Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-06-2022 om 12:58

Angela1967 schreef op 22-06-2022 om 12:25:

[..]

De boeren zijn ook gewaarschuwd. Waarom zouden mensen die naar hun werk gaan moeten accepteren dat boeren zich niet aan de demonstratieregels houden?

gr Angela

Omdat dit iedereen aangaat. En wat ik al eerder schreef: leraren hebben ook scholen dichtgegooid, waardoor ouders in problemen kwamen, bagageafhandelaren hebben de vakantie van flink wat mensen in het water laten vallen. Allemaal een stuk vervelender dan een paar files. Het was minder dan een gemiddelde ochtendspits. Demonstreren zonder dat iemand het merkt is niet zo effectief. 

Drietje schreef op 22-06-2022 om 12:58:

[..]

Omdat dit iedereen aangaat. En wat ik al eerder schreef: leraren hebben ook scholen dichtgegooid, waardoor ouders in problemen kwamen, bagageafhandelaren hebben de vakantie van flink wat mensen in het water laten vallen. Allemaal een stuk vervelender dan een paar files. Het was minder dan een gemiddelde ochtendspits. Demonstreren zonder dat iemand het merkt is niet zo effectief.

Dat is dus precies mijn punt. Ik ben ook tegen leraren die staken en vind het ook sneu voor al die mensen die op Schiphol stonden maar niet op vakantie konden. Ik begrijp niet waarom je mensen die er niks mee te maken hebben op zo'n manier wil duperen. Er zijn echt wel andere manieren van actievoeren te bedenken die ook effectief zijn maar waarmee je anderen niet dupeert. 

Miekemv schreef op 22-06-2022 om 11:54:

[..]

Moest je nog ergens heen dan vandaag?

Het gaat niet om mij. Het is voor trekkers verboden om op snelwegen te rijden. Een heel intimiderende en unfaire manier van demonstreren.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-06-2022 om 13:36

Cookielover schreef op 22-06-2022 om 13:10:

[..]

Het gaat niet om mij. Het is voor trekkers verboden om op snelwegen te rijden. Een heel intimiderende en unfaire manier van demonstreren.

Het recht om te demonstreren is een groot goed in onze democratie. Maar is inderdaad wel aan regels gebonden. Blijkbaar vinden de demonstrerende boeren dat regels die voor anderen gelden voor hen niet gelden. Daarmee ondermijnen ze uiteindelijk hun eigen draagvlak - en het recht op demonstreren in het algemeen.

Drietje schreef op 22-06-2022 om 12:58:

[..]

Natuurijk wel. Dat is precies het verschil van inzicht. Ten eerste vang je veel meer vliegen met stroop dan azijn. Als jij als boer vindt dat je gelijk hebt en je wilt het halen, dan moet je slimmer zijn dan dit.

En waarom moet je per se met je trekker? Ga met de fiets of het ov.

Zijn ze bang dat ze anders geen indruk maken? Omdat ze op inhoud het niet kunnen winnen?

Weet je boos protest en eisen dat je gecompenseerd wordt is heel logisch en ik voel me niet verheven als je dat soms zou denken. Maar de idiote, conservatieve, agressieve sfeer die erom heen hangt is wat mij betreft een stuiptrekking van een verleden dat geen toekomst heeft.

Landbouw, eten, natuur, democratie, maatschappij: die dingen hebben wel toekomst. 

gr Angela

Ik heb er persoonlijk geen last van gehad, maar tractors op de snelweg vind ik niet oke. Begrijp ook niet zo goed waarom dat weer is gebeurd, dat is in mijn ogen puur een manier zoeken om te zieken en negatieve aandacht te genereren. Jammer. 
Maar buiten dat begrijp ik heel goed de behoefte om te protesteren en demonstreren tegen deze plannen. Ik woon op de veluwe en langs een doorgaande weg richting Stroe, dus het was een heel spektakel vanmorgen. Van 09:15 - 12:15 nonstop een enorme stoet toeterende en muziek makende tractors. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/22/boerenprotesten-a4134144

D66’er De Groot niet naar protest, NCTV kan veiligheid niet garanderen

Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot van D66 gaat woensdag niet naar het boerenprotest in Stroe, omdat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) zijn veiligheid niet kan garanderen. Dat schrijft het Kamerlid woensdag op Twitter. De Groot was degene die in 2019 opriep de veestapel te halveren om te voldoen aan de stikstofdoelen, waardoor veel boosheid van boeren destijds en de afgelopen jaren direct tegen hem was gericht. De Groot zegt niet naar de boerendemonstratie te kunnen, omdat de NCTV hem een negatief advies heeft gegeven. „De terreineigenaar zegt dat iemand met een ‘andere mening’ niet welkom is, ondanks uitnodiging die ik ontving”, aldus het Tweede Kamerlid. „Zo kunnen parlementariërs hun werk niet doen. Geldt in ons land dan toch ‘t recht van de trekker?” De NCTV was niet direct bereikbaar voor NRC en kon daarom niet bevestigen dat er inderdaad een negatief advies is uitgegeven.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-06-2022 om 14:43

De tractoren reden over de volle breedte van de A12. Een chirurg van het St. Antonius Ziekenhuis die het boerenprotest vanaf een viaduct aanschouwde was woest. Volgens hem konden collega's de stoet niet passeren. ,,Er gaan mensen dood hierdoor.”
https://www.ad.nl/woerden/boze-boeren-met-tractor-op-a12-politie-grijpt-niet-in-mogelijk-krijgen-ze-achteraf-een-boete~a3532c07/
Ik hoop dat ze allemaal een hoge boete op de mat krijgen.

Tickel schreef op 22-06-2022 om 14:43:

De tractoren reden over de volle breedte van de A12. Een chirurg van het St. Antonius Ziekenhuis die het boerenprotest vanaf een viaduct aanschouwde was woest. Volgens hem konden collega's de stoet niet passeren. ,,Er gaan mensen dood hierdoor.”
https://www.ad.nl/woerden/boze-boeren-met-tractor-op-a12-politie-grijpt-niet-in-mogelijk-krijgen-ze-achteraf-een-boete~a3532c07/
Ik hoop dat ze allemaal een hoge boete op de mat krijgen.

Dat laaste zal niet meevallen. Tot 1 juli 2022 kun je zonder kenteken met een trekker op de weg rijden zonder een boete te krijgen. Ik vermoed dat de meesten zonder kenteken de weg op zijn gegaan vandaag.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-06-2022 om 15:06

Duufje schreef op 22-06-2022 om 14:49:

[..]

Dat laaste zal niet meevallen. Tot 1 juli 2022 kun je zonder kenteken met een trekker op de weg rijden zonder een boete te krijgen. Ik vermoed dat de meesten zonder kenteken de weg op zijn gegaan vandaag.

Jammer

Iets later kwam CDA’er en oud-staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker aan het woord. Hij vergeleek de demonstraties met de protesten tegen kernwapens in de jaren tachtig. „Het gevoel van toen is het gevoel van nu: dat ze je platteland afnemen, je grond afnemen, voor een groter belang.”

Dat laatste valt me nog mee, dat hij ook vindt dat minder stikstof nodig is. Hij is toch één van de politici die het onzalige PAS traject als oplossing heeft bedacht? Terwijl ze toen al wisten dat het niet houdbaar was. 

Maar de vergelijking met kernwapens is juist tegenstrijdig (en daarom vreemd soort humor?!) 

• Kernwapens maken dingen kapot en daarom protesteerden mensen ertegen.
  • Landbouw op deze niet-duurzame wijze maakt dingen kapot en daarom protesteren boeren ervóór'?

gr Angela

Al die files en trekkers, dat is toch harstikke slecht voor het milieu daar in het groene Gelderland? Denk niet dat de bewoners blij zijn met zo'n overlast. 

gr Angela

Kijk, aan de toekomst wordt gewerkt. Dat is een positief effect en staat wat mij betreft tegenover de oorlogstaal* die sommigen bezigen. 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/veel-jongeren-zijn-door-de-stikstofregels-hun-plannen-aan-het-bijstellen-a1-tot-in-de-avond-dicht-in-beide-richtingen~bb86cb26/

‘Ik sprak net een meisje van 22 die heel graag de pluimveehouderij in wil. Ze werkt nu op een kippenboerderij met negenduizend kippen en heeft mbo dierverzorging gedaan. Nu wil ze zich verder toeleggen op de pluimveehouderij met een hbo-opleiding, maar door de nieuwe regels is ze gaan twijfelen of daar nog wel voldoende toekomst zit.

‘Ook ik sprak ik een jongen van 21 wiens ouders 160 vleeskoeien hebben in het Drentse Coevorden. Tot drie jaar geleden wilde hij het bedrijf overnemen, nu ziet hij daar vanaf. Hij wil de makelaardij of de civiele techniek in, en komt protesteren om zich solidair te tonen. Hij zei: mijn ouders geven me groot gelijk dat ik het nu buiten de agrarische sector ga zoeken.

(...) de voorman van de boerenactiegroep Agractie Bart Kemp de eerste op het podium, zo meldt Omroep Gelderland. Kemp zei de demonstratie als „generale repetitie” te zien, hoewel niet helemaal duidelijk werd waarvoor. „De streep is getrokken, de maat is vol. De staat is in oorlog met de boerenrepubliek. We strijden door tot de overwinning.

Drietje schreef op 22-06-2022 om 12:22:

[..]

Boeren zaten juist massaal in de meewerkmodus. Maar waar moet je aan meewerken dan als alle boeren moeten verdwijnen uit bepaalde gebieden en de norm dan nog niet wordt gehaald?

nou dan ga je wat anders doen, dan ben je werkeloos. Dat is #$%@$%#$# maar logisch gevolg. Ik kan me ook voorstellen dat er ruilacties gaan komen. Er zullen boeren zijn die met pensioen gaan in een gebied waar minder gekrompen hoeft te worden. Als daar dan iemand uit een andere provincie aan de slag kan met een methode die past binnen de landbouwkaders van die provincie dan zijn beiden blij. 

En nee ik weet heus wel dat het niet simpel is. Maar inclusief compensatie (waar iedere Nederlander aan gaat meebetalen, dat is logisch omdat het van belastinggeld betaald gaat worden) zijn er mogelijkheden om te onderzoeken. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 22-06-2022 om 15:35:

[..]

nou dan ga je wat anders doen, dan ben je werkeloos. Dat is #$%@$%#$# maar logisch gevolg. Ik kan me ook voorstellen dat er ruilacties gaan komen. Er zullen boeren zijn die met pensioen gaan in een gebied waar minder gekrompen hoeft te worden. Als daar dan iemand uit een andere provincie aan de slag kan met een methode die past binnen de landbouwkaders van die provincie dan zijn beiden blij.

En nee ik weet heus wel dat het niet simpel is. Maar inclusief compensatie (waar iedere Nederlander aan gaat meebetalen, dat is logisch omdat het van belastinggeld betaald gaat worden) zijn er mogelijkheden om te onderzoeken.

gr Angela

Stoppen met werk, dat doe je misschien als je op een kantoor werkt. Maar als boer is het toch je hele leven. Je woont, werkt en leeft op de boerderij. Het is je levensinvulling die afgenomen wordt, niet alleen je inkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.