Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biebel schreef op 27-06-2022 om 09:50:

[..]

Dat dus. Laten we het houden bij goed lokaal vlees, gevoed door lokale suikerbieten en mais.

Liever eens per week een goede 90 gram kogelbief van de goed betaalde lokale lakenvelder-boer, dan dagelijks een waterige kiloknaller van de Ah. Dan eet ik op andere dagen wel meer andere zaken, zoals groente. Zolang die niet bespoten zijn, want geen zin in Parkinson.

Ik blijf elke dag vlees eten en een kogelbief van 90 gram is wel heel erg weinig. Kweekvlees zou ik wel eens willen proeven uit nieuwsgieri8gheid maar niet als het duurder is dan gewoon vlees.

Jaa kweekvlees! Als dat net zo goedkoop wordt als gewoon vlees (en dan niet die dure eco/bio/scharrel meuk maar gewoon supermarktvlees) ga ik daar zo op over (als de smaak en textuur goed zijn dan he). Veel beter dan die rare plastic tofu soja bonen vega nep troep die nu te krijgen is.

Ik sta er voor open als de smaak en bite hetzelfde is als echt vlees en het betaalbaar is. 100% Omschakelen zie ik mezelf niet snel doen, er is nog veel te weinig bekend over mogelijke kankerverwekkendheid bijv. 

Ik zou het zeker uitproberen net als ik verschillende kant en klare vegetarisch producten heb uit geprobeerd.  Vega vlees imitaties vind ik niet zo smakelijk maar sommige producten die juist niet op vlees lijken vond ik wel smakelijk. Ik kook regelmatig vegetarisch maar gebruik eigenlijk zelden deze producten.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-06-2022 om 11:24

Agractie doet ‘laatste oproep’ om ‘boerenopstand te voorkomen, plan voor blokkade grensovergangen Groningen

https://www.ad.nl/binnenland/agractie-doet-laatste-oproep-om-boerenopstand-te-voorkomen-plan-voor-blokkade-grensovergangen-groningen~ae76f5d7/

Dat vind ik dan wel weer een leuke onderliggende gedachte/symbolische actie: de grens met Duitsland sluiten om de stikstof van daar buiten ons land te houden 

Dan moet ook de grens dicht voor export van onze producten naar het buitenland. Die export veroorzaakt het grootste deel van onze stikstofproblemen én daarmee houd je het wereldwijde voedselprobleem in stand (vlees vereist namelijk zoveel landbouwgrond dat mensen honger lijden terwijl de aarde voldoende landbouwgronden heeft om iedereen van eten te voorzien).
gr Angela

Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 10:39:

En wat rommel krijg je dan in je lijf, met kweekvlees? Ik wil best iets minderen met vlees, maar net als die vega-producten is het niet te vergelijken met gewoon vlees. En kweekvlees lijkt me helemaal niets.

Het lijkt je niets zeg je, maar wat vind je van het idee? 

1. Zou je liever heel veel minder, maar echt/biologisch/gezond vlees eten of 

2. Zou je geïnteresseerd zijn in producten die gewoon geaccepteerd zijn door de voedselinspectie (het is flauw en wantrouwend om te roepen: wat krijg je dan wel niet in je lijf, weet jij nu van alles wat je eet de exacte inhoud en herkomst?)

3. eet je nu al eens iets wat men 'vleesvervanger' noemt, in maaltijden die bestaan uit koolhydraten/groenten en 'een vorm van proteïne'? 

gr Angela

watertoren schreef op 27-06-2022 om 10:42:

[..]

Ik blijf elke dag vlees eten en een kogelbief van 90 gram is wel heel erg weinig. Kweekvlees zou ik wel eens willen proeven uit nieuwsgieri8gheid maar niet als het duurder is dan gewoon vlees.

oké. . .  ik ben wel benieuwd waarom je in dit draadje meeschrijft? Omdat je vind dat iedereen moet kunnen wat jij doet, dus ook alle mensen op aarde die nog geen toegang hebben tot vlees? En zo ja, hoe zie jij je dat voor je met de schaarse middelen?

Of ben je van mening dat zolang het niet verboden wordt óf te duur, het kennelijk geen probleem is (niet qua stikstof, niet qua grondverdeling, niet qua grondstoffen)?

gr Angela

redbulletje schreef op 27-06-2022 om 08:38:

Zal mij benieuwen hoe kankerverwekkend zoiets als kweekvlees uiteindelijk blijkt te zijn. Maar ik zou het op zich best wel 'n keertje willen proeven. Vooral benieuwd of ze een goeie speklap kunnen maken, varkensvet is tenslotte een echte smaakmaker.

waarom zou het kankerverwekkender zijn dan het niet-biologische vlees dat je nu eet?

gr Angela

Angela1967 schreef op 27-06-2022 om 11:35:

[..]

oké. . . ik ben wel benieuwd waarom je in dit draadje meeschrijft? Omdat je vind dat iedereen moet kunnen wat jij doet, dus ook alle mensen op aarde die nog geen toegang hebben tot vlees? En zo ja, hoe zie jij je dat voor je met de schaarse middelen?

Of ben je van mening dat zolang het niet verboden wordt óf te duur, het kennelijk geen probleem is (niet qua stikstof, niet qua grondverdeling, niet qua grondstoffen)?

gr Angela

Vlees mag wat mij betreft veel duurder worden hoor als ik daar de boeren mee kan helpen maar ik zal er geen gram minder om eten. Ik heb dan wel medelijden met mensen die weinig te besteden hebben en vlees een soort van luxe wordt.

redbulletje schreef op 27-06-2022 om 11:00:

Ik sta er voor open als de smaak en bite hetzelfde is als echt vlees en het betaalbaar is. 100% Omschakelen zie ik mezelf niet snel doen, er is nog veel te weinig bekend over mogelijke kankerverwekkendheid bijv.

Wat weten we uberhaupt van kweekvlees?

https://www.vlees.nl/themas/milieu-techniek/kweekvlees/

.......
Onderzoekers die kunstmatig vlees proberen te maken, doen dat door het
(laten) vermeerderen van losse cellen. De wetenschappers maken gebruik
maken van spiercellen, maar ook van embryonale stamcellen.

........

Vleesvervangers eet ik bijna niet, dan vul ik de maaltijd liever aan met bijvoorbeeld extra groente, peulvruchten, noten, enz.

Kweekvlees zal bij mij eerst koudwatervrees zijn, eerst maar eens zien hoe en wat voor prijs er voor betaald moet worden. 

Angela1967 schreef op 27-06-2022 om 11:35:

[..]

oké. . . ik ben wel benieuwd waarom je in dit draadje meeschrijft? Omdat je vind dat iedereen moet kunnen wat jij doet, dus ook alle mensen op aarde die nog geen toegang hebben tot vlees? En zo ja, hoe zie jij je dat voor je met de schaarse middelen?

gr Angela

qua complicaties misschien?
............
Complicaties:

Er moet nog erg veel gebeuren om de productie van kweekvlees te laten slagen. Maar volgens verschillende wetenschappers zou het in 2025 wel eens op ons bord kunnen liggen (NOS, 2020). Tot begin 2020 is de productie van kweekvlees voor algemene consumptie in ieder geval verboden. De kamer is druk aan het debatteren over het toestaan van kweekvlees op de markt. Vooral de onderwerpen veiligheid en diervriendelijkheid worden besproken. Want is het vlees en de productie ervan wel echt veilig en diervriendelijk? Sommige bedrijven werken voor
het kweken van stamcellen namelijk met bloedserum van ongeboren kalfjes.
Dit is volgens verschillende kamerleden niet diervriendelijk. Het lijkt erop dat het nog even gaat duren voor we een stukje kweekvlees in de supermarkt aantreffen.

..............

https://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/111756-kweekvlees-uitleg-voordelen-en-nadelen-van-dit-nepvlees.html

Ik krijg ook nog een beetje de rillingen van het idee kweekvlees te eten, maar dat is een kwestie van onbekend is onbemind. Het zou toch geweldig zijn als dit smakelijk en betaalbaar zou worden. En dan ligt het dierenleed dat dit zou schelen mij nauwer aan het hart dan de stikstof.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.