun functie. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

29-06-2022 om 10:53

Drietje schreef op 28-06-2022 om 19:57:

[..]

Wat ik jammer vind is dat nu wordt gezegd in de media: het stikstofplan is aangenomen door de kamer. Je kan ook wat meer aandacht geven aan deze substantiële wijzigingen, waardoor de grootste wanhoop er bij de boeren ook af is. Dat zou een hoop gedoe schelen.

Het is best jammer dat de media, ook de serieuze media, zo veel aandacht geven aan incidenten. Vroeger las je bijvoorbeeld nog artikelen in de krant over Kamerdebatten, waarin de standpunten van de partijen werden weergegeven. Inmiddels worden er vaak alleen fragmenten en incidentjes getoond of beschreven. Vaak helemaal buiten de context ook nog. 

Dat gezegd hebbende: de boeren kunnen zich ook zélf informeren over deze dingen. Alles wat de Tweede Kamer besluit is openbaar en wordt live uitgezonden. De beelden zijn daarna op ieder moment terug te zien. En dan worden de woordelijke notulen ook nog eens op de website gezet, zodat je zelfs met zoektermen kunt zoeken. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-06-2022 om 11:22

Thursday schreef op 29-06-2022 om 10:53:

[..]

Het is best jammer dat de media, ook de serieuze media, zo veel aandacht geven aan incidenten. Vroeger las je bijvoorbeeld nog artikelen in de krant over Kamerdebatten, waarin de standpunten van de partijen werden weergegeven. Inmiddels worden er vaak alleen fragmenten en incidentjes getoond of beschreven. Vaak helemaal buiten de context ook nog.

Dat gezegd hebbende: de boeren kunnen zich ook zélf informeren over deze dingen. Alles wat de Tweede Kamer besluit is openbaar en wordt live uitgezonden. De beelden zijn daarna op ieder moment terug te zien. En dan worden de woordelijke notulen ook nog eens op de website gezet, zodat je zelfs met zoektermen kunt zoeken.

Uiteraard, maar het framen van de boodschap is ook belangrijk. Je moet elkaar ook wat 'gunnen' in het openbaar. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-06-2022 om 11:23

Thursday schreef op 29-06-2022 om 10:43:

[..]

Rutte is woest, zijn directe collega Van der Wal en haar gezin worden geterroriseerd en meerdere van zijn directe collega’s hebben politiebewaking.

Nu is het te laat. Maar gistermiddag had hij dat prima kunnen doen. Ik weet zeker dat het dan niet zo was geëscaleerd.

Ik denk niet dat Rutte iets goed kan doen voor deze groep relboeren, het maakt niet uit wat hij doet. En hij staat daar ook voor de rest van Nederland hè. Die erom roepen dat er harde woorden komen tegen dit soort gedrag. Want die zijn bang dat, wanneer de politiek er halfslachtig op reageert, dit een aanmoediging is voor allerlei groepen die het niet eens zijn met het beleid. Als je als Extinction Rebellion of coronawappie ziet dat je kennelijk met een stel trekkers en groep boze mensen voor het huis van een minister een gezin mag terroriseren, of dat je mag inslaan op politiebusjes, of dat je hooibalen langs de snelweg mag veroorzaken, of dat je ongelukken mag veroorzaken, dan is dat natuurlijk mooi inspiratie. Dat wil Rutte ook voorkomen. Hij staat daar niet om het handje vast te houden van een stel relboeren die niet met hun emoties kunnen omgaan. Hij staat daar als leider van een land dat hij zo veilig moet houden tégen het geweld dat dit groepje mensen. Hij verwoordt wat, helaas voor de boeren in kwestie, heel veel mensen denken. Ook dat is zijn taak. 

Weet je wat ik dus echt bizar nieuws vind? Dit: 
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5317301/crowdfunding-voor-gewonde-actieboer-levert-meer-dan-ton-op

Dus die boer gaat zélf met zijn trekker de snelweg op tijdens een protest waar hij zelf het risico voor neemt. Dan ontstaat er een ongeluk (trekkers mogen met reden niet op de snelweg) waarbij hij zijn vrouw en kind verwond en een vrachtwagen vernielt. Dan heeft hij kennelijk geen fatsoenlijk AOV of achtervang, want nu hij in het ziekenhuis ligt, staat de boerderij stil en heeft de familie geen inkomsten. En die gaan vervolgens de hand op houden met een crowdfunding-actie. Dus je gedraagt je zelf aan alle kanten compleet onverantwoordelijk en verwacht van je omgeving dat die dat financieel gaat oplossen. Bij mij bekruipt het gevoel dat zo'n boer dan toch vooral goed is in de hand ophouden: bij de EU voor subsidies, bij het kabinet en nu bij de eigen omgeving. Waar zit de eigen verantwoordelijkheid van deze mensen? 

Ik vind dat de hele groep boeren nu weg gezet wordt als een stel slachtoffers die dit allemaal maar overkomt. Maar het zijn toch gewoon weldenkende ondernemers? Dan heb je toch verzekeringen voor dit soort dingen, mensen die kunnen inspringen als jij even niet kan werken, dan kijk je toch vooruit en zie je dat je met vervuilende boerderij geen lange toekomst hebt? De gemiddelde installateur die nu alleen nog CV's installeert heeft straks datzelfde probleem. Stap je niet over op warmtepompen, zonneboilers etc, red je het niet in de toekomst. Ook al heb je je de afgelopen jaren nog zo verdiept in betere, schonere, innovatievere HR-ketels. Dit zie je gewoon aankomen. Dit hadden de boeren ook gewoon kunnen zien aankomen. Ik word echt helemaal kriegel van dat slachtoffergedrag.  

Drietje schreef op 29-06-2022 om 11:23:

[..]

Nu is het te laat. Maar gistermiddag had hij dat prima kunnen doen. Ik weet zeker dat het dan niet zo was geëscaleerd.

Sorry. Maar dit is echt victim blaming. 

De terroristen stonden gisteren op scherp. De boeren die bij het debat aanwezig waren hebben álles gehoord, maar alleen maar verteld wat niet is gekozen. 
De olie op het vuur kwam daarmee  van andere partijen. Als je als testosteronboertje  in de ochtend te horen krijgt dat de boeren nu echt gaan heersen, je bij elke misstap hoort dat het niet zo erg is want oh je bent zo wanhopig en je hoort dat er minimaal een tweede kamerlid ook van de actie en revolutie is (niet mw vd Plas, maar een FvD-er), heb je zo een explosieve mix. Krijg je dan van iemand in de tweede kamer te horen dat de boerenstand echt in de steek gelaten is, dan heb je daar je lont en je lucifer  

Voor alles  wat mensen als  Rutte, Van de wal, Paternotte of wie dan ook van d66 en of vvd dan nog zeggen geldt; het was niet goed of het deugde niet. Dat lees je hier al; iedereen die nuanceert, wijst op de voorbehouden in rapporten en aantoont dat sentimenten onjuist zijn, krijgen van alles over zich heen. Worden beticht van onjuistheden of tegel tuinen of stadse fratsen. Met andere woorden; de toon is nooit juist als je een reden zoekt om te meppen. 

Dus nee, Rutte had het niet kunnen dempen. Mw vd plas misschien- als ze duidelijk maakte wat er wel gewonnen was en aangaf dat het nu echt tijd was voor overleg. Maar ja, ze kon de gewonnen moties niet echt op haar naam schrijven, dus of ze dat ook zo ervaart is maar de vraag. 

Thursday schreef op 29-06-2022 om 10:43:

[..]

Jammer dat hij nooit diezelfde woestheid laat blijken als Wilders weer 'ns doodsbedreigingen krijgt. Hij is wel heel erg selectief. De boeren zijn immers terecht woest, want hun huizen en land staan op 't spel. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

29-06-2022 om 12:15

Dubbel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.