Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleurtje_5 schreef op 26-06-2022 om 18:44:

https://www.telegraaf.nl/video/570428325/klaver-haalt-uit-dit-is-vergif

En applaus voor Caroline.

Zij zit in de tweede kamer, de Tweede Kamer controleert de regering en zijn beleid. En daarvoor
hebben ze het recht op alle stukken van informatie die verder inzicht
verschaffen in hoe beleidsvoorstellen en besluiten tot stand komen

Ja is een topvrouw. Heb de laatste keer op haar gestemd.

Drietje schreef op 26-06-2022 om 18:50:

[..]

Het stuk over het enorme verschil tussen Nederland en Duitsland vind ik pijnlijk. Dat is precies wat ik ook zie. En het punt is, de Duitse boeren breiden gewoon nog verder uit, die stikstof komt in Nederland terecht en dus gaan we die normen nooit halen.

Er komt nog een groot stikstofdebat begreep ik. 

Drietje schreef op 26-06-2022 om 18:50:

[..]

Het stuk over het enorme verschil tussen Nederland en Duitsland vind ik pijnlijk. Dat is precies wat ik ook zie. En het punt is, de Duitse boeren breiden gewoon nog verder uit, die stikstof komt in Nederland terecht en dus gaan we die normen nooit halen.

Een wat ouder artikel, maar waar in uitgelegd wordt waarom de situatie in Nederland heel anders is dan in Duitsland. 

https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland

Het enige wat ik misschien als oneerlijk kan zien, is dat in Nederland dezelfde Habitat richtlijn geldt als in Duitsland. Maar goed, daar hebben 'we' als Europa voor gekozen.

Martje80 schreef op 26-06-2022 om 20:04:

[..]

Een wat ouder artikel, maar waar in uitgelegd wordt waarom de situatie in Nederland heel anders is dan in Duitsland.

https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland

Het enige wat ik misschien als oneerlijk kan zien, is dat in Nederland dezelfde Habitat richtlijn geldt als in Duitsland. Maar goed, daar hebben 'we' als Europa voor gekozen.

Er komt stikstof vanuit Duitsland onze kant op. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/26/singapore-gaat-met-kweekkip-voor-zekerheid-a4134682

Singapore staat kweekvlees voor gewone consumptie toe. De stadstaat wil meer zelfvoorzienend zijn. „Singapore toont hoe je vlees kunt eten zonder industriële veehouderij en zonder het regenwoud te kappen.

(.... ) Het is in een bioreactor gekweekt uit kipstamcellen. Elke donderdag tussen 11 uur ’s ochtends en 2 uur ’s middags kun je een portie kweekvleesnuggets bestellen. Good Meat, onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Eat Just, begonnen met de bouw van een fabriek met een bioreactor van 6.000 liter. Vanaf volgend jaar moeten daar jaarlijks tienduizenden kilo’s kweekkip uit komen. 

(....) 

Mark Post, hoogleraar vasculaire fysiologie aan de Universiteit Maastricht en oprichter van kweekvleesbedrijf Mosa Meat, kijkt positief naar de ontwikkelingen in Singapore. (...) „We waren allemaal verbaasd dat Eat Just van Singapore goedkeuring vroeg op basis van een oude celgroeitechniek, namelijk door gebruik van bloedcellen uit embryo’s van kalveren”, zegt Mark Post aan de telefoon. „De rest van de industrie was nog volop bezig om het maakproces vrij te maken van het gebruik van kalverfoetusserum.” Dat kan inmiddels. Eat Just heeft verklaard ook de nieuwe technieken te gebruiken. „Maar dan nog”, zegt Post, „gaat de snelheid waarmee ze kweekvlees produceren ten koste van de kwaliteit. Eat Just kweekt slechts enkele cellen en verwerkt ze in een grotendeels plantaardig product. Voor kipnuggets kan dat nog wel, kip heeft niet zoveel smaak. Maar bij het kweken van een biefstuk kom je er op die manier niet mee weg. Ons proces duurt langer. Wij kweken vlees uit spierweefselcellen, en in het groeiproces voeden we het weefsel zo natuurlijk mogelijk om een mooie biefstuk te kweken.”

Daarbij zijn wetenschappers het erover eens dat kweekvlees, zeker in vergelijking met regulier slachtvlees, duurzaam is. Als kweekvleesbioreactoren hun energie krijgen uit zon of wind, is de schade aan het milieu klein, constateerde onderzoeksbureau CE Delft in 2021. De klimaatvoetafdruk zal ten opzichte van de intensieve houderij van kippen, varkens en koeien respectievelijk 17, 52 en 92 procent lager uitvallen.

Productiekosten zullen rond 2030 significant zijn gedaald. „Van alle landbouwgrond wordt 70 procent gebruikt voor de productie van veevoer”, zegt Post. „Als we massaal overstappen op kweekvlees, zou nog maar 10 procent van de grond nodig zijn.”

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-06-2022 om 08:23

nou asjeblieft geen kweekvlees. Brrrr

Zal mij benieuwen hoe kankerverwekkend zoiets als kweekvlees uiteindelijk blijkt te zijn. Maar ik zou het op zich best wel 'n keertje willen proeven. Vooral benieuwd of ze een goeie speklap kunnen maken, varkensvet is tenslotte een echte smaakmaker. 

Ik ben heel benieuwd wat de acties zullen zijn vandaag. 

Ik ben juist heel erg voor het onderzoeken of kweekvlees een goed en veilig alternatief kan zijn. 

Ik kwam laatst een poster tegen van een trotse boer met een big op de arm en een tekst als ‘Hier produceren wij’. Als niet-boer bevreemdt mij dat. Dieren worden toch niet geproduceerd maar geboren? 

De dieren die wij eten (ja ik ook, beperkt) worden geboren in een productieproces, krijgen geen kans om hun natuurlijke behoeften te bevredigen en groeien alleen op om voor verkoop ideale condities te bereiken. Dan worden ze gedood. Ik snap niet hoe dat ooit beter kan zijn, als er een alternatief beschikbaar zou zijn waarbij geen miljarden levende wezens een €&?$#- leven hoeven te hebben.  Als we vlees willen blijven eten, kunnen we alleen al om deze reden niet anders dan kweekvlees een serieuze kans geven. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

27-06-2022 om 09:09

Ik ben al niet zo'n vleeseter, maar kweekvlees? Brrrr

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220626_96528625
Vandaag zullen er vanaf 12.00 uur protestacties zijn in Limburg

Drietje schreef op 27-06-2022 om 09:09:

Ik ben al niet zo'n vleeseter, maar kweekvlees? Brrrr

Dat dus. Laten we het houden bij goed lokaal vlees, gevoed door lokale suikerbieten en mais. 

Liever eens per week een goede 90 gram kogelbief van de goed betaalde lokale lakenvelder-boer, dan dagelijks een waterige kiloknaller van de Ah. Dan eet ik op andere dagen wel meer andere zaken, zoals groente. Zolang die niet bespoten zijn, want geen zin in Parkinson. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-06-2022 om 10:24

Friezinnetje schreef op 27-06-2022 om 08:23:

nou asjeblieft geen kweekvlees. Brrrr

Waarom niet? Ik ben er eigenlijk wel heel benieuwd naar en het zou een hoop dierenleed schelen. 

maar eet niemand van de brr zeggers iets van peulvruchten, vlees'vervangers' oftewel lupine/tofu/etc? Kijk als je nooit iets anders zult willen en graag vegetarisch eet zonder dergelijke zaken dan snap ik dat kweekvlees geen echte noodzaak is. Dan is het puur je geweten en je portemonnee die bepalen hoeveel biologisch  vlees van eigen bodem je eet. Maar als je graag maaltijden samenstelt waarbij een pasta saus namaakgehakt bevat dan is kweekvlees over een paar jaar toch leuk om te kunnen kopen want dat zou dan toch weer meer naar vlees smaken?
Gr Angela 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-06-2022 om 10:39

En wat rommel krijg je dan in je lijf, met kweekvlees? Ik wil best iets minderen met vlees, maar net als die vega-producten is het niet te vergelijken met gewoon vlees. En kweekvlees lijkt me helemaal niets. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.