Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

28-06-2022 om 10:01

redbulletje schreef op 28-06-2022 om 09:33:

[..]

Boeren werden eerst gedwongen te vergroten, toen ze daar de leningen voor afgesloten hadden werden ze weer gedwongen te verkleinen. En nu dreigen ze helemaal onteigend te worden voor een schijntje van de waarde en hun schulden. Bovendien raken sommigen ook nog hun huis kwijt bij dit soort megalomane plannen. Voor deze mensen is een huis geen stapel bakstenen, het is het erfgoed van hun voorouders net zoals het landschap om hen heen wat verziekt gaat worden met windmolens, zonneparken, woningbouw, industrie, of broedplaatsen voor dodelijke muggensoorten.

Er zijn best een hoop mensen die hun familiebedrijf naar de kl*te hebben zien gaan in coronatijd en/of hun volledige reserves hebben moeten opsouperen. Dit voor het “bredere belang”. Deze mensen zag je niet brandstichtend en rellend door het land trekken. 

Waarom is dit voor boeren erger?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-06-2022 om 10:03

Ik vind het zo oerstom en jammer dat een aantal hooliganboeren zich zo misdraagt. Met name voor al die andere boeren die dat niet doen. Hierdoor verhardt de situatie alleen maar, je ziet het hier in dit topic ook.

Ik snap heel goed dat de boodschap voor velen ellendig is. En dat ze demonstreren om een betere oplossing te krijgen (al zijn we het wellicht niet eens over wat dan "beter" is).

Maar ik weiger begrip te hebben voor mensen die snelwegen blokkeren, ambulances tegen houden, gevaar veroorzaken en bewindslieden intimideren. En ik snap werkelijk niet hoe anderen dat kunnen afdoen met "ja maar". Daarmee legitimeer je dit wangedrag en draag je niet bij aan een oplossing, maar juist aan escalatie.

Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:07:

[..]

Ik weet het niet hoor. Ik denk ook wel dat harde acties nodig zijn om de boodschap over te brengen. Kijk naar de Groningers, die zich al jaren bescheiden en cooperatief opstellen en daar is gewoon jarenlang keihard overheen gewalst. Den Haag is ver van het platteland. Letterlijk en figuurlijk.

Dit argument verwijt ik de regering maar dan andersom. Als q-koorts in de randstad had op getreden, waren er al veel eerder acties genomen om intensieve veeteelt te verminderen. 
Als het gemiddelde kamerlid elke dag in de natuur kwam, hadden ze gezien wat de schade is van de afgelopen jaren. 
Had Pieter Omzigt zijn economische kennis gebruikt om te kijken naar de financiering en beloftes van boeren, dan waren er eerder maatregelen getroffen en was Henk B. Niet weggekomen met zijn schimmige ideeën om de boeren te laten groeien.    
Dus ja, de overheid heeft veel te laat en te weinig gedaan, waardoor nu ineens alles moet worden ingehaald. Maar dat betekent geen vrijbrief om je dan nu maar zo te misdragen. Als jouw tafel het zo goed doet, draag dat dan uit. Verwijt het diegene die je altijd van alles heeft wijsgemaakt, maar laat de burgers met rust. 

Omdat corona overmacht was. De boeren worden al jaren van het kastje naar de muur gestuurd en moeten door 100 hoepels springen om te kunnen blijven boeren. En nu is eindelijk de maat vol. Sommige acties zijn niet fraai idd, maar ze zijn door wanhoop gedreven. De media heeft toch altijd haar mond vol van 'verwarde' mensen als iemand met een mes loopt te zwaaien en iemand neersteekt? Waarom dan boeren afrekenen op het feit dat dit nu het moment is waarop ze doordraaien door wat hen de afgelopen deccenia is aangedaan? 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

28-06-2022 om 10:13

redbulletje schreef op 28-06-2022 om 10:04:

Omdat corona overmacht was.

Ja, en dan is het ineens oké? Juist bij overmacht zou de overheid moeten compenseren. De ondernemers hadden zich menselijkerwijs op geen enkele manier kunnen voorbereiden op de coronapandemie. 

De agrarische sector daarentegen is al jarenlang gewaarschuwd, maar is door blijven beuken zodat de boeren doorgingen met hun investeringen en schaalvergrotingen. Nu keert de wal het schip en zou het begrijpelijk zijn dat de boeren psychisch doordraaien? Nee, vind ik niet hoor. 

Omdat corona overmacht was. De boeren worden al jaren van het kastje naar de muur gestuurd en moeten door 100 hoepels springen om te kunnen blijven boeren. En nu is eindelijk de maat vol. Sommige acties zijn niet fraai idd, maar ze zijn door wanhoop gedreven. De media heeft toch altijd haar mond vol van 'verwarde' mensen als iemand met een mes loopt te zwaaien en iemand neersteekt? Waarom dan boeren afrekenen op het feit dat dit nu het moment is waarop ze doordraaien door wat hen de afgelopen deccenia is aangedaan?

Ik had het over q koorts. Dat is een hele nare heftige ziekte die afkomstig was van geiten. En dankzij de intensieve geitenhouderij, het gebrek aan belangstelling vanuit Den Haag en de hoge troon van de geitenboeren, heeft dat heel lang kunnen heersen. Want het kon toch niet aan de geiten liggen?  
Wel dus. 

Ik reken de boeren aan dat ze de verkeerde aanspreken. Hun bezwaar hoort bij degene die ze heeft voorgelogen dat ze goed bezig waren met hun varkensfabriek of meer dan 150 koeien. Die ze wijs maakte dat stikstof alleen maar een papieren probleem was, dat met een slimme truc op te lossen was.  Dat ze niet geluisterd hebben naar bio-boeren, die met 50 koeien en een ander soort afnemer al genoeg verdienen. Maar wat blijkt, ook in deze acties worden boeren vooral ingefluisterd en ondersteund door precies doe partijen die ze al jaren met volledig eigenbelang voorlichten. 

Dat zal ze zeker verward maken, met  name als ze denken goed bezig te zijn. Maar nadat je bent bijgekomen ga je het gesprek aan. Hebben we iets gemist? Kunnen we andere regio’s helpen met de manier waarop wij het doen? Heeft degene die dit cijfer neerzette doorgehad wat hier al gebeurd is, of verwijst het bijvoorbeeld naar de kippen- of varkensboeren in de verdere omgeving? 

Je gaat misschien zelfs nog met zijn allen een gezellig dagje in Stroe hebben, waar je dat soort ideeën uitwisselt en wat therapeutisch drinkt om van de schrik te bekomen. Maar je gaat gewoon geen mensen bedreigen, lastig vallen, zaken kapot maken of in de fik steken. Daarmee los je helemaal niets op. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-06-2022 om 10:24

Omdat corona overmacht was. De boeren worden al jaren van het kastje naar de muur gestuurd en moeten door 100 hoepels springen om te kunnen blijven boeren. En nu is eindelijk de maat vol. Sommige acties zijn niet fraai idd, maar ze zijn door wanhoop gedreven. De media heeft toch altijd haar mond vol van 'verwarde' mensen als iemand met een mes loopt te zwaaien en iemand neersteekt? Waarom dan boeren afrekenen op het feit dat dit nu het moment is waarop ze doordraaien door wat hen de afgelopen deccenia is aangedaan?

Wat je hier doet is deze acties bagatelliseren, en daarmee legitimeer je ze. Dat is gevaarlijk.

Dit soort gedrag is verkeerd. Punt.

Met je laatste zinnen suggereer je overigens dat de betreffende boeren niet toerekeningsvatbaar zouden zijn. Als dat zo is zouden ze veroordeeld moeten worden tot tbs (verplichte psychiatrische behandeling). Net als die verwarde man die iemand heeft neergestoken.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-06-2022 om 10:25

Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:07:

[..]

Ik weet het niet hoor. Ik denk ook wel dat harde acties nodig zijn om de boodschap over te brengen. Kijk naar de Groningers, die zich al jaren bescheiden en cooperatief opstellen en daar is gewoon jarenlang keihard overheen gewalst. Den Haag is ver van het platteland. Letterlijk en figuurlijk.

Harde actie is iets anders dan de wet overtreden, levens in gevaar brengen en mensen intimideren en bedreigen.

Biebel schreef op 28-06-2022 om 00:17:

[..]

Dat kaartje heeft meer waarde bij de nee zeggers (die er aan vasthouden en al hun uitlatingen daarop baseren, ondanks nuanceringen) dan bij degene die in gesprek willen (die snappen dat het anders moet). Of ga je nu weer beginnen over Vlieland dat moet schrappen en wat allang is rechtgezet? Of de slimme zet van Stroe, die een pikant plaatje laten circuleren om de boel nog even op te jutten?

Ik denk dat het enige wat die mensen tegenhoudt de angst is voor de toorn van iedereen die roept pro-boer te zijn. Dat zie je hier ook; iets van tegengas en je wordt meteen voor van alles uitgemaakt.

Dat is ook niet waar.  Ik zie bij jou ook geen bronnen om je mening te staven. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

28-06-2022 om 10:36

Ik vraag me echt af waar het heen moet met dit land als deze terroristische acties door blijven gaan. Dat geeft ook andere radicale groepen de legitimatie om rellend en brandstichtend door het land te gaan, mensen te bedreigen en te intimideren, snelwegen af te zetten en ga zo maar door. 

Want waarom zouden de boeren dit wel mogen en Extention Rebellion of Kick Out Zwarte Piet niet? Die zijn net zo overtuigd van hun idealen en net zo verontwaardigd als de boeren dat zijn. 

Coreopsis schreef op 28-06-2022 om 10:24:

[..]

Wat je hier doet is deze acties bagatelliseren, en daarmee legitimeer je ze. Dat is gevaarlijk.

Dit soort gedrag is verkeerd. Punt.

Met je laatste zinnen suggereer je overigens dat de betreffende boeren niet toerekeningsvatbaar zouden zijn. Als dat zo is zouden ze veroordeeld moeten worden tot tbs (verplichte psychiatrische behandeling). Net als die verwarde man die iemand heeft neergestoken.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

28-06-2022 om 10:38

Miekemv schreef op 28-06-2022 om 10:36:

[..]

Echt super inhoudelijk weer, maar niet heus. 

Thursday schreef op 28-06-2022 om 10:38:

[..]

Echt super inhoudelijk weer, maar niet heus.

Het lijkt mij juist veelzeggend. Meer woorden hoef ik daar niet aan te verspillen. 

redbulletje schreef op 28-06-2022 om 09:57:

Nu zijn 't de boeren die onteigend worden, maar met zo'n afbraakbeleid moet je er niet van staan te kijken dat op 'n gegeven moment ook woonwijken aan de beurt zijn, want het is véél efficienter om daar een torenflat neer te zetten dan die huizen met een eigen tuin.

Eens. Ik vind het nogal creepy dat je iets KOOPT zodat het VAN JOU is en de overheid gewoon langs kan komen en zeggen "dit is nu van ons ".

Ik ken een bedrijf wat ergens weg moest vanwege de bouw van een grote keten. Bedrijf is dus paar honderd meter opgeschoven naar een achteraf plekje en die grond is nog steeds volledig kaal.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

28-06-2022 om 10:45

Van der Tak van LTO vliegt weer uit de bocht:

LTO Nederland roept boeren op tot acties die "passend en waardig" zijn en de wet niet te overtreden. "Zo behouden we ook de steun van de samenleving", zegt LTO-voorman Sjaak van der Tak.

De land- en tuinbouworganisatie snapt wel de boosheid en de radeloosheid bij boeren. "We roepen de Kamer op om in te grijpen op dit onhaalbare, onrealistische beleid van de minister voor Natuur en Stikstof", zegt Van der Tak in een video op YouTube.

Niet te geloven gewoon. Eerst de hele situatie veroorzaakt hebben, dan oproepen tot waardige acties en dan gewoon weer even olie op het vuur gooien.   

Bron: https://nos.nl/liveblog/2434375-gemeente-den-haag-waarschuwt-boeren-fdf-wil-demonstreren-bij-tweede-kamer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.