Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
DS1971
27-06-2022 om 17:06
Ik ben het alweer helemaal beu met die acties. Van mij zou er veel harder opgetreden mogen worden. Hoge boetes en tractor op de snelweg = verbeurd verklaren.
Alle begrip voor hun boosheid en ook angst. Maar ga lekker op het binnenhof staan schreeuwen en laat de rest van Nederland die vaak net zo goed ontevreden is lekker met rust.
ShowyHummingbird30
27-06-2022 om 17:11
Mija schreef op 27-06-2022 om 16:13:
[..]
Een vriend van mij die al tientallen jaren volledig vegetarisch eet, kreeg, toen hij om een andere reden bij een diëtist was, te horen dat hij toch echt vleesvervangers zou moeten eten om alle voedingsstoffen die hij nodig had binnen te krijgen. Liefst dagelijks zelfs.
Da's apart. Ik vermoed dat de betreffende diëtist niet zoveel ervaring had met volledig vegetarisch eten. Je moet dan inderdaad wel goed opletten hoe je aan de juiste en voldoende voedingsstoffen komt. Maar daar zijn echt geen vleesvervangers (in de zin van vegaburgers en zo) voor nodig. Want: die zijn van soja of erwten of paddestoelen etc gemaakt. En dat kun je dus ook "puur" eten. Beter zelfs. Misschien dat je, afhankelijk van je eetpatroon en gezondheid, ijzer moet bijslikken (dat moet een flink percentage vleesetende vrouwen ook). En uiteraard b12 als je veganistisch eet.
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 17:20
DS1971 schreef op 27-06-2022 om 17:06:
Ik ben het alweer helemaal beu met die acties. Van mij zou er veel harder opgetreden mogen worden. Hoge boetes en tractor op de snelweg = verbeurd verklaren.
Alle begrip voor hun boosheid en ook angst. Maar ga lekker op het binnenhof staan schreeuwen en laat de rest van Nederland die vaak net zo goed ontevreden is lekker met rust.
Hoeveel last heb je er werkelijk van gehad? En wat denk je, dat de boeren het niet een keer beu zijn??
Daglichtlamp
27-06-2022 om 17:28
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 17:20:
[..]
Hoeveel last heb je er werkelijk van gehad? En wat denk je, dat de boeren het niet een keer beu zijn??
Het kost ons in elk geval allemaal geld. Een vrachtauto in de file kost blijkbaar gemiddeld 200 euro per uur.
DS1971
27-06-2022 om 17:31
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 17:20:
[..]
Moet je ergens persoonlijk last van hebben voordat je het beu mag zijn?
Het enige wat ik vraag is dat ze zich gewoon aan de wet houden. Zoals ik al hiervoor aangaf heb ik best begrip voor de woede, maar two wrongs...
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 17:35
DS1971 schreef op 27-06-2022 om 17:31:
[..]
Moet je ergens persoonlijk last van hebben voordat je het beu mag zijn?
Het enige wat ik vraag is dat ze zich gewoon aan de wet houden. Zoals ik al hiervoor aangaf heb ik best begrip voor de woede, maar two wrongs...
zo breng je het wel iig.
Ik kan ook wel zeggen dat ik het beu ben dat de buschauffeurs weer staken maar kom nooit in de bus. Waarom zou ik het dan beu zijn?
En de boeren heeft iedereen last van? Maar hoor niemand over de buschauffeurs. Hebben ook veel mensen last van.
Cookielover
27-06-2022 om 17:37
Staken is niet tegen de wet. En niet-rijdende bussen veroorzaken geen ongelukken.
MeganRapinoe
27-06-2022 om 17:39
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 17:35:
[..]
zo breng je het wel iig.
Ik kan ook wel zeggen dat ik het beu ben dat de buschauffeurs weer staken maar kom nooit in de bus. Waarom zou ik het dan beu zijn?
En de boeren heeft iedereen last van? Maar hoor niemand over de buschauffeurs. Hebben ook veel mensen last van.
Misschien omdat buschauffeurs de wet niet overtreden met hun acties, en boeren wel? Je mag immers niet met de trekker de snelweg op. Dat is wat mij in elk geval irriteert. Dat we in NL gewoon prima mogelijkheden hebben om te demonstreren en dat je daarvoor niet de wet hoeft te overtreden.
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 17:42
maar mensen kunnen dan ook niet naar het werk, wordt ook iedereen benadeeld. Gaan ze maar rijden, en dan gratis voor iedereen.
Biebel
27-06-2022 om 17:59
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 17:42:
maar mensen kunnen dan ook niet naar het werk, wordt ook iedereen benadeeld. Gaan ze maar rijden, en dan gratis voor iedereen.
Dat is idd een veel slimmere actie. Want dan benadeel je degene die er invloed op hebben (managers, aandeelhouders, eigenaren) en niet degene die er van afhankelijk zijn. Ook hier; meer sympathie helpt je als je een doel wil bereiken.
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 18:06
Athan schreef op 27-06-2022 om 18:03:
Ik hoop alleen maar dat ze veel steun verliezen met deze acties.
er is nu veel meer steun voor de boeren dan bij de laatste acties.
ShowyHummingbird30
27-06-2022 om 18:07
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 17:42:
Iets met klok en klepel (oftewel ik ken de details niet): volgens mij mag dat niet.
Net zoals je met een trekker niet op de snelweg mag.
Demonsteren mag, de wet overtreden niet.
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 18:10
Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 18:07:
[..]
Iets met klok en klepel (oftewel ik ken de details niet): volgens mij mag dat niet.
Net zoals je met een trekker niet op de snelweg mag.
Demonsteren mag, de wet overtreden niet.
Op sommige plekken werd het door de politie geadviseerd, dus kunnen ze nooit een boete geven..