Nieuws en actueel
wild-flower
06-05-2026 om 18:23
Hantavirus op Nederlands cruiseschip. Moeten wij ons zorgen maken?

Toch maar even een apart draadje gemaakt over het Hantavirus op het Nederlandse cruiseschip de MV Hondius.
3 passagiers zijn overleden, onder wie een echtpaar van 69 uit Friesland.
De vrouw overleed in het ziekenhuis in Johannesburg.
Bij de twee passagiers in het ziekenhuis van Johannesburg is de
Andesvariant van het virus vastgesteld. Bij de overleden vrouw werd
autopsie verricht. De Andesvariant kan van persoon op persoon worden
overgedragen.
De drie zieke mensen die momenteel worden geëvacueerd, zijn niet de enige passagiers
die mogelijk besmet zijn met het hantavirus. Een andere opvarende ging
eerder al ziek van boord en ligt nu op de intensive care in
Johannesburg, Zuid-Afrika.
De Zwitserse autoriteiten melden dat een passagier in een ziekenhuis in
Zürich wordt behandeld nadat ook hij positief was getest op de
Andesvariant. Die passagier ging afgelopen vrijdag op Sint-Helena van
boord. Zijn vrouw reisde ook mee, maar heeft geen symptomen. Uit
voorzorg is zij in zelfisolatie gegaan.
Dat zijn toch al aardig wat besmettingen, waarbij nu bron en contact onderzoek wordt gedaan.
Moeten wij ons zorgen maken?
Daglichtlamp
08-05-2026 om 08:37
wild-flower schreef op 08-05-2026 om 08:35:
Volgens viroloog bij het UMCG Marjolein Knoester is de Andesvariant van
het hantavirus overdraagbaar via speeksel en druppeltjes in de lucht.
Daarmee kan je het ook via de luchtwegen oplopen. "Theoretisch kan het
nog besmettelijker zijn dan alleen via speeksel. Het kan mogelijk ook
via de lucht overgedragen worden, maar daar moeten we nog achter
komen."
Ik hoop het niet.
Wat deze deskundige verder zei:
Knoester geeft aan zeer rustig te zijn onder deze situatie. Het is volgens haar niet vergelijkbaar met het begin van de coronapandemie. "Het hantavirus is niet per definitie een luchtwegvirus. Het hantavirus is er niet voor gemaakt om via de lucht van mens op mens te springen. Corona is dat wel."
PensioNada
08-05-2026 om 09:02
Daglichtlamp schreef op 08-05-2026 om 08:37:
[..]
Wat deze deskundige verder zei:
Knoester geeft aan zeer rustig te zijn onder deze situatie. Het is volgens haar niet vergelijkbaar met het begin van de coronapandemie. "Het hantavirus is niet per definitie een luchtwegvirus. Het hantavirus is er niet voor gemaakt om via de lucht van mens op mens te springen. Corona is dat wel."
@Daglichtamp, je hebt gelijk dat we ons niet gek moeten laten maken. Maar... In het CNN-artikel (waar ik eerder naar heb verwezen) is er sprake van dat patiënten maar kort besmettelijk zijn, maar wel meer besmettelijk dan wat eerder is gecommuniceerd (langdurig intiem samenleven). Vervolgens wordt er gesteld dat het prima in te perken is door de juiste maatregelen: strikte isolatie van patiënten, zelfisolatie van contacten. Helaas is een groep van de opvarenden op st. Helena van boord gegaan en zijn daarna per vliegtuig naar huis gegaan. De overleden Friese mevrouw heeft enige tijd bij de gate gezeten in Johannesburg en is daarna geboard terwijl ze mogelijk (en misschien ook niet) zeer besmettelijk was. De manier waarop hierover gecommuniceerd wordt door de Nederlandse autoriteiten maakt mensen zenuwachtig. Het lijkt alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen. Waarschijnlijk onderkennen ze dat wel, maar communiceren ze hier niet goed over.
Daglichtlamp
08-05-2026 om 09:20
De Nederlandse autoriteiten communiceren echt niet anders dan de WHO mijns inziens.
PensioNada
08-05-2026 om 09:29
Zo communiceert de Britse overheid: https://www.gov.uk/government/news/ukhsa-update-on-the-hantavirus-cruise-ship-outbreak
Dat geeft een veel beter gevoel dan deze communicatie van het RIVM: https://www.rivm.nl/hantavirusinfectie/actueel
En zoals ik boven al stelde, ik sluit niet uit dat de Nederlandse autoriteiten precies hetzelfde doen als de Britse, maar de communicatie van het RIVM stelt me niet gerust.
Ysenda
08-05-2026 om 09:32
PensioNada schreef op 08-05-2026 om 09:29:
Zo communiceert de Britse overheid: https://www.gov.uk/government/news/ukhsa-update-on-the-hantavirus-cruise-ship-outbreak
Dat geeft een veel beter gevoel dan deze communicatie van het RIVM: https://www.rivm.nl/hantavirusinfectie/actueel
En zoals ik boven al stelde, ik sluit niet uit dat de Nederlandse autoriteiten precies hetzelfde doen als de Britse, maar de communicatie van het RIVM stelt me niet gerust.
Bij het ritme staat het in blokjes, je moet zelf de links met info aanklikken. Gov doet dat in 1 bericht.
De verstrekte informatie is vrijwel hetzelfde.
Daglichtlamp
08-05-2026 om 09:36
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hantavirus
Ik zie geen groot verschil met de WHO .
Daglichtlamp
08-05-2026 om 09:38
Daglichtlamp schreef op 07-05-2026 om 11:10:
[..]
Misschien moeten we eerst even afwachten of ze überhaupt besmet is? Dat is nog helemaal niet bekend toch?
Ze heeft inderdaad negatief getest.
PensioNada
08-05-2026 om 09:41
Ysenda schreef op 08-05-2026 om 09:32:
[..]
Bij het ritme staat het in blokjes, je moet zelf de links met info aanklikken. Gov doet dat in 1 bericht.
De verstrekte informatie is vrijwel hetzelfde.
Nee, dat vind ik niet. In het Britse bericht staat dat de passagiers zonder symptomen in zelfisolatie moeten na terugkeer, in het Nederlandse bericht staat dat niet. Waarschijnlijk geldt dat ook voor hen, maar het wordt niet gecommuniceerd. En dan hebben we in NL de groep KLM passagiers. De mensen die contact hebben gehad met de mevrouw worden gemonitord en daar zijn 3 testen uit voortgekomen en 1 ziekenhuisopname, dus het monitoren verloopt goed, maar zit die groep ook in zelfisolatie?
Yumi
08-05-2026 om 10:23
PensioNada schreef op 08-05-2026 om 09:02:
[..]
@Daglichtamp, je hebt gelijk dat we ons niet gek moeten laten maken. Maar... In het CNN-artikel (waar ik eerder naar heb verwezen) is er sprake van dat patiënten maar kort besmettelijk zijn, maar wel meer besmettelijk dan wat eerder is gecommuniceerd (langdurig intiem samenleven). Vervolgens wordt er gesteld dat het prima in te perken is door de juiste maatregelen: strikte isolatie van patiënten, zelfisolatie van contacten. Helaas is een groep van de opvarenden op st. Helena van boord gegaan en zijn daarna per vliegtuig naar huis gegaan. De overleden Friese mevrouw heeft enige tijd bij de gate gezeten in Johannesburg en is daarna geboard terwijl ze mogelijk (en misschien ook niet) zeer besmettelijk was. De manier waarop hierover gecommuniceerd wordt door de Nederlandse autoriteiten maakt mensen zenuwachtig. Het lijkt alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen. Waarschijnlijk onderkennen ze dat wel, maar communiceren ze hier niet goed over.
Dit
Gisteren plaatste ik een artikel in verschrikkelijk en afschuwelijk nieuws en gaf aan dat nauw en langdurig contact blijkbaar hetzelfde is als 45 min in hetzelfde vliegtuig zitten.
Het WHO spreekt over is beperkte overdracht' van het virus na nauw en langdurig contact.
Blijkbaar is in hetzelfde vliegtuig men nauw en langdurig contact? De vrouw die is overleden bevond zich ongeveer 45 minuten aan boord van het vliegtuig.
Om die reden krijgen 60 inzittenden een bron en contactonderzoek
GGD: vijf inzittenden KLM-vlucht hadden intensief contact met hanta-slachtoffer
Daglichtlamp
08-05-2026 om 10:39
Yumi schreef op 08-05-2026 om 10:23:
[..]
Dit
Gisteren plaatste ik een artikel in verschrikkelijk en afschuwelijk nieuws en gaf aan dat nauw en langdurig contact blijkbaar hetzelfde is als 45 min in hetzelfde vliegtuig zitten.
Het WHO spreekt over is beperkte overdracht' van het virus na nauw en langdurig contact.Blijkbaar is in hetzelfde vliegtuig men nauw en langdurig contact? De vrouw die is overleden bevond zich ongeveer 45 minuten aan boord van het vliegtuig.
We zijn zorgvuldig. Dat betekent niet dat deze mensen een grote kans hebben dat ze het hantavirus hebben opgelopen.
PensioNada
08-05-2026 om 10:44
Yumi schreef op 08-05-2026 om 10:23:
[..]
Dit
Het WHO spreekt over is beperkte overdracht' van het virus na nauw en langdurig contact.Blijkbaar is in hetzelfde vliegtuig men nauw en langdurig contact? De vrouw die is overleden bevond zich ongeveer 45 minuten aan boord van het vliegtuig.
Uit het CNN-artikel met een verwijzing naar een wetenschappelijk artikel blijkt dat tijdens een korte periode de besmettelijkheid zo groot is dat ook bij een wat korter contact, zoals bij de gezamenlijke aanwezigheid op een verjaardagspartijtje ook overdracht kan plaats vinden. Dus zeg maar het KLM-scenario. Nu kan het heel goed dat die mevrouw op dat moment niet (erg) besmettelijk was. Maar het RIVM/GGD houdt hier wel rekening mee. Ik zou zeggen monitor dan niet alleen, laat die mensen ook in zelfisolatie gaan, want dat is de aanbevolen manier om zo'n hantavirus vlug uit te laten doven. En misschien is dat wel aangeraden, maar communiceer dat dan ook naar de bevolking.
PensioNada
08-05-2026 om 10:51
Daglichtlamp schreef op 08-05-2026 om 10:39:
[..]
We zijn zorgvuldig. Dat betekent niet dat deze mensen een grote kans hebben dat ze het hantavirus hebben opgelopen.
@Daglichtlamp, je klinkt als Jaap van Dissel. En ik ben helemaal niet iemand die vindt dat het RIVM fout op fout heeft gestapeld tijdens de COVID pandemie. Gezien de uitdagingen vind ik dat Nederland het heel redelijk heeft gedaan. Wel vond ik Jaap van Dissel zwak in de communicatie. Naar mijn idee moet je heel exact zijn, ook over je twijfels. En van Dissel was af en toe te veel een wetenschappelijke nerd.
Daglichtlamp
08-05-2026 om 10:54
Liever Jaap van Dissel, dan die onnodige paniekzaaierij die ik hier bij sommigen zie.
Auwereel
08-05-2026 om 11:16
Ik zou wel willen dat men net zoveel zorgen had over resistente schimmels, dat zijn ook geen lieverdjes.
Aanpak van resistente schimmels gaat wereldwijd veranderen - Nieuw plan moet kwetsbare patiënten beter beschermen - Radboudumc
wild-flower
08-05-2026 om 12:54
Daglichtlamp schreef op 08-05-2026 om 09:38:
[..]
Ze heeft inderdaad negatief getest.
Gelukkig.