Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
GlamorousGuanaco18
28-06-2022 om 09:25
Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:17:
[..]
Ja ik volg het nauwgezet. De kloof tussen stad en platteland is enorm. Juist in den haag. Provincies en gemeenten zijn bepaald niet blij met deze actie van het kabinet. En wat als dat gasveld in de Randstad had gelegen. Denk je dan echt dat het dan ook zo was gegaan. Nee natuurlijk niet.
Ik vind het een uitstekende vergelijking, eigenlijk.
De boeren hebben zich tegen beter weten in laten misleiden. Hebben daar overigens ook grandioos van geprofiteerd door de torenhoge subsidies die ze kregen.
De Groningers zijn decennia lang niet gehoord en worden nu al jarenlang aan het lijntje gehouden. Hebben niet geprofiteerd van de miljardenwinsten die er ten koste van hen zijn gemaakt.
Ik vind het een waardeloze vergelijking.
QuizzicalOpossum53
28-06-2022 om 09:26
MeganRapinoe schreef op 28-06-2022 om 09:24:
[..]
Oh ja, ik zie het. Ik had overal gelezen dat het 'broddelwerk' was geweest (volgens mij zelfs de woorden van Klaver) en dat iedereen het daarmee eens was. Meestal betekent dat dat er wel wat gaat veranderen, maar kan dat inderdaad niet terugvinden. Maar daar ga ik wel vanuit, aangezien die mening zo breed werd gedeeld.
Ik ga daar ook vanuit. Maar er is een verschil tussen papieren wijzigingen en echte wijzigingen. Dus het komt er wel opaan vandaag. Het zal niet de eerste keer zijn dat er voor de bühne gepraat wordt en dan toch gewoon wordt ingestemd.
MeganRapinoe
28-06-2022 om 09:26
Boeren zijn ondernemers en hebben dus de regie over hun eigen bedrijfsvoering. Zij konden jaren geleden dit al zien aankomen en hebben ervoor gekozen de ogen daarvoor te sluiten. Bewoners van Groningen zijn slachtoffer, boeren niet.
QuizzicalOpossum53
28-06-2022 om 09:27
Thursday schreef op 28-06-2022 om 09:25:
[..]
De boeren hebben zich tegen beter weten in laten misleiden. Hebben daar overigens ook grandioos van geprofiteerd door de torenhoge subsidies die ze kregen.
De Groningers zijn decennia lang niet gehoord en worden nu al jarenlang aan het lijntje gehouden. Hebben niet geprofiteerd van de miljardenwinsten die er ten koste van hen zijn gemaakt.
Ik vind het een waardeloze vergelijking.
De boeren hebben niet geprofiteerd. Een groot deel zit onder het minimumloon. En ze werken een uurtje of zestig per week.
GlamorousGuanaco18
28-06-2022 om 09:32
redbulletje schreef op 28-06-2022 om 09:18:
[..]
Zeg dat tegen Rutte en Kaag en iedereen die daar achteraan holt!
Ik voel mij niet aangesproken. Ik stem al jarenlang PvdA omdat ik voorstander ben van gelijke kansen en eerlijke verdeling. Dit terwijl ik behoor tot de natuurlijke achterban van de VVD. Maar ik zie het als mijn eigenbelang dat de inkomensverschillen in dit land niet te groot zijn. Dat doet een land naar mijn stellige overtuiging helemaal geen goed. Dat hebben we ook wel gemerkt de afgelopen jaren en we zien het ook in landen als de Verenigde Staten en het VK.
Ik vind het echt oliedom en onbegrijpelijk dat mensen die niet zwaar bovenmodaal verdienen, stemmen op partijen als VVD en CDA. Want dat zijn partijen die de belangen van de veelverdieners en de gevestigde belangen behartigen.
redbulletje
28-06-2022 om 09:33
MeganRapinoe schreef op 28-06-2022 om 09:26:
Boeren zijn ondernemers en hebben dus de regie over hun eigen bedrijfsvoering. Zij konden jaren geleden dit al zien aankomen en hebben ervoor gekozen de ogen daarvoor te sluiten. Bewoners van Groningen zijn slachtoffer, boeren niet.
Boeren werden eerst gedwongen te vergroten, toen ze daar de leningen voor afgesloten hadden werden ze weer gedwongen te verkleinen. En nu dreigen ze helemaal onteigend te worden voor een schijntje van de waarde en hun schulden. Bovendien raken sommigen ook nog hun huis kwijt bij dit soort megalomane plannen. Voor deze mensen is een huis geen stapel bakstenen, het is het erfgoed van hun voorouders net zoals het landschap om hen heen wat verziekt gaat worden met windmolens, zonneparken, woningbouw, industrie, of broedplaatsen voor dodelijke muggensoorten.
GlamorousGuanaco18
28-06-2022 om 09:34
Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:27:
[..]
De boeren hebben niet geprofiteerd. Een groot deel zit onder het minimumloon. En ze werken een uurtje of zestig per week.
Reden te meer om zich te richten tot degenen die ze in die positie hebben gebracht: de toeleverbedrijven, de veevoermultinationals, LTO, CDA et cetera.
MrsMary
28-06-2022 om 09:36
Uit een onderzoek uit 2018 van Lanschot blijkt dat 19% van de boeren miljonair is. Dit is makkelijk te googelen.
Ik woon in landelijk gebied en hier zijn de afgelopen decennia grote huizen neergezet door boeren. Wij hebben ons daar vaak over verbaasd.
MeganRapinoe
28-06-2022 om 09:41
Boeren zijn ondernemers en daar zitten succesvolle en minder succesvolle tussen. Dus er zullen zeker miljonairs zijn en ook degenen die moeilijk rond kunnen komen. Dat is in elke branche het geval en zo anders zijn de boeren daar niet in.
MeganRapinoe
28-06-2022 om 09:46
Thursday schreef op 28-06-2022 om 09:32:
[..]
Ik voel mij niet aangesproken. Ik stem al jarenlang PvdA omdat ik voorstander ben van gelijke kansen en eerlijke verdeling. Dit terwijl ik behoor tot de natuurlijke achterban van de VVD. Maar ik zie het als mijn eigenbelang dat de inkomensverschillen in dit land niet te groot zijn. Dat doet een land naar mijn stellige overtuiging helemaal geen goed. Dat hebben we ook wel gemerkt de afgelopen jaren en we zien het ook in landen als de Verenigde Staten en het VK.
Ik vind het echt oliedom en onbegrijpelijk dat mensen die niet zwaar bovenmodaal verdienen, stemmen op partijen als VVD en CDA. Want dat zijn partijen die de belangen van de veelverdieners en de gevestigde belangen behartigen.
Echt hè, dat begrijp ik ook niet. Ik zou vanuit mijn achtergrond ook bij de achterban van de VVD horen, maar tot grote frustratie van mijn accountant stem ik al decennia een vorm van sociaal (PvdA, SP, GL of....oeoeoeoe: D66) . Hij roept dan altijd: "Megan, moet je niet doen, dan betaal je veel te veel belasting!" Waarop ik steevast antwoord: "Ik hoop dat ik nog meer belasting moet betalen. Dat betekent dat het met mij dan goed gaat en ik mijn steentje kan bijdragen aan dichten van de kloof tussen arm en rijk."
Rechtse partijen willen uiteindelijk niks voor de gewone Nederlander. Die hebben geen enkel plan over hoe inkomsten eerlijker verdeeld kunnen worden, hoe arbeid kan lonen (ipv vermogen) of hoe boeren een eerlijke prijs gaan krijgen voor hun waar (hint: minder winstmarges voor de betrokken grote bedrijven, hogere prijs voor vlees).
QuizzicalOpossum53
28-06-2022 om 09:46
Thursday schreef op 28-06-2022 om 09:34:
[..]
Reden te meer om zich te richten tot degenen die ze in die positie hebben gebracht: de toeleverbedrijven, de veevoermultinationals, LTO, CDA et cetera.
Zeker, dat moet ook. Dat vind ik onderdeel van een breder plan, dat er had moeten zijn. Had je dit gedoe niet gehad of in ieder geval veel minder.
Mija
28-06-2022 om 09:50
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/3459476/boer-de-jong-die-boos-100-oude-bomen-kapte-kreeg-sinds-2014-434-151-euro-landbouwsubsidie.html
Die man die die knotwilgen heeft omgezaagd is in ieder geval geen zielige armoedzaaier. Aangezien hij sinds 2014 alleen al ruim vier ton subsidie heeft gekregen. Onderzoek van Follow the Money. ”Alleen aan subsidie beurde hij dus al jaarlijks 62.021,59 euro. Dat boer De Jong graag alles houdt zoals het is valt dus te begrijpen.”
Deze mensen bewijzen zichzelf geen dienst door zich zo te laten gaan in hun verontwaardiging. Mijn sympathie wordt in ieder geval kleiner en kleiner.
GlamorousGuanaco18
28-06-2022 om 09:51
Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:46:
[..]Zeker, dat moet ook. Dat vind ik onderdeel van een breder plan, dat er had moeten zijn. Had je dit gedoe niet gehad of in ieder geval veel minder.
Maar waarom zien “ze” (veel boeren) dit dan niet in? Waarom richten ze hun woede op het land en niet op de big agro lobby die erachter zit?
redbulletje
28-06-2022 om 09:55
Mija schreef op 28-06-2022 om 09:50:
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/3459476/boer-de-jong-die-boos-100-oude-bomen-kapte-kreeg-sinds-2014-434-151-euro-landbouwsubsidie.html
Die man die die knotwilgen heeft omgezaagd is in ieder geval geen zielige armoedzaaier. Aangezien hij sinds 2014 alleen al ruim vier ton subsidie heeft gekregen. Onderzoek van Follow the Money. ”Alleen aan subsidie beurde hij dus al jaarlijks 62.021,59 euro. Dat boer De Jong graag alles houdt zoals het is valt dus te begrijpen.”
Deze mensen bewijzen zichzelf geen dienst door zich zo te laten gaan in hun verontwaardiging. Mijn sympathie wordt in ieder geval kleiner en kleiner.
Dat zal opgegaan zijn aan alle aanpassingen die hij heeft moeten doen en nu wordt ie toch onteigend? Ik zou ook furieus zijn.
redbulletje
28-06-2022 om 09:57
Nu zijn 't de boeren die onteigend worden, maar met zo'n afbraakbeleid moet je er niet van staan te kijken dat op 'n gegeven moment ook woonwijken aan de beurt zijn, want het is véél efficienter om daar een torenflat neer te zetten dan die huizen met een eigen tuin.