Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Miekemv
28-06-2022 om 10:49
Rockstar schreef op 28-06-2022 om 10:44:
[..]
Eens. Ik vind het nogal creepy dat je iets KOOPT zodat het VAN JOU is en de overheid gewoon langs kan komen en zeggen "dit is nu van ons
".
Ik ken een bedrijf wat ergens weg moest vanwege de bouw van een grote keten. Bedrijf is dus paar honderd meter opgeschoven naar een achteraf plekje en die grond is nog steeds volledig kaal.
En ook nog voor te weinig. Afgezien daarvan is de handelwijze van het kabinet niet in overeenstemming met wat het volk wil dat kunnen ze toch niet blijven negeren. En ik vraag me af wat de ruil is, wat krijgt de vvd terug in ruil voor de wil van d66?
Biebel
28-06-2022 om 11:13
Miekemv schreef op 28-06-2022 om 10:34:
[..]
Dat is ook niet waar. Ik zie bij jou ook geen bronnen om je mening te staven.
Wat is niet waar? Dat de overheid het Vlieland stuk bv al uitgelegd heeft? Dat het stuk een startstuk is om te beginnen met overleggen?
Omdat jij alleen agrarische bronnen zoekt; De huidige kaart is indicatief, benadrukt Van der Wal nog eens. Het is een startpunt voor provincies om hun beleid vorm te geven. En het komt niet alleen op de landbouw neer; andere sectoren zullen ook hun bijdrage moeten leveren. https://www.akkerwijzer.nl/artikel/486625-liveblog-stikstofdebat-tweede-kamer-debatteert-over-stikstofplannen-minister/
Hopelijk heb je geen bronnen nodig over hoe je een probleem oplost, nl door overleg en niet door protest. En ondanks dat alle bronnen je niet kunnen overtuigen van je eenzijdige blik; https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/22/veevoeders-lobbyen-tegen-het-stikstofbeleid-en-steunen-de-boeren-a4134225. Kern; bedrijven als for farmers (gewoon een beursgenoteerde onderneming) sponsoren de protesten en lobbyen in de tweede kamer.
Bronnen genoeg? Of moet ik een stapel follow the money artikelen citeren van een aantal jaar geleden over hoe de boeren zijn beetgenomen? https://www.ftm.nl/artikelen/boer-en-veehouder-ontzien?utm_medium=social&utm_campaign=sharebuttonnietleden&utm_source=linkbutton
Iets zegt me dat sommige mensen er gewoon niet aan willen. Die liever alles bij het oude houden, ook als het oude schadelijk is. Zich daarom alleen laten geruststellen door artikelen van for farmers achtige bedrijven dan door echte onderzoeksjournalisten. Ik verwacht ook niet dat je je mening veranderd omdat je iets leest wat je anders kan doen denken.
Ik hoop vooral dat de boeren echt wakker worden en gaan doen wat ze al honderden jaren doen; zich aanpassen aan wat nu. Uitdragen wat goed gaat, aanpassen wat verkeerd gaat. De oplossing zijn voor een probleem dat ze niet helemaal alleen gecreëerd hebben.
Biebel
28-06-2022 om 11:19
Rockstar schreef op 28-06-2022 om 10:44:
[..]
Eens. Ik vind het nogal creepy dat je iets KOOPT zodat het VAN JOU is en de overheid gewoon langs kan komen en zeggen "dit is nu van ons
".
Ik ken een bedrijf wat ergens weg moest vanwege de bouw van een grote keten. Bedrijf is dus paar honderd meter opgeschoven naar een achteraf plekje en die grond is nog steeds volledig kaal.
Waar baseer je dat eerste op? Heb ik iets gemist, zijn er brieven met een nu of nooit aanbod de deur uitgegaan? Hebben Alle boeren een deurwaarder op bezoek gekregen met een Nu Tekenen voorstel, waarna de greppelgravers al klaar staan om te gaan bouwen?
Oh née. Er ligt alleen maar een start stuk waarover je in gesprek gaat. Met gelukkig dit keer wel een flinke som geld voor als het nodig is, oproep om (door te gaan met) meedenken. En er is een serieus probleem, dat er niet alleen is omdat er een eu regel is.
En die boer waar jij het over hebt, had die een mooie deal? Een nieuwe stal, nieuw huis? Wat zal hij daar blij mee zijn. Misschien kan hij zijn oude grond nog pachten tot de gemeente het verkocht heeft. Want inderdaad, soms duurt het langer voor de volgende stap kan plaatsvinden. Dat was al zo ten tijde van de ruilverkaveling en dat zal altijd zo blijven.
Fleurtje_5
28-06-2022 om 13:30
Zorroo schreef op 27-06-2022 om 22:36:
[..]
Eeeeh, nee hoor. De mensen die de noodzaak tot het inkrimpen van de agrarische sector ontkennen hebben dat.
Zit jij dan ook in een ontkenningsfase?
LostJellyfish83
28-06-2022 om 13:39
Fleurtje_5 schreef op 28-06-2022 om 13:30:
[..]
Zit jij dan ook in een ontkenningsfase?
Dat wyniasweek komt bij mij telkens niet heel erg objectief over. Meer rellerig en het vuurtje nog even verder opstoken.
redbulletje
28-06-2022 om 13:44
Ik las net dit:
Wij hebben een achterlijke gemeente die bij de gestopte boeren de vergunning van agrarisch niet naar wonen heeft omgezet. Daar ook niet aan meewerkt maar nu wel even brieven heeft rond gestuurd dat deze mensen nu illegaal wonen.... hoezo extra stress geven in onze woningnood. Voor een bedrijf dat niet eens meer bestaat.
Dat is ronduit crimineel om mensen hun huis af te nemen terwijl hun bedrijf al is afgepakt. We moeten echt achter de boeren blijven staan ondanks dat sommigen wat te ver gaan, want voor je 't weet ben je zelf een keer aan de beurt met deze maffiapraktijken.
Fleurtje_5
28-06-2022 om 13:57
Mug schreef op 28-06-2022 om 13:39:
[..]
Dat wyniasweek komt bij mij telkens niet heel erg objectief over. Meer rellerig en het vuurtje nog even verder opstoken.
Dit artikel is geschreven door een freelance wetenschapsjournalist. Hij noemt ook het Nijmeegse onderzoek dat geen 'snipper bewijs' had opgeleverd van schuld door boeren.
Rellerig en vuurtje opstoken? Ik heb op dit topic best wat berichten overgeslagen omdat er best rellerig en 'vurig elkaar opstoken' over boeren word gedaan, alsof het allemaal criminelen zijn. Ik las zelfs vanmorgen dat iemand de boeren een faillissement toewenste.
Als je dit topic goed kan verdragen, Ga me dan niet vertellen dat je dat artikel te rellerig vind.
Fleurtje_5
28-06-2022 om 14:03
Drietje schreef op 27-06-2022 om 23:36:
[..]
Ik vind het ook vreselijk. Dubbel vreselijk. Bomen kappen vind ik vreselijk, maar de pijn die er achter zit vind ik ook vreselijk.
Ik was er eerst boos om, maar als je erover nadenkt dan voel je hoe diep dit gaat. De discussie en het gehak in dit draadje doen daar absoluut geen recht aan.
Het is gewoon een afschuwelijke situatie, die het kabinet heel anders had moeten en kunnen aanpakken. Met meer perspectief en hogere prijzen zouden alleen de megastallen en grote leveranciers zich verzetten tegen verandering. En die wil je weg hebben. Niet de kleinere boeren die zich rot investeren in duurzaamheid en diervriendelijkheid. En zeker niet de biologische boeren. Dat had beter gemoeten en dat neem ik het kabinet kwalijk.
Wisten jullie dat eenderde van de boeren onder het minimumloon verdient? Bij een zestigurige werkweek? Er is zoveel te winnen als het goed wordt aangepakt. Voor de boeren, voor de dieren, voor de natuur en ook voor het milieu in bredere zin. Want hier opdoeken en elders weer groter beginnen met minder milieumaatregelen heeft helemaal geen zin. En meer importeren ook niet.
En dit inderdaad.
Fleurtje_5
28-06-2022 om 14:06
Zorroo schreef op 27-06-2022 om 22:54:
[..]
We zouden ongeveer zo veel moeten produceren als we zelf nodig hebben. Voor de nationale behoefte. Nederland produceert veel meer zuivel en vlees dan andere landen. En dan echt belachelijk veel meer. Want, het is al 100 keer gezegd, 70 procent van wat de boeren hier produceren is voor de export. De leus 'No farmers no food' is dan ook vette bullshit, gemaakt voor de onderbuik. In de hoop dat mensen niet beter weten.
Wij importeren dan weer veel rundvlees en soja voor veevoer uit Brazilië, dus om die miljoenen productiedieren hier te voeden. Die rundvleesimport kan best een stuk minder. En zonder die enorme aantallen vee hoeven we ook geen bergen soja meer hiernaartoe te halen. De sojavelden gaan op verschrikkelijke wijze ten koste van het regenwoud daar. Lijkt me geen goed plan.
Sowieso kan een mens best zonder vlees en ook zonder zuivel, dus hoe noodzakelijk het allemaal überhaupt is, die hele enorme productie kun je je afvragen. Maar goed de mensheid is aan die stap nog niet toe, dat snap ik.Nu stop ik ermee. Het is overduidelijk dat de agrarische sector drastisch veranderd moet worden. Lijkt me gewoon geen punt van discussie. Maar als je het niet wilt zien, tja, dan is het er niet natuurlijk.
Hoe vaak ik bosbessen uit andere landen in de winkelschappen zie liggen, terwijl hier tig bosbesboeren zijn. Die hun bosbessen aan straat proberen te verkopen in kraampjes.
Die bosbessen uit andere landen moeten nog eens eerst met de boot of per vrachtauto komen. Weet je wel hoeveel uitlaatgassen daar bij vrij komen?
DS1971
28-06-2022 om 14:24
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 17:35:
[..]
zo breng je het wel iig.
Ik kan ook wel zeggen dat ik het beu ben dat de buschauffeurs weer staken maar kom nooit in de bus. Waarom zou ik het dan beu zijn?
En de boeren heeft iedereen last van? Maar hoor niemand over de buschauffeurs. Hebben ook veel mensen last van.
Staken is gewoon een recht. De acties van de boeren zijn voor een deel onrechtmatig en dat deel is wat ik beu ben. Bezetten van snelwegen, hooibalen in de fik, Minister thuis lastig vallen, illegale bomenkap en nu ook nog dreigen natuurgebieden te vernielen.
Dan ben je van het padje af.
Biebel
28-06-2022 om 14:30
Fleurtje_5 schreef op 28-06-2022 om 13:57:
[..]
Dit artikel is geschreven door een freelance wetenschapsjournalist. Hij noemt ook het Nijmeegse onderzoek dat geen 'snipper bewijs' had opgeleverd van schuld door boeren.
Rellerig en vuurtje opstoken? Ik heb op dit topic best wat berichten overgeslagen omdat er best rellerig en 'vurig elkaar opstoken' over boeren word gedaan, alsof het allemaal criminelen zijn. Ik las zelfs vanmorgen dat iemand de boeren een faillissement toewenste.
Als je dit topic goed kan verdragen, Ga me dan niet vertellen dat je dat artikel te rellerig vind.
Freelance betekent in te huren. Door de grote veevoeder/melkverwerkers bijvoorbeeld. Of heb je in al je leesijver het artikel over wie deze acties sponsort even overgeslagen?
ik weet ook echt niet waar jij leest dat boeren criminelen zijn- behoudens de boerterroristen die vernielen, brand stichten en blokkeren. Wat echt crimineel gedrag is en niets met boeren te maken. Dat faillissement heb ik hier niet terug gelezen, maar je zult het vast wel ergens gevonden hebben. Ik wens boeren een goede oplossing voor een probleem dat er al meer dan 50 jaar is en waar al meer dan 18 jaar over gesoebat wordt. Terwijl wij ondertussen een steeds ongezondere leefomgeving krijgen.
Biebel
28-06-2022 om 14:34
Fleurtje_5 schreef op 28-06-2022 om 14:06:
[..]
Hoe vaak ik bosbessen uit andere landen in de winkelschappen zie liggen, terwijl hier tig bosbesboeren zijn. Die hun bosbessen aan straat proberen te verkopen in kraampjes.
Die bosbessen uit andere landen moeten nog eens eerst met de boot of per vrachtauto komen. Weet je wel hoeveel uitlaatgassen daar bij vrij komen?
Dus omdat jij bosbessen uit het buitenland wil eten moeten we maar met zijn allen doen of er niets aan de hand is? Zo kun je nooit je leefomgeving verbeteren.
Ik citeer Bo Jellema. Een Fries die uit de familieboerderij is gestapt omdat hij er geen toekomst in zag. Je kunt hem volgen op Twitter, heeft een verhelderend draadje. De kern; Er zijn teveel dieren in deze kleine delta; we importeren ons suf aan voer voor hen en exporteren ons kapot aan agrarische producten, en we blijven hier zitten met de shit. Vrij letterlijk eigenlijk. Toen ik jong was en op de boerderij werkte, wisten we dit al.
Vervolgens legt hij haarfijn uit hoe de boeren dat wisten en hoe ze gestimuleerd werden om toch te groeien, tegen beter weten in. Als je een draadje wil lezen, laat het dan deze zijn, want geeft veel inzicht.
Fleurtje_5
28-06-2022 om 14:48
Biebel schreef op 28-06-2022 om 14:34:
[..]
Dus omdat jij bosbessen uit het buitenland wil eten moeten we maar met zijn allen doen of er niets aan de hand is? Zo kun je nooit je leefomgeving verbeteren.
Ik citeer Bo Jellema. Een Fries die uit de familieboerderij is gestapt omdat hij er geen toekomst in zag. Je kunt hem volgen op Twitter, heeft een verhelderend draadje. De kern; Er zijn teveel dieren in deze kleine delta; we importeren ons suf aan voer voor hen en exporteren ons kapot aan agrarische producten, en we blijven hier zitten met de shit. Vrij letterlijk eigenlijk. Toen ik jong was en op de boerderij werkte, wisten we dit al.
Vervolgenslegt hij haarfijn uit hoe de boeren dat wisten en hoe ze gestimuleerd werden om toch te groeien, tegen beter weten in. Als je een draadje wil lezen, laat het dan deze zijn, want geeft veel inzicht.
Nee die zie ik liggen in de winkelschappen, Die koop ik niet. Ik ga liever naar de plaatselijke bosbessenboer.
Maar ook al koop ik die NIET in de winkel, ze zijn wel effe met de boot of vrachtwagen naar hier gekomen.
Angela1967
28-06-2022 om 14:49
Fleurtje_5 schreef op 28-06-2022 om 14:48:
[..]
Nee die zie ik liggen in de winkelschappen, Die koop ik niet. Ik ga liever naar de plaatselijke bosbessenboer.
Maar ook al koop ik die NIET in de winkel, ze zijn wel effe met de boot of vrachtwagen naar hier gekomen.
Vraag en aanbod.
Fleurtje_5
28-06-2022 om 14:57
Biebel schreef op 28-06-2022 om 14:30:
[..]
Freelance betekent in te huren. Door de grote veevoeder/melkverwerkers bijvoorbeeld. Of heb je in al je leesijver het artikel over wie deze acties sponsort even overgeslagen?
ik weet ook echt niet waar jij leest dat boeren criminelen zijn- behoudens de boerterroristen die vernielen, brand stichten en blokkeren. Wat echt crimineel gedrag is en niets met boeren te maken. Dat faillissement heb ik hier niet terug gelezen, maar je zult het vast wel ergens gevonden hebben. Ik wens boeren een goede oplossing voor een probleem dat er al meer dan 50 jaar is en waar al meer dan 18 jaar over gesoebat wordt. Terwijl wij ondertussen een steeds ongezondere leefomgeving krijgen.
Freelancen betekend vooral:
Als freelancer ben je eigen baas. Je hebt geen dienstverband of werkgever die eisen kan stellen. Je hebt natuurlijk wél klanten/opdrachtgevers waar je mee samenwerkt.
Net zoals een minister of Tweede kamerlid ook min of meer word 'in gehuurd'.
ps. De freelance wetenschapsjournalist schreef voor Wynia’s Week. En die zijn ongebonden en onafhankelijk, want de donateurs maken dat mogelijk. Of zag je dat in je leesijver over het hoofd?
".