Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Biebel
20-06-2022 om 17:57
Miekemv schreef op 20-06-2022 om 17:48:
[..]
Dat is ook het vervelende dat mensen uit de stad of grote dorpen weinig kennis hebben van boerderijen maar het wel denken te weten.
Eerder vond je het nodig me een boer te noemen. Nu ben ik ineens iemand die er geen kennis van heeft?
Sorry om je teleur te stellen maar ik ken wel degelijk boeren. Ik woon zo op het platteland dat ik de natuur zie verschralen, en de enige reden dat er meer bijen zijn, is dat de gemeentes minder maaien. Niet door meer gras op de hei.
Die boeren in mijn omgeving vertellen een ander verhaal als de boeren van drietje. En dat maakt het dan meteen zo lastig. Want het raakt mensen in hun bedrijf en dat is nooit fijn. Vandaar; maatwerk oplossingen, gesprekken en vanuit belang
Blomke82
20-06-2022 om 18:05
Angela1967 schreef op 20-06-2022 om 17:56:
[..]
Waarom zou ik een partij geloven die een persoonlijk belang heeft en niet werkt met wetenschappelijke conclusies? Ik ben toch op geen van beide zijden expert? Jij ook niet. En alles ligt genuanceerd, maar als ik de wetenschappelijke feiten wens te geloven word ik weggezet als 'ongenuanceerd' en 'je weet niet genoeg'. Dan denk ik: die wetenschap is erg genuanceerd en daar kun je als boer je voordeel mee doen. Er schijnen - lees ik zo her en der- groepen boeren te zijn die zich helemaal niet vertegenwoordigd voelen door de niet-genuanceerde, agressieve organisaties/mensen die zich als belangenbehartiger opwerpen. Dus demonstreren (dat was de vraag) prima, maar trek wetenschap niet in twijfel en doe niet alsof wij in Nederland niet kunnen nadenken. Want hoe klein NL ook is, natuurlijk gelden hier dezelfde chemische wetten.
gr Angela
Sorry hoor, maar volgens mij heeft d66 ook een flink eigen belang, woningbouw, en dan met name voor nieuwkomers.
Angela1967
20-06-2022 om 18:20
Blomke82 schreef op 20-06-2022 om 18:05:
[..]
Sorry hoor, maar volgens mij heeft d66 ook een flink eigen belang, woningbouw, en dan met name voor nieuwkomers.
Je snapt niet wat ik bedoel. Ik krijg het verwijt van iemand hier op het forum dat ik geen boeren ken. Nou die hoef ik niet te kennen. Dat is mijn punt.
Dat staat los van de verwarring die jij erin wilt gooien, over politiek. De politiek die we krijgen, dat doen we onszelf aan. Maar politiek gaat overduidelijk over belangen, daar is het juist voor.
gr Angela
Angela1967
20-06-2022 om 18:24
Blomke82 schreef op 20-06-2022 om 18:05:
[..]
PS D66 heeft geen eigenbelang, de stemmers op D66 hebben een eigenbelang. Je kunt kritiek hebben op een partij, maar het is wel mogelijk om onderscheid te maken tussen wat stemmers bedoelen en wat er in de praktijk gebeurt in die vier jaar.
gr Angela
QuizzicalOpossum53
20-06-2022 om 18:27
Biebel schreef op 20-06-2022 om 17:57:
[..]
Eerder vond je het nodig me een boer te noemen. Nu ben ik ineens iemand die er geen kennis van heeft?
Sorry om je teleur te stellen maar ik ken wel degelijk boeren. Ik woon zo op het platteland dat ik de natuur zie verschralen, en de enige reden dat er meer bijen zijn, is dat de gemeentes minder maaien. Niet door meer gras op de hei.
Die boeren in mijn omgeving vertellen een ander verhaal als de boeren van drietje. En dat maakt het dan meteen zo lastig. Want het raakt mensen in hun bedrijf en dat is nooit fijn. Vandaar; maatwerk oplossingen, gesprekken en vanuit belang
Volgens mij verschilt de situatie enorm per provincie. Waar ik woon en ook in een aangrenzende provincie staat milieuvriendelijk boeren al heel lang hoog op de agenda. Ook bij de boeren zelf, maar ook door subsidies voor natuurbeheer op boerengrond.
Ik ben ook voor maatwerk. En ik zie dat boeren kunnen veranderen, daar zijn ze namelijk al heel lang mee bezig. Ik snap gewoon echt niet dat het kabinet nu een blauwdruk neerzet dat totaal geen recht doet aan de sector. En ook helemaal geen oplossing is.
Angela1967
20-06-2022 om 18:40
Tuinfluiter schreef op 20-06-2022 om 11:11:
[..]
Het aanmatigend ging niet over wetenschappelijke artikelen maar over de toon die gezet wordt over mensen die nog gewoon vlees eten.
Maar vlees eten is toch niet meer gewoon? Dat is toch het hele punt en het onderwerp van discussie?
gr Angela
FaithfulDuck87
20-06-2022 om 18:48
Angela1967 schreef op 20-06-2022 om 18:40:
[..]
Maar vlees eten is toch niet meer gewoon? Dat is toch het hele punt en het onderwerp van discussie?
gr Angela
ach hou toch op, natuurlijk is dat nog gewoon
Angela1967
20-06-2022 om 18:51
Friezinnetje schreef op 20-06-2022 om 18:48:
[..]
ach hou toch op, natuurlijk is dat nog gewoon
? voor sommigen, ok, maar als je meeschrijft in dit draadje dan gaat het juist over zoiets als vleeseten of niet. Dus je kunt het niet meer 'gewoon' noemen, ook al ben je van mening dat het geen probleem is. Als het 'gewoon' was dan zou niemand er zoveel woorden aan weiden eh wijden.
gr Angela
Blomke82
20-06-2022 om 18:57
Angela1967 schreef op 20-06-2022 om 18:24:
[..]
PS D66 heeft geen eigenbelang, de stemmers op D66 hebben een eigenbelang. Je kunt kritiek hebben op een partij, maar het is wel mogelijk om onderscheid te maken tussen wat stemmers bedoelen en wat er in de praktijk gebeurt in die vier jaar.
gr Angela
Ik denk dat ver uit de meeste d66 stemmers gestemd hebben op andere beloften dan het wereldvreemde raaskallen wat ze momenteel uitkramen. En dan heb ik het niet alleen over stikstof
Dat zie je wel terug in de peilingen.
FaithfulDuck87
20-06-2022 om 18:58
Angela1967 schreef op 20-06-2022 om 18:51:
[..]
? voor sommigen, ok, maar als je meeschrijft in dit draadje dan gaat het juist over zoiets als vleeseten of niet. Dus je kunt het niet meer 'gewoon' noemen, ook al ben je van mening dat het geen probleem is. Als het 'gewoon' was dan zou niemand er zoveel woorden aan weiden eh wijden.
gr Angela
oh het draadje is nu ineens over vlees en dat je vegetariër moet worden? Of alleen voor degene die vinden dat de boeren er allemaal uit mogen?
Gr Friez
Doemijdieglazenbol
20-06-2022 om 19:00
het hangt maar net van je omgeving af. In mijn omgeving is vlees eten helemaal niet (meer) gewoon. De meeste mensen om me heen zijn minimaal flexitarier.
En dat is ondertussen de meerderheid van Nederland, vermoed ik. Deze info is een paar jaar oud (gepubliceerd in 2020):
“Bijna de helft is flexitariër
Het overgrote deel van de bevolking (95 procent) eet dus nog wel vlees maar het is lang niet altijd dagelijkse kost: 45 procent van de 18-plussers eet maximaal 4 dagen in de week vlees, bij de warme maaltijd, als broodbeleg of als snack. Zij worden hier als ‘flexitariër’20) beschouwd. Twintig procent eet iedere dag vlees en 30 procent 5 of 6 dagen per week21).”
slechts 1 op de 5 elke dag dus.
ergens in dit draadje werd ook wat smalend gezegd dat mensen die minder/geen vlees eten er vast geen geld voor zouden hebben, maar uit bovenstaand linkje blijkt dat het vooral hoogopgeleiden zijn. En laten die doorgaans toch wat meer verdienen dan mensen die niet hoogopgeleid zijn.
Biebel
20-06-2022 om 19:26
Drietje schreef op 20-06-2022 om 18:27:
[..]
Volgens mij verschilt de situatie enorm per provincie. Waar ik woon en ook in een aangrenzende provincie staat milieuvriendelijk boeren al heel lang hoog op de agenda. Ook bij de boeren zelf, maar ook door subsidies voor natuurbeheer op boerengrond.
Ik ben ook voor maatwerk. En ik zie dat boeren kunnen veranderen, daar zijn ze namelijk al heel lang mee bezig. Ik snap gewoon echt niet dat het kabinet nu een blauwdruk neerzet dat totaal geen recht doet aan de sector. En ook helemaal geen oplossing is.
Dan zijn we het stiekem toch eens
. Ik lees in de plannen termen als innovatie, een groot deel bij de provincie neerleggen en ruim geld, en ik hoop op maatwerk door die provincies. Ik lees juist ruimte voor natuurbeheer door boeren, met een goede vergoeding, zodat de ongebreidelde groei van stallen niet meer nodig is. Juist daardoor stel ik dat provincies nu de kans moeten grijpen om dit traject te gaan doen, zodat ze zelf meer kunnen sturen dan als je het aan Den Haag overlaat.
De boeren die ik ken, zijn bijvoorbeeld van de geiten. Vandaar mijn continue herhaling van de risico’s op zoönoses zoals q-koorts. Of van varkens, en zij geven aan graag te willen stoppen maar niet kunnen door dure leningen van bv de Rabobank. Dat zijn de boeren die dus maar moesten groeien, en dat eigenlijk al niet meer willen. Als je die boeren een goede oplossing biedt, doe je ze echt een plezier.
En zo zorg je niet dat alle boeren uit Nederland verbannen worden. Maar creëer je een gezonder land en leefklimaat, met boeren die verantwoord omgaan met de resources.
QuizzicalOpossum53
20-06-2022 om 20:13
Biebel schreef op 20-06-2022 om 19:26:
[..]
Dan zijn we het stiekem toch eens
. Ik lees in de plannen termen als innovatie, een groot deel bij de provincie neerleggen en ruim geld, en ik hoop op maatwerk door die provincies. Ik lees juist ruimte voor natuurbeheer door boeren, met een goede vergoeding, zodat de ongebreidelde groei van stallen niet meer nodig is. Juist daardoor stel ik dat provincies nu de kans moeten grijpen om dit traject te gaan doen, zodat ze zelf meer kunnen sturen dan als je het aan Den Haag overlaat.
De boeren die ik ken, zijn bijvoorbeeld van de geiten. Vandaar mijn continue herhaling van de risico’s op zoönoses zoals q-koorts. Of van varkens, en zij geven aan graag te willen stoppen maar niet kunnen door dure leningen van bv de Rabobank. Dat zijn de boeren die dus maar moesten groeien, en dat eigenlijk al niet meer willen. Als je die boeren een goede oplossing biedt, doe je ze echt een plezier.
En zo zorg je niet dat alle boeren uit Nederland verbannen worden. Maar creëer je een gezonder land en leefklimaat, met boeren die verantwoord omgaan met de resources.
Daar ben ik het zeker mee eens. Hier in de provincie is dat eigenlijk al jaren gaande. Veel boeren zijn terug gegaan in koeien (hier vooral koeien) en hebben bijvoorbeeld een boerenwinkel of minicamping erbij. Dat is meer regel dan uitzondering. Vrijwel allemaal krijgen ze geld voor natuurbeheer en dat zie je ook overal terug. Je ziet hier ook geen megastallen. Vooral middelgrote bedrijven met weidekoeien en ruime schuren. Het ziet er echt wel anders uit dan de overvolle varkenshouderijen en kippenschuren.
Wat ik zo fout vindt aan deze plannen is de manier waarop ze gebracht worden en de buitenproportionaliteit ervan. Ze zijn bovendien veel te eenzijdig. Sommige gebieden moeten 100 procent terug en dan is het nog lang niet voldoende om de normen te halen. Ook de boeren bij mij in de buurt, die dus al heel lang hiermee bezig zijn, gaan nu opeens compleet in de weerstand.
Die normen moeten echt anders en ook moet het aantal Natura-2000 gebieden terug in aantal. Dat moet natuurlijk wel natuur blijven, maar vrijer in beheer. Tegelijkertijd moeten vlees en melk duurder worden, zodat massaproductie niet nodig is. Van mij mag verkoop van dieronvriendelijk vlees onmiddellijk gestopt worden. Dat scheelt elders in de wereld ook weer een hoop milieuschade.
Beter wat minder en dan echt goed vlees van eigen bodem dan de kiloknallers die nu in de winkel liggen.
En dan zijn er nog veel meer andere dingen dan stikstof die veel meer bijdragen aan milieuvervuiling. Ik bedoel: het stikstofplan is een week oud en nu gaan de kolencentrale harder draaien.
Wilgenkatje-
20-06-2022 om 20:38
iemand de column van Stevo Akkerman gelezen, vandaag in Trouw?
Een stukje eruit: ' De boer mag zijn status als vrij mens koesteren – ik en mijn trekker op mijn eigen grond –, die vrijheid gaat slechts ten dele op. Hij (m/v) maakt deel uit van een systeem waarin banken, supermarkten en de reuzen uit het agro-industrieel-complex de dienst uitmaken. Tom-Jan Meeus schetste zaterdag in NRC wie dat zijn: miljonairs uit de Quote 500 die, gesteund door sommige Kamerleden, vechten tegen dreigend omzetverlies.
Aangenaam: zuivelgigant Royal A-ware, omzet 2,2 miljard euro, winst 51 miljoen en een eigen vermogen van 120 miljoen, wat topman Jan Anker in de Quote-lijst doet belanden. Dan veevoedergigant Royal De Heus, omzet 3,2 miljard, winst 125 miljoen, en een eigen vermogen van 1,4 miljard, waarmee de familie De Heus de vijfde rijkste van het land is. En vervolgens de VanDrie Group, groot in mestkalveren: omzet 2,3 miljard, winst 75 miljoen, geschat familievermogen 1,2 miljard. Ze hebben hun ingangen in Den Haag, ze steunen lobby- en pr-initiatieven, en keren zich vierkant tegen het stikstofplan van VVD-minister Christianne van der Wal.
Opgefokte boeren die de minister bij haar woonhuis intimideren halen het Journaal, maar de machtigste tegenkrachten zouden zich weleens elders kunnen bevinden.'
Angela1967
20-06-2022 om 20:41
Friezinnetje schreef op 20-06-2022 om 18:58:
[..]
oh het draadje is nu ineens over vlees en dat je vegetariër moet worden? Of alleen voor degene die vinden dat de boeren er allemaal uit mogen?
Gr Friez
Ik schrijf: "zoiets als vleeseten". Is erg sterk gerelateerd aan stikstof, (dreig)boeren, export, landbouw, etc. Ik heb niet geschreven dat boeren er "allemaal uitmoeten", waar lees je dat?
gr Angela