Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
QuizzicalOpossum53
22-06-2022 om 11:17
Biscuitje schreef op 22-06-2022 om 11:02:
[..]
Maar zou dit niet juist alleen maar irritatie oproepen bij de 'normale' burgers. Ik snap de boeren heel goed en leef met hen mee maar het expres veroorzaken van files vind ik behoorlijk asociaal en als ikzelf in de file had gestaan was ik woedend geweest. De mensen in die file zijn grotendeels gewoon mensen die naar hun werk gaan, artsen en verpleegkundigen, leerkrachten, kinderopvang medewerkers, buschauffeurs etc. Allemaal mensen die met een goede reden onderweg zijn en die gedupeerd worden door deze actie terwijl zij er niks aan kunnen doen. Dat is mijns inziens zo onterecht. Mensen duperen die hier niks mee te maken hebben. Ik begrijp dat niet en geloof ook niet dat het helpt.
De koffergooiers op Schiphol heeft het geholpen. Daar waren ook een hoop normale mensen de dupe van. En de leerkrachten hebben de scholen ook een paar keer dicht gegooid. Heel lastig voor heel veel ouders.
Demonstreren waar niemand het ziet heeft helemaal geen zin. Het hele platteland staat pal achter deze acties. Dat is half Nederland. Ik vind het niet zo erg als de andere helft van Nederland daar ook even last van heeft.
De impact van dat kaartje is enorm. Boeren zijn onze familie, vrienden, collega's. En bovendien zijn talloze ondernemers hier boeren-toeleveringsbedrijven, of bijvoorbeeld veearts. En we wonen hier heerlijk tussen het groen. De aanblik van koeien in de wei maakt ons bij. En dat is niet alleen hier, maar in meer dan de helft van Nederland. Dus tja een dagje wat meer files is peanuts.
EnchantedDragonfly18
22-06-2022 om 11:22
Drietje schreef op 22-06-2022 om 11:03:
[..]
Tieners gaan hier normaal gesproken wel eens met de trekker naar school ja. Of naar het voetbal. Vind ik zelf niet zo'n goed idee vanwege de verkeersveiligheid. Maar een trekker in het dorp is doodnormaal.
Dat is niet hetzelfde als trekkers op autowegen of autosnelwegen waarvan ze op de meeste niet mogen rijden.
Miekemv
22-06-2022 om 11:32
Biscuitje schreef op 22-06-2022 om 11:02:
[..]
Maar zou dit niet juist alleen maar irritatie oproepen bij de 'normale' burgers. Ik snap de boeren heel goed en leef met hen mee maar het expres veroorzaken van files vind ik behoorlijk asociaal en als ikzelf in de file had gestaan was ik woedend geweest. De mensen in die file zijn grotendeels gewoon mensen die naar hun werk gaan, artsen en verpleegkundigen, leerkrachten, kinderopvang medewerkers, buschauffeurs etc. Allemaal mensen die met een goede reden onderweg zijn en die gedupeerd worden door deze actie terwijl zij er niks aan kunnen doen. Dat is mijns inziens zo onterecht. Mensen duperen die hier niks mee te maken hebben. Ik begrijp dat niet en geloof ook niet dat het helpt.
Ik vind het beter dan de keyboard warrior. Zo gemakkelijk. Maar goed de mensen zijn van te voren gewaarschuwd.
Mevrouw75
22-06-2022 om 11:33
Miekemv schreef op 22-06-2022 om 10:37:
[..]
Wetenschappers moeten ook worden betaald. En ze worden uit de kast gehaald zodra het uitkomt.
Je vertrouwt wetenschappers dus niet.
Angela1967
22-06-2022 om 12:08
Drietje schreef op 22-06-2022 om 08:49:
[..]
Dat is nou net het punt. Er is 67 procent stikstof uitstoot verminderd in de afgelopen jaren door de boeren. En nog steeds wordt er hard gewerkt aan vermindering. Daar is ook echt wel draagvlak voor. De meeste boeren zijn natuurliefhebbers, dat gaat vaak hand in hand. Maar als de normen zo streng worden dat zelfs bij het verdwijnen van alle boeren in een gebied de normen nog niet gehaald worden, dan kan niet eens 1 suoerbiologische kringloopboer overleven. Dus dan zijn er geen opties meer. Daar balen de provincies enorm van, want die werkten juist heel goed samen met de boeren. Tot vorige week. Toen stopte alles. Want je moet gewoon verdwijnen. Punt.
Er is nog niets concreet vastgelegd, daar is nog een jaar voor.
En die normen ZIJN al streng en de tijd is op. Er had natuurlijk zoveel meer gedaan kunnen worden, maar er is kennelijk wetgeving nodig en dan nog niet. De goeden lijden dus onder de kwaden, dat is ook jouw conclusie. En die kwaden die willen nu ook nog eens de oplossing buiten zichzelf leggen (dus bij 'de rest' van de maatschappij). Gegokt en verloren is de conclusie. Die wetgeving en normen zijn er, de uitwerking gaat nu van start.
Dus ga in de meewerkingsmodus is volgens mij de boodschap, en die lees ik niet in de postings hier op het forum. Juist wij als (absolute/relatieve) buitenstaanders kunnen dat toch de revue laten passeren? Iedere boer weet mogelijk zelf of zij/hij enigszins in de gevarenzone zit of niet? En in het geval van 'exit business' is dat @#$#$#@$# , dat staat buiten kijf (dat wil ik dus absoluut niet bagatelliseren) maar het hele verhaal moet nog concreet gemaakt worden. Dan is het toch niet nodig om nu kinderen met badwater weg te gooien en pal voor de wetenschap/aanpak te gaan liggen?
gr Angela
Angela1967
22-06-2022 om 12:13
Drietje schreef op 22-06-2022 om 09:28:
[..]
Ja dat denk ik ook. Maar dat goedkope vlees heeft een hoge prijs. Voor je eigen gezondheid, maar zeker ook voor het milieu. Daar moeten we echt vanaf. Als de overheid daar tegen optreedt is die 35 miljoen niet nodig en kunnen boeren met minder vee in hun onderhoud voorzien. Bovendien is goed vlees veel lekkerder. Al tientallen jaren knijpen de supermarkten de boeren uit. Dat weet ook iedereen. Van een partij als de vvd, die gelooft in marktwerking, verwacht ik dat ze daar niet ingrijpen. Maar van bv GroenLinks, pvda en d66 zou je zeggen dat daar op zijn minst een deel van de oplossing zit.
en het 'goede' vlees ís te koop. Dus wie heeft er nou boter op haar/zijn hoofd. Dat zijn die drie grote bedrijven die miljoenen verdienen aan het uitknijpen. Lees nog eens dat lobby-informatieartikel
het is @#$%#$#. Maar de hardcore-pro-boeren schrijvers zien volgens mij niet dat er alleen maar draagvlak is voor harde actie omdat die leugens nog niet doorgeprikt zijn. Maar die leugens/die verstrengelde belangen worden steeds zichtbaarder. Daarom is het volgens mij in ieders belang om door te gaan op het ingeslagen pad en niet nogmaals te stoppen. Dat zou voor alle partijen én de aarde de meest foute, onzekere situatie zijn.
gr Angela
Angela1967
22-06-2022 om 12:21
Miekemv schreef op 22-06-2022 om 10:37:
[..]
Wetenschappers moeten ook worden betaald. En ze worden uit de kast gehaald zodra het uitkomt.
Natuurlijk.
Het komt de hardcore-ontkenners ook uit, dus iedereen heeft baat bij wetenschappers.
Ontkenners hebben dan iemand om tegenaan te schoppen omdat ze op de inhoud geen weerwoord hebben en niet-ontkenners kunnen aangeven waar hun inhoud op gebaseerd is.
Overigens hebben ontkenners hun betaalde mensen in dienst, dus ik ben blij dat echte wetenschappers zich hierover buigen: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/17/de-bedrijven-van-quote-500-families-die-het-boerenprotest-aanwakkeren-a4133870
Maar eerder lanceerden de drie ook een andere ambitie: kort nadat het coalitieakkoord met de stikstofplannen uitkwam, werd bekend dat ze de Stichting Agri Facts financieel gaan steunen.
Agri Facts wordt door Haagse opponenten wel deel van ‘De Twijfelbrigade’ genoemd. De stichting deed vlak na de uitbraak van de stikstofcrisis in 2019 van zich spreken met groots gepresenteerd eigen onderzoek, in opdracht van het Mesdag Zuivelfonds, waarin de bijdrage van de landbouw aan de stikstofcrisis achteraf foutief werd voorgesteld. En dit jaar dreigde Agri Facts Tjeerd de Groot (D66) met gerechtelijke stappen na een kritische uitlating over de stichting.
Het is de harde kant van het verzet: stimuleer twijfel, pak critici aan. Jan Anker van A-ware begon najaar 2019 in het FD al over onzekere berekeningen en metingen: ,,Zolang er discussie is over de getallen, normen en wijze van meten (-), moeten we geen bedrijven laten verdwijnen.’’ Vorige week in Boerderij: „Ik heb (-) geen verstand van stikstof en kooldioxide maar de vraag is of het daadwerkelijk allemaal van de koeien komt.”
QuizzicalOpossum53
22-06-2022 om 12:22
Angela1967 schreef op 22-06-2022 om 12:08:
[..]
Er is nog niets concreet vastgelegd, daar is nog een jaar voor.
En die normen ZIJN al streng en de tijd is op. Er had natuurlijk zoveel meer gedaan kunnen worden, maar er is kennelijk wetgeving nodig en dan nog niet. De goeden lijden dus onder de kwaden, dat is ook jouw conclusie. En die kwaden die willen nu ook nog eens de oplossing buiten zichzelf leggen (dus bij 'de rest' van de maatschappij). Gegokt en verloren is de conclusie. Die wetgeving en normen zijn er, de uitwerking gaat nu van start.
Dus ga in de meewerkingsmodus is volgens mij de boodschap, en die lees ik niet in de postings hier op het forum. Juist wij als (absolute/relatieve) buitenstaanders kunnen dat toch de revue laten passeren? Iedere boer weet mogelijk zelf of zij/hij enigszins in de gevarenzone zit of niet? En in het geval van 'exit business' is dat @#$#$#@$# , dat staat buiten kijf (dat wil ik dus absoluut niet bagatelliseren) maar het hele verhaal moet nog concreet gemaakt worden. Dan is het toch niet nodig om nu kinderen met badwater weg te gooien en pal voor de wetenschap/aanpak te gaan liggen?
gr Angela
Boeren zaten juist massaal in de meewerkmodus. Maar waar moet je aan meewerken dan als alle boeren moeten verdwijnen uit bepaalde gebieden en de norm dan nog niet wordt gehaald?
Angela1967
22-06-2022 om 12:23
Madamecannibale schreef op 22-06-2022 om 10:46:
[..]
Overigens ben ik zeker voor minder uitstoot en vermindering van het broeikaseffect. Maar ik kan me voorstellen dat boeren hier niet in mee gaan wanneer er zoveel onduidelijkheden zijn en de zweem van een politiek spel hier omheen hangt.
maar het is toch logisch dat het politiek is?
wat is het anders?
je kunt in discussie met het RIVM en daar valt in die oprechte uitwisseling van wetenschap/uitleg/metingen/berekeningen informatie heel veel te winnen. Maar bottom line is dat als gezond verstand en maatschappelijke druk niet genoeg is, dan moet je wetgeving maken op basis van wetenschap en politiek.
gr Angela
Angela1967
22-06-2022 om 12:25
Miekemv schreef op 22-06-2022 om 11:32:
[..]
Ik vind het beter dan de keyboard warrior. Zo gemakkelijk. Maar goed de mensen zijn van te voren gewaarschuwd.
De boeren zijn ook gewaarschuwd. Waarom zouden mensen die naar hun werk gaan moeten accepteren dat boeren zich niet aan de demonstratieregels houden?
gr Angela
Miekemv
22-06-2022 om 12:44
Angela1967 schreef op 22-06-2022 om 12:25:
[..]
De boeren zijn ook gewaarschuwd. Waarom zouden mensen die naar hun werk gaan moeten accepteren dat boeren zich niet aan de demonstratieregels houden?
gr Angela
Tja jammer de bammer.
MidasWolf
22-06-2022 om 12:47
Drietje schreef op 22-06-2022 om 11:03:
[..]
Tieners gaan hier normaal gesproken wel eens met de trekker naar school ja. Of naar het voetbal. Vind ik zelf niet zo'n goed idee vanwege de verkeersveiligheid. Maar een trekker in het dorp is doodnormaal.
Ja, dat zie ik ook wel eens in bepaalde dorpen in mijn omgeving.
Moxxie
22-06-2022 om 12:53
Miekemv schreef op 22-06-2022 om 12:44:
[..]
Tja jammer de bammer.
Wat een vervelend gezuig!