Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Grote leegstand door hoge huren

In Haarlem zijn bij een nieuwbouwproject de huren zo hoog dat de helft nog leeg staat www.nhnieuws.nl/nieuws/289935/helft-nieuwbouwproject-nog-leeg-inkomenseis-35-keer-de-huur

Dit is zeker geen uniek probleem, bij nieuwbouwproject de Startmotor speelt dit al bijna een jaar dagblad010.nl/Rotterdam%20&%20Regio/startmotor-kampt-nog-steeds-met-leegstand-

Bij de Startmotor zitten de verhuurprijzen net onder de sociale huurprijs, maar zijn de servicekosten hoog. 

Waarom laten we dit maar gebeuren in plaats van dat dit een keer echt hard wordt aangepakt? 


Dat is toch niet zo raar. Tegen de tijd dat je 6000 euro per maand verdient ben je de fase "flatje in Haarlem west" wel ontgroeid of je moet een fors bedrag aan alimentatie betalen en kan de huur van deze appartementen daardoor niet ophoesten.

Dan moeten ze die belachelijke inkomenseis naar beneden halen. 2,5 - 3x de huurprijs verdienen is genoeg. 

wat een bedragen! Wie moet dat gaan huren? 

Ben benieuwd wat je dan krijgt voor 1200 tot 1700 euro. Dan verwacht ik wel echt een enorm appartement. Niet een woonkamer/keuken met 1 slaapkamer.

krantenwijk

krantenwijk

07-08-2021 om 22:31 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 07-08-2021 om 22:00:

wat een bedragen! Wie moet dat gaan huren?

Daarom zal het wel leegstaan haha. 

Bij de Startmotor zie ik nu ook dat je er niet met je partner in mag… En je mag maximaal 27 jaar oud zijn. Maar heu, je hebt wel recht op huurtoeslag!

Hoe hoger de huurprijs, hoe absurder de inkomenseis. Ja, als de huur €500 per maand is, is het logisch dat je zo'n €1750 per maand moet verdienen om rond te komen. Maar als jij een huis voor €2000 per maand verhuurd, moet de huurder dan ook €7000 verdienen? Of redt die het misschien ook wel met €2000 leefgeld per maand na de vaste lasten?

Maar inderdaad, zo zonde van de beperkte middelen. 

Idioot. Waarom bouwen ze niet wat mensen nodig hebben? Het antwoord weet ik natuurlijk wel, de eurootjes. De overheid moet echt de regie hierin nemen, of zelf gaan bouwen.

krantenwijk schreef op 07-08-2021 om 22:31:

[..]

Daarom zal het wel leegstaan haha.

Bij de Startmotor zie ik nu ook dat je er niet met je partner in mag… En je mag maximaal 27 jaar oud zijn. Maar heu, je hebt wel recht op huurtoeslag!

En je mag er maar 5 jaar wonen...

krantenwijk

krantenwijk

07-08-2021 om 22:36 Topicstarter

Renmuis schreef op 07-08-2021 om 22:32:

Hoe hoger de huurprijs, hoe absurder de inkomenseis. Ja, als de huur €500 per maand is, is het logisch dat je zo'n €1750 per maand moet verdienen om rond te komen. Maar als jij een huis voor €2000 per maand verhuurd, moet de huurder dan ook €7000 verdienen? Of redt die het misschien ook wel met €2000 leefgeld per maand na de vaste lasten?

Maar inderdaad, zo zonde van de beperkte middelen.

Als de inkomenseisen hoger zijn, moet het salaris naar verhouding om omhoog omdat er door belastingen verhoudingsgewijs minder overblijft. 

Bij 7000 euro salaris krijg je netto 4353 euro. Dan moet je ook nog kijken naar verzekeringen en g/w/l en ik vrees dat er “leuke” verplichtingen zitten bij dure appartementen zoals een zwembadabonnement dat je niet gebruikt…

krantenwijk

krantenwijk

07-08-2021 om 22:37 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 07-08-2021 om 22:34:

[..]

En je mag er maar 5 jaar wonen...

En wat moet je dan doen? Iets nog veel duurders gaan huren? Hopen dat je dan in aanmerking komt voor echte sociale huur? Echt zo onrealistisch.

752 euro incl. Service kosten voor 25 vierkante meter en dan doen alsof het sociale huur is
Zelfs zonder de 130 euro service kosten is het nog een idioot bedrag voor zo weinig.

Ik stel voor dat we gaan protesteren. Gaan we naar Den Haag of bestormen we elke makelaar? (met protestborden) 

krantenwijk

krantenwijk

07-08-2021 om 22:40 Topicstarter

Lollypopje schreef op 07-08-2021 om 22:38:

752 euro incl. Service kosten voor 25 vierkante meter en dan doen alsof het sociale huur is
Zelfs zonder de 130 euro service kosten is het nog een idioot bedrag voor zo weinig.

Deze is ook in Rotterdam: https://www.stadswonenrotterdam.nl/woongebouwen/overzicht-woongebouwen/cité verschil is eigenlijk alleen dat Cité (deels) voor studenten is en de Startmotor niet eens.

krantenwijk

krantenwijk

07-08-2021 om 22:40 Topicstarter

Suish schreef op 07-08-2021 om 22:39:

Ik stel voor dat we gaan protesteren. Gaan we naar Den Haag of bestormen we elke makelaar? (met protestborden)

Ik ben voor

Ik ben serieus hierin. Dit moet ophouden. Hoe zet je een protest op? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.