Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hantavirus op Nederlands cruiseschip. Moeten wij ons zorgen maken?

amarna schreef op 07-05-2026 om 17:36:

[..]

De eerste? Tientallen! En de meeste van mensen die niet begrijpend lezen. Ik heb bij diverse nieuwsmedia gehoord/gelezen dat het Friese echtpaar dat is overleden vogelaars waren. Op een vuilnisbelt in Patagonie waren ze op zoek naar en zeldzame vogel. Bron bekend dus: muis of rat aldaar. En toch begint men te zaniken over muizen en ratten in Nederland. En dat de bekende infectiologen en Hugo de Jonge geld nodig hebben. Dat de overheid ons weer op gaat sluiten want lekker rustig. Echt, die complot"denkers" zijn zo dom.....

Hugo de Jonge? Wat heeft die in de melk te brokkelen nu hij commissaris van de Koning is in Zeeland? Wat een dom gedoe.  Ik zit niet op de socials dus zie niks langskomen maar inderdaad wat zijn ze weer DOM.

[..]

De eerste? Tientallen! En de meeste van mensen die niet begrijpend lezen. Ik heb bij diverse nieuwsmedia gehoord/gelezen dat het Friese echtpaar dat is overleden vogelaars waren. Op een vuilnisbelt in Patagonie waren ze op zoek naar en zeldzame vogel. Bron bekend dus: muis of rat aldaar. En toch begint men te zaniken over muizen en ratten in Nederland. En dat de bekende infectiologen en Hugo de Jonge geld nodig hebben. Dat de overheid ons weer op gaat sluiten want lekker rustig. Echt, die complot"denkers" zijn zo dom.....

Die inderdaad en een variant dat het een gemodificeerd virus is uit een lab want Big Pharma moest weer nieuwe vaccins kunnen verkopen.

Bakblik schreef op 07-05-2026 om 17:45:

[..]

Hugo de Jonge? Wat heeft die in de melk te brokkelen nu hij commissaris van de Koning is in Zeeland? Wat een dom gedoe. Ik zit niet op de socials dus zie niks langskomen maar inderdaad wat zijn ze weer DOM.

Wat mij betreft niet zo zeer dom maar argwanend op een bijna ziekelijke manier. Bevestigt WHO vanmiddag dat het op het schip om mens op mens besmettingen gaat. Legt een viroloog uit dat bij de meeste Hantavirussen geen mens op mens besmettingen optreden, maakt iemand er van dat de betreffende virologe ontkent wordt dat het mens op mens besmettingen betreft op het schip. Dat zegt ze dus niet.

Die ik gelezen heb, ging erover dat de eigenaar van het schip ook eigenaar is van een biolab, waar virussen onderzocht en vaccins gemaakt worden. 6G en iets van bioresonantie werd er ook nog bijgehaald.

Gelukkig wordt er in serieuze kranten genuanceerd over bericht. 
https://www.trouw.nl/gezondheid/hantavirus-is-voor-de-getroffenen-een-drama-maar-voor-virologen-slechts-een-bliepje-op-de-radar~b9f323bf/

Iedere leek krijgt daar de bibbers van. Maar virologen niet. Zij zien geen risico dat dit virus om zich heen grijpt. Paniek is onnodig, klinkt het.

“Ik snap dat er veel media-aandacht voor is, vanwege de dramatiek op het cruiseschip”, zegt viroloog Eric Snijder van het Leids Universitair Medisch Centrum. “De realiteit is: dit is een controleerbare mini-uitbraak. Dagelijks gaan veel meer mensen dood aan andere infectieziekten. Voor de getroffen personen en naasten is dit vreselijk. Maar zoem je uit, dan is dit echt een bliepje op de radar.”

[..]

Moderna schijnt toevallig net een patent aangevraagd te hebben, dus dat is ook weer een theorie.

Daglichtlamp schreef op 07-05-2026 om 19:11:

Gelukkig wordt er in serieuze kranten genuanceerd over bericht.
https://www.trouw.nl/gezondheid/hantavirus-is-voor-de-getroffenen-een-drama-maar-voor-virologen-slechts-een-bliepje-op-de-radar~b9f323bf/

Iedere leek krijgt daar de bibbers van. Maar virologen niet. Zij zien geen risico dat dit virus om zich heen grijpt. Paniek is onnodig, klinkt het.

“Ik snap dat er veel media-aandacht voor is, vanwege de dramatiek op het cruiseschip”, zegt viroloog Eric Snijder van het Leids Universitair Medisch Centrum. “De realiteit is: dit is een controleerbare mini-uitbraak. Dagelijks gaan veel meer mensen dood aan andere infectieziekten. Voor de getroffen personen en naasten is dit vreselijk. Maar zoem je uit, dan is dit echt een bliepje op de radar.”

Toch zie ik twee verschillende aanpakken. De Nederlandse aanpak, de mensen goed monitoren en als ze klachten krijgen die kunnen wijzen op het Hantavirus isoleren zoals nu ook met de stewardess is gebeurd. Op de BBC en in de krant el pais (ook serieuze media) is er voor respectievelijk de UK en Spanje sprake van dat alle contacten in zelfisolatie moeten of in quarantaine. Dat lijkt dus een steviger aanpak dan de Nederlandse. 

Nu heb ik op een site van de EU gelezen dat het virus hier snel zal uitdoven omdat er geen ratten en muizen populatie is waar ze in kunnen leven  (hantavirussen schijnen nogal kieskeurig te zijn en ze kunnen alleen in een specifieke knaagdieren overleven). Het zal dan ook best kunnen dat zelfs als er wat meer mens op mens besmettingen komen dan gehoopt het virus uiteindelijk toch vanzelf uitdooft omdat het reservoir van  gastheren/-vrouwen (hosts) opraakt.

Er was overigens ook ergens sprake van dat er nooit lange kettingen van mens op mens besmettingen plaatsvinden bij het Andesvirus.

Dit is ook wel een interessant artikel van CNN: https://edition.cnn.com/2026/05/06/health/andes-strain-hantavirus-explained
Het stelt dat mensen maar kort besmettelijk zijn ( op het moment dat ze hoge koorts ontwikkelen), maar dat dan ook een wat vluchtiger contact tot een besmetting kan leiden. Ik neem aan dat de GGD en het RIVM dat in het achterhoofd hebben gehouden bij het benaderen van de KLM-passagiers.

Met al die verhalen over overleden,  besmette mensen, mogelijk besmette mensen en mensen die ziek maar inmiddels negatief getest zijn in allerlei verschillende landen begin ik wel een beetje het overzicht kwijt te raken eigenlijk. Is er ergens een website met een beknopt overzicht van de betrokken mensen en waar/hoe ze dan hun besmetting zouden kunnen hebben opgelopen?

masatu schreef op 07-05-2026 om 20:47:

Met al die verhalen over overleden, besmette mensen, mogelijk besmette mensen en mensen die ziek maar inmiddels negatief getest zijn in allerlei verschillende landen begin ik wel een beetje het overzicht kwijt te raken eigenlijk. Is er ergens een website met een beknopt overzicht van de betrokken mensen en waar/hoe ze dan hun besmetting zouden kunnen hebben opgelopen?

Die is er niet en dat is ook wel logisch. Omdat het zo weinig gevallen zijn, is die informatie privacy gevoelig. Ze doen ook heel mistig over wie in het LUMC ligt en wie in het Radboud. Ik begrijp het wel. De familie van het Friese paar heeft gevraagd om geen nadere informatie te verspreiden, maar toch zijn er details van hun reis naar buiten gekomen en is hun volledige naam gepubliceerd.

masatu schreef op 07-05-2026 om 20:47:

Met al die verhalen over overleden, besmette mensen, mogelijk besmette mensen en mensen die ziek maar inmiddels negatief getest zijn in allerlei verschillende landen begin ik wel een beetje het overzicht kwijt te raken eigenlijk. Is er ergens een website met een beknopt overzicht van de betrokken mensen en waar/hoe ze dan hun besmetting zouden kunnen hebben opgelopen?

Het enige dat ik in een nieuwsprogramma zag (welke zender weet ik niet meer) is dat dat Friese echtpaar vogelspotters waren en op rondreis door Patagonie (voordat ze met de cruise gingen) op een vuilnisbelt geweest zijn waar een zeldzame vogel gezien zou zijn.

Hmm, laat ik zelf dan eens een poging doen:
- NL man 69, ziek aan boord, overleden 11 april aan boord, in St Helena (dood) van boord.
- NL vrouw 69, ziek van boord in St Helena, vlucht naar Johannesburg, daarna even in vlucht naar NL gezeten, dag later overleden in Johannesburg.
- Duitser, overleden aan boord (onbekend Hansavirus?)
- Brit, van boord in St Helena, nu op IC Johannesburg.
- Zwitser, van boord in St Helena, nu op IC Zürich.
- Bemanningslid NL, ziek aan boord, per vliegtuig van KaapVerdië naar NL, nu in Radboud.
- Bemanningslid Brit 56, ziek aan boord, per vliegtuig van KaapVerdië naar NL, nu in LUMC.
- Duitser, ziek aan boord, per vliegtuig van KaapVerdië naar NL, nu in Düsseldorf?
- Stewardess NL, zat op vlucht Johannesburg naar NL waar NL vrouw even op zat. Nu in Amsterdam UMC (onbekend Hansavirus?)

Dus in principe is alleen de stewardess mogelijk besmet zonder meegevaren te hebben op de boot, maar van haar is ook nog niet bekend of ze besmet is.

masatu schreef op 07-05-2026 om 23:06:

Hmm, laat ik zelf dan eens een poging doen:
- NL man 69, ziek aan boord, overleden 11 april aan boord, in St Helena (dood) van boord.
- NL vrouw 69, ziek van boord in St Helena, vlucht naar Johannesburg, daarna even in vlucht naar NL gezeten, dag later overleden in Johannesburg.
- Duitser, overleden aan boord (onbekend Hansavirus?)
- Brit, van boord in St Helena, nu op IC Johannesburg.
- Zwitser, van boord in St Helena, nu op IC Zürich.
- Bemanningslid NL, ziek aan boord, per vliegtuig van KaapVerdië naar NL, nu in Radboud.
- Bemanningslid Brit 56, ziek aan boord, per vliegtuig van KaapVerdië naar NL, nu in LUMC.
- Duitser, ziek aan boord, per vliegtuig van KaapVerdië naar NL, nu in Düsseldorf?
- Stewardess NL, zat op vlucht Johannesburg naar NL waar NL vrouw even op zat. Nu in Amsterdam UMC (onbekend Hansavirus?)

Dus in principe is alleen de stewardess mogelijk besmet zonder meegevaren te hebben op de boot, maar van haar is ook nog niet bekend of ze besmet is.

Die Duitser die geëvacueerd is, is de vrouw van de overleden Duitser. Het is onduidelijk of die nu wel of niet ziek is. De vrouw van de Zwitser zit in zelfisolatie in Zwitserland. In Singapore zijn er twee mensen in quarantaine geplaatst, waarvan één ziekteverschijnselen had.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.