Nieuws en actueel
wild-flower
06-05-2026 om 18:23
Hantavirus op Nederlands cruiseschip. Moeten wij ons zorgen maken?

Toch maar even een apart draadje gemaakt over het Hantavirus op het Nederlandse cruiseschip de MV Hondius.
3 passagiers zijn overleden, onder wie een echtpaar van 69 uit Friesland.
De vrouw overleed in het ziekenhuis in Johannesburg.
Bij de twee passagiers in het ziekenhuis van Johannesburg is de
Andesvariant van het virus vastgesteld. Bij de overleden vrouw werd
autopsie verricht. De Andesvariant kan van persoon op persoon worden
overgedragen.
De drie zieke mensen die momenteel worden geëvacueerd, zijn niet de enige passagiers
die mogelijk besmet zijn met het hantavirus. Een andere opvarende ging
eerder al ziek van boord en ligt nu op de intensive care in
Johannesburg, Zuid-Afrika.
De Zwitserse autoriteiten melden dat een passagier in een ziekenhuis in
Zürich wordt behandeld nadat ook hij positief was getest op de
Andesvariant. Die passagier ging afgelopen vrijdag op Sint-Helena van
boord. Zijn vrouw reisde ook mee, maar heeft geen symptomen. Uit
voorzorg is zij in zelfisolatie gegaan.
Dat zijn toch al aardig wat besmettingen, waarbij nu bron en contact onderzoek wordt gedaan.
Moeten wij ons zorgen maken?
Yumi
08-05-2026 om 13:41
ik dacht dat het de bedoeling was om op een forum te discussiëren en dat iedereen zijn eigen mening mag hebben. We hoeven het niet eens te zijn met elkaar.
Ik ben misschien te voorzichtig, maar ook dat mag er zijn.
masatu
08-05-2026 om 16:05
Als die stewardess negatief is getest, zijn er momenteel volgens mij enkel besmettingen bij mensen die aan boord waren. Een gezamenlijke excursie naar een plek met besmette muizen of een muizenplaag aan boord van het schip lijkt mij daarmee zelf nog het meest aannemelijk (en/of echt intensief contact zoals tussen man/vrouw of verzorgend bemanningslid).
PensioNada
08-05-2026 om 16:22
masatu schreef op 08-05-2026 om 16:05:
Als die stewardess negatief is getest, zijn er momenteel volgens mij enkel besmettingen bij mensen die aan boord waren. Een gezamenlijke excursie naar een plek met besmette muizen of een muizenplaag aan boord van het schip lijkt mij daarmee zelf nog het meest aannemelijk (en/of echt intensief contact zoals tussen man/vrouw of verzorgend bemanningslid).
Tijdens de persconferentie van de WHO gisteren is gezegd dat het meesr waarschijnlijke scenario is dat het Friese echtpaar besmet is in Argentinië en dat zij vervolgens hun reisgenoten hebben besmet. Op een cruise is de kans op besmettingen wat groter. De persconferentie concentreerde zich (begrijpelijk) op de situatie op de Hondius.
Daglichtlamp
08-05-2026 om 16:30
Als de kans van mens op mens besmettingen van deze variant heel hoog zou zijn, dan zouden we dat toch weten van de locatie waar dit echtpaar het opgelopen heeft? In dat geval zouden daar veel meer besmettingen zijn. Maar dat is helemaal niet het geval, we weten niet eens zeker waar ze het opgelopen hebben.gelukkig lijkt dit een storm in een glas water. De liveblogs van RTL en AD staan ook al lang niet meer bovenaan.
PensioNada
08-05-2026 om 16:34
Yumi schreef op 08-05-2026 om 13:41:
ik dacht dat het de bedoeling was om op een forum te discussiëren en dat iedereen zijn eigen mening mag hebben. We hoeven het niet eens te zijn met elkaar.
Ik ben misschien te voorzichtig, maar ook dat mag er zijn.
Ik maak me niet veel zorgen omdat alle deskundigen stellen dat het Hantavirus een heel ander virus is dan Corona of Influenzavirus, daar moet je dan vanuit gaan. Wat ik echter niet snap is dat als Nederland, Spanje en het VK met de WHO aan tafel hebben gezeten, Spanje en het VK communiceren dat de passagiers na thuiskomst in quarantaine moeten (of zelfisolatie) en de Nederlandse regering na expliciete vragen van de Nederlandse pers, hier geen antwoord op wil geven. Ik vind dat raar. En ik schrijf dat op dit forum, niet om paniek te zaaien, want ik geloof de deskundigen die zeggen dat het geen pandemie wordt. Maar als er in de toekomst extra besmettingen plaats zouden vinden omdat de touwtjes net niet strak genoeg zijn aangehaald door de Nederlandse autoriteiten, dan zou ik dat heel erg vinden.
Daglichtlamp
08-05-2026 om 16:39
Als dit echt zo besmettelijk zou zijn als corona, dan zou dit nu al over hele wereld verspreid zijn, daar helpt een stel Nederlanders die alleen maar een kwartier in hetzelfde vliegtuig gezeten hebben in hun huis opsluiten echt niet meer tegen. (maar gelukkig is het niet zo besmettelijk).
PensioNada
08-05-2026 om 17:14
Daglichtlamp schreef op 08-05-2026 om 16:39:
Als dit echt zo besmettelijk zou zijn als corona, dan zou dit nu al over hele wereld verspreid zijn, daar helpt een stel Nederlanders die alleen maar een kwartier in hetzelfde vliegtuig gezeten hebben in hun huis opsluiten echt niet meer tegen. (maar gelukkig is het niet zo besmettelijk).
Niemand, werkelijk niemand beweert dat het zo besmettelijk is als COVID (op dit forum).
Yumi
08-05-2026 om 17:34
PensioNada schreef op 08-05-2026 om 16:34:
[..]
Ik maak me niet veel zorgen omdat alle deskundigen stellen dat het Hantavirus een heel ander virus is dan Corona of Influenzavirus, daar moet je dan vanuit gaan. Wat ik echter niet snap is dat als Nederland, Spanje en het VK met de WHO aan tafel hebben gezeten, Spanje en het VK communiceren dat de passagiers na thuiskomst in quarantaine moeten (of zelfisolatie) en de Nederlandse regering na expliciete vragen van de Nederlandse pers, hier geen antwoord op wil geven. Ik vind dat raar. En ik schrijf dat op dit forum, niet om paniek te zaaien, want ik geloof de deskundigen die zeggen dat het geen pandemie wordt. Maar als er in de toekomst extra besmettingen plaats zouden vinden omdat de touwtjes net niet strak genoeg zijn aangehaald door de Nederlandse autoriteiten, dan zou ik dat heel erg vinden.
Ik was het al met je eens hoor... corona en Hanta is een heel ander virus, maar ik maak me meer zorgen over hoe ermee om wordt gegaan. Eens te meer omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe men elkaar kan besmetten. Wat is heel nauw contact en in aanraking komen met lichaamsvocht? Langdurig samen in een ruimte, een leuke nacht, of langs lopen tijdens een niesbui?
Zoals jij al schrijft de NL regering geeft niet overal antwoord op. Ik herinner me dat NL in corona tijd, ook minder snel met quarantaine of zelfisolatie voor passagiers uit andere landen waren.
Volgens viroloog Marjolein Kikkert moeten de passagiers 45 dagen gevolgd worden om te zien of ze symptomen ontwikkelen, wat er precies gaat gebeuren weet ze nog niet.
Over besmetting intensief contact, is ook nog niet alles duidelijk, daarover zegt viroloog Marjolein Kikkert;
Voor een overdracht van mens op mens is heel nauw contact nodig. "Dus ze moeten echt met elkaars lichaamsvocht in aanraking komen", verduidelijkt ze. "Maar hoe dan precies en of speeksel ook bij mensen een bron van de overdraagbaarheid is, dat weten we niet."
"Tot zover bekend is er in het vliegtuig niemand besmet geraakt", vertelt viroloog Kikkert. "Alle passagiers zijn wel ingelicht."
Wat gebeurt er met de mensen op het cruiseschip die terugkeren?
Op het cruiseschip is ondertussen bij vijf van de acht mensen met een vermoedelijke besmetting het hantavirus vastgesteld. Maar ook de andere passagiers op het schip moeten goed in de gaten worden gehouden en worden getest. Het kan namelijk lang duren voordat symptomen van de ziekte duidelijk worden.
"Het kan tot 45 dagen kosten", weet de viroloog. "Het idee is dus dat je mensen eigenlijk 45 dagen in de gaten moet houden om te zien of ze geen symptomen ontwikkelen. En ja, het zou dus het beste zijn om zo lang te wachten."
Wat er precies met de opvarenden van het schip gaat gebeuren, weet Kikkert nog niet zeker. "Er zijn natuurlijk verschillende mensen van verschillende nationaliteiten op dat schip en die willen graag terug naar hun eigen land. Dat gaat waarschijnlijk ook gebeuren." Ieder land heeft een eigen manier om mensen in quaranataine te zetten en te zorgen dat ze geen andere mensen besmetten, vertelt de viroloog.
Hoe wordt het hantavirus overgedragen? En andere vragen over de uitbraak beantwoord | EenVandaag
Cle0
08-05-2026 om 17:44
PensioNada schreef op 08-05-2026 om 09:02:
[..]
@Daglichtamp, je hebt gelijk dat we ons niet gek moeten laten maken. Maar... In het CNN-artikel (waar ik eerder naar heb verwezen) is er sprake van dat patiënten maar kort besmettelijk zijn, maar wel meer besmettelijk dan wat eerder is gecommuniceerd (langdurig intiem samenleven). Vervolgens wordt er gesteld dat het prima in te perken is door de juiste maatregelen: strikte isolatie van patiënten, zelfisolatie van contacten. Helaas is een groep van de opvarenden op st. Helena van boord gegaan en zijn daarna per vliegtuig naar huis gegaan. De overleden Friese mevrouw heeft enige tijd bij de gate gezeten in Johannesburg en is daarna geboard terwijl ze mogelijk (en misschien ook niet) zeer besmettelijk was. De manier waarop hierover gecommuniceerd wordt door de Nederlandse autoriteiten maakt mensen zenuwachtig. Het lijkt alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen. Waarschijnlijk onderkennen ze dat wel, maar communiceren ze hier niet goed over.
Of zij beoordelen de ernst van de situatie juist op waarde?
Ik vind er niets zenuwachtigs aan hoe de Nederlandse autoriteiten communiceren. Integendeel zelfs.
PensioNada
08-05-2026 om 17:45
Yumi schreef op 08-05-2026 om 17:34:
[..]
Ik was het al met je eens hoor... corona en Hanta is een heel ander virus, maar ik maak me meer zorgen over hoe ermee om wordt gegaan. Eens te meer omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe men elkaar kan besmetten. Wat is heel nauw contact en in aanraking komen met lichaamsvocht? Langdurig samen in een ruimte, een leuke nacht, of langs lopen tijdens een niesbui?
Zoals jij al schrijft de NL regering geeft niet overal antwoord op. Ik herinner me dat NL in corona tijd, ook minder snel met quarantaine of zelfisolatie voor passagiers uit andere landen waren.
Volgens viroloog Marjolein Kikkert moeten de passagiers 45 dagen gevolgd worden om te zien of ze symptomen ontwikkelen, wat er precies gaat gebeuren weet ze nog niet.
Over besmetting intensief contact, is ook nog niet alles duidelijk, daarover zegt viroloog Marjolein Kikkert;
Voor een overdracht van mens op mens is heel nauw contact nodig. "Dus ze moeten echt met elkaars lichaamsvocht in aanraking komen", verduidelijkt ze. "Maar hoe dan precies en of speeksel ook bij mensen een bron van de overdraagbaarheid is, dat weten we niet."
"Tot zover bekend is er in het vliegtuig niemand besmet geraakt", vertelt viroloog Kikkert. "Alle passagiers zijn wel ingelicht."
Wat gebeurt er met de mensen op het cruiseschip die terugkeren?
Op het cruiseschip is ondertussen bij vijf van de acht mensen met een vermoedelijke besmetting het hantavirus vastgesteld. Maar ook de andere passagiers op het schip moeten goed in de gaten worden gehouden en worden getest. Het kan namelijk lang duren voordat symptomen van de ziekte duidelijk worden.
"Het kan tot 45 dagen kosten", weet de viroloog. "Het idee is dus dat je mensen eigenlijk 45 dagen in de gaten moet houden om te zien of ze geen symptomen ontwikkelen. En ja, het zou dus het beste zijn om zo lang te wachten."
Wat er precies met de opvarenden van het schip gaat gebeuren, weet Kikkert nog niet zeker. "Er zijn natuurlijk verschillende mensen van verschillende nationaliteiten op dat schip en die willen graag terug naar hun eigen land. Dat gaat waarschijnlijk ook gebeuren." Ieder land heeft een eigen manier om mensen in quaranataine te zetten en te zorgen dat ze geen andere mensen besmetten, vertelt de viroloog.
Hoe wordt het hantavirus overgedragen? En andere vragen over de uitbraak beantwoord | EenVandaag
Ik heb daarnet nog even de hele persconferentie van de WHO bekeken. En wat Kikkert zegt komt (niet verrassend) volledig overeen met wat tijdens de persconferentie is gezegd. Het komt er op neer dat contacten met klachten of positief geteste mensen gelijk in isolatie moeten. De rest moet instructies krijgen wat ze moeten doen en strikt gemonitord worden. Quarantaine werd niet genoemd als noodzakelijke actie, maar als landen dat willen dan is dat OK. De artsen die aan boord van de Hondius zijn gegaan, maken per persoon een risico-classificatie afhankelijk van hun contacten op het schip.
PensioNada
08-05-2026 om 17:58
Cle0 schreef op 08-05-2026 om 17:44:
[..]
Ik vind er niets zenuwachtigs aan hoe de Nederlandse autoriteiten communiceren. Integendeel zelfs.
Lees de commentaren op allerlei sociale media. Voor een deel worden dezelfde vragen gesteld die ik hierboven ook heb gesteld. Alleen ik graaf net zolang in betrouwbare bronnen tot ik een antwoord heb gevonden, dat heb ik in mijn vorige post gezet. Als mensen zien (en dat zien ze) dat het beleid in andere landen strenger is, moet je dat uitleggen. Het is simpel uit te leggen: de WHO heeft het aan een heleboel deskundigen gevraagd en die vinden instructie van de contacten en intensieve monitoring genoeg. Andere landen hebben strengere maatregelen (quarantaine voor de passagiers) dan het WHO adviseert.
Ik vind de Nederlandse autoriteiten niet zenuwachtig of hun beleid slecht. Ik heb hiervoor al een paar keer geschreven dat het naar mijn idee een communicatie issue is. Leg het verschil met de benadering van andere landen uit. Dan blijven nog steeds mensen brullen dat het fout en zwak is, maar mensen zoals ik zijn dan gerust gesteld.
Nederland doet precies wat de WHO adviseert.
PensioNada
08-05-2026 om 18:00
Cle0 schreef op 08-05-2026 om 17:44:
[..]
Je leest trouwens slecht, maar het was ook een lange post waarop je reageerde.
Cle0
08-05-2026 om 18:16
PensioNada schreef op 08-05-2026 om 18:00:
[..]
Je leest trouwens slecht, maar het was ook een lange post waarop je reageerde.
Serieus, is dit nou echt nodig?
Ik reageer op "Het lijkt alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen. Waarschijnlijk onderkennen ze dat wel, maar communiceren ze hier niet goed over". Ik ben het niet eens met de suggestie dat het lijkt alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen in relatie tot/in verhouding met de communicatie.
PensioNada
08-05-2026 om 18:26
Cle0 schreef op 08-05-2026 om 18:16:
[..]
Serieus, is dit nou echt nodig?
Ik reageer op "Het lijkt alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen. Waarschijnlijk onderkennen ze dat wel, maar communiceren ze hier niet goed over". Ik ben het niet eens met de suggestie dat het lijkt alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen in relatie tot/in verhouding met de communicatie.
Ok, dan is wat ik wilde zeggen onduidelijk, ik bedoelde: " voor sommige mensen lijkt het alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen." En vervolgens wijt ik dat aan hoe het RIVM communiceert.
Lisabette
08-05-2026 om 19:04
Ik vind dit echt super eng! Nog nachtmerries van Covid! Hoop echt dat dit niet weer een pandemie wordt. Ik was al bang voor muizen en ratten, maar nu ben ik nog angstiger. Heb voor de zekerheid wat vallen in huis gezet! Je weet nooit of ze er toch stiekem zitten.