Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/kweekvlees-dieronvriendelijk-bloed-ongeboren-kalfjes-nodig~a767e51b/

Dit artikel is al vier jaar oud. Misschien dat het een en ander is verbeterd, maar lees in bovenstaand artikel wat medisch bioloog Jan van der Valk er over zegt.

Het heeft voordelen maar lees ook het stukje 'nadeel'. En wat geschreven staat onder 'absurd'.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 13:13

Fleurtje_5 schreef op 27-06-2022 om 13:01:

https://www.ad.nl/koken-en-eten/kweekvlees-dieronvriendelijk-bloed-ongeboren-kalfjes-nodig~a767e51b/

Dit artikel is al vier jaar oud. Misschien dat het een en ander is verbeterd, maar lees in bovenstaand artikel wat medisch bioloog Jan van der Valk er over zegt.

Het heeft voordelen maar lees ook het stukje 'nadeel'. En wat geschreven staat onder 'absurd'.

Het risico van het citeren van jarenoude berichten is dat de inhoud achterhaald kan zijn. Als je de link van Daglichtlamp leest, zie je dat dit nu juist níet gebeurd bij de nieuwe(re) technieken.

„We waren allemaal verbaasd dat Eat Just van Singapore goedkeuring vroeg op basis van een oude celgroeitechniek, namelijk door gebruik van bloedcellen uit embryo’s van kalveren”, zegt Mark Post aan de telefoon. „De rest van de industrie was nog volop bezig om het maakproces vrij te maken van het gebruik van kalverfoetusserum.”

Dat kan inmiddels. Eat Just heeft verklaard ook de nieuwe technieken te gebruiken.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-06-2022 om 15:13

kunnen die boeren niet iets anders verzinnen dan weer allerlei snelwegen dichtgooien? 

Mug schreef op 27-06-2022 om 15:13:

kunnen die boeren niet iets anders verzinnen dan weer allerlei snelwegen dichtgooien?

In ieder geval iets zonder trekkers graag. Of hooibalen 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-06-2022 om 15:17

Cookielover schreef op 27-06-2022 om 15:16:

[..]

In ieder geval iets zonder trekkers graag. Of hooibalen

Ja, dat graag! 

Fleurtje_5 schreef op 27-06-2022 om 12:42:

[..]

qua complicaties misschien?

begrijpend lezen Fleur. Mijn vragen aan Watertoren gaan juist NIET over kweekvlees maar over het verse, rode, druipende stukkie biefstuk van 90 gram per dag . Dit draadje gaat namelijk op zich niet over kweekvlees maar juist over de redenen waarom je vlees zou blijven eten en hoeveel je bereid bent daarvoor in te leveren (geld, andere vorm van footprint etc). 

gr Angela

Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 13:13:

[..]

Het risico van het citeren van jarenoude berichten is dat de inhoud achterhaald kan zijn. Als je de link van Daglichtlamp leest, zie je dat dit nu juist níet gebeurd bij de nieuwe(re) technieken.

„We waren allemaal verbaasd dat Eat Just van Singapore goedkeuring vroeg op basis van een oude celgroeitechniek, namelijk door gebruik van bloedcellen uit embryo’s van kalveren”, zegt Mark Post aan de telefoon. „De rest van de industrie was nog volop bezig om het maakproces vrij te maken van het gebruik van kalverfoetusserum.”

Dat kan inmiddels. Eat Just heeft verklaard ook de nieuwe technieken te gebruiken.

het stond ook al in mijn oorspronkelijke link..... dezelfde namelijk. 

gr Angela

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-06-2022 om 15:18 Topicstarter

Mug schreef op 27-06-2022 om 15:13:

Het probleem is natuurlijk ook dat vooral dit soort acties veel aandacht in de pers genereren

Deze veel ludieker actie zakt helemaal weg tussen al het andere:

https://www.gelderlander.nl/winterswijk/boeren-bombarderen-korenburgerveen-tot-duits-grondgebied-daar-gelden-andere-stikstofregels~a919ef1e/

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 15:31

Angela1967 schreef op 27-06-2022 om 15:18:

[..]

het stond ook al in mijn oorspronkelijke link..... dezelfde namelijk.

gr Angela

Die had ik gemist (sorry, op sommige dagen heb ik ook nog een leven naast dit forum )

Angela1967 schreef op 27-06-2022 om 15:17:

[..]

begrijpend lezen Fleur. Mijn vragen aan Watertoren gaan juist NIET over kweekvlees maar over het verse, rode, druipende stukkie biefstuk van 90 gram per dag . Dit draadje gaat namelijk op zich niet over kweekvlees maar juist over de redenen waarom je vlees zou blijven eten en hoeveel je bereid bent daarvoor in te leveren (geld, andere vorm van footprint etc).

gr Angela

De topic titel is 

Hoe hard mogen de boeren acties zijn.

Er zijn allemaal andere discussie in dit topic geweest die afdwaalde van de oorspronkelijke vraag prima maar val een ander niet aan op iets wat je zelf ook doet.

Hoe vind je de acties van vandaag?

Ik ben blij dat ik vandaag de weg niet op hoef. Vind het rot dat mensen daardoor in de file komen en vind deze acties dus waardeloos.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 15:35

Ik hoef gelukkig de weg zelden in de auto op. Dus heb hier weinig last van (tenzij iemand bedenkt dat je een trekker ook op een spoorwegovergang kunt zetten).

Het recht om te demonstreren is een grondrecht, en wat mij betreft moeten boeren dat ook vooral doen als ze het oneens zijn met het regeringsbeleid. En ja, dat kan en mag met overlast gepaard gaan. Maar de wet overtreden is géén grondrecht en heeft weinig met demonstreren te maken.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

27-06-2022 om 15:39

Daglichtlamp schreef op 27-06-2022 om 15:18:

[..]

Het probleem is natuurlijk ook dat vooral dit soort acties veel aandacht in de pers genereren

Deze veel ludieker actie zakt helemaal weg tussen al het andere:

https://www.gelderlander.nl/winterswijk/boeren-bombarderen-korenburgerveen-tot-duits-grondgebied-daar-gelden-andere-stikstofregels~a919ef1e/

Die is erg leuk inderdaad. 

MidasWolf schreef op 27-06-2022 om 12:39:

Vleesvervangers eet ik bijna niet, dan vul ik de maaltijd liever aan met bijvoorbeeld extra groente, peulvruchten, noten, enz.

Kweekvlees zal bij mij eerst koudwatervrees zijn, eerst maar eens zien hoe en wat voor prijs er voor betaald moet worden.

Een vriend van mij die al tientallen jaren volledig vegetarisch eet, kreeg, toen hij om een andere reden bij een diëtist was, te horen dat hij toch echt vleesvervangers zou moeten eten om alle voedingsstoffen die hij nodig had binnen te krijgen. Liefst dagelijks zelfs. 

Tuinfluiter schreef op 27-06-2022 om 15:32:

[..]

De topic titel is

Hoe hard mogen de boeren acties zijn.

Er zijn allemaal andere discussie in dit topic geweest die afdwaalde van de oorspronkelijke vraag prima maar val een ander niet aan op iets wat je zelf ook doet.

Hoe vind je de acties van vandaag?

Ik ben blij dat ik vandaag de weg niet op hoef. Vind het rot dat mensen daardoor in de file komen en vind deze acties dus waardeloos.

Als watertoren vlees wil eten is voor haar de vraag hoe hard boerenacties mogen zijn .

Gr Angela 

Mija schreef op 27-06-2022 om 16:13:

[..]

Een vriend van mij die al tientallen jaren volledig vegetarisch eet, kreeg, toen hij om een andere reden bij een diëtist was, te horen dat hij toch echt vleesvervangers zou moeten eten om alle voedingsstoffen die hij nodig had binnen te krijgen. Liefst dagelijks zelfs.

Met vleesvervangers heb ik dan weer moeite. Ik eet vlees of niet. Ik was het die de 90 grams allerlekkerste biefstuk eens per week veel lekkerder en vullender vind dan elke dag kiloknaller vlees. Maar op een vleesloze dag heb ik geen behoefte aan vleesvervangers. Dan liever meer groente of noten of ei van de caravankippen van de groenteboer. Wel bijzonder dat de diëtiste dan zo beperkt is dat ze het bij nep-vlees houdt en niet meedenkt over echte alternatieven. 

Maar wat ik van boeren vind die snelwegen blokkeren? Niet zo slim. Ludieke acties creëren veel meer sympathie dan dit soort lompe ‘wij zijn de baas’ manifestaties. In elke discussie komt er een moment dat je weer met elkaar aan tafel moet om te overleggen, en dat maak je zo niet makkelijker. Jezelf laten kennen als een terroristische splintergroepering die burgers schaadt, is niet echt goed voor je onderhandelingspositie. 

En voor de mensen die steeds naar Duitsland verwijzen; lees nu.nl die het voor je uitzoekt, als je geen zin hebt om echte onderzoeksjournalisten te lezen. (https://www.nu.nl/nujij/6206235/jullie-stikstofvragen-beantwoord-heeft-duitsland-geen-stikstofprobleem.html) . Of kijk naar het kaartje met de bergen obv hoeveelheid koeien/varkens; Nederland heeft fors meer veeteelt dan Duitsland. Los van dat de Duitsers ook terugvoeren in hun stikstofuitstoot, is het altijd lekker om te zeggen ‘ja maar zullie’. 

Zo is op elk bezwaar (ja maar voedsel productie is niet afdoende/ maar model klopt niet/ er is al zoveel gebeurd) een antwoord. Maar volgens mij gaat het allang niet meer over vragen en antwoorden, maar over sentimenten, historie en belangen van anderen dan alleen de boeren. Dat gaat het nog heel lastig maken om hier op de Nederlandse manier goed uit te komen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.