Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
GlamorousGuanaco18
28-06-2022 om 09:00
Drietje schreef op 28-06-2022 om 08:53:
Dit gaat nog wel even door hoor. De manier van actievoeren keur ik niet goed, maar ik begrijp de wanhoop heel erg goed.
Het is gewoon niet oké om een land te ontregelen. Het is ook al jarenlang duidelijk dat het zo niet door kan gaan. De boeren hebben dat niet willen zien en zijn ook nog eens tientallen jaren zwaar misleid. In plaats van dat in te zien, bleven ze jarenlang op het CDA stemmen en gaan ze nu naar BBB, een uitvloeisel/representant van exáct het systeem dat de boeren in deze situatie heeft gebracht.
Maar in plaats van bij Henk Bleeker van het CDA of LTO-bobo Van der Tak voor de deur te staan met hun tractoren, terroriseren ze het land zodat Jan met de pet niet naar werk, school of ziekenhuis kan.
Je zou het niet kunnen verzinnen, zo absurd is het.
QuizzicalOpossum53
28-06-2022 om 09:07
Thursday schreef op 28-06-2022 om 09:00:
[..]
Het is gewoon niet oké om een land te ontregelen. Het is ook al jarenlang duidelijk dat het zo niet door kan gaan. De boeren hebben dat niet willen zien en zijn ook nog eens tientallen jaren zwaar misleid. In plaats van dat in te zien, bleven ze jarenlang op het CDA stemmen en gaan ze nu naar BBB, een uitvloeisel/representant van exáct het systeem dat de boeren in deze situatie heeft gebracht.
Maar in plaats van bij Henk Bleeker van het CDA of LTO-bobo Van der Tak voor de deur te staan met hun tractoren, terroriseren ze het land zodat Jan met de pet niet naar werk, school of ziekenhuis kan.
Je zou het niet kunnen verzinnen, zo absurd is het.
Ik weet het niet hoor. Ik denk ook wel dat harde acties nodig zijn om de boodschap over te brengen. Kijk naar de Groningers, die zich al jaren bescheiden en cooperatief opstellen en daar is gewoon jarenlang keihard overheen gewalst. Den Haag is ver van het platteland. Letterlijk en figuurlijk.
GlamorousGuanaco18
28-06-2022 om 09:10
Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:07:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ik denk ook wel dat harde acties nodig zijn om de boodschap over te brengen. Kijk naar de Groningers, die zich al jaren bescheiden en cooperatief opstellen en daar is gewoon jarenlang keihard overheen gewalst. Den Haag is ver van het platteland. Letterlijk en figuurlijk.
Dat valt echt enorm mee. Volg je de debatten in Den Haag weleens? Regio, regio, regio. Lokale overheid, lokale overheid, lokale overheid.
De Groningers, ja, die hebben écht wat te klagen. Ik vind het best schandalig eigenlijk dat je probeert om de boerenproblemen op één lijn te zetten met de problemen die de gedupeerden in Groningen hebben. Daar is nooit naar geluisterd zelfs.
GlamorousGuanaco18
28-06-2022 om 09:14
En de boodschap van de boeren is luid en duidelijk overgekomen. Alleen wil dat niet zeggen dat ze hun zin moeten krijgen.
Wie wil er in een land leven waar de grootste schreeuwers die het hardst kunnen intimideren hun zin krijgen? Ik in ieder geval niet.
MeganRapinoe
28-06-2022 om 09:15
Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:07:
[..]
Maar wat willen ze dan nog? Serieus, wat valt er nog te wensen. Het is duidelijk dat de veestapel minder wordt, het is ook duidelijk dat er meer perspectief moet komen voor huidige boeren. Daar was iedereen het over eens, kabinet en oppositie, en is afgesproken dat er een beter plan komt. Wat nu dan nog?
Dit is niet meer 'luister naar ons' (want dat wordt aan alle kanten ruim gedaan, ze hebben zelf een eigen politicus in de tweede kamer), dit is 'doe wat wij zeggen, anders terroriseren we de boel'. Dit is geen demonstreren meer, dit is terreur.
QuizzicalOpossum53
28-06-2022 om 09:17
Thursday schreef op 28-06-2022 om 09:10:
[..]
Dat valt echt enorm mee. Volg je de debatten in Den Haag weleens? Regio, regio, regio. Lokale overheid, lokale overheid, lokale overheid.
De Groningers, ja, die hebben écht wat te klagen. Ik vind het best schandalig eigenlijk dat je probeert om de boerenproblemen op één lijn te zetten met de problemen die de gedupeerden in Groningen hebben. Daar is nooit naar geluisterd zelfs.
Ja ik volg het nauwgezet. De kloof tussen stad en platteland is enorm. Juist in den haag. Provincies en gemeenten zijn bepaald niet blij met deze actie van het kabinet. En wat als dat gasveld in de Randstad had gelegen. Denk je dan echt dat het dan ook zo was gegaan. Nee natuurlijk niet.
Ik vind het een uitstekende vergelijking, eigenlijk.
Biebel
Drietje schreef op 28-06-2022 om 07:21:
[..]
Bij Stroe city kwam het kaartje wel degelijk uit een plan van de provincie dat gedeeld is met gemeenten. Als 1 van de opties. Dat zegt de gedeputeerde zelf.
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/maatschappelijk/835236/provincie-trekt-plan-stroe-city-in
En dat laatste: dat zie ik in real life helemaal niet. Je ziet boeren die compleet van streek en in tranen zijn. Dit forum is niet het echte leven. En de hakkers zitten hier aan beide kanten. Ik houd daar ook helemaal niet van, maar blijkbaar kunnen mensen zich online moeilijk beheersen.
Als er iets gebeurd met je werk of in je leven waar je van schrikt, dan mag je best van streek zijn of van de tafel aflopen. Maar daarna wint je ondernemerschap of volwassenheid het, en ga je terug. Je laat je niet opjutten omdat je weet dat je het goede aan het doen bent.
Die gedeputeerde heeft er blijkbaar belang bij. Want; hoe kan een gemeente bedenken dat zo dicht langs natura 2000 bouwen wel mag? Wat maakt dat ze het nu publiceren? Of vind de gedeputeerde in kwestie het wel fijn als iedereen het over stroe city heeft en niet over de problemen waar de boeren een deel van de oplossing van in handen hebben?
Overigens verwijt ik ‘de boeren’ niet de hooligan acties die nu plaatsvinden. Die worden uitgevoerd door een stelletje boerterroristen die niet snappen dat ze niet echt helpen om begrip te kweken.
Hooguit zou ik de boeren willen vragen om nu, van de schrik bekomen, weer terug naar die tafel te gaan. Want daar ligt de oplossing.
Niet in maar blijven hangen in wat er communicatief veel beter had gemoeten of dat er nuancering moet plaatsvinden. Dat had iedereen al ingecalculeerd. Niet in maar blijven luisteren naar de bedrijven die belang hebben bij grote veestapels, maar door te blijven luisteren aan die tafel waar ze in sommige provincies al zitten. Ben met je tafel een voorbeeld voor andere streken, ipv zitten simmen over een kaart die anders kan. Laat zien dat overleg helpt om een betere oplossing te krijgen, ipv maar blijven huilen dat de huidige oplossing niet juist is.
Want je lijkt te willen zeggen dat boeren nu helemaal op hun rug mogen gaan liggen en niets meer hoeven te doen omdat ze het beu zijn. Maar dat heeft nog nooit een probleem opgelost.
Daglichtlamp
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4469850/onteigening-boeren-krimpenerwaard-van-start-wij-zijn-niet-meer-te-redden
Nog wat achtergrond van de boze boeren in de Krimpenerwaard die hun eigen knotwilgen omgezaagd hebben. Hier is men al bezig met het onteigenen. Niet voor wegen, industrie of woningen, maar om natuurgebied aan te leggen.
redbulletje
28-06-2022 om 09:18
Thursday schreef op 28-06-2022 om 09:00:
[..]
Het is gewoon niet oké om een land te ontregelen.
Zeg dat tegen Rutte en Kaag en iedereen die daar achteraan holt!
QuizzicalOpossum53
28-06-2022 om 09:19
MeganRapinoe schreef op 28-06-2022 om 09:15:
[..]
Dat is helemal
Dit is niet meer 'luister naar ons' (want dat wordt aan alle kanten ruim gedaan, ze hebben zelf een eigen politicus in de tweede kamer), dit is 'doe wat wij zeggen, anders terroriseren we de boel'. Dit is geen demonstreren meer, dit is terreur.
Dat is helemaal niet afgesproken. Daar moet vandaag over gestemd worden. D- Day.
redbulletje
28-06-2022 om 09:21
Daglichtlamp schreef op 28-06-2022 om 09:17:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4469850/onteigening-boeren-krimpenerwaard-van-start-wij-zijn-niet-meer-te-redden
Nog wat achtergrond van de boze boeren in de Krimpenerwaard die hun eigen knotwilgen omgezaagd hebben. Hier is men al bezig met het onteigenen. Niet voor wegen, industrie of woningen, maar om natuurgebied aan te leggen.
Triest dat daarvoor iemands erfgoed moet sneuvelen. Snap dan helemaal dat hij die bomen heeft omgehakt. Overigens zijn die natuurclubjes ook niet handig bezig door overal moerasland te willen aanleggen terwijl de tijgermug en ongetwijfeld binnenkort ook de malariamug richting Nederland trekken.
QuizzicalOpossum53
28-06-2022 om 09:22
Biebel schreef op 28-06-2022 om 09:17:
[..]
Als er iets gebeurd met je werk of in je leven waar je van schrikt, dan mag je best van streek zijn of van de tafel aflopen. Maar daarna wint je ondernemerschap of volwassenheid het, en ga je terug. Je laat je niet opjutten omdat je weet dat je het goede aan het doen bent.
Die gedeputeerde heeft er blijkbaar belang bij. Want; hoe kan een gemeente bedenken dat zo dicht langs natura 2000 bouwen wel mag? Wat maakt dat ze het nu publiceren? Of vind de gedeputeerde in kwestie het wel fijn als iedereen het over stroe city heeft en niet over de problemen waar de boeren een deel van de oplossing van in handen hebben?
Overigens verwijt ik ‘de boeren’ niet de hooligan acties die nu plaatsvinden. Die worden uitgevoerd door een stelletje boerterroristen die niet snappen dat ze niet echt helpen om begrip te kweken.
Hooguit zou ik de boeren willen vragen om nu, van de schrik bekomen, weer terug naar die tafel te gaan. Want daar ligt de oplossing.
Niet in maar blijven hangen in wat er communicatief veel beter had gemoeten of dat er nuancering moet plaatsvinden. Dat had iedereen al ingecalculeerd. Niet in maar blijven luisteren naar de bedrijven die belang hebben bij grote veestapels, maar door te blijven luisteren aan die tafel waar ze in sommige provincies al zitten. Ben met je tafel een voorbeeld voor andere streken, ipv zitten simmen over een kaart die anders kan. Laat zien dat overleg helpt om een betere oplossing te krijgen, ipv maar blijven huilen dat de huidige oplossing niet juist is.
Want je lijkt te willen zeggen dat boeren nu helemaal op hun rug mogen gaan liggen en niets meer hoeven te doen omdat ze het beu zijn. Maar dat heeft nog nooit een probleem opgelost.
Ik vind absoluut dat ze weer om tafel moeten gaan zitten. Maar het is nu niet in hun handen. Dat hangt af van de stemmingen van vandaag en van het plan van Staghouwer in september. Dan wordt duidelijk of er überhaupt ruimte is om te praten. Want dat kaartje geeft daar juist geen ruimte voor, dat is precies het probleem.
MeganRapinoe
28-06-2022 om 09:24
Drietje schreef op 28-06-2022 om 09:19:
[..]
Dat is helemaal niet afgesproken. Daar moet vandaag over gestemd worden. D- Day.
Oh ja, ik zie het. Ik had overal gelezen dat het 'broddelwerk' was geweest (volgens mij zelfs de woorden van Klaver) en dat iedereen het daarmee eens was. Meestal betekent dat dat er wel wat gaat veranderen, maar kan dat inderdaad niet terugvinden. Maar daar ga ik wel vanuit, aangezien die mening zo breed werd gedeeld.
FaithfulDuck87
28-06-2022 om 09:24
Daglichtlamp schreef op 28-06-2022 om 09:17:
ja, en dan voor een koopje de grond krijgen. En weer natuurgebied, waardoor straks nog meer boeren moeten stoppen.
denk dat de meeste boeren daar nu ook bang voor zijn, dat ze het land voor een appel en een ei kwijt raken.