Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biebel schreef op 27-06-2022 om 23:20:

Wat een nare toon ontstaat hier. Moet ik nu gaan laten zien hoeveel groen mijn tuin heeft? Bewijzen dat mijn postcode toch echt wel platteland is? Benoemen hoeveel boeren of mensen ik ken die q-koorts hebben gehad? Of ‘empathischer’ reageren omdat het ‘ons’ vast niets interesseert als ‘ze’ straks hun inkomen kwijt raken? Wat een boel sneren.
Overleg is de enige oplossing. Je bomen omzagen omdat je boos bent is dat niet. Stront op de weg waardoor anderen in de slip raken niet. Ambulances en busjes schoolkinderen hinderen ook niet. Laten we dit gewoon noemen wat het zijn, boerenterroristen. De vraag, wat als dit gedaan werd door mensen met een andere achtergrond, is best interessant, aangezien ik wel een vermoeden wat dan het antwoord zou zijn.

Door deze activisten tot boerenterrorist te benoemen, maak je onderscheid met de boeren die wel willen meedenken. Bv die al bezig zijn met innovatie of natuurbeheer. Of die in elk geval het gesprek willen aangaan, hoe moeilijk en lastig ook. Of die nu heel hard aan het denken zijn hoe ze het moeten doen, die misschien vorige week schrokken en nu aan het zoeken zijn wat ze anders kunnen doen.
En die ‘toeleverende bedrijven’? Vergeet vooral niet dat dat degene zijn die het meest hebben geprofiteerd van de groei. Het zijn ook degene die bijvoorbeeld aan de basis van BBb hebben gestaan en de schrijvers van de hier regelmatig geciteerde artikelen over dat het allemaal heel erg meevalt. Voor de rest; ook zij hebben nu de kans om zich om te vormen naar iets wat minder schade doet aan onze leefomgeving.

En ook voor jou: hulde!

Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 23:02:

[..]

maar ik heb wel gelijk. Iedereen die commentaar heeft, moet eerst maar eens naar zijn eigen tuin kijken. Wateroverlast wordt veroorzaakt door de grindtuinen, geen insecten, geen vogels. Maar ondertussen mopperen en schelden op de boeren, want oh de natuur.

Ik heb een prachtige tuin vol bloemen!! 

Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 22:46:

[..]

ja, nu iedereen boos om de bomen, maar zelf allemaal een grindtuin

Je bent echt heel heftig aan het reageren, je slaat steeds wilder om je heen? De feiten veranderen er niet door, en ook de wettelijke verplichtingen niet. Je kunt toch wel je mening geven binnen die feiten/wetten? Het is toch logisch dat er op een of andere manier ingekrompen moet worden? landbouw zoals het jaren is geweest, heeft zijn langste tijd gehad. Wat de toekomst gaat brengen is voor boeren die hun bedrijf moeten opgeven  243&:#7!: Maar vermoedelijk niet onverwacht (hoewel dat het niet mindef ingrijpend maakt).

GrAngela 

Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 23:02:

[..]

maar ik heb wel gelijk. Iedereen die commentaar heeft, moet eerst maar eens naar zijn eigen tuin kijken. Wateroverlast wordt veroorzaakt door de grindtuinen, geen insecten, geen vogels. Maar ondertussen mopperen en schelden op de boeren, want oh de natuur.

Je hebt helemaal geen gelijk, want het gaat hier over jouw ontkenning van feiten omtrent landbouw en de veranderingen die hiermee ingezet worden.  Niet over andere zaken .

Gr Angela 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

27-06-2022 om 23:53

Drietje schreef op 27-06-2022 om 23:36:

[..]

Ik vind het ook vreselijk. Dubbel vreselijk. Bomen kappen vind ik vreselijk, maar de pijn die er achter zit vind ik ook vreselijk.

Ik was er eerst boos om, maar als je erover nadenkt dan voel je hoe diep dit gaat. De discussie en het gehak in dit draadje doen daar absoluut geen recht aan.

Het is gewoon een afschuwelijke situatie, die het kabinet heel anders had moeten en kunnen aanpakken. Met meer perspectief en hogere prijzen zouden alleen de megastallen en grote leveranciers zich verzetten tegen verandering. En die wil je weg hebben. Niet de kleinere boeren die zich rot investeren in duurzaamheid en diervriendelijkheid. En zeker niet de biologische boeren. Dat had beter gemoeten en dat neem ik het kabinet kwalijk.

Wisten jullie dat eenderde van de boeren onder het minimumloon verdient? Bij een zestigurige werkweek? Er is zoveel te winnen als het goed wordt aangepakt. Voor de boeren, voor de dieren, voor de natuur en ook voor het milieu in bredere zin. Want hier opdoeken en elders weer groter beginnen met minder milieumaatregelen heeft helemaal geen zin. En meer importeren ook niet.

Ik quote mezelf nog maar even. Inhoudelijke posts gaan verloren in het geruzie. Dat is jammer. Misschien moeten juliie niet meer op elkaar reageren als het zo lastig is om inhoudelijk te blijven. Het is een onderwerp dat veel emoties oproept. Geef elkaar een beetje ruimte daarvoor.

Wisten jullie dat eenderde van de boeren onder het minimumloon verdient? 
Wist je dat die cijfers achteraf gecorrigeerd werden doordat veel boeren achteraf subsidie krijgen? Vanuit de eu nog wel.
Maar voor de rest ja; geef die koe maar suikerbieten van hier, zodat we een lokale kringloop hebben. Betaal een eerlijke prijs voor vlees, ei en zuivel zodat de boer met minder ook uitkan. Dat hoeft niet te betekenen dat de consument meer betaalt. Er zitten nog heel wat partijen tussen boer en bord, die best een deel van die lasten mogen dragen. 

Maar de enige manier om daar te komen is aan tafel gaan zitten. En dat Is wat lastig als je net heel hard hebt geroepen dat je dat niet wil of de tafel hebt omgegooid. 
Het zou daarom zo fijn zijn als niet de fdf voorman de aandacht kreeg, maar de biologische boer die met 50 koeien uitkan. Of de boer die zelf ook ziet dat het anders moet. Of de boer die eerlijk toegeeft dat hij wil stoppen met een goede regeling. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

27-06-2022 om 23:58

Biebel schreef op 27-06-2022 om 23:55:

Wisten jullie dat eenderde van de boeren onder het minimumloon verdient?
Wist je dat die cijfers achteraf gecorrigeerd werden doordat veel boeren achteraf subsidie krijgen? Vanuit de eu nog wel.
Maar voor de rest ja; geef die koe maar suikerbieten van hier, zodat we een lokale kringloop hebben. Betaal een eerlijke prijs voor vlees, ei en zuivel zodat de boer met minder ook uitkan. Dat hoeft niet te betekenen dat de consument meer betaalt. Er zitten nog heel wat partijen tussen boer en bord, die best een deel van die lasten mogen dragen.

Maar de enige manier om daar te komen is aan tafel gaan zitten. En dat Is wat lastig als je net heel hard hebt geroepen dat je dat niet wil of de tafel hebt omgegooid.
Het zou daarom zo fijn zijn als niet de fdf voorman de aandacht kreeg, maar de biologische boer die met 50 koeien uitkan. Of de boer die zelf ook ziet dat het anders moet. Of de boer die eerlijk toegeeft dat hij wil stoppen met een goede regeling.

Eens, maar dat is nou net het probleem. Die biologische boer en die boer die ziet dat het anders moet zien nu ook nul perspectief. Die mensen zaten al lang aan tafel maar nu niet meer.  Dat kaartje heeft veel kapot gemaakt. 

Drietje schreef op 27-06-2022 om 23:58:

[..]

Eens, maar dat is nou net het probleem. Die biologische boer en die boer die ziet dat het anders moet zien nu ook nul perspectief. Die mensen zaten al lang aan tafel maar nu niet meer. Dat kaartje heeft veel kapot gemaakt.

Je blijft maar verkeerde informatie geven . Als iedereen snapt dat er een jaar lang plannen gemaakt worden en daarna veel geld er tegenaan gegooid waarom roep jij dat de hele tijd als reden dat alles verloren is? Je blijft het continu opstoken. Er wordt wel vaker stom gecommuniceerd maar dat wil niet zeggen dat het leugens zijn of dat je dan mag zeggen: dan gaat het niet door. 

Gr Angela 

Drietje schreef op 27-06-2022 om 23:58:

[..]

Eens, maar dat is nou net het probleem. Die biologische boer en die boer die ziet dat het anders moet zien nu ook nul perspectief. Die mensen zaten al lang aan tafel maar nu niet meer. Dat kaartje heeft veel kapot gemaakt.

Dat kaartje heeft meer waarde bij de nee zeggers (die er aan vasthouden en al hun uitlatingen daarop baseren, ondanks nuanceringen) dan bij degene die in gesprek willen (die snappen dat het anders moet). Of ga je nu weer beginnen over Vlieland dat moet schrappen en wat allang is rechtgezet? Of de slimme zet van Stroe, die een pikant plaatje laten circuleren om de boel nog even op te jutten?  

Ik denk dat het enige wat die mensen tegenhoudt de angst is voor de toorn van iedereen die roept pro-boer te zijn. Dat zie je hier ook; iets van tegengas en je wordt meteen voor van alles uitgemaakt. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

28-06-2022 om 07:21

Biebel schreef op 28-06-2022 om 00:17:

[..]

Dat kaartje heeft meer waarde bij de nee zeggers (die er aan vasthouden en al hun uitlatingen daarop baseren, ondanks nuanceringen) dan bij degene die in gesprek willen (die snappen dat het anders moet). Of ga je nu weer beginnen over Vlieland dat moet schrappen en wat allang is rechtgezet? Of de slimme zet van Stroe, die een pikant plaatje laten circuleren om de boel nog even op te jutten?

Ik denk dat het enige wat die mensen tegenhoudt de angst is voor de toorn van iedereen die roept pro-boer te zijn. Dat zie je hier ook; iets van tegengas en je wordt meteen voor van alles uitgemaakt.

Ik herhaal: ze zaten al aan tafel op een heel constructieve manier. Lees het statement van de provincie Gelderland maar. Die 'partners' dat zijn oa de boeren maar ook natuurorganisaties. Dat hoeft namelijk geen tegenstelling te zijn, die trekken gewoon samen met de boeren op:

https://www.gelderland.nl/nieuws/gelderland-reageert-op-stikstofplan-kabinet

Bij Stroe city kwam het kaartje wel degelijk uit een plan van de provincie dat gedeeld is met gemeenten. Als 1 van de opties. Dat zegt de gedeputeerde zelf. 

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/maatschappelijk/835236/provincie-trekt-plan-stroe-city-in

En dat laatste: dat zie ik in real life helemaal niet. Je ziet boeren die compleet van streek en in tranen zijn. Dit forum is niet het echte leven. En de hakkers zitten hier aan beide kanten. Ik houd daar ook helemaal niet van, maar blijkbaar kunnen mensen zich online moeilijk beheersen.

Drietje schreef op 27-06-2022 om 23:53:

[..]

Ik quote mezelf nog maar even. Inhoudelijke posts gaan verloren in het geruzie. Dat is jammer. Misschien moeten juliie niet meer op elkaar reageren als het zo lastig is om inhoudelijk te blijven. Het is een onderwerp dat veel emoties oproept. Geef elkaar een beetje ruimte daarvoor.

als je jezelf quote, mag ik er dan nog een keer op reageren? De tekst dat boeren slechts het minimumloon verdienen, is nl slechts een deel van het verhaal. En dat is zeker inhoud. 

Want er wordt nog best wel wat verdiend door toeleveranciers; https://www.quotenet.nl/zakelijk/a40428412/royal-a-ware-omzet-zuivel-wie-is-jan-anker-vermogen-quote-500-boerenprotesten/. Uit de tekst; Op de dag dat voor hun voortbestaan vrezende boeren wederom het land willen platleggen, zit Royal A-ware-eigenaar Jan Anker er warmpjes bij. Zo warm zelfs dat er €30 miljoen dividend vanaf kan. Bedrijf heeft ook schulden. Ontstaan door het bouwen van melkfabrieken. Goh- dat is nou een investering die geen rekening houdt met inkrimping van de veestapel. En dat dividend- als ze daar nou eens een eerlijkere prijs voor zuivel Voor betalen, dan kunnen boeren uit met minder.  

En die boerterrorist die zijn knotwilgen vernielde? Hij ontving sinds 2014 434.151 euro landbouwsubsidie. En 11 cent.
Bijna 83.877 euro daarvan was bedoeld voor 'klimaat- en milieuvriendelijke landbouwpraktijken.' (Bron; ftm journalist, die er een keurig te toetsen infobron bij had). 

Voor de eu-haters; dat geld Komt uit de eu. Was het niet een Bijbelse uitspraak wiens brood men eet, wiens woord men spreekt? Die is hier even doorheengeschoten geloof ik. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-06-2022 om 08:45

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Boeren steken hooibalen in brand langs snelwegen, trekkers naar Tweede Kamer voor protest
https://www.ad.nl/binnenland/boeren-steken-hooibalen-in-brand-langs-snelwegen-trekkers-naar-tweede-kamer-voor-protest~a717c927/

Dit zijn geen actievoerders maar hooligans. Wat een stel halvegaren zeg.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

28-06-2022 om 08:49

Drietje schreef op 28-06-2022 om 07:21:

[..]

En dat laatste: dat zie ik in real life helemaal niet. Je ziet boeren die compleet van streek en in tranen zijn. Dit forum is niet het echte leven. En de hakkers zitten hier aan beide kanten. Ik houd daar ook helemaal niet van, maar blijkbaar kunnen mensen zich online moeilijk beheersen.

Ik zie in real life boeren die zich niet kunnen beheersen en het land inmiddels terroriseren uit eigenbelang. Echt niet oké dit.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

28-06-2022 om 08:50

Tickel schreef op 28-06-2022 om 08:45:

Dit zijn geen actievoerders maar hooligans. Wat een stel halvegaren zeg.

Ja, en nu hard optreden graag. Law and order, zoals CDA, VVD en populistisch rechts normaal gesproken graag zien. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

28-06-2022 om 08:53

Dit gaat nog wel even door hoor. De manier van actievoeren keur ik niet goed, maar ik begrijp de wanhoop heel erg goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.