Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
LostJellyfish83
27-06-2022 om 23:01
Ik wist niet dat die bomen van hemzelf waren, dat stond er in het artikel niet bij. Ik dacht dus gewoon langs de openbare weg.
Dan vind ik het nog vreselijk, maar begrijp je wel dat daar een heel andere emotie achter zit.
ShowyHummingbird30
27-06-2022 om 23:01
Miekemv schreef op 27-06-2022 om 22:56:
[..]
Je hebt niks met je neef?
Sluit het een het ander dan uit? Volgens mij kan iemand best én van mening zijn dat er veel moet veranderen in de landbouw én het tegelijk heel zuur vinden voor de boeren die het treft.
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 23:02
Desideria schreef op 27-06-2022 om 22:54:
[..]
Jij hebt een hele vervelende manier van forummen.
maar ik heb wel gelijk. Iedereen die commentaar heeft, moet eerst maar eens naar zijn eigen tuin kijken. Wateroverlast wordt veroorzaakt door de grindtuinen, geen insecten, geen vogels. Maar ondertussen mopperen en schelden op de boeren, want oh de natuur.
Miekemv
27-06-2022 om 23:03
Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 23:01:
[..]
Sluit het een het ander dan uit? Volgens mij kan iemand best én van mening zijn dat er veel moet veranderen in de landbouw én het tegelijk heel zuur vinden voor de boeren die het treft.
Ik vroeg het aan iemand anders.
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 23:05
Mug schreef op 27-06-2022 om 23:01:
Ik wist niet dat die bomen van hemzelf waren, dat stond er in het artikel niet bij. Ik dacht dus gewoon langs de openbare weg.
Dan vind ik het nog vreselijk, maar begrijp je wel dat daar een heel andere emotie achter zit.
quote uit het artikel, stond er heel duidelijk:
De aanblik van afgezaagde knotwilgen aan de Benedenberg in Bergambacht gaat hem naar eigen zeggen wel aan het hart. “Alle afgezaagde bomen hier en elders in de Krimpenerwaard zijn privé-eigendom. Er zaten bomen bij die overgrootvaders van zowel mijn vaders- als moederskant gepoot hebben.”
ShowyHummingbird30
27-06-2022 om 23:05
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 23:02:
[..]
maar ik heb wel gelijk. Iedereen die commentaar heeft, moet eerst maar eens naar zijn eigen tuin kijken. Wateroverlast wordt veroorzaakt door de grindtuinen, geen insecten, geen vogels. Maar ondertussen mopperen en schelden op de boeren, want oh de natuur.
Over wie heb je het nu?
FaithfulDuck87
27-06-2022 om 23:06
Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 23:05:
[..]
Over wie heb je het nu?
lees even terug, dan weet je op wie ik reageer en waarom
LostJellyfish83
27-06-2022 om 23:07
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 23:05:
[..]
quote uit het artikel, stond er heel duidelijk:
De aanblik van afgezaagde knotwilgen aan de Benedenberg in Bergambacht gaat hem naar eigen zeggen wel aan het hart. “Alle afgezaagde bomen hier en elders in de Krimpenerwaard zijn privé-eigendom. Er zaten bomen bij die overgrootvaders van zowel mijn vaders- als moederskant gepoot hebben.”
Te snel gelezen dus door mij.
ShowyHummingbird30
27-06-2022 om 23:07
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 23:06:
[..]
lees even terug, dan weet je op wie ik reageer en waarom
Je schrijft "iedereen die commentaar heeft". Ik heb ook commentaar. En geen tegeltuin.
Biebel
27-06-2022 om 23:20
Wat een nare toon ontstaat hier. Moet ik nu gaan laten zien hoeveel groen mijn tuin heeft? Bewijzen dat mijn postcode toch echt wel platteland is? Benoemen hoeveel boeren of mensen ik ken die q-koorts hebben gehad? Of ‘empathischer’ reageren omdat het ‘ons’ vast niets interesseert als ‘ze’ straks hun inkomen kwijt raken? Wat een boel sneren.
Overleg is de enige oplossing. Je bomen omzagen omdat je boos bent is dat niet. Stront op de weg waardoor anderen in de slip raken niet. Ambulances en busjes schoolkinderen hinderen ook niet. Laten we dit gewoon noemen wat het zijn, boerenterroristen. De vraag, wat als dit gedaan werd door mensen met een andere achtergrond, is best interessant, aangezien ik wel een vermoeden wat dan het antwoord zou zijn.
Door deze activisten tot boerenterrorist te benoemen, maak je onderscheid met de boeren die wel willen meedenken. Bv die al bezig zijn met innovatie of natuurbeheer. Of die in elk geval het gesprek willen aangaan, hoe moeilijk en lastig ook. Of die nu heel hard aan het denken zijn hoe ze het moeten doen, die misschien vorige week schrokken en nu aan het zoeken zijn wat ze anders kunnen doen.
En die ‘toeleverende bedrijven’? Vergeet vooral niet dat dat degene zijn die het meest hebben geprofiteerd van de groei. Het zijn ook degene die bijvoorbeeld aan de basis van BBb hebben gestaan en de schrijvers van de hier regelmatig geciteerde artikelen over dat het allemaal heel erg meevalt. Voor de rest; ook zij hebben nu de kans om zich om te vormen naar iets wat minder schade doet aan onze leefomgeving.
MeganRapinoe
27-06-2022 om 23:22
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 22:37:
[..]
volgens mij zijn er hier genoeg die ook zeggen dat er wat moet veranderen en de meeste boeren ook, en die zijn al enorm bezig. Maar er zit nogal een verschil tussen aanpassen of helemaal stoppen omdat de regering zo stom is om het beste jongetje van de klas te willen zijn
Ook al 30 keer gezegd hier: het gaat om niet meer het slechtste jongetje van de klas te zijn. We lopen dramatisch achter en zijn al tig keer op de vingers getikt. We bungelen onderaan in Europa. Het gaat om ietsje beter te presteren, maar ik vermoed dat we met dit kabinet kunnen vergeten ooit het beste jongetje van de klas te worden.
Overigens woon ik op het platteland (waar, ook al eerder gezegd, de meeste mensen niet achter deze boeren staan) en heb ik een hectare aan bijna volledig groene tuin.
QuizzicalOpossum53
27-06-2022 om 23:36
Mug schreef op 27-06-2022 om 23:01:
Ik vind het ook vreselijk. Dubbel vreselijk. Bomen kappen vind ik vreselijk, maar de pijn die er achter zit vind ik ook vreselijk.
Ik was er eerst boos om, maar als je erover nadenkt dan voel je hoe diep dit gaat. De discussie en het gehak in dit draadje doen daar absoluut geen recht aan.
Het is gewoon een afschuwelijke situatie, die het kabinet heel anders had moeten en kunnen aanpakken. Met meer perspectief en hogere prijzen zouden alleen de megastallen en grote leveranciers zich verzetten tegen verandering. En die wil je weg hebben. Niet de kleinere boeren die zich rot investeren in duurzaamheid en diervriendelijkheid. En zeker niet de biologische boeren. Dat had beter gemoeten en dat neem ik het kabinet kwalijk.
Wisten jullie dat eenderde van de boeren onder het minimumloon verdient? Bij een zestigurige werkweek? Er is zoveel te winnen als het goed wordt aangepakt. Voor de boeren, voor de dieren, voor de natuur en ook voor het milieu in bredere zin. Want hier opdoeken en elders weer groter beginnen met minder milieumaatregelen heeft helemaal geen zin. En meer importeren ook niet.
Angela1967
27-06-2022 om 23:37
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 22:37:
[..]
volgens mij zijn er hier genoeg die ook zeggen dat er wat moet veranderen en de meeste boeren ook, en die zijn al enorm bezig. Maar er zit nogal een verschil tussen aanpassen of helemaal stoppen omdat de regering zo stom is om het beste jongetje van de klas te willen zijn
Zoek even terug naar de postings waarin je uitgelegd wordt dat NL het slechtste jongetje van de klas is....
Je moet je schamen dat je zo slecht de feiten onder ogen wilt zien.
Gr Angela
felija
27-06-2022 om 23:41
Zorroo schreef op 27-06-2022 om 22:54:
[..]
We zouden ongeveer zo veel moeten produceren als we zelf nodig hebben. Voor de nationale behoefte. Nederland produceert veel meer zuivel en vlees dan andere landen. En dan echt belachelijk veel meer. Want, het is al 100 keer gezegd, 70 procent van wat de boeren hier produceren is voor de export. De leus 'No farmers no food' is dan ook vette bullshit, gemaakt voor de onderbuik. In de hoop dat mensen niet beter weten.
Wij importeren dan weer veel rundvlees en soja voor veevoer uit Brazilië, dus om die miljoenen productiedieren hier te voeden. Die rundvleesimport kan best een stuk minder. En zonder die enorme aantallen vee hoeven we ook geen bergen soja meer hiernaartoe te halen. De sojavelden gaan op verschrikkelijke wijze ten koste van het regenwoud daar. Lijkt me geen goed plan.
Sowieso kan een mens best zonder vlees en ook zonder zuivel, dus hoe noodzakelijk het allemaal überhaupt is, die hele enorme productie kun je je afvragen. Maar goed de mensheid is aan die stap nog niet toe, dat snap ik.Nu stop ik ermee. Het is overduidelijk dat de agrarische sector drastisch veranderd moet worden. Lijkt me gewoon geen punt van discussie. Maar als je het niet wilt zien, tja, dan is het er niet natuurlijk.
Ik ben het eens met alles wat je zegt, ik bewonder je geduld....
Desideria
27-06-2022 om 23:41
Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 23:02:
[..]
Je hebt geen idee wie ik ben of waar en hoé ik woon.