Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Gevaarlijke wappies in ons parlement


Doodeng. Ze beschuldigen anderen van van alles maar wat doen ze zelf.

Politicoloog Léonie de Jonge ziet FvD steeds verder radicaliseren: van radicaal-rechts (binnen de democratische rechtsorde naar verandering streven) naar extreem-rechts (buiten de democratische rechtsorde om verandering proberen af te dwingen en (oproepen tot) geweld daarbij niet schuwen). Ze gaat ook in op de rol van de kamervoorzitter en de media. 
https://www.nu.nl/politiek/6168990/politicoloog-ziet-forum-voor-democratie-steeds-verder-radicaliseren.html

Rondstruiner

Rondstruiner

22-11-2021 om 10:34 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 22-11-2021 om 09:54:

Politicoloog Léonie de Jonge ziet FvD steeds verder radicaliseren: van radicaal-rechts (binnen de democratische rechtsorde naar verandering streven) naar extreem-rechts (buiten de democratische rechtsorde om verandering proberen af te dwingen en (oproepen tot) geweld daarbij niet schuwen). Ze gaat ook in op de rol van de kamervoorzitter en de media.
https://www.nu.nl/politiek/6168990/politicoloog-ziet-forum-voor-democratie-steeds-verder-radicaliseren.html

Schokkend weer die screenprints van de telegramgroep over sjoerdsma... 

Piratenkoningin schreef op 22-11-2021 om 09:54:

Politicoloog Léonie de Jonge ziet FvD steeds verder radicaliseren: van radicaal-rechts (binnen de democratische rechtsorde naar verandering streven) naar extreem-rechts (buiten de democratische rechtsorde om verandering proberen af te dwingen en (oproepen tot) geweld daarbij niet schuwen). Ze gaat ook in op de rol van de kamervoorzitter en de media.
https://www.nu.nl/politiek/6168990/politicoloog-ziet-forum-voor-democratie-steeds-verder-radicaliseren.html

Het klinkt misschien stom maar ik ben blij dat ze uit hun holen komen kruipen. Nu zie je tenminste dat het onderbuikgevoel klopt: ze deugen niet. Er kan geen misverstand meer over bestaan dat ze de democratie (willen) ondermijnen. Ik ga er nog altijd vanuit dat naarmate de boodschap extremer en openlijker agressief en expliciet anti-democratisch wordt, de aanhang zal slinken. Bepaalde mensen zullen dit aantrekkelijk vinden maar veel anderen juist helemaal níet. Ik zie er dus een voordeel in dat ze steeds minder proberen het beleefd en handig te verpakken. Wat vervolgens natuurlijk wel spannend is, is wat de harde kern aanhang + meelopers gaat doen. Ze vinden natuurlijk steeds meer aansluiting bij mensen die geweld toch al aantrekkelijk vinden en daar een verhaal bij  zoeken, een excuus. Voetbalvandalisme en extreemrechts is zo op het oog een voordehandliggende combinatie. Ik denk dat de jongemannen van beide scenes deels hetzelfde profiel hebben. Dat is niet nieuw.

Ik las in een artikel dat ze in coronatijd de monitoring van supportersgroepen hebben losgelaten omdat die politiemensen andere taken kregen. (De Gelderlander: Politie verliest door coronacrisis grip op notoire relschoppers, 13 november '21) Achteraf stom, stom, stom! Ze moeten dat zo snel mogelijk weer oppakken en ook andere, gelijksoortige groepen in beeld gaan brengen zodat je weet op wie je moet letten. In dat artikel stond dat ze op die manier 20 jaar geleden gaandeweg het supportersgeweld binnen de perken hebben weten te krijgen. Indrukwekkend! Want ik ben oud genoeg om te weten hoe dat 'vroeger' toeging in en rond de stadions, in héél Europa, en dat is zeer vergelijkbaar met wat er nu gebeurt. Ik zie ook exact dezelfde verhalen terug. Ik kende bijvoorbeeld destijds een jongen van 16 die bij de harde kern van een supportersgroep hoorde. Zij spraken in het kermisseizoen ieder weekend bij een andere kermis in de provincie af om met andere harde kernen van andere voetbalclubs te vechten. Dat was hun idee van een leuk uitje. Ze snoven coke en dronken zich stevig in van tevoren. Deze 16-jarige wikkelde dan een stel blikjes bier in een plastic zak en sloeg daar mensen mee op hun hoofd. Liefst moest het bloed langs hun gezicht naar beneden stromen. Hij werd natuurlijk zelf ook (hard) geslagen maar dat voelde hij helemaal niet door de coke en de drank. Zo konden ze heel lang doorgaan. We hebben het hier over de jaren tachtig. Ik heb geen idee hoe die clubjes elkaar bereikten. Maar ze vonden elkaar. Een berucht voorbeeld is de slag bij Beverwijk, waar een Ajax-supporter werd doodgeslagen. 

Ik denk dat ze juist moeten ophouden de FvD-ers te corrigeren of gesprekken te organiseren om het over beleefdheid te hebben. Dat gaat toch niet gebeuren. Ze kunnen veel beter dóórvragen. Of ze een beetje onder de huid gaan zitten door ze juist wat onverschillig minachtend te benaderen. Tot ze hardop gaan uitspreken of nog liever, met overslaande stem roepen: Nee, wij zijn inderdaad niet van plan met wie dan ook samen te werken. Nee, wij respecteren inderdaad niemand. Nee, wij zijn inderdaad niet van plan ons aan de democratische spelregels te houden. Wij vinden onszelf superieur en iedereen die niet is zoals wij zwak en dom. Wij accepteren geen grenzen. Wij zijn onze eigen baas en volgen onze eigen normen. Waarom zouden wij ons voegen naar wat inferieure mensen vinden en willen? Wij hebben helemaal geen boodschap aan het parlement en de democratie. Wij zullen álles aangrijpen om de democratie te ondermijnen. Je ziet ze dat nu al buiten het parlement doen en ze zullen niet genoeg zelfbeheersing hebben om dit binnen het parlement te laten, als ze daartoe 'uitgenodigd' worden. Ik zou graag zien dat ze hun schaapskleren helemaal afgooien en zichzelf laten zien als de wolf die ze nou eenmaal zijn. Pas dan kun je de wolf spreekwoordelijk 'afschieten'. Nu doet men alsof ze eigenlijk best keurige politici zouden kunnen zijn, als ze dat maar zouden willen of als 'wij' anders, beter zouden reageren. Wat is dat voor onzin! Laat ze uit hun doppen kijken! Ze hebben schijt aan de democratie, ontregelen ze de hele boel doordat ze zich gewoon niet aan de spelregels houden. Hoe stom het ook klinkt: ze zijn op dit moment zeer effectief in de politiek. De beweging áchter hen jaagt andere politici zo'n angst aan dat die niks meer durven. Wie durft nog voor 2G te stemmen, een lockdown, iets anders? Wat gaan we dan krijgen? En de partijen in de Tweede Kamer zijn zó verdeeld en ook zo wantrouwend tegenover elkaar dat ze hier niet eens samen tegen kunnen optreden, kunnen zeggen: we moeten het democratisch proces respecteren. Want dat doen ze in meerderheid zelf óók niet echt van harte, in ieder geval niet in hun retoriek. Dus hoe zouden díe iets kunnen zeggen? We zitten echt behoorlijk in de shit. Ik herhaal de woorden van Hans Goslinga (Trouw) nog maar een keer: de grondwet is geen zelfmoordpact. 

Mija schreef op 22-11-2021 om 11:45:

[..]

Het klinkt misschien stom maar ik ben blij dat ze uit hun holen komen kruipen. Nu zie je tenminste dat het onderbuikgevoel klopt: ze deugen niet. Er kan geen misverstand meer over bestaan dat ze de democratie (willen) ondermijnen. Ik ga er nog altijd vanuit dat naarmate de boodschap extremer en openlijker agressief en expliciet anti-democratisch wordt, de aanhang zal slinken. Bepaalde mensen zullen dit aantrekkelijk vinden maar veel anderen juist helemaal níet. Ik zie er dus een voordeel in dat ze steeds minder proberen het beleefd en handig te verpakken. Wat vervolgens natuurlijk wel spannend is, is wat de harde kern aanhang + meelopers gaat doen. Ze vinden natuurlijk steeds meer aansluiting bij mensen die geweld toch al aantrekkelijk vinden en daar een verhaal bij zoeken, een excuus. Voetbalvandalisme en extreemrechts is zo op het oog een voordehandliggende combinatie. Ik denk dat de jongemannen van beide scenes deels hetzelfde profiel hebben. Dat is niet nieuw.

Ik las in een artikel dat ze in coronatijd de monitoring van supportersgroepen hebben losgelaten omdat die politiemensen andere taken kregen. Achteraf stom, stom, stom! Ze moeten dat zo snel mogelijk weer oppakken en ook andere, gelijksoortige groepen in beeld gaan brengen zodat je weet op wie je moet letten. In dat artikel stond dat ze op die manier 20 jaar geleden gaandeweg het supportersgeweld binnen de perken hebben weten te krijgen. Indrukwekkend! Want ik ben oud genoeg om te weten hoe dat 'vroeger' toeging in en rond de stadions, in héél Europa, en dat is zeer vergelijkbaar met wat er nu gebeurt. Ik zie ook exact dezelfde verhalen terug. Ik kende bijvoorbeeld destijds een jongen van 16 die bij de harde kern van een supportersgroep hoorde. Zij spraken in het kermisseizoen ieder weekend bij een andere kermis in de provincie af om met andere harde kernen van andere voetbalclubs te vechten. Dat was hun idee van een leuk uitje. Ze snoven coke en dronken zich stevig in van tevoren. Deze 16-jarige wikkelde dan een stel blikjes bier in een plastic zak en sloeg daar mensen mee op hun hoofd. Liefst moest het bloed langs hun gezicht naar beneden stromen. Hij werd natuurlijk zelf ook (hard) geslagen maar dat voelde hij helemaal niet door de coke en de drank. Zo konden ze heel lang doorgaan. We hebben het hier over de jaren tachtig. Ik heb geen idee hoe die clubjes elkaar bereikten. Maar ze vonden elkaar. Een berucht voorbeeld is de slag bij Beverwijk, waar een Ajax-supporter werd doodgeslagen.

Ik denk dat ze juist moeten ophouden de FvD-ers te corrigeren of gesprekken te organiseren om het over beleefdheid te hebben. Dat gaat toch niet gebeuren. Ze kunnen veel beter dóórvragen. Of ze een beetje onder de huid gaan zitten door ze juist wat onverschillig minachtend te benaderen. Tot ze hardop gaan uitspreken of nog liever, met overslaande stem roepen: Nee, wij zijn inderdaad niet van plan met wie dan ook samen te werken. Nee, wij respecteren inderdaad niemand. Nee, wij zijn inderdaad niet van plan ons aan de democratische spelregels te houden. Wij vinden onszelf superieur en iedereen die niet is zoals wij zwak en dom. Wij accepteren geen grenzen. Wij zijn onze eigen baas en volgen onze eigen normen. Waarom zouden wij ons voegen naar wat inferieure mensen vinden en willen? Wij hebben helemaal geen boodschap aan het parlement en de democratie. Wij zullen álles aangrijpen om de democratie te ondermijnen. Je ziet ze dat nu al buiten het parlement doen en ze zullen niet genoeg zelfbeheersing hebben om dit binnen het parlement te laten, als ze daartoe 'uitgenodigd' worden. Ik zou graag zien dat ze hun schaapskleren helemaal afgooien en zichzelf laten zien als de wolf die ze nou eenmaal zijn. Pas dan kun je de wolf spreekwoordelijk 'afschieten'. Nu doet men alsof ze eigenlijk best keurige politici zouden kunnen zijn, als ze dat maar zouden willen of als 'wij' anders, beter zouden reageren. Wat is dat voor onzin! Laat ze uit hun doppen kijken! Ze hebben schijt aan de democratie, ontregelen ze de hele boel doordat ze zich gewoon niet aan de spelregels houden. Hoe stom het ook klinkt: ze zijn op dit moment zeer effectief in de politiek. De beweging áchter hen jaagt andere politici zo'n angst aan dat die niks meer durven. Wie durft nog voor 2G te stemmen, een lockdown, iets anders? Wat gaan we dan krijgen? En de partijen in de Tweede Kamer zijn zó verdeeld en ook zo wantrouwend tegenover elkaar dat ze hier niet eens samen tegen kunnen optreden, kunnen zeggen: we moeten het democratisch proces respecteren. Want dat doen ze in meerderheid zelf óók niet echt van harte, in ieder geval niet in hun retoriek. Dus hoe zouden díe iets kunnen zeggen? We zitten echt behoorlijk in de shit. Ik herhaal de woorden van Hans Goslinga (Trouw) nog maar een keer: de grondwet is geen zelfmoordpact.

Hear hear!

Rosabella1 schreef op 22-11-2021 om 06:16:

[..]

Nou de beelden die ik van Rotterdam en ook de Schilderswijk zag dat waren toch eerder DENK aanhangers ook wel in de media liefkozend 'jongeren' en 'tieners' genoemd.


Het word steeds harder en gewelddadiger in ons mooie landje. Niet alleen in de politiek.

In januari 2021 waren er ook al rellen met vernielingen en plunderingen. Ik denk dat elke kans word aangegrepen om te plunderen en vernielen. Dit heeft niets te maken met demonstreren en protesteren tegen de maatregelen.

Rellen waren er toen Beatrix gekroond werd met als reden 'zonder woning geen kroning', maar jaren later vertelden een paar demonstranten dat ze het gewoon feest vonden om bakstenen door de politiebussen te gooien.

Rellen waren er ook in 2015, en toen werd de warmte als reden genoemd.
In 2017 waren in Rotterdam rellen met Erdogan-aanhangers omdat een Turkse minister geen kans kreeg om hier een speech te houden.Dan de rellen rond het kinderfeest in december.
In juni 2020 waren er rellen ivm het bekladden van beelden.
Januari 2021 waren er rellen en werd de avondklok als reden genoemd. 




Het geweld slaat steeds harder toe.
En steeds vaker worden agenten aangevallen.





csm_f9f2b8eae6b12df52e5c_d9e11d6a7e.jpg

Demonstratie in Rotterdam 2017



https://eenvandaag.avrotros.nl/item/burgemeester-den-haag-rellen-door-warmte-en-ramadan/
02-07-2015

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170311_02775292 

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in-2017-relden-erdogan-aanhangers-in-rotterdam-en-deze-week-was-het-weer-raak/  17-10-2019

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3331282/oproepen-om-te-rellen-in-roosendaal-breda-tilburg-en-den-bosch  Jan.2021

Rondstruiner schreef op 18-11-2021 om 07:06:

[..]

De reden om wantrouwig te worden naar 't kabinet is het gedrag van Rutte himself en dan heb ik 't niet zozeer over de corona crisis. 

Baudet is van 't padje af maar Rutte zet onze welvaart op 't spel met medewerking van Kaag. 

Ik negeer FvD geheel. En ik heb inmiddels ook geen contact meer met hun aanhangers. Misschien dat de mensen die ik ken toevallig zo stellig zijn, maar degenen die ik ken zijn wel heel erg. 

Rondstruiner

Rondstruiner

24-11-2021 om 13:18 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-11-2021 om 18:35:

https://www.ad.nl/politiek/eerste-kamervoorzitter-doet-woord-tribunaal-in-de-ban-ik-wil-dat-hier-niet-horen~a917cc13/

De voorzitter van de eerste kamer maakt er wel korte metten mee.

Veel beter. Gewoon meteen duidelijk zijn. Dat is nu in de tweede kamer ook nodig. 

Rondstruiner

Rondstruiner

24-11-2021 om 18:14 Topicstarter

Ik heb nu weer NPO politiek opstaan, Bergkamp grijpt nu wel in maar het is niet doortastend vind ik. "Ik wil u vragen om daar rekening mee te houden"... Zucht. Ze krijgt wel steun van iedereen, behalve weer PVV natuurlijk.
Zo'n flapdrol van fvd staat nu weer over misdaden, landverraders en massamoorden te bazelen. 

Rondstruiner

Rondstruiner

24-11-2021 om 18:15 Topicstarter

Hij gaat gewoon door

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

24-11-2021 om 18:15

Rondstruiner schreef op 24-11-2021 om 18:14:

Ik heb nu weer NPO politiek opstaan, Bergkamp grijpt nu wel in maar het is niet doortastend vind ik. "Ik wil u vragen om"... Zucht. Ze krijgt wel steun van iedereen, behalve weer PVV natuurlijk.
Zo'n flapdrol van fvd staat nu weer over misdaden, landverraders en massamoorden te bazelen.


“Ik wil u vragen”, echt hoe vaag en niet-overtuigend kun je zijn?! Zeg dan op zijn minst: ik vraag u. 

Rondstruiner

Rondstruiner

24-11-2021 om 18:16 Topicstarter

Ja toch? Nu weer chaos en iedereen ruzieen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.